از اربابان زیرزمین چه خبر؟

بررسی سریال حلقه

سریال ترکی «حلقه» درباره‌ حلقه‌ای قدرتمند و زیرزمینی از سران مافیا در ترکیه است که در عین ظاهر موجه، در تمام امور جنایی و خلافکاری کشور دست دارند.

فهرست بهترین سریال های ترکیه ای

یکی از عوامل جذابیت محصولات سرگرمی، خلق یک جهان خیالی با عناصر و مختصات منحصر به خود است؛ به‌ویژه در سریال که در مقایسه با فیلم‌ها به دلیل طولانی‌تر بودن زمانی که مخاطب را با خود درگیر و همراه می‌کند. این امتیازی است که می‌تواند به جذب مخاطبان پرتعداد در طول چند فصل و چند سال پخش منجر شود. البته برای ورود بیننده به این دنیای تازه لازم است که سریال در همان ابتدای امر، قلاب جذابیت خود را به خوبی گیر بیاندازد.

با افزایش روزافزون مخاطبان محصولات سرگرمی در ترکیه، سازندگان سریال‌های تلویزیونی ترکی نیز مرزهای بیشتری را پشت سر می‌گذارند و فرمول‌های تازه‌تری را به‌کار می‌گیرند. برای نمونه می‌توان به سریال ترکی «حلقه» (با نام اصلی Halka) اشاره کرد که پخش آن از زمستان سال ۲۰۱۹ آغاز شده و به دلیل فضای متفاوت و نمایش تصویری هیجان‌انگیز از دنیای زیرزمینی تبهکاران، طرفداران زیادی پیدا کرده که بی‌صبرانه منتظر پخش فصل‌های بعدی این سریال هستند. با فیلیموشات همراه باشید برای آشنایی بیشتر با یکی از سریال‌های ترکی موفق و جدید.

همان‌طور که از عنوان سریال می‌توانید حدس بزنید، سریال درباره‌ حلقه‌ای قدرتمند و زیرزمینی از سران مافیا در ترکیه است. اعضای این حلقه در عین ظاهر موجه، در تمام امور جنایی و خلافکاری کشور دست دارند و در پشت پرده، بخش عمده‌ای از امور زیر نظر و با نفوذ آن‌ها اداره می‌شود. اما این حلقه قوانین و شرایط خاص خود را دارد و مهم‌ترینش این است که هیچکس نباید از بقیه اعضا قدرتمندتر شود تا توازن قدرت درون حلقه به هم نخورد. قدرت گرفتن و رشد بیش‌ازحد هرکس حکم زنگ خطری برای بقیه را دارد و زمینه را برای حذف او به‌دست سایرین فراهم می‌سازد.

با معرفی این شرایط و زمینه داستانی، «حلقه» مانند اکثر سریال‌های ترکی داستانش را با یک مقدمه‌چینی طولانی در گذشته آغاز می‌کند و بعد به زمان حال می‌آید. حدود ۲۵ سال قبل وقتی ایلهان، یکی از اعضای رده‌بالای حلقه به قدرت و نفوذ زیادی دست پیدا می‌کند، بقیه تصمیم به حذفش می‌گیرند. با ربودن فرزند نوزادش، از او می‌خواهند که برای تحویل گرفتن فرزند مفقود به سر قرار بیاید. اما قرار، تله‌ای بوده برای از میان برداشتن او. سپس به‌جای فرزند او، نوزاد دیگری را در اختیار خانواده می‌گذارند و آن‌ها نیز چاره‌ای جز بزرگ کردن بچه نخواهند داشت. ۲۵ سال بعد، به زمان حال می‌آییم. فرزند گم‌شده توسط یکی دیگر از سران حلقه بزرگ شده بدون آنکه از گذشته خودش خبر داشته باشد. فرزند جایگزین هم توسط خانواده آن عضو مقتول و سابق حلقه. اعضای حلقه تصمیم می‌گیرند تا بازی تازه‌ای را با این دو پسر جوان یعنی کاآن و جهانگیر آغاز کنند؛ در نتیجه آن‌ها سر راه هم قرار می‌گیرند. مسیر قصه به این صورت ادامه پیدا می‌کند که آن دو در عین تن دادن به بازی‌های حلقه، سعی در نفوذ و نابودی حلقه دارند.

نکته جالب‌توجه درباره فضاسازی و زمینه‌چینی سریال ترکی «حلقه» این است که سازندگان سریال سعی کرده‌اند علاوه بر حفظ و اجرای فرمول‌های همیشگی سریال‌های ترکی شامل روابط عاشقانه میان شخصیت‌ها و تصویر خیالی و دراماتیک‌شده از دنیای جرم و جنایت، دو عنصر تازه را نیز به‌کار ببرند: اضافه کردن مایه‌هایی از تراژدی‌های یونانی با تاکید بر خط خون و انتقام و همین‌طور روایت رازآمیز و معماگونه با خلق یک سازمان زیرزمینی خیالی در دنیای تبهکارها که مناسبات خاص خودش را دارد.
سازمان حلقه با نقشه‌های تودرتو از یک جهت با میل به نمایش تجدد و مدرنیته در ترکیه امروز در سریال‌های پرطرفدار این کشور همخوانی دارد و از جهت دیگر، جنبه‌ای معمایی و غیرقابل‌پیش‌بینی به حوادث و وقایع سریال داده و باعث شده که در مقایسه با کلیشه‌ها و فرمول‌های همیشگی سریال‌های این‌چنینی، «حلقه» با کمک گرفتن از ترفندهای فیلمنامه‌نویسی و گره‌افکنی و گره‌گشایی‌های متعدد معمولا از مخاطب خود یک قدم پیش بیفتد و او را با هیجان و کنجکاوی به تعقیب ادامه داستان وا دارد.

علاوه بر این، همچنان توجه به اصل شخصیت‌پردازی و خلق شخصیت‌های جذاب هم در سریال ترکی «حلقه» فراموش نشده و این موضوع را می‌توان در پرداخت متفاوت دو قهرمان قصه یعنی کاآن و جهانگیر دید و دیگر کاراکترهایی که در ارتباط با آن‌ها تعریف می‌شوند. با توجه به استقبال خوب از سریال در داخل و خارج از ترکیه، به نظر می‌رسد که علاقه‌مندان سریال‌های ترکی نباید فرصت تماشای «حلقه» را از دست بدهند. سریال ترکی هیجان‌انگیز و پرطرفدار «حلقه» با حضور ستارگانی چون هانده ارچل، سرکان چای‌اوغلو، کاآن ایلدیریم، هازل سوباشی و… هم‌اکنون بر روی فیلیمو قابل‌تماشاست.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil