اکران آنلاین فیلم «هفت و نیم» ساخته نوید محمودی؛ دخترکان غمگین من

اکران آنلاین فیلم «هفت و نیم» از ۱۳ مرداد آغاز می‌شود؛ فیلمی درباره ۷ دختر جوان ایرانی و افغان، که در آستانه ازدواج قرار دارند اما با حوادثی تلخ روبه‌رو می‌شوند که از تابوهای عرفی جامعه نشئت می‌گیرد.

با اکران آنلاین فیلم «هفت و نیم»، شاهد نمایش فیلمی دیگری از برادران محمودی خواهیم بود؛ «هفت و نیم» به کارگردانی نوید و تهیه‌کنندگی جمشید محمودی سال گذشته و در سکوت خبری ساخته شده و با وجود چند نمایش در جشنواره‌های خارجی تاکنون در ایران هیچ اکرانی نداشته است. در ادامه، با فیلیمو شات همراه باشید تا به «هفت و نیم» و سایر آثار برادران محمودی بپردازیم.


چیزی که در جهان اول رویه‌ای ثابت و بخشی از زندگی روزمره است، در جهان سوم می‌تواند به بحرانی برای مرگ و زندگی و تابویی دست‌نیافتنی تبدیل شود. برای همین است که معمولا مرز هنر و کنش‌گری اجتماعی در جهان سوم از جمله کشور ما باریک و گاه حتی مخدوش است و اصلا در سینمای ایران فیلم‌های اصطلاحا اجتماعی بخش مهمی از بدنه و جریان‌های آلترناتیو را اشغال کرده‌اند. در نتیجه خیلی وقت‌ها تعهد و آرمان اجتماعی بر ذات سینما ارجحیت دارد و دغدغه از درام پررنگ‌تر است. روندی که با توجه به شرایط جامعه بعید است تا سال‌های آینده نیز در سینمای ایران ادامه نداشته باشد.

اکران آنلاین فیلم هفت و نیم
ندا جبرائیلی در نمایی از فیلم «هفت و نیم»

نقد فیلم تی تی در جشنواره فجر ۹۹


معضلات و بحران‌های اجتماعی در دوره‌های مختلف به نقش اصلی سینمای ایران تبدیل شده‌اند. در سال‌های اخیر نیز وضعیت زندگی پناهجویان و مهاجران افغان به بحثی داغ در آثار داستانی و مستند تبدیل شده است. در این میان، برادران محمودی به‌عنوان مهاجران مشغول به کار، جزو چهره‌های شاخص سینمای ایران در دهه نود به شمار می‌آیند. نوید و‌ جمشید محمودی با درخشش «چند متر مکعب عشق» در جشنواره فجر شهرت پیدا کردند و بعدا مسیر فیلمسازی خود را با آثاری چون «رفتن» در جشنواره‌های بین‌المللی ادامه دادند. سال گذشته شاهد نمایش عمومی «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی بودیم و نوید محمودی نیز با «مردن در آب مطهر» به سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر آمد و البته با واکنش‌های متفاوتی نسبت به آثار قبلی آن‌ها مواجه شد. در این فاصله آن‌ها یک فیلم دیگر هم ساخته‌اند که کمتر چیزی درباره آن شنیده‌ایم.


همه چیز درباره فیلم یدو + نقد و بررسی


محور تمام قصه‌هایی که برادران محمودی در آثار سینمایی خود تعریف کرده‌اند، مشکلات زندگی و معیشتی مهاجران افغان در ایران است و معمولا هم شخصیت‌های خود را از طبقات محروم جامعه انتخاب می‌کنند که با کوچکترین بحرانی، زندگی آن‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آن‌ها حتی در دو سریال تلویزیونی خود یعنی «سایه‌بان» و «دل‌دار» هم از این نگاه اجتماعی و دغدغه محرومیت‌های طبقات پایین جامعه فاصله نگرفته‌اند. بر اساس شنیده‌ها و گفته‌ها «هفت و نیم» هم از این نگاه دور نیست.

«هفت و نیم» از هفت بخش و هفت داستان مجزا تشکیل شده که تمام آن‌ها از نظر تماتیک و شیوه روایت با هم اشتراک دارند. در هر قصه با دختری جوان، چه ایرانی و چه افغان، مواجه‌ایم که در آستانه ازدواج قرار دارد اما به جای خوشحال بودن از چنین اتفاقی باید با حوادثی تلخ و ناخوشایند روبه‌رو شوند که از تابوهای عرفی و اخلاقی جامعه نشئت می‌گیرند. مسائلی مانند ازدواج اجباری، کودک‌همسری، تجاوز، خشونت خانگی، گواهی سلامت و… در هر قصه به عامل محرکه درام تبدیل شده و باید ببینیم که این دختران جوان در قبال مشکلات چه رفتاری نشان می‌دهند و مهم‌تر این که جامعه با آن‌ها چگونه رفتار خواهد کرد.


نقد و بررسی فیلم سینمایی جمشیدیه


به نوعی می‌توان «هفت و نیم» را به هفت فیلم کوتاه با موضوع و لحن مشابه تشبیه کرد که همگی بر اساس ایده فرمی واحد پلان-سکانس ساخته شده‌اند. در نتیجه هر قصه در موقعیت‌های زمانی و مکانی محدود روایت می‌شود.
پرداختن به مسائل زنان و دختران و مشکلات دست‌‌وپاگیر جامعه همچنان مردسالار و جنسیت‌زده ما موضوع تازه‌ای نیست اما پرداختن به هفت داستان با حضور هفت شخصیت مختلف، فرصت کم‌سابقه‌ای را فراهم کرده برای کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی از دختران جوان و نوجوان سینمای ایران که هر کدام با ایفای نقشی اصلی و پرچالش امکان نمایش جنبه‌های متفاوتی از توانایی بازیگری خود را پیدا کرده‌اند. هستی مهدوی، آناهیتا افشار، فرشته حسینی، ندا جبرائیلی، شیدا خلیق، افسانه کمالی و روژان تقی‌زاده هفت عروس جوان و شوربخت در «هفت و نیم» هستند که با شکل‌های مختلفی از تباهی مواجه می‌شوند.

اکران آنلاین فیلم هفت و نیم
آناهیتا افشار در نمایی از فیلم «هفت و نیم»

همه چیز درباره فیلم خط فرضی


آثار برادران محمودی همواره با واکنش‌های ضدونقیض مواجه شده‌اند و فیلم‌های قبلی آن‌ها طرفداران و منتقدان بسیاری دارد. این روند را می‌توان با مقایسه دو حضور آن‌ها در دو جشنواره فجر مختلف بهتر توضیح داد که با «چند متر مکعب عشق» بیشترین تحسین را دریافت و با «مردن در آب مطهر» تندترین نقدها را تجربه کردند. حال باید دید که «هفت و نیم» در اکران آنلاین چه سرنوشتی پیدا می‌کند و واکنش تماشاگران و منتقدان به آن چه خواهد بود.

اکران آنلاین فیلم «هفت و نیم» به نویسندگی و کارگردانی نوید محمودی، تهیه‌کنندگی جمشید محمودی و با نقش‌آفرینی بازیگران متعددی چون هستی مهدوی، آناهیتا افشار، فرشته حسینی، ندا جبرائیلی، شیدا خلیق، افسانه کمالی، فوژان تقی‌زاده، علیرضا کمالی، محمدرضا غفاری، رویا جاویدنیا، علیرضا استادی، حسین مهری و… از سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۹۹ در سینمای آنلاین فیلیمو آغاز می‌شود.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil