بررسی فیلم تشریفات ساده؛ گمنام‌ترین و کم زرق‌و‌برق‌ترین فیلم تورناتوره

«تشریفات ساده» چهارمین فیلم جوزپه تورناتوره، فیلم‌ساز ایتالیایی، در فرانسه و به زبان فرانسوی ساخته شده است.

«تشریفات ساده» چهارمین فیلم جوزپه تورناتوره، فیلم‌ساز ایتالیایی، در فرانسه و به زبان فرانسوی ساخته شده است. تورناتوره پس از موفقیت فوق‌العاده فیلم «سینما پارادیزو» در جشنواره کن و اسکار، «حال همه خوب است» با بازی ماسترویانیِ افسانه‌ای را ساخته بود و در دوران اوجش به سراغ ایده «تشریفات ساده» رفت. در بررسی فیلم «تشریفات ساده» با فیلیمو شات همراه باشید.

«تشریفات ساده» شاید از بُعد حسی و به‌خصوص نزدیک شدن به مرزهای رمانتیسیزم افراطی و همیشگی تورناتوره، کنترل‌شده‌ترین اثر او باشد. قصه فیلم درباره مردی به نام اوناف با بازی ژرار دیپاردیو است که برای بازجویی به بازداشتگاه نمور و درب‌وداغانی آمده و با بازرس باهوش و عجیب‌وغریبی با بازی فوق‌العاده رومن پولانسکی، فیلم‌ساز نابغه لهستانی، سروکار دارد.

گره‌های قصه فیلم تورناتوره که ظاهری پلیسی دارد، به‌آرامی و نه با غلوهای همیشگی او باز می‌شوند و بدین ترتیب، «تشریفات محض» به اثری اگزیستانسیالیستی درباره حیات، مرگ و هویت انسان در بین این دو تبدیل می‌شود. طراحی صحنه، که یکی از نقاط قوت همیشگی آثار تورناتوره بوده، این بار هم به کمک او آمده است و با تبدیل فضای بازداشتگاه به مکانی دلهره‌آور، تنشی به فیلم اضافه می‌کند که ریتم را نگه دارد؛ فیلم «تشریفات ساده» که در ساده‌ترین حالت ممکن، تنها از گفت‌وگوی دو مرد تشکیل شده است و به راحتی می‌تواند خسته‎کننده و تئاتری به نظر برسد، با همین ترفند نجات می‌یابد و بیننده را مضطرب و نگران روی صندلی‌اش می‌نشاند.

تورناتوره درباره استفاده از ترکیب بازیگری عجیبش هم گفته است که نقش مرد، طبیعتا باید به بازیگری مشهور می‌رسید، کسی که تماشاگر او را بشناسد و به‌راحتی بتواند به او نزدیک شود و موقعیتش را درک کند؛ از طرف دیگر، بازرس باید فردی ناآشنا یا به قول خودِ فیلم‌ساز، «آن‌جهانی» می‎بود: کسی که بیننده نشناسد یا حتی اگر می‌شناسد از دیدنش بر پرده سینما متعجب شود.

فیلم‌برداری، به سبک همیشگی تورناتوره، «پُر» انجام شده است؛ از تراولینگ‌های سیالی که حس جبری بودن وقایع پیشِ رو را به بیننده می‌بخشد؛ انگار اتفاق‌هایی که در حال افتادن هستند باید بیافتند، حس عدم وجود هر نوع کنترلی، چیزی که اوناف هم با تمام وجود حسش می‌کند. درواقع میزانسن‌های همیشگی تورناتوره، این بار بیشترین تاثیر را دارند و تنش صحنه را به تعلیق فیلم اضافه می‌کنند. در کنار این‌ها، فیلم پُر است از ۲شات‌های بازرس و اوناف که به طرزی افراطی از آن‌ها استفاده شده است و با زوم‌این، کمی دینامیک می‌شوند تا دو بازیگر بتوانند مرتبا به یکدیگر یا محیط اطرافشان واکنش نشان دهند.

فیلم «تشریفات ساده» شاید کم زرق‌و‌برق‌ترین و بی‌اداترین فیلم تورناتوره باشد، فیلمی که کارگردانی آن به‌شدت کنترل‌شده اتفاق افتاده است؛ چیزی که با توجه به آثار قبلی تورناتوره، از او انتظار نمی‌رفت. فیلم «تشریفات ساده» در بخش رقابتی جشنواره کن شرکت داشت ولی برنده جایزه‌ای نشد و فقط طراحی صحنه فیلم در چند جشنواره اروپایی درخشید.

فیلم «تشریفات ساده» یکی از «گمنام‌ترین» و «قدر نادیده‌ترین» فیلم‌های کارنامه کاری تورناتوره است که تماشای آن با کیفیتHD و دوبله‌ای درخشان در فیلیمو، می‌تواند تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش را برای هرکسی رقم بزند.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. رضا می‌نویسد

    فیلمی عمیق و بسیار پر مفهوم با توجه باینکه من تمام فیلمهای کلاسیک وخوب را تقریبا همه را دیده ام ولی هیچ کدام بپای این فیلم نمی رسد و من ساعت ها فکر کرده ام و بسیار متاثر و گریستم البته من از این کارگردان سه فیلم دیگر یعنی بهترین پیشنهاد و سینما پارادیزو و مکاتبه را نیز دیده ام تا حدودی بهترین پیشنهاد را پسندیم ولی این فیلم مرا دگرگون ساخت انگار زندگی یکراه هست که بعد مرگ یک سوال و جوابی وباز باید ادامه داد تا کجا …. و ای کاش ترانه آسمانی و زیبای آخر فیلم ترجمه اش را زیر نویس می کردید که به زیبایی فیلم می افزود

fosil