صف انتظار سیمرغ؛ درباره کدام فیلم‌های جشنواره فجر کنجکاو هستیم؟

بلیت‌فروشی در سینماهای مردمی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر آغاز شده است و طرفداران سینما، بار دیگر برای انتخاب و تماشای مهم‌ترین و تازه‌ترین دستاوردهای سینمای ایران در تب‌وتاب هستند. پیش از آن که جشنواره شروع شود و واکنش‌های اولیه در سینماهای مردمی و نقدها، تصویری کلی از فیلم‌های امسال ترسیم کند، آثاری بیشترین متقاضی را دارند که بنا بر سابقه سازندگان، موضوع و ترکیب بازیگران احتمالا به پدیده‌های مهم و بحث‌برانگیز جشنواره تبدیل خواهند شد. برای آشنایی با فیلم‌هایی که احتمالا در روزهای جشنواره از آن‌ها بیشتر خواهید شنید و بد نیست که برای تماشای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید، با فیلیمو شات همراه باشید.


«خوب، بد، جلف: ارتش سری»

تلاش سازندگان این بود که پیش از شروع جشنواره فجر ، قسمت دوم کمدی موفق پیمان قاسم‌خانی را اکران کنند اما حالا با حضور در جشنواره، می‌توان روی آن به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی گیشه در سال آینده حساب باز کرد. «خوب، بد، جلف ۲» مانند قسمت قبلی، در فضای پشت‌صحنه سینمای ایران می‌گذرد و با وجود غیبت حمید فرخ‌نژاد و اضافه شدن چهره‌های جدیدی چون حامد کمیلی و ریحانه پارسا به زوج پول‌ساز پژمان جمشیدی و سام درخشانی، اجرای تمیز و پخته‌تری را شاهد خواهیم بود. اگر یکی دو مورد دیگر را نادیده بگیریم، «ارتش سری» تنها کمدی مهم جشنواره امسال است و قدرت و کلاس قاسم‌خانی در نویسندگی همیشه به حدی بوده که حتی در کارهای به قول خودش دست‌گرمی هم موردتوجه داوران و تماشاگران قرار بگیرد. استقبال از «خوب بد جلف ۲»، راه را برای اکران موفق آن در نوروز یا تابستان آینده هموار خواهد کرد.

در فیلیمو تماشا کنید: خوب بد جلف ۲

«خون شد»

امکان ندارد که حضور مسعود کیمیایی در جشنواره فجر ، خنثی و بدون حرف‌وحدیث باشد؛ فیلم‌های کیمیایی در سال‌های دور و حتی در شرایطی که به‌کل از سوی داوران و منتقدان بایکوت می‌شدند، جزو پربیننده‌ترین آثار هر دوره بودند. با نگاهی به ترکیب بازیگران «خون شد»، به نظر می‌رسد که با غریبانه‌ترین فیلم کیمیایی مواجهیم: سعید آقاخانی، نسرین مقانلو، هومن برق‌نورد، لیلا زارع و… بله، برای اولین بار بعد از حدود بیست سال، پولاد کیمیایی در فیلمی از پدرش نقش‌آفرینی نکرده و درگیری‌های کیمیایی در پشت‌صحنه کمتر از همیشه بوده است. با وجود این، داستانی که خالق «گوزن‌ها» و «قیصر» برای فیلم جدیدش انتخاب کرده، بیشتر از آن که در پیِ حرف‌های بزرگ یا ایده‌های سخت باشد، حداقل در ظاهر روی شخصیت‌ها و جداافتاده‌ها متمرکز است. بنابراین بعید نیست که «خون شد» بخشی از منتقدان و طرفداران کیمیایی را راضی کند که در میان آثار قبلی‌اش، «دندان مار» و «گروهبان» را بیشتر می‌پسندند.

«عامه‌پسند»

