اکران آنلاین فیلم سراسر شب اثر فرزاد موتمن و با نقش‌آفرینی الناز شاکردوست

فیلم سراسر شب آخرین ساخته فرزاد موتمن است که به دلیل حضور متفاوت الناز شاکردوست از مدت‌ها پیش کنجکاوی فراوانی پیرامون تماشای آن وجود داشته.

«مهتاب برای یافتن ردی از داوود مرادی که آخرین فرد مرتبط با خواهرش مریم، پیش از خواب طولانی مدتش بوده به محل زندگی داود می‌رود تا پاسخی برای سوالاتش پیدا کند…»
این خلاصه داستان رسمی منتشر شده از فیلم سراسر شب است؛ آخرین ساخته فرزاد موتمن یکی از سینماگران سرشناس دو دهه اخیر که به دلیل حضور متفاوت الناز شاکردوست از مدت‌ها پیش کنجکاوی فراوانی پیرامون تماشای آن وجود داشته. اما مشکلات و موانعی در ابتدا هم ساخت و تولید آن را به تعویق انداخت و هم بیش از سه سال زمان برد تا به دلایل گوناگون فرصت نمایش برای آن فراهم شود. فیلمی که بالاخره و به‌واسطه اکران آنلاین به نمایش عمومی در خواهد آمد.
به همین بهانه در فیلیمو شات نگاهی داریم به فیلم سراسر شب و اهمیت آن در کارنامه فیلمساز و ستاره فیلم.


موتمن و شاکردوست با وجود تفاوت خاستگاه و جایگاه کنونی‌شان در سینمای ایران، در یک نقطه با هم اشتراک دارند: مواجه شدن با واکنش‌های ضدونقیض و حتی انتخاب‌های متناقض در کارنامه هنری. از این جهت، سراسر شب را می‌توان برای هر دو نفر اثری متفاوت در راستای اثبات خود دانست.


اکران آنلاین فیلم بهت ساخته عباس رافعی؛ احیای دوباره‌ زندگی


موتمن از ابتدای دهه هشتاد با فیلم‌هایی چون هفت پرده و شب‌های روشن کارش را به‌عنوان یک استعداد تازه شروع کرد و همراه با سینماگران دیگری چون اصغر فرهادی، پرویز شهبازی، حمید نعمت‌الله و رضا میرکریمی نسل جدید فیلمسازان ایرانی را شکل دادند. در ادامه، با فیلم‌های متفاوت و گاه عجیبی که ساخت، کارنامه پرفراز و نشیبی را برای خود رقم زد. موتمن از یک سو به‌عنوان سینماگری روشنفکر و شیفته گدار و نوآر شناخته می‌شود که ساعت‌ها می‌تواند درباره سینمای مستقل اروپا و آمریکا و تئوری مولف حرف بزند و از سوی دیگر هر گاه که لازم بوده به سینمای بدنه روی خوش نشان داده و از ساختن کمدی‌های عامه‌پسندی چون پوپک و مش ماشاالله و چشم و گوش بسته ابایی نداشته. فیلم‌های مهم موتمن مانند شب‌های روشن و صداها نیز از جانب منتقدان با واکنش‌های ضدونقیضی مواجه بوده‌اند و از سوی گروهی تا حد شاهکار تحسین شده و از سوی عده‌ای دیگر حسابی مورد تاخت و تاز قرار گرفته‌اند. همچنین موتمن به‌واسطه واکنش‌های رسانه‌ای نسبت به مسائل روز سینمای ایران و جهان نیز شهرت دارد.


نگاهی به فیلم «چشم و گوش بسته»؛ یک الگوی حسابی برای کمدی‌های ایرانی


با تمام این توضیحات، موتمن وقتی اعلام می‌کند که سراسر شب شخصی‌ترین اثر اوست و اگر در تمام کارنامه‌اش یک فیلم تمام و کمال ساخته باشد همین است، انتظارها برای تماشای آن بیشتر هم می‌شود. فیلمی که برخلاف کارهای قبلی، موتمن در ایده اولیه و نوشتن فیلمنامه‌اش سهم عمده و مشارکت داشته و بنا به شواهد و قرائن پر است از ارجاع به تاریخ سینما؛ از عنوانش گرفته که یادآور نام فیلمی با نقش‌آفرینی همفری بوگارت است، تا کافه‌ای که به یاد فیلم گدار، آلفاوبل نام گرفته یا حتی طرح داستانی که به گفته خود موتمن پس از خواندن رمانی از موراکامی به ذهنش رسیده.

در مقابل، نقش اصلی فیلم را الناز شاکردوست ایفا کرده که در سال‌های اخیر بسیار کوشیده تا در عین حفظ محبوبیت و شهرت خود در سینمای ایران و اهمیت آن برای گیشه، جایگاه تازه‌ای را برای خود ایجاد کند و به همین دلیل از حضور در پروژه‌های خاص و ایفای نقش‌های متفاوت به شدت استقبال کرده است.
فیلم سراسر شب ماجرای پرسه شبانه یک دختر برای کشف حقیقت و مواجه شدن او با اتفاقاتی غیرمنتظره است. ایده‌ای که شاید خیلی‌ها را به یاد همکاری‌های قبلی موتمن با سعید عقیقی در مقام نویسنده فیلمنامه هفت پرده، شب‌های روشن و صداها بیاندازد اما مسلما موتمن سعی کرده اثری متفاوت و شخصی‌تر را از خود به جای بگذارد.

از این رو نمایش عمومی سراسر شب ، که تلاشی دیگر از سوی موتمن برای نزدیک شدن به لحن و فرمی بومی در برخورد با مقوله ژانر به حساب می‌آید، فرصت خوبی است تا هم با حضور ستاره زن پولساز سینمای ایران در سال‌های گذشته شاهد رونقی تازه در اکران آنلاین باشیم و هم ببینیم که فیلمساز برای اثبات خودش چه کرده و این بار در جدل‌های لفظی و قلمی بر سر فیلم، منتقدان به چه نتیجه و برداشتی خواهند رسید.

با آغاز اکران آنلاین سراسر شب، آخرین ساخته فرزاد موتمن را با نقش‌آفرینی الناز شاکردوست، امیر جعفری، سینا حجازی، آزاده صمدی، مهدی سلطانی، افسانه چهره‌آزاد و… در سینمای آنلاین فیلیمو تماشا کنید.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil