چه چیزی ما را نجات می‌دهد؟

سریال تحسین‌شده و متفاوت تصادف

سریال های ترکی معمولا با چند ایده و تم اصلی قابل شناسایی هستند: عشق‌های سوزان و روابط چندگانه مبتنی بر علاقه و نفرت متقابل، سرک کشیدن به ژانرهای مختلف، قطب شر قدرتمند و البته مقادیر زیادی اغراق. تقریبا همین عنصر اغراق در هر جنبه‌ای است که باعث می‌شود جهان خیالی سریال‌های عامه‌پسند از دنیای واقعی فاصله بگیرد و شکلی ایده‌آل پیدا کند که در آن همه چیز، از کیفیت زندگی ثروتمندها و پوشش شخصیت‌ها گرفته تا حتی قدرت و نفوذ مافیا، دست‌نیافتنی و با زرق و برق بیشتری به نظر می‌رسد.

فهرست بهترین و دیدنی ترین سریال های ترکی

همین عناصر است که باعث شده تا سریال‌های ترکی در نقاط مختلف دنیا توجه مخاطب عام را به خود جلب کنند. اما اگر بنا به کنار گذاشتن این فرمول‌ها یا حداقل استفاده محدودتر از آن‌ها برای روایتی داستانی از همان جنس باشد، حاصل کار چگونه خواهد بود؟ می‌شود به یک نمونه معروف و قابل بحث مراجعه کرد.
سریال ترکی تصادف (با عنوان اصلی çarpisma) که در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در ۲۴ اپیزود ۱۴۰ دقیقه‌ای پخش شده، نمونه‌ای از نسل سریال های جدید و با کیفیت ترکی است که توجه پلتفرم‌های معتبر بین‌المللی را هم برای پخش جلب کرده‌اند. سریالی با چند شخصیت و خط داستانی متقاطع که در اجرا، متن و شخصیت‌پردازی در مقایسه با نمونه‌های مشابه خود در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. در ادامه برای پرداخت بیشتر به سریال ترکی موفق «تصادف» با فیلیموشات همراه باشید.

احتمالا اولین عنصری که در سریال «تصادف» جلب توجه می‌کند، حضور کیوانچ تاتلیتوغ در نقش اصلی است. گرچه دو ستاره دیگر سریال الچین سانگو و اونور سایلاک به دلیل حضور در سریال‌های پرطرفدار میان مخاطبان شناخته‌شده هستند، تاتلیتوغ به نوعی سفیر و نماد شهرت سریال های ترکی در سطح جهان است. بازیگری که موفقیت سریال‌هایش مانند «نور»، «عشق ممنوع» و «کوزی گونی» باعث شد که سریال‌های ترکی بینندگانی فراتر از مرزهای کشور خودشان پیدا کنند. اما نکته اینجاست که اکثرا از «تصادف» به‌عنوان بهترین و کاملترین تجربه بازیگری تاتلیتوغ یاد می‌کنند که این بار به ایفای نقشی با ابعاد و ظرایف دراماتیک بیشتر پرداخته. همین امر از تفاوت و سطح بالاتر «تصادف» خبر می‌دهد.
داستان درباره سانحه‌ای است که زندگی چهار شخصیت را تغییر می‌دهد و آن‌ها را در مسیر سرنوشت همدیگر قرار می‌گیرد. در این تصادف فراتر از تقابل مامور قانون و خلافکار، با ارتباط عاطفی میان شخصیت‌ها مواجهیم و خطوط داستانی مجزایی که تحت تاثیر همدیگر قرار می‌گیرند.

ایده داستان‌های موازی که بر اثر یک تصادف با هم به نقطه اشتراک می‌رسند، در خیلی از آثار مهم سال‌های ابتدایی هزاره جدید به چشم می‌خورد؛ گرچه در خیلی از همان فیلم‌ها مانند «۲۱ گرم»، بازی‌های روایی و فرمی حرف اصلی را می‌زد. «تصادف» دنبال فرم و روایت پیچیده‌ای نیست و قصه‌ای سرراست را تعریف می‌کند اما تا حد ممکن سعی دارد از کلیشه‌های رایج سریال‌های ترکی، حداقل در ظاهر، فاصله بگیرد و در روابط و موقعیت‌های درام عمیق‌تر شود.

این رویکرد هم در اجرا و هم در متن قابل مشاهده است؛ برای مثال، در همان اپیزود ابتدایی صحنه تصادف با جزییات و دقت بالایی طراحی شده و به اجرا در ادامه که استاندارد سینمایی بالا را به نمایش می‌گذارد. در ادامه نیز شاهد صحنه‌های سخت و چشمگیر متعددی هستیم که از الگوی معمول سریال‌های تلویزیونی جلوتر است. این دقت در شخصیت‌پردازی، دیالوگ‌نویسی و موقعیت‌های داستانی هم برای نزدیک کردن کار به یک درام سینمایی رعایت شده است.
ورای خط داستانی پلیسی و موقعیت‌های دراماتیک پرکشش، سریال ترکی «تصادف» بیش از هر چیز درباره روابط انسانی و تاثیر متقابل انسان‌ها بر روی یکدیگر است؛ این که چطور با باور به انسانیت همچنان در تاریک‌ترین شرایط و لحظات نیست می‌توان به نجات امیدوار بود.

«تصادف» به‌عنوان یک محصول استاندارد که با دقت و حوصله تولید شده، هم برای مخاطبان همیشگی سریال‌های ترکی جذاب است و هم برای کسانی که در میان محصولات جدید این کشور دنبال نمونه‌هایی با سطح بالاتر می‌گردند. سریال ترکی «تصادف» با نقش‌آفرینی ستارگان سرشناسی چون کیوانچ تاتلیتوغ، الچین سانگو، اونور سایلاک، ملیسا آسلی پاموک و آلپرن دویماز هم‌اکنون در فیلیمو قابل تماشاست.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil