همه چیز درباره سریال خوب بد جلف ۳ رادیواکتیو + نقد و بررسی

تقریبا یک سال پیش بود که قسمت دوم فیلم خوب بد جلف با عنوان فرعی ارتش سری در جشنواره فجر به نمایش درآمد. قسمت اول فیلم فوق‌العاده موفق بود. زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی را به سینمای ایران معرفی کرد و خیلی‌ها از فیلم به‌عنوان نمونه‌ای خوب و سطح بالا از یک کمدی عامه‌پسند یاد کردند که فیلمنامه‌اش با حساب و کتاب نوشته شده و به شعور مخاطب احترام می‌گذارد؛ درست مانند فیلم‌ها و سریال‌های موفقی که قبلا پیمان قاسم ‌خانی نوشته بود.
اما قسمت دوم، واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت. فارغ از کیفیت و اصلا خوب یا بد بودن فیلم، همه در یک مورد اتفاق نظر داشتند: پایان ناگهانی که ادامه داستان را به قسمت بعدی موکول می‌کرد، آن هم در حالی که تازه موتور فیلم روشن شده بود و خبری از یک جمع‌بندی یا نتیجه‌گیری معقول در پایان این قسمت نبود و همه چیز وسط زمین و هوا رها می‌شد.
با گذشت یک سال، حال قرار است که دنباله‌ فیلم در قالب سریال منتشر شود و از جهاتی می‌شود پیش‌بینی کرد که سریال مدیوم بهتری برای ادامه ماجراجویی‌های هجوآمیز پژمان جمشیدی و سام درخشانی باشد. در ادامه با فیلیمو شات همراه باشید برای بررسی سریال خوب بد جلف ۳ : رادیواکتیو.


نقش پیمان قاسم‌خانی در کمدی‌های موفق ادوار مختلف جشنواره فجر

جمعه‌‌ها با سریال خوب بد جلف رادیواکتیو


چرا سریال یا مینی‌سریال بهتر جواب می‌دهد؟ این برمی‌گردد به ذهنیت و سلیقه پیمان قاسم‌ خانی در نوشتن. درست است که تعدادی از بهترین فیلمنامه‌های کمدی سینمای ایران در سه دهه اخیر را نوشته اما همیشه در قالب سریال دست بازتری داشته. جدای از اینکه در مدیوم سریال نویسنده قدرت و تسلط بیشتری دارد، قاسم‌ خانی اصولاً در نوشتن سریال خلاقیت بیشتری نشان می‌دهد وقتی که می‌تواند راحت‌تر سیر روایت قصه را به نفع خلق موقعیت‌های کمدی متوقف کند. از قضا مهم‌ترین نکته‌ای که منتقدان خوب بد جلف ۲ در مورد فیلم بهش اشاره کرده بودند، همین کمرنگ شدن پلات و منطق قصه به نفع موقعیت‌هایی برای خلق شوخی بود.


واکنش اولیه منتقدان به «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری»؛ کمدی در پشت‌صحنه سینما

فیلم «خوب، بد، جلف ۲ : ارتش سری» ساخته پیمان قاسم‌خانی؛ پارودی ایرانی


فیلم خوب بد جلف رادیواکتیو

قسمت اول خوب، بد، جلف از فضای پشت‌صحنه سینما و شوخی با شخصیت‌های حقیقی سینمای ایران استفاده می‌کرد که اصولاً در هالیوود یکی از سوژه‌های همیشگی کمدی است و می‌شود بی‌شمار فیلم و سریال را مثال زد که با منطق هجو مناسبات و روابط پشت پرده هالیوود ساخته شده‌اند. این ایده در قسمت اول، یکی از چند خط داستانی بود و فیلم با رفتن به سمت یک ماجرای پلیسی و کارآگاهی، در راستای هجو ژانر عمل می‌کرد. در قسمت دوم همه چیز معطوف شده بود به هجو مناسبات سینمای ایران و نسخه‌ خیالی فیلم از سام و پژمان و سایر شخصیت‌های هیچ ابایی از نمایش بی‌پایان بلاهت و حماقت نداشتند. در نتیجه، ایده‌ ورود یک گروه جاسوسی در پوشش یک تیم فیلمسازی هم کارکرد محدودی پیدا می‌کرد.


بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی


با توجه به توضیحاتی که پیمان قاسم‌ خانی بعدا درباره‌ی سیر داستان در فیلم خوب بد جلف رادیواکتیو و برنامه‌اش برای ساخت آن ارائه داده (متحول شدن کاراکتر حامد کمیلی پس از تماشای فیلم و تصمیم به ساختن یک فیلم جدی به جای ادامه دادن ماموریت جاسوسی) و پایان‌بندی قسمت اول با معرفی یک شخصیت جدید (شکیب شجره)، می‌شود حدس زد که آنچه تاکنون دیده بودیم فقط پرده اول از یک قصه بزرگتر بوده و حالا تازه قرار است که موتور قصه به حرکت بیفتد.

 سریال خوب بد جلف 3 رادیواکتیو

ورود به مدیوم سریال و ادامه‌ تولید برای قاب کوچک، تا حدود زیادی هم توقعات و انتظارات از سر و شکل تولید را کاهش می‌دهد و هم فرصت بیشتری برای شوخی‌پردازی و سرک کشیدن به موقعیت‌های کمدی مختلف فراهم می‌کند. در نتیجه حتی اگر از تماشای خوب، بد جلف ۲: ارتش سری کسی ناامید شده باشد، خوب بد جلف ۳ حکم یک فرصت دوباره را دارد که شرایط برای موفقیت آن فراهم است. حال باید دید که سریال از این موقعیت چه استفاده و بهره‌ای برده و واکنش‌ها به سریال خوب، بد، جلف چه خواهد بود.

سریال کمدی خوب، بد، جلف: رادیواکتیو ساخته مشترک پیمان قاسم خانی و محسن چگینی و با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون پژمان جمشیدی، سام درخشانی، حامد کمیلی، آناهیتا درگاهی، فرهاد آییش، شکیب شجره، گوهر خیراندیش، مارال فرجاد، فرزین محدث، محمد بحرانی، امیرمهدی ژوله و… به‌صورت اختصاصی بر روی فیلیمو قابل تماشاست.

خوب بد جلف 3 رادیواکتیو

شروع پخش سریال های جدید فیلیمو در پاییز و زمستان ۹۹

۲۱ نمونه از بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی را بشناسید


درباره اپیزود اول سریال خوب بد جلفرادیواکتیو | گروگانگیری در قطار

با نمایش اولین اپیزود از سریال خوب بد جلف رادیواکتیو حالا می‌شود به جای حدس و پیش‌بینی درباره خود اثر صحبت کرد، سریالی که داستان قسمت دوم را در پانزده اپیزود ادامه می‌دهد و ماجرا بلافاصله پس از پایان اپیزود دوم اتفاق می‌افتد.

اولین نکته‌ای که درباره سریال جلب توجه می‌کند، تغییر فرم و ابعاد پروداکشن است. سریال در مقایسه با فیلم، تولید به مراتب جمع‌جور‌تری دارد و کیفیت بصری آن متناسب با قاب کوچک در نظر گرفته شده. جدای از این، بخشی از قصه که در پایان فیلم دوم موجب سوال و ابهام شده بود، اینجا به طور کامل شرح داده شده یا شاید برای جلوگیری از ایجاد تعارض بازنویسی شده.

سام درخشانی و پژمان جمشیدی در نمایی از سریال خوب بد جلف رادیواکتیو

قسمت اول تماما روی یک موقعیت ویژه متمرکز می‌شود و مثلا آنچه را که به دلیل محدودیت زمانی در مدیوم سینما باید در قالب چند صحنه و نهایتا چند دقیقه به سرانجام می‌رساند، به اندازه یک اپیزود بسط می‌دهد و در پی همین موقعیت کلی مدام برای خلق شوخی‌های ریز و درشت تلاش می‌کند. در حالی که همچنان ردپای جنس شوخی‌های خاص پیمان قاسم‌خانی را در بخش‌های مختلفی از اپیزود می‌بینید، نبود قاسم‌خانی در مقام کارگردان و محدود شدن حضور او به طراح داستان، به دلیل تفاوت لحن قصه و سبک اجرا، به چشم می‌آید.

سرمایه اصلی سریال زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی است و اگر ترکیب آن‌ها و شوخی‌هایی که خلق می‌کنند، برای تماشاگر همچنان جذاب و بامزه باشد، سریال می‌تواند مخاطبان خود را حفظ کند. در حالی که قسمت اول خوب، بد، جلف زوج سام و پژمان را به سینمای ایران معرفی کرد، آن‌ها بعد از فیلم اول تا به همکاری ادامه دادند و حالا در سریال، نسخه‌ای به مراتب هجوآمیزتری را از آن‌ها می‌بینیم. الگوی دو رفیق ناجور فیلم، فراتر از فیلم‌های خود آن‌ها، عامدانه به فیلم محبوب احمق و احمق‌تر و فیلم‌های متاثر از آن مانند مجموعه هارولد و کومار نزدیک شده و  پایه و اساس کمدی سریال حماقت‌های پایان‌ناپذیر نسخه خیالی سام و پژمان است. در مقابل، بار قصه و پی‌رنگ بر روی دوش شخصیت‌های دیگر و جاسوس‌ها با نقش‌آفرینی حامد کمیلی، فرهاد آئیش، آناهیتا درگاهی و مارال فرجاد است.

سام درخشانی و پژمان جمشیدی در نمایی از سریال خوب بد جلف رادیواکتیو

تا اینجا قسمت اول صرف شرح موقعیت و معرفی شخصیت‌های جدید با نقش‌آفرینی شکیب شجره و فرزین محدث شده و باید دید که چه سرانجامی خواهد داشت. نکته کلی درباره سریال خوب بد جلف رادیواکتیو این است که با همین اپیزود اول می‌شود فهمید سازندگان سریال از نزدیک شدن به کارهای مورد پسند عموم مخاطبان ابایی ندارند و شاید ساده‌تر شدن جنس و نحوه اجرای شوخی‌ها، به استقبال بیشتر مخاطبان هم  منجر شود.


شاید برایتان جالب باشد
1 نظر
  1. جوزف می گوید

    سلام
    “قورباغه” تنها سریال نمایش خانگی است که در ده سال گذشته تماشایش کردم و واقعا هم جذاب است. دلیلش هم این است که احساس می کنم در بیشتر سریال های نمایش خانگی (از ابتدا تا الان) مطلقا چیزی وجود ندارد جز یک تلقی بسیار پیش پاافتاده از مفهوم “عامه پسند”. آرایش غلیظ، پول های باد آورده، لشکرِ “ستاره ها”، دو سه فقره رابطه ی لب مرز و به اصطلاح “خط قرمزی” (از آن ها که صدا و سیما اجازه نمی دهد) و چند مورد ویلای لاکچری و ماشین شاسی بلند، شده معنای فیلم یا سریالِ “عامه پسند”. این یعنی بالاترین نوعِ توهین به شعورِ مخاطب.
    همه ی این ها را نوشتم تا به پیمان قاسم خانی برسم. “من زمین را دوست دارم”، “مارمولک”، “نان، عشق و… موتور هزار”، “سن پطرزبورگ”، “ورود آقایان ممنوع”، “طبقه ی حساس” و “خوب، بد، جلف” در سینما و “پاورچین”، “شب های برره”، “باغ مظفر”، “مرد هزارچهره”، “مسافران”، “ساختمانِ پزشکان” و “پژمان” در تلویزیون چنان طعم شیرینی در دهانم گذاشته و چنان حسابشان از خیلِ آثارِ بی کیفیتِ شبکه ی نمایش خانگی جداست که ممکن است “خوب، بد، جلف؛ رادیو اکتیو” به دومین سریال شبکه ی نمایش خانگی در ده سال اخیر تبدیل شود که تصمیم می گیرم دنبالش کنم.

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.