روایت تاریخی و پرهیجان از کشور ترکیه

درباره سریال قیام عثمان بیشتر بدانید

این سریال، جزو پربیننده‌ترین سریال‌های فیلیمو است

سریال ترکیه‌ای تاریخی قیام عثمان یا در اصل «موسس: عثمان» که با چند عنوان انگلیسی دیگر هم – مثل The Ottoman و Foundation : Osman – شناخته می‌شود، توسط مهمت بوزداغ خلق شده است که فعالیت‌های سینمایی‌اش را با مستندسازی شروع کرد ولی سرانجام با سریال‌های موفقش مطرح شد. متین گونای و فِتحی بایرام کارگردانان فصل‌های اول و دوم این سریال هستند و آهمِت ییلماز فصل‌های سوم تا پنجم را کارگردانی کرده است که این آخری از چهارم اکتبر ۲۰۲۳ (دوازدهم مهر ۱۴۰۲) عرضه می‌شود.

بهترین سریال های ترکی سال‌های اخیر

خلاصه داستان سریال قیام عثمان

خلاصه داستان سریال قیام عثمان Kurulus: Osman از این قرار است؛ کشمکش‌های درونی و بیرونی عثمان غازی یا عثمان یکم به تصویر کشیده می‌شود و این‌که او چطور امپراتوری عثمانی را بنیان گذاشت و کنترل کرد؛ و همین‌طور ستیزهای او علیه امپراتوری بیزانس و ایلخانان (سلسله‌ای از مغول) به نمایش گذاشته می‌شوند و این‌که او چطور توانست از سلجوقیان روم مستقل شود و دولت حاکمی را پایه‌گذاری کند که در روزگار قدرت‌نمایی بیزانس و مغول‌ها بتواند مایه مباهات ترک‌ها شود؛ و به‌طور طبیعی عثمان در این راه با دشمنان متعدد و خائنان بسیار روبه‌رو می‌شود که بر همه این موانع غلبه می‌کند و با کمک یاران و خانواده و دوستان وفادارش در نهایت به موفقیت می‌رسد.

 

فهرست عوامل و بازیگران سریال قیام عثمان

خالق: مهمت بوزداغ، کارگردانان: آهمِت ییلماز، متین گونای و فِتحی بایرام، فیلمنامه‌نویسان: اصلی زِینِپ پِکِر بوزداغ، مهمت بوزداغ، آتیلا اِنگین و… مدیران فیلمبرداری: عمر فاروک کاراجان، اِفه کوبیلای و… تدوینگران: یارکین سان، آکیف اوزکان و… آهنگسازان: زینپ آلاسیا و آلپای گولتِکین

بازیگران: بوراک اوزچیویت (عثمان یکم)، بوراک چلیک (گوگتوغ)، اوزگه تورر (بالا خاتون)، یلدیز چاغری آتیکسوی (ملحون خاتون)، ساروهان هونل (علیشار)، نورالدین سونمز (بامسی) و…

تماشای آنلاین سریال قیام عثمان در فیلیمو

داستان سریال عثمان از کجا شروع شد؟

قیام عثمان ماجراهای سریال دیگری از مهمت بوزداغ را با عنوان «قیام ارطغرل» Diriliş: Ertuğrul پی می‌گیرد که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ و در قالب ۵ فصل تولید شد؛ و همان‌طور که از نامش پیداست به زندگی ارطغرل، پدر عثمان یکم، می‌پردازد. این سریال در ترکیه و کشورهای دیگری چون پاکستان و آذربایجان با استقبال خوبی مواجه شد ولی در چند کشور عربی نمایشش ممنوع شد و حتی فتواهایی علیه آن صادر شد. به هر حال، تولید «قیام عثمان» هم پس از موفقیت «قیام ارطغرل» در همان روستای ریوا در بیکوز استان استامبول انجام شد.

استقبال مخاطبان از سریال قیام عثمان

امتیاز میانگین حدودا یازده هزار کاربر سایت «آی‌ام‌دی‌بی» به این سریال ترکیه‌ای – که در ژانرهای اکشن و ماجراجویانه هم قرار می‌گیرد – ۷.۵ از ۱۰ شده است. «قیام عثمان» هم مانند سریال قبلی مهمت بوزداغ یعنی «قیام ارطغرل» در ترکیه با استقبال خوبی مواجه شد، به‌طوری که در دسامبر ۲۰۱۹ چهارمین قسمت از فصل اول سریال در کانال ترکیه‌ای «اِی‌تی‌وی» رکورد جذب مخاطبان تلویزیونی را شکست.

بوزداغ ادعا می‌کند که این سریال در کشور آلبانی هم بسیار موفق بوده و «پربیننده‌ترین سریال تلویزیونی» شده است. «قیام عثمان» که یکی از محبوب‌ترین سریال‌های ترکی سال‌های اخیر است، از ژانویه ۲۰۲۱ توسط سرویس پخش مجازی و آنلاین «نور پلی» (Noor Play) در خاورمیانه عرضه شده است. این مجموعه در پاکستان هم بسیار موفق بوده است و به زبان اردو در دسترس علاقه‌مندان است. قسمت ۵۹ سریال در پاکستان رکورد جذب مخاطبان را شکست. پس از این موفقیت‌ها بود که حتی اسد قیصر، سخنگوی مجمع ملی پاکستان، از پشت صحنه «قیام عثمان» دیدن کرد.

 

حقایقی درباره سه شخصیت سریال قیام عثمان

بالا خاتون

نقش بالا خاتون در سریال عثمان

بالا خاتون یا رابعه بالا هاتون (۱۲۵۸-۱۳۲۴) همسر دوم عثمان غازی یا همان عثمان یکم و دختر شیخ ادب‌علی (اِدِه‌بالی) بود. عثمان اولین بار در سال ۱۲۸۰ با ملحون خاتون (ملحون سلطان) ازدواج کرد که دختر عمر عبدالعزیز بِی، وزیر سلجوقی قدرتمند بود. بالا خاتون و نامش مناقشه‌های زیادی را ایجاد کردند که نتیجه کار مورخان متعددی از آن برهه تاریخی است که نام او را به‌ترتیب به صورت «ملحون بالا خاتون» و «رابعه بالا خاتون» ثبت کردند.

از این رو، در «تاریخ عروج» (History of Oruç) دختر اده‌بالی با نام «رابعه» مورد اشاره قرار گرفته است و در وقایع‌نگاری سه مورخ برجسته دیگر (عاشق پاشازاده یا درویش احمد، کمال پاشازاده یا ابن کمال، نشری یا مولانا محمت نشری) با نام «ملحون» به ثبت رسیده است؛ که این دومی مورد تایید برجسته‌ترین مورخ معاصر دوره عثمانی یعنی پروفسور احمد شمشیرگل است. به هر حال، چه نام کوچک این شخصیت، ملحون باشد یا رابعه، نام دوم او بی‌شک بالا بوده است و برای همین در سریال «قیام عثمان» با اسم «بالا» به او اشاره می‌شود. در ضمن باید بدانید که این مناقشه به جنجال دیگری دامن زد که به تعداد همسران عثمان یکم مربوط می‌شود.

دوندار بی

دوندار بِی (یا دوندار غازی که به‌شایستگی این عنوان را گرفته بود) عموی عثمان یکم بود؛ جنگ‌جویی شجاع و مشهور و مردی خوش‌قلب و دوست‌داشتنی؛ وفادار به برادر و متعهد به خاندان و خانواده و ملت خود؛ اما متاسفانه او نقطه ضعفی داشت که باعث شد اشتباه‌های زیادی بکند و مسائل زیادی به وجود بیاورد: او به‌اصطلاح دهن‌بین بود.

طبق منابع تاریخی، وقتی ارطغرل غازی درگذشت، قبیله او و قبایل همسایه بی‌قرار شدند. دوندار با هدف حفظ اتحاد قبایل ترک و البته بدل شدن به رهبر تازه قبیله کای (یا قایی) – و به‌واسطه سن‌وسال بیش‌تر، جایگاه، و تجربه‌هایش در زمان اطاعت از برادر بزرگ‌تر – خودش را به عنوان نامزد معرفی کرد. با این حال، عثمان یکم به دلیل استراتژی ستودنی و کمال اخلاقی‌اش توانست قلب مردمان را تسخیر کند و به عنوان رهبر جدید انتخاب شود. دوندار قیام یا اعتراض نکرد و از برادرزاده‌اش حمایت کرد اما پس از مدتی، زخم قدیمی سر باز کرد چون او با برخی تصمیم‌های عثمان مخالف بود. دوندار غازی در سن ۹۶ یا ۹۸ سالگی درگذشت اما هنوز سوال است که به مرگ طبیعی مرد یا به دستان عثمان. البته بیش‌تر مورخان با مرگ طبیعی او موافق‌اند. از سوی دیگر، تصور می‌رود که دوندار ازدواج کرد و صاحب فرزندانی شد اما هیچ اطلاعاتی درباره همسر و/یا فرزندان او جایی ثبت نشده است.

شیخ ادب‌علی (اِدِه‌بالی)

نقش شیخ ادب‌علی در سریال عثمانمولانا شیخ ادب‌علی (۱۲۰۶-۱۳۲۶) عضوی از طریقت بکتاشیه و انجمن برادری آهی، یک شیخ صوفی بانفوذ بود که در محافل مذهبی بسیار مورد احترام بود و تاثیر چشمگیری بر شکل‌گیری و توسعه سیاست‌های دولت عثمانی داشت. او که فردی ثروتمند بود به نیازمندان کمک می‌کرد و از تحصیل طلبه‌های زیادی حمایت کرد و سرمایه‌گذار برنامه‌های اسلامی مختلف در سراسر آناتولی بود و همه جور تلاشی کرد تا ترک‌ها را با اصول اسلام آشنا کند. او که گاهی وقت‌ها با عنوان مولا هم به او اشاره شده است، بنیان‌گذار معنوی اولین قاضی در امپراتوری عثمانی بود. او در ۱۲۰ سالگی در بیله‌جک درگذشت. دخترش یک ماه بعد و دامادش عثمان یکم چهار بعد دار فانی را وداع گفتند.

 

نقد و بررسی

باران صالحی | همان‌طور که از نام سریال برمی‌آید، داستان برمی‌گردد به چگونگی تشکیل امپراتوری عثمانی و شاید به سوال خیلی‌ها پاسخ داده شود که ریشه نام این امپراتوری مهم و بزرگ در تاریخ اسلام چیست. داستان، درباره عثمان یکم ملقب به عثمان غازی است؛ یکی از نوادگان اقوام ترک غوز مهاجر قایی به خاورمیانه و مدیترانه امروزی که در نبرد با بیزانس (روم شرقی) از یک سو و جنگ با مغول‌ها از سوی دیگر، یک سلسله و حکومت تازه تشکیل می‌دهد که بعدها به قدرتی بزرگ در خاورمیانه تبدیل می‌شود. این ماجرا برمی‌گردد به قرن سیزدهم میلادی، دورانی که هنوز ایلخانیان و سلجوقیان بر ایران امروزی حکومت داشتند.

معمولا چیز زیادی درباره چگونگی شکل‌گیری و به قدرت رسیدن عثمانی نمی‌دانیم و تاریخ مربوط به عثمان یکم نیز بسیار آمیخته به افسانه و اسطوره است و از این نظر دست سازندگان سریال برای روایت قصه‌ای جذاب کاملا باز بوده. «قیام عثمان» در اصل اسپین‌آف سریال تاریخی دیگری با نام «قیام ارطغرل» است که طی چند سال در ترکیه محبوبیت و طرفداران زیادی پیدا کرده بود. خالق هر دو سریال مهمت بوزداغ است که به‌واسطه گرایش‌های ملی مذهبی پررنگ خود شناخته می‌شود و به همین دلیل پررنگ بودن حس ناسیونالیستی ترکی در سریال نیز قابل‌درک است. در «قیام عثمان» سعی شده تا تناسب و تعادل میان الگوها و لحن‌های مختلف در ساخت یک سریال رعایت شود؛ از عاشقانه و درام گرفته تا حماسی و اکشن. به همین دلیل سریال بیشتر از نمونه‌های موفق داخلی، سعی کرده تا از سریال‌های تاریخی تحسین‌شده‌ روز دنیا مانند «وایکینگ‌ها» الهام بگیرد و از نظر کیفیت اجرا و تولید نیز در مقایسه با استانداردهای تلویزیون ترکیه، قدمی رو به جلو محسوب می‌شود.

نقش اصلی سریال را هم بوراک اوزچیویت ایفا کرده که سال‌ها قبل با یکی از نقش‌های مکمل «حریم سلطان» به شهرت رسید و حالا به‌عنوان یکی از مهمترین ستارگان سینما و تلویزیون ترکیه به ژانر حماسی و تاریخی بازگشته تا نقش یکی از بزرگترین شخصیت‌های تاریخ کشور را ایفا کند.

سریال ترکی «قیام عثمان» فراتر از مرزهای ترکیه و در میان بینندگان مسلمان کشورهای دیگر و به‌ویژه مهاجران هم طرفداران بسیاری دارد و علت آن هم نمایش تصویری از یک تمدن اسلامی قدرتمند و باشکوه است. اما در هر صورت نباید فراموش کرد که با یک سریال ترکی سروکار داریم و سریال‌های ترکی در هر شکل و فرمی که باشند اصالت خود را حفظ می‌کنند، که عامه‌پسند بودن یکی از ارکان اصلی آن است، از این نظر طرفداران معمول سریال‌های ترکی می‌توانند با خیال راحت پای تماشای یکی از بهترین محصولات تلویزیونی سال گذشته بنشینند و کسانی هم که با این سریال‌ها میانه‌ای ندارند، احتمالا از کیفیت قابل‌قبول سریال تا حدودی غافلگیر می‌شوند. فصل اول سریال با آمار بالای بیننده و استقبال به پایان رسید و همین باعث ساخت فصل‌های بعدی شد.

 

پوسترهای سریال قیام عثمان | موسس: عثمان

پوستر سریال قیام عثمان | موسس: عثمانپوستر سریال قیام عثمان | موسس: عثمان

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

76 نظر
  1. Ali.deylami می‌نویسد

    درود فراوان من تمام قسمت‌های سریالهای آلپ ارسلان سلطان سنجرملک شاه ارطغرل وقیام عثمان راکلمه به کلمه وبخوبی مشاهده کردم بیشتر ازسه ساله دنبال میکنم واقعا لذت بردم باید خداقوت بگیم به کارگردان بادانش این سریالها انتخاب بازیگران بجاوشایسته انجام شده..سپاس بابت ساخت این سریالها عمری بود بازم سریالهای تاریخی رادنبال خواهم کرد

  2. علی دیلمی می‌نویسد

    درود فراوان من تمام قسمت‌های سریالهای آلپ ارسلان سلطان سنجرملک شاه ارطغرل وقیام عثمان راکلمه به کلمه وبخوبی مشاهده کردم بیشتر ازسه ساله دنبال میکنم واقعا لذت بردم باید خداقوت بگیم به کارگردان بادانش این سریالها انتخاب بازیگران بجاوشایسته انجام شده..سپاس بابت ساخت این سریالها عمری بود بازم سریالهای تاریخی رادنبال خواهم کرد

  3. یونس می‌نویسد

    به جرعت میتونم بگم که این بهترین سریالی است که هم نسل الان وهم نسل آینده اورا ستایش خواهند کرد و من تو عمرم این جور سریالی ندیده‌ام خیلی خیلی این سریال دو دوست دارم

    ای ماشالله

  4. وحید می‌نویسد

    سلام دوستان عزیز ، من واقعاً از این سریال بسیار لذت بردم ، در اصل اول با سریال ارطغرل شروع شد که البته در فیلیمو به صورت زیرنویس ارائه شد ، من به طور متوسط چند بار این ۲ سریال رو دیدم ، البته سریال های سلجوقیان بزرگ ، و صلاح الذین ایوبی و همچنین محمد فاتح هم در حال اکران هستند که امیدوارم در فیلیمو هم اکران بشه یا زیرنویس یا دوبله.
    موفق باشید

  5. عارف احمد پور می‌نویسد

    سلام من اهل ایران هستم سریال شمارا هم میبینم واقعا جالب است شما بازیگران را خیلی دوست دارم مخصوصاً جرکوتای و بالا خواتون و عالمان بی را سپاس از شما بازیگران❤️🌹🌹🌹🌺🌸🌸

  6. درباره محمد فاتح می‌نویسد

    درود خیلی ها با جنگهای ارطغرل وپسرش آتومان یا عثمان با روم موافق نیستند اما در زمانی که مغولان سرزمینهای بسیاری رو تصرف کردند تلاش ارطغرل وپسرش اتومان یا عثمان برای کسب خود مدیریتی کار بسیار جالبی وشایسته بوده است
    اما ببینید نکته جالب این است که محمد فاتح بعد از تصرف قسطنطنیه
    نمیگوید امپراتوری روم شرقی نابود شد بلکه میگوید من قیصر روم هستم
    این یعنی فرهنگ وتمدن وتاریخ وهویت روم شرقی ادامه دارد واین کار جالبی هست
    وفقط حرفی نمیگوید من قیصر روم هستم خودش کشیش ارتدکس روم شرقی رو تعیین میکند وکشیش ارتدکس روم شرقی او را به قیصر روم تعیین میکند
    چون در قانون این بود که امپراتوری روم شرقی رو کشیش ارتدکس روم شرقی تعیین میکند ومحمد فاتح با وجود اینکه مسلمان بود قبول کرد تا کشیش ارتدکس روم شرقی او را به عنوان قیصر روم تعین کند

  7. ح می‌نویسد

    جالب‌اینکه‌هر‌کدام از خانواده عثمان یا خود عثمان تا پای مرگ می‌روند ولی دوباره سرپا می‌شوند به نظرم حضرت عزرائیل با اینها نسبت فامیلی داره خخخخ

  8. عبدالله می‌نویسد

    سلام من از اینکه می بینم در دنیا هنوز کشوری وجود داره که بخواد تاریخ مسلمان ها و یکدلی آنها را نشان بده خوشحال هستم . احسنت به ترکیه

  9. در پاسخ به مسعود می‌نویسد

    درود مسعود جان سریال قشنگی هست ومن هم خوشم می آید ببینم وبرخی قسمتهاش تاریخی هست
    ولی برخی قسمتهاش خلاف تاریخ هست وبحث برانگیز هست
    ولی در فیلم یکدلی نشان داده نمیشود اتفاقا اختلاف وچند دستگی در فیلم ملموس هست

  10. عبدالله در پاسخ به مسعود می‌نویسد

    سلام دوست عزیز این سریال تاریخ یکدلی ملت و امت مسلمان را به تصویر کشیده است . حالا درسته که این سریال تاریخ ترک ها را نشون داده ولی در کل این سریال تاریخ یکدلی امت مسلمانها را به تصویر کشیده است نه ترک ها .

  11. مسعود می‌نویسد

    این سریال بهترینه تاریخ باشکوه و یکدلی ملت ترک رو ب نمایش گذاشته دمتون گرم 🌷🌷🌷

  12. عبدالله در پاسخ می‌نویسد

    سلام دوست عزیز مگه من گفتم کشوری که تاریخ خودش رو میسازه بد است؟؟ کشوری که بتونه تاریخ فرهنگ و غنی کشورش رو به نمایش بذاره واقعا تحسین بر انگیز است و جای تشویق و آفرین را دارد این که حالا ترکیه داره بعضی جاها را تحریف میکنه از نظر من هیچ اشکالی ندارد اگه ترکیه تاریخش رو تحریف نمیکرد الان من و شما با ذوق سریال ها تاریخی ترکی نگاه نمیکردیم . در کل میخوام بگم باید به ترکیه آفرین گفت چون تاریخ کشورش رو خیلی خوب به نمایش گذاشته و جذاب هستند .

  13. درپاسخ به عبدالله درباره سریال می‌نویسد

    عبدالله گرامی سریالهای قیام ارطغرل وسریال عثمان در مجموع طبق دیدگاه من سریالهای خوبی هستند اما بسیاری از بخشهاش ساخته خود نویسنده هست واین زیاد ایرادی ندارد چون اکثر سریالها تاریخی اینگونه هستند اما برخی از قسمتهایش واقعا تحریف تاریخ هست وبرخی از قسمتهاش روایتهای مختلفی تاریخی وجود دارد وسرش جدل هست
    اما بخشهایی از اون واقعا تاریخی وجالب هست ومن خودم میبنم ودوست دارم ودرکل دیدنش رو توصیه میکنم اما به دوستان میگم این سریالها باعث بشود علاقه مند بشوند وخودشون روایتهای مختلف رو مختصر پیگیری کنند
    اما سریالهای خوش ساختی هست اما این رو گفتم چون شما فرمودید تاریخ خودش رو میسازد گفتم برخی جاهاش هم تاریخی نیست اما در مجموع خوب هست

  14. عبدالله در پاسخ بهIrqn می‌نویسد

    سلام دوست عزیز من که نگفتم ترکیه کافر است !! ترکیه هم مثل ایران مسلمان است بحث من درباره مولانا یه چیز دیگه بود منظورم این بود که چرا اردوغان تمام فرهنگ مولانا را به اسم خود زده؟؟ درست است که هرکشوری تاریخ و فرهنگ خودشو داره ولی اردوغان نه تنها تاریخ کشور خودشو میسازه که این کار خیلی خوبی است بلکه داره به تاریخ کشور همسایه بخصوص ایران شبیخون میزنه هرکشوری تاریخ و فرهنگ خودشو داره و باید مطابق تاریخ فرهنگ کشورش فیلم بسازه . سوال من اینجاست که چرا اردوغان به تاریخ کشور دیگران شبیخون میزنه؟؟ دوست عزیز من که نگفتم ترکیه کافر است . اتفاقن من عاشق ترکیه هستم و خیلی دوستش دارم . سوال من اینجاست که چرا اردوغان به تاریخ کشورها همسایه را میدزدد؟؟

  15. درباره مولانا می‌نویسد

    به باور من سلجوقیان بیزانس وخود عثمانی هردو ترکمن ایرانی بودند اما خب متاسفانه برخی از افراد در داخل ایران ودر ترکیه با باورهای مختلف قبول نمیکنند که سلجوقیان وعثمانی ترکمن ایرانی بودند ومیگویند سلجوقیان وعثمانی فقط ترکمن بودند وایرانی نبودند درصورتی که اگر سلجوقیان رو ایرانی ندونیم وفقط ترکمن بدونیم پس خوارزمشاهیان هم ترکمن بودند وایرانی نبودند پس درسته صفویه ایرانی بودند اما ارتش اصلی شون که قزلباش بوده ایرانی نبودند وفقط ترکمن بودند پس نادرشاه افشار وافشاریه وهمینطور قاجاریه هم ایرانی نبودند وفقط ترکمن بودند
    اما در مورد مولانا وشیخ ادب علی وحاجی بکتاش ولی من سند تاریخی ندیدم که اینها ترکمن بودند اگر دوستان سند تاریخی دیدند که شیخ ادب علی وحاجی بکتاش ولی ومولانا ترکمن بودند اگر نشان بدهند سپاسگزار میشوم
    اما مولانا به قونیه رفته چون آن زمان قونیه هم دست ترکمن های ایرانی بوده وبخشی از کشور ما بوده ومولانا هم قونیه رو ایران میدونسته که آن زمان هنوز قونیه تحت نظر مغول واقع نشده بود

  16. iran می‌نویسد

    من موندم چرا ایرانی ها فقط کینه توزی میکنند در گذشته اگر جنگی هم بوده میان دولتها بوده ،امپراطوری عثمانی بعداز جنگ جهانی اول فردپاشیده ولی باز م نژادپرستان دست لز مردم ترکیه و دیگر کشورها برنمیدارند.چرا اینقدر حسادت.خب مگه حکومتهای ایرانی در تاریخ همشون گل و بلبل بوده و به کسی ظلم نکردن.کمی واقع بین باشید و به سایر اقوام احترام بگذارید.مردم ترکیه هم تاریخ درخشان خودشون را دارند

  17. عبدالله در پاسخ می‌نویسد

    سلام این که شما میگویید مولانا به تاریخ ترکیه و ایران مربوط میشود کاملن درست است ولی اینو بدونید که مولانا در ایران به دنیا آمده است و تمام تحصیلاتش را در ایران سپری کرده است . حال اردوغان آمده تمام فرهنگ مولانا را به اسم خود زده آیا به نظر شما این درست است ؟؟

  18. درباره سریال می‌نویسد

    درود دوست عزیز مولانا ایرانی بوده وسلجوقیان بیزانس هم ترکمن ایرانی بودند وعثمان هم ترکمن ایرانی بوده ومولانا هم به ایران ارتباط دارد وهم به ترکیه ودرست است که اهداف سیاسی دارد این سریالها وبسیاری از داستانهاش هم از خودش ساخته اما در کل سریال جذابی برای دیدن هست البته همه سریال های تاریخی بخشیش رو از خودشون میسازند اما برخی مطالب سریال تحریف تاریخ هست که نادرست است

  19. عبدالله می‌نویسد

    سلام برادران و خواهران عزیز خودتون میدونید که صنعت فیلم و سریال سازی ترکیه در خدمت اهداف سیاسی اردوغان است ما نمیدونیم چقدر این سریال راست است و چقدرش دروغ و تحریف . متسفانه الان هم اردوغان داره به فرهنگ غنی ایران زمین شبی خون میزنه (ابن سینا) رو به اسم خودش زده و همینطور (مولانا) رو هم به اسم خودش زده هرچند قبر این بزرگ وار در ترکیه است ولی مولانا به تاریخ ایران مربوط میشه نه ترکیه . الانم معلوم نیست باچه سند و مدرکی سریال عثمان رو درست کردن و همینطور ارطغرل . درکل میخوام بگم فریب اردوغان رو نخورید . اردوغان با این سیاست مردم کشورها همسایه و همچنین قاره اروپا و آسیا رو جذب کشور خودش میکنه .

  20. عبدالله در پاسخ می‌نویسد

    سلام من که نمیگم این چیزی که شنیدم راست است !! در ضمن شما باید بدونی خود عثمان نه بلکه حکومتش یک حکومت ظالمانه و خون ریز بود . خودعثمان عدالت خواه بود و باعدل با مردمش رفتارمیکرد اما بعد عثمان و حکومتی که تشکیل میده بعدها به قدرت بزرگی در خاورمیانه میرسه و قدرتش به (اروپا)(آسیا)(آفریقا)(خاورمیانه) میرسید . امپراطوری عثمانی خطر بزرگی برای اروپا محسوب میشد و هیچکس نمیتونست حریف حکومت عثمانی بشه . درکل میخوام بگم خودعثمان عادل و مهربان بود و با عدل رفتارمیکرد ولی حکومتش توزرد از آب در اومد . امپراطوری عثمانی خون ریز ترین و بی رحم ترین امپراطوری دنیاشد و حتا زنان و کودکان بی گناه رو سر بریدند و حتا کردها ترکیه هم رحم نکردن .

  21. پاسخ به عبدالله درباره موضوع مطرح کرده می‌نویسد

    سلام عبدالله گرامی اینکه اسم عثمان آتومان بوده باشد ممکن است اما شما بهتر از من میدانید تواریخ درباره عثمان وارطغرل دویست سال بعد از این افراد نوشته شده اما من جایی ندیدم که نوشته باشد عثمان زنان وکودکان غیر نظامی رو عمدا کشته باشد واگر هم گفته باشند بعید است چون که در عثمانی تا قبل از اواخر عثمانی تعداد زیادی ارمنی ویونانی زندگی میکردند حالا درسته تحت فشار بودند تا اینکه در اواخر عثمانی قتل وعام شدند
    اگر عثمان اهل کشتن زنان غیر نظامی وکودکان غیر نظامی بود این رویه نوادگانش هم میشد واین تعداد یونانی وارمنی در ترکیه باقی نمیماندند

  22. عبدالله می‌نویسد

    سلام در یه جای تاریخ هست که نوشته اسم اصلی عثمان (آتومان) بوده و چون میخواسته ظاهر اسلامی به خودش بگیره اسمش رو به عثمان تغییر داده !! حالا این شایعه تاچه اندازه راست هست رو نمیدونم !! و در یک جا نوشته شده عثمان بیگ ملقب به عثمان غازی یک خون ریز بی رحم بود وبخاطر دولتی که میخواست تشکیل بده حتا به زن و بچه هم رحم نمیکرد !! نمیدونم اینا راسته یانه !

  23. علویان وعثمانی می‌نویسد

    همه دوستان اگر اسم عثمان یکم رو حتی در ویکی پیدیا پارسی بزنند ودر ویکی پیدیا پارسی بخونند میبنند اونجا هم گفته طبق کتاب ولایت نامه حاجی بکتاش ولی عثمان رو برای قضاوت به قونیه میبرند وحاجی بکتاش ولی جان او را نجات میدهد
    واگر به ویکی پیدیا ترکی بروند میبنند گروه آهیک که تو فیلم هم اسم آهی ها رو می آورد توش طرفداران حاجی بکتاش ولی زیاد هستند
    وبا مشورت ایشون انجام شده
    واین ها مدارک تاریخی دال بر کمک علویان به تاسیس عثمانی هست

  24. عبدالله در پاسخ مینا می‌نویسد

    سلام مینا جان این بحث نبود فقط چون اون برادر تاریخ رو نمیدونست بهش یادآوری کردم . کدورت و بحث هم همیشه برسر یک بهانه یا حتا به بهانه نخود هم پیش میاد اما بازم ممنون و مچکرم بابت نصیحت پندآموزت . موفق باشی

  25. عبدالله می‌نویسد

    باسلام من هرچه که گفتم از روی حقیقت و تاریخ بود این که حالا بعضی از برادران نمیفهمن مشکل خودشونه . یا علی مدد

  26. مینا می‌نویسد

    درود من هم از آقای عبدالله گرامی بسیار سپاس دارم من هم قبلا نمیدانستم عثمان وارطغرل ایرانی بودند اما بعد از سخنان آقای عبدالله تحقیق کردم دیدم درست است وارطغرل وعثمان از ترکمنهای ایرانی بودند سپاس که معلومات تاریخی من رو بالا بردید
    ودوستان اینکه پدر زن وخانم عثمان از کدوم طایفه هستند مطلبی نیست که سرش باهم دعوا کنید وبه کدورت بینجامد

fosil