اکران آنلاین فیلم بهت ساخته عباس رافعی؛ احیای دوباره‌ زندگی

فیلم «بهت»، اثری با درونمایه‌ امید به زندگی است که به خوبی نشان می‌دهد در موقعیت‌های خطیر، این انسانیت آدم‌هاست که به دادشان می‌رسد.

در ادامه طرح اکران آنلاین نوبت به فیلم بهت ساخته عباس رافعی رسیده که پس از چند سال بالاخره فرصت نمایش پیدا کرده است. به همین دلیل، در فیلیمو شات به سراغ این اثر رفته‌ایم.
فیلم سینمایی بُهت با معرفی آتنا ( با بازی مهتاب کرامتی) و همسرش فرید (با بازی علیرضا آقاخانی) شروع می‌شود‌‌. زوج مُرفه و میان‌سال که زندگی عاشقانه‌ای دارند اما از نعمت داشتن فرزند محرومند. پس از این معرفی کوتاه، «بُهت» به سرعت وارد داستان اصلی‌اش می‌شود. رضا ( با بازی محمدرضا رهبری) به محل کار فرید، که استاد دانشگاه است، می‌رود و با او درگیر می‌شود چون معتقد است همسرش، لیلا ( با بازی رعنا آزادی‌ور) بچه‌ فرید را حامله‌ است. کار به مراجع قضایی کشیده می‌شود اما با پادرمیانیِ آتنا مشخص می‌شود که بارداریِ لیلا از طریق لقاح مصنوعی، مسئله‌ای میانِ آتنا و لیلا بوده و قرار نبوده همسرانشان از آن مطلع شوند… .

در یک نگاه کلی، بُهت فیلمی ساده با درونمایه‌ امید به زندگی است.

موضوع رَحم اجاره‌ای و زوج‌های نابارور، موضوعی تکراری در سینمای ایران است اما عباس رافعی در فیلم «بهت» می‌کوشد نگاهی متفاوت به این موضوع داشته باشد. با اینکه بر اساس عرف جامعه، حق با فرید است که نمی‌خواهد به صورتی پنهانی بچه‌دار شود و رضا که راضی به انجام این کار نیست، اما فیلم مجدانه سمت زنان داستان را می‌گیرد و در کنار آتنا و لیلا می‌ایستد که هر یک به شیوه‌ خود قصد دارند زندگی مشترکشان را حفظ کنند: لیلا که گمان می‌کند با پول به دست آمده از این کار می‌تواند زندگی‌ بهتری داشته باشد و آتنا که به ادامه‌ زندگی مشترکش با فرید می‌اندیشد و بیم آن دارد در نبود بچه، رابطه‌شان به سردی کشیده شود. علاوه بر این، در جای‌جای فیلم آوای درونیِ آتنا را می‌شنویم که با دختر به دنیا نیامده‌اش نجوا می‌کند و از این طریق با درونیات زنی آشنا می‌شویم که در آستانه‌ فصل سرد زندگی‌اش در پی مادر شدن و مهرورزی به انسان‌هاست.

مهتاب کرامتی در نمایی از فیلم بهت

فیلم بُهت ریتمی کُند دارد و داستانش را با حوصله تعریف می‌کند. برخلاف فیلم‌های مشابه با موضوعات اجتماعیِ حساسیت‌برانگیز، خبری از شخصیت‌ها و موقعیت‌های اضافه که جذابیت مصنوعی به فیلم تزریق می‌کنند نیست تا «بُهت» روایتی موجز از زندگی انسان‌هایی ارائه دهد که قرابت چندانی با هم ندارند اما به‌واسطه حضور بچه‌ای که بین آن‌ها قرار گرفته، زندگی‌شان به هم پیوند خورده است. اینکه به وجود آمدن بچه می‌تواند زندگی آنها را متحول کند یا به سقوط تدریجی رابطه‌ این دو زوج منتهی شود، سوالی است که رافعی تلاش دارد به آن پاسخ بدهد.

علاوه بر بازیگران شناخته شده که بازی‌های قابل‌قبولی ارائه داده‌اند، تیم پشت دروبین فیلم «بهت» نیز جمعی از بهترین‌های سینمای ایران هستند. به‌عنوان نمونه، محمود کلاری مدیر فیلمبرداری است و این موضوع را می‌توان در کیفیت بصری بالای فیلم در بسیاری از صحنه‌ها به‌خصوص نماهای خارجی که در شب فیلمبرداری شده به خوبی احساس کرد. علاوه بر این می‌بایست به موسیقی فردین خلعتبری اشاره کرد که به وقایع دردناک فیلم بُعد و عمق بخشیده است.
در یک نگاه کلی، «بُهت» فیلمی ساده با درونمایه‌ امید به زندگی است. فیلمی که به خوبی نشان می‌دهد در موقعیت‌های خطیر، این انسانیت آدم‌هاست که به داد آن‌ها می‌رسد نه پول، جایگاه اجتماعی و حتی تعصبات مذهبی. بدین ترتیب، رافعی موفق می‌شود با وجود موضوع تکراری فیلمش، نگاهی تازه به مسئله‌ لقاح مصنوعی داشته باشد.

با آغاز اکران آنلاین فیلم «بهت»، این ساخته‌ عباس رافعی با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون مهتاب کرامتی، علیرضا آقاخانی و رعنا آزادی‌‌ور هم‌اکنون در سینمای آنلاین فیلیمو قابل تماشاست.

اکران آنلاین فیلم بهت

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. نگار می‌نویسد

    میتونم بگم بد ترین فیلمی بود که تا حالا دیدم

fosil