تا جایی که می‌دانیم ربطی به رمان مشهور چارلز بوکوفسکی ندارد اما یکی از آثار مهم در جریان به‌اصطلاح سینمای اجتماعی امسال است. سهیل بیرقی، به سومین فیلم خودش رسیده است و با وجود این که هنوز شخصا جایزه بزرگی به‌دست نیاورده یا آثارش در جشنواره‌های مطرح خارجی به نمایش درنیامده‌اند، «عامه‌پسند»‌ یکی از عناوین قابل‌توجه امسال خواهد بود؛ مهمترین دلیل آن، حضور بازیگران سرشناس برای ایفای نقش‌های متفاوت و کمتر دیده شده است. روند پیشرفت بیرقی در فیلم‌های قبلی، احتمالا با حضور همکاران جدید و صاحب‌سلیقه همچون حسین جعفریان (مدیر فیلمبرداری)، هایده صفی‌یاری (تدوین) و کریستف رضاعی (موسیقی) سرعت بیشتری هم به خود گرفته است. بیرقی، سومین فیلمش را در سکوت و آرامش و خارج از تهران ساخته و تجربه تماشای «من» و «عرق سرد» ثابت می‌کند که باید منتظر اجرای متفاوت فاطمه معتمدآریا در نقش اصلی باشیم. باران کوثری و هوتن شکیبا هم دیگر بازیگران فیلم هستند.

«خروج»

آثار ابراهیم حاتمی‌کیا، حتی در مواقعی که منتقدان و طرفداران قدیمی‌اش را ناامید کرده‌اند، در میان مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره فجر قرار گرفته‌اند؛ حالا در نظر داشته باشید که می‌گویند «خروج»، فیلم تندوتیزی شده است. حاتمی‌کیا، هر بار که از سر خشم اجتماعی و واکنش به زمانه و حوادث پیرامونش فیلم ساخته، توانسته است سروصدای زیادی به راه بیندازد. اگر نگوییم بهترین فیلم‌ها، حداقل جنجالی‌ترین فیلم‌های حاتمی‌کیا آثار واکنشی‌اش هستند. داستان «خروج» هم برگرفته از فجایع و ویرانی‌های ناشی از سیل در ابتدای سال جاری است. چند پیرمرد پنبه‌کار که در جریان سیل تمام دارایی خود را از دست داده‌اند، سوار بر تراکتور از دزفول به سمت تهران راهی می‌شوند تا اعتراضشان را به گوش رییس‌جمهور برسانند. مانند دو فیلم قبلی حاتمی‌کیا، هم داستان «خروج» می‌تواند توجه جلب کند و هم فرایند سخت و طولانی تولیدش. حالا باید دید سرنوشت این یکی هم مانند «بادیگارد» و «به‌وقت شام» خواهد بود، یعنی تقدیر از سوی جشنواره و در مقابل، قلم‌های آخته منتقدان یا حاتمی‌کیا بعد از سال‌ها فیلمی ساخته است که به مذاق جشنواره فجر خوش نخواهد آمد و خیلی‌ها را عصبانی می‌کند؟

«آتابای»

گرچه نیکی کریمی در تجربیات قبلی فیلمسازی‌اش هیچوقت ناامیدکننده نبوده است، اما فیلم‌هایش به‌اتفاق یا دستاورد ویژه‌ای هم منجر نشده‌اند؛ با وجود این اگر شنیده‌ها درست باشد، کریمی با «آتابای» بهترین فیلم خودش و یکی از فیلم‌های خوب امسال را ساخته است. البته حضور هادی حجازی‌فر را هم نباید از یاد برد؛ حجازی‌فر که سال‌ها درصدد ساخت فیلم بلند بوده، فیلمنامه «آتابای» را نوشته و به دلیل اصالت آذری و حال و هوای فیلم، بیشتر از یک بازیگر صرف به کریمی کمک کرده است. همبازی شدن دوباره جواد عزتی با حجازی‌فر، بعد از تجربه موفق «ماجرای نیمروز»، هم بیشتر به فیلم امیدوارمان می‌کند. «آتابای» در خوی ساخته شده و فضای آن از الگوی معمول فیلم‌های شهری و اجتماعی ایرانی فاصله گرفته است. این را هم فراموش نکنید که خیلی‌ها از بازی سحر دولتشاهی در نقش اصلی تعریف کرده‌اند.

«خورشید»

شاید باورش سخت باشد که آخرین حضور مجید مجیدی در بخش مسابقه جشنواره فجر به دوازده سال قبل و «آواز گنجشک‌ها» برمی‌گردد؛ فیلمی که از سوی هیئت‌داوران چندان تحویل گرفته نشد و رضا ناجی (به‌عنوان مهم‌ترین عنصر فیلم) به‌جای سیمرغ بلورین، جایزه‌اش را از جشنواره برلین گرفت. مجیدی بعد از دو پروژه‌ی بزرگ، با «خورشید» به سینمای شخصی‌اش برگشته است و به نظر می‌رسد که این تغییر رویه، با استقبال منتقدان هم مواجه خواهد شد؛ البته هنوز معلوم نیست که بعد از یک دهه دوری از سینمای بدنه، تماشاگران عام و نسل جدید مخاطبان با یکی از محبوب‌ترین فیلمسازان تمام ادوار جشنواره فجر چقدر ارتباط برقرار می‌کنند. مجیدی در تجربه سینمایی تازه‌اش از همکاری با جوانان کاربلدی چون نیما جاویدی در مقام نویسنده و هومن بهمنش به‌عنوان مدیر فیلمبرداری سود برده است و ترکیب جواد عزتی، علی نصیریان و طناز طباطبایی با نابازیگرها هم جالب به نظر می‌رسد.

«روز صفر»

دیدن نام سعید ملکان در مقام کارگردان، برای خیلی‌ها غافلگیرکننده است؛ کسی که خود را به‌عنوان طراح چهره‌پردازی، مجری طرح، تهیه‌کننده و نویسنده معرفی کرده و حالا برای اولین بار روی صندلی کارگردانی نشسته است. البته بعد از تماشای فیلم، به‌احتمال زیاد بیشتر هم غافلگیر می‌شوید؛ چون ملکان همیشه به دلیل نفوذ و تسلط بر پشت صحنه، جایگاهی داشته است در حد صاحب و مولف فیلم‌هایی که تهیه کرده. «روز صفر» می‌تواند هیجان‌انگیزترین فیلم سال باشد و مانند «تنگه ابوقریب» و «غلامرضا تختی»، به دلیل وجود ضرب‌شست‌های فنی و اجرایی, حسابی به چشم بیاید. این را اضافه کنید به دو ستاره‌ای که قرار است محور اصلی تعقیب و گریزهای فیلم در چند کشور باشند: امیر جدیدی و ساعد سهیلی. همان‌طور که شنیده‌اید، «روز صفر» ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی را روایت می‌کند اما رویکرد آن چندان شبیهِ کارِ نرگس آبیار در «شبی که ماه کامل شد» نخواهد بود. مهم‌ترین خطری که فیلم را تهدید می‌کند، همان ایرادی است که منتقدان به دو همکاری قبلی ملکان و بهرام توکلی وارد کردند: کمرنگ شدن جنبه‌های انسانی در مقابل تلاش برای قدرت‌نمایی تکنیکی.

«شنای پروانه»

جنوب شهر تهران همچنان لوکشین جذاب و کشف نشده‌ای برای سینمای ایران است؛ مخصوصا برای استعدادهای تازه‌واردی که می‌خواهند میخ اول خود را محکم بکوبند. محمد کارت هم با «شنای پروانه» رفته است به سراغ بخش خشن و زمخت جنوب شهر و گنده‌لات‌هایی که آنجا حسابی برو و بیا دارند. کارت اولین فیلم بلندش را ساخته است اما، به‌واسطه مستندها و فیلم‌های کوتاه تحسین‌شده و موفقش، به‌راحتی در کنار نام‌های مهم جشنواره فجر امسال قرار می‌گیرد. تقابل امیر آقایی و جواد عزتی، احتمالا یکی از بحث‌برانگیز اتفاقات سینمایی امسال خواهد بود و در کنار آن باید منتظر درخشش بازیگران دیگر هم باشیم. اگر اتفاق خاصی نیُفتد و شنیده‌ها درست باشد، «شنای پروانه» یکی از مدعیان اصلی سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم است و هیئت‌داوران هم نسبت به آن بی‌توجه نخواهند بود.

«درخت گردو»

پنجمین حضور متوالی محمدحسین مهدویان در جشنواره‌ فیلم فجر با اثری رقم می‌خورد که طبق روال دوره‌های گذشته، احتمالا یکی از پنج فیلم اصلی در میان آثار منتخب داوران، منتقدان و مردم خواهد بود. اما بدانید که مهدویان، این بار متفاوت‌ترین فیلمش را ساخته است؛ به جای آن که با تعلیق و خشونت به هیجان بیایید، حسابی احساساتی خواهید شد و منتظر پیمان معادی و مهران مدیری با هیبت و اجرایی دور از ذهن هم باشید. مهدویان که در بازخوانی‌هایش از تاریخ همیشه روی برهه‌های حساس دست گذاشته است، این بار به سراغ بمباران شیمیایی سردشت رفته که می‌تواند هر قلبی را به درد بیاورد. دور از ذهن نیست که «درخت گردو» با استقبالی خوب، هم از سوی برگزارکنندگان جشنواره و هم مخاطبان مواجه شود و در میان برندگان اصلی امسال حضور پررنگی داشته باشد.


شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.