نقد سریال ملکه گدایان | عامه‌پسند هیچکاکی

وقتی با یک اثر عامه‌پسند طرف هستیم، معیارهای نقد و بررسی نیز باید با ذات و هدف اثر سازگاری داشته باشد؛از این نظر، سریال ملکه گدایان در مقایسه با سریال‌های مشابهی که قبلا در شبکه نمایش خانگی و صداوسیما به نمایش درآمده، شروعی قابل قبول و از جهاتی غافلگیرکننده دارد.
همان‌طور که انتظار می‌رود، ملکه گدایان هم در امتداد آثار قبلی حسین سهیلی‌زاده قرار می‌گیرد که عمده شهرت خود را مدیون ساخت سریال‌های عامه‌پسند تلویزیونی است؛ با این تفاوت که این بار علاوه بر روایت قصه‌ای در بستر ملودرام و همچنین استفاده از مایه‌های اجتماعی و تا حدودی جنایی، روی عناصری از یک تریلر هیچکاکی هم دست گذاشته شده.

می‌شود حدس زد که ملکه گدایان خیلی زود ستارگان باسابقه‌اش را در معرض توجه بیشتر قرار بدهد و چهره‌های جوان، مانند آرمان درویش و شبنم قربانی را به سطح تازه‌ای از شهرت برساند.


نقد سریال می خواهم زنده بمانم


همه چیز با الگوی یک درام عاشقانه شروع می‌شود و پیش می‌رود و ناگهان وقوع حادثه، شرایط را تغییر می‌دهد و معمایی بزرگ را برای شخصیت اصلی و مخاطب مطرح می‌کند: آیا قهرمان قصه (حداقل بنا به آنچه که فعلا و در قسمت اول دیده‌ایم)، عقلش را از دست داده و یک راوی غیرقابل اعتماد است؟ آیا عنصری فانتزی در میان است و واقعا زندگی یک نفر تغییر کرده؟ یا اینکه پای نقشه و توطئه در میان است و ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست؟


درباره سریال جدید ملکه گدایان | بالای شهر، پایین شهر

رونمایی از پوستر سریال ملکه گدایان محصول جدید فیلیمو


تا زمانی که سریال بتواند مخاطبش را کنجکاو این معما نگه دارد و به شکلی منطقی تلاش شخصیت اصلی و بیننده برای یافتن جواب را همراه با ایجاد گره‌های تازه پیش ببرد، ملکه گدایان به هدف خودش رسیده و در مقام یک اثر سرگرم‌کننده موفق قرار می‌گیرد؛ به ویژه که تلاش برای طرح معما و خلق موقعیتی پیش‌بینی‌نشده، جنبه‌ای خیالی و اصطلاحا فیکشنال به سریال داده که معمولا با ژانر غالب آثار سینمایی و تلویزیونی ایرانی که همان ملودرام با مایه‌های اجتماعی است، سازگاری ندارد.

باران کوثری در نمایی از سریال ملکه گدایان

اما نباید فراموش کرد که ذاتا با یک اثر عامه‌پسند سروکار داریم که از قضا مخاطب نه چندان پیگیر و حرفه‌ای را نیز هدف قرار داده. از این رو قصه به شکلی روان و سرراست روایت می‌شود و در اجرا نیز استفاده از کلیشه‌ها جنبه‌ای کاربردی پیدا می‌کند. البته با توجه روایت متکی بر معمای سریال، بزرگترین خطر ایجاد تناقض در جنبه‌های مختلف قصه و ارائه اطلاعات و کلک زدن به بیننده برای رد گم کردن است که در صورت وقوع به ضرر کار تمام خواهد شد.


در آستانه انتشار قسمت نخست ملکه گدایان | علاج با صدای روزبه بمانی منتشر شد

شروع پخش سریال های جدید فیلیمو در پاییز و زمستان ۹۹


می‌شود حدس زد که ملکه گدایان خیلی زود ستارگان باسابقه‌اش را در معرض توجه بیشتر قرار بدهد و چهره‌های جوان، مانند آرمان درویش و شبنم قربانی را به سطح تازه‌ای از شهرت برساند. در چنین آثاری، متن حرف اصلی را می‌زند و حضور (الزاما نه کیفیت اجرا) بازیگران نیز برای حفظ همدلی و همراهی مخاطب ضروری است؛ تا زمانی که این دو عنصر کار بکنند، ملکه گدایان روند موفقی را در برقراری ارتباط با بیننده خواهد داشت. تا اینجا که شروع امیدوارکننده‌ای را شاهد بوده‌ایم.


تصویربرداری سریال ملکه گدایان به نیمه رسید | تدوین همزمان با فیلمبرداری

سریال ملکه گدایان

شاید برایتان جالب باشد
1 نظر
  1. احسان می گوید

    هیچ ماستبندی نمیگه ماست من ترشه.آخه یعنی وی که فیلیمو که نفعش توی دیده شدن فیلمها و سریالهاست بیاد نقد بنویسه. مگه میتونه بد بگه از چشون. یعنی میشه به تماشاچیا بیاد بگه آی ملت نبینید این سریال رو!

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.