تور مجازی موزه جیبوری و کشف دنیای شگفت‌انگیز هایائو میازاکی

بعد از اضافه شدن تمام کاتالوگ‌های استودیو جیبوری به اچ‌بی‌او مکس، موزه جیبوری با تور مجازی‌ای که در کانال یوتیوب خود قرار داده است فرصت نادری را در اختیار کاربران اینترنت گذاشته است.

دسترسی به دنیای آمیخته با ابهت موزه استودیو جیبوری و هایائو میازاکی همیشه سختی‌های خودش را داشته است، مخصوصاً برای اشخاصی که در ژاپن زندگی نمی‌کنند (و یا اشخاصی که در همان زمان انتشار دی‌وی‌دی‌ها در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی همه آن‌ها را نخریدند). اما سال ۲۰۲۰ و شیوع ویروس کرونا (کووید-۱۹) همه ما را به اقسا نقاط دیگر دنیا کمی نزدیک‌تر کرده است. و حالا بعد از اضافه شدن تمام کاتالوگ‌های استودیو جیبوری به اچ‌بی‌او مکس، موزه جیبوری با تور مجازی‌ای که در کانال یوتیوب خود قرار داده است فرصت نادری را در اختیار کاربران اینترنت گذاشته تا بتوانند نیم‌نگاهی به فضای پوشیده از شاخ و برگ پشت درهای بسته موزه بیندازند.

می‌توانید با تور مجازی موزه استودیو جیبوری در شهر میتاکا، تا دوردست‌ها به ژاپن و توکیو بروید. موزه، طی محدودیت‌های وضع شده توسط دولت به خاطر شیوع ویروس کرونا برای مدت نامعلومی بسته است، اما تیم استودیو جیبوری برای بازدید مجازی و رایگان از موزه، کانال یوتیوب جدیدی را افتتاح کرده‌اند تا دنیای ما را بیشتر از پیش غرق در خیال کنند.
کانال موزه جیبوری در سری ویدیوهایی که مدت زمان هر کدام حدود یک دقیقه است، جاذبه‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی از موزه را به ما نشان می‌دهد. از اتاق «فضای شگفت‌انگیز» با نقاشی‌های دوست‌داشتنی کوچکی از گربه اتوبوسی و کی‌کی روی دیوارهای آن که نفس را در سینه حبس می‌کنند گرفته تا خانه‌های فیلم‌های «همسایه من توتورو» (با عنوان اصلی My Neighbor Totoro) و «سرویس تحویل کی‌کی» (با عنوان اصلی Kiki’s Delivery Service) که در فضای بیرونی بازسازی شده‌اند. در بیشتر اتاق‌ها نور با عبور از شیشه‌های رنگی پنجره‌ها (با طرح‌هایی از موجودات جنگلی فیلم «همسایه من توتورو») فضای داخل را روشن می‌کند. نمایشگاه دائمی موزه با عنوان «جایی که فیلم متولد شد» از نقش‌ها، مدل‌ها، کتاب‌‌ها و روند آثار هنری فیلم‌هایی مانند «لاپوتا: قلعه‌ای در آسمان» (با عنوان اصلی Castle in the Sky) و «باد برمی‌خیزد» (با عنوان اصلی The Wind Rises) پر شده است. همچنین می‌توانیم نگاه کوتاهی هم به «کافه کلاه حصیری» بیندازیم که خوردنی‌هایی با شکل غذاهای فیلم‌های استودیو جیبوری در آن سرو می‌شوند (که متأسفانه ما نمی‌توانیم امتحان کنیم).

این تور مجازی، نمای کم‌یابی از داخل موزه به ما نشان می‌دهد که تا پیش از این امکان دیدن آن برای عموم میسر نبوده است. بازدیدکننده‌ها هیچ‌گاه اجازه عکاسی از موزه را نداشته‌اند و داخل وب‌سایت موزه هم هیچ عکسی از نمایشگاه‌ها وجود ندارد. درحال حاضر مجموعاً دوازده ویدیو از موزه وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در کانال رسمی یوتیوب و سایت موزه تماشا کنید.
تور مجازی راه بسیار جالبی برای بازدید از موزه است؛ آن هم بدون خریدن بلیط توکیو، که در هر صورت امکان به این زودی‌ها مقدور نمی‌شود. با این حال دیدن این که موزه جیبوری بالاخره پرده‌های اسرارآمیز خود را کمی کنار می‌زند و شگفتی‌های دنیای داخلش را به ما نشان می‌دهد بسیار هیجان‌انگیز است.


۲۰ انیمه برتر قرن ۲۱؛ کودکانه‌هایی که مخاطب بزرگسال دارند 


منبع: Slash Film

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil