احتمال تمدید سریال «نیروی فضایی» علیرغم دریافت بازخوردهای افتضاح

فصل اول سریال «نیروی فضایی» با عنوان اصلی «Space Force» چندان به مذاق منتقدان و مخاطبان خوش نیامد؛ اما چرا باید منتظر فصل دوم آن بود؟

سریال «نیروی فضایی» با عنوان اصلی «Space Force» مجموعه‌ای کمدی بود که فصل اول آن با ۱۰ قسمت از اواخر ماه می ۲۰۲۰ در نتفلیکس منتشر شد. خالقان این سریال استیو کرل و گرگ دنیلز هستند؛ آنها داستان گروهی را روایت می‌کنند که وظیفه دارند شاخه ششم نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا با عنوان «نیروی فضایی» را تأسیس کنند. ازجمله بازیگران این مجموعه می‌توان به استیو کرل، جان مالکوویچ، بن شوارتز، دایانا سیلورز و تاونی نیوسوم اشاره کرد. با گذشت یک ماه از انتشار، سریال «نیروی فضایی» از سوی منتقدان و مخاطبان مورد استقبال قرار نگرفته است. اما به نظر می‌رسد تهیه‌کنندگان قصد دارند این مجموعه را علیرغم بازخوردهای افتضاح برای فصل دوم تمدید کنند. با فیلمو شات همراه باشید تا چرایی این موضوع را بررسی کنیم.


اگر نگاهی به وب‌سایت راتن تومیتوز داشته باشید خواهید دید که میانگین امتیاز منتقدان به سریال «نیروی فضایی» ۳۹ درصد است؛ این امتیاز نه‌تنها برای مجموعه‌های منتشرشده توسط نتفلیکس بسیار پایین است بلکه نمره‌ای ناامیدکننده برای هر سریال تلویزیونی به‌حساب می‌آید. معمولاً کمتر سریالی را پیدا خواهید کرد که امتیازی کمتر از ۶۰% داشته باشد. البته نمره «نیروی فضایی» در وب‌سایت IMDB (بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها) با بیش از ۳۳ هزار رأی ثبت‌شده تاکنون ۶.۸ از ۱۰ است. اگرچه این امتیاز نسبتاً بد نیست اما اگر آن را با دیگر آثار اُریجینال نتفلیکس مقایسه کنیم، «نیروی فضایی» جایگاه صدوپنجاه وششم را در میان آثار منتشرشده توسط این سرویس استریمینگ دارد.

شاید فکر کنید باوجود این امتیازات و نظرات منتقدان و اهالی سینما، خالقان سریال «نیروی فضایی» چیزی برای گفتن ندارند. شاید منتظر این هستید نکات پنهانی که منتقدان دیگر به آن پی نبرده‌اند را برایتان افشا کنم و از مزایای سریال برایتان بگویم. اما واقعیت این است که فصل اول «نیروی فضایی» فاصله زیادی با یک مجموعه جذاب و بی‌نقص دارد. با تمام این گفته‌ها به نظر می‌رسد احتمال ساخت فصل دوم سریال «نیروی فضایی» بسیار زیاد است. اما چرا؟

نمایی از سریال نیروی فضایی

یکی از ویژگی‌های جالب نتفلیکس این است که هر روز فهرستی از ۱۰ اثر برتر خود را در سایت به نمایش می‌گذارد و همین لیست کمک زیادی به ما می‌کند تا تمدید یا لغو شدن مجموعه‌ها را پیش‌بینی کنیم. معمولاً سریال‌های جدید بلافاصله پس از انتشار وارد این فهرست می‌شوند و یکی از جایگاه‌های اول تا سوم را تصاحب می‌کنند، سپس به مدت یک الی دو هفته در فهرست ده مجموعه برتر باقی می‌مانند و پس‌ازآن فوراً برای فصل بعدی تمدید می‌شوند. البته اگر این سریال‌های جدید با موفقیت روبرو شوند مشکلی پیش نمی‌آید. برای مثال سریال «ماگنولیای شیرین» (با عنوان اصلی «Sweet Magnolias») و «حاشیه‌های بیرونی» (با عنوان اصلی «Outer Banks») موفقیت خوبی کسب کردند و ساخت فصل دوم آنها منطقی به نظر می‌رسد.


نقد سریال «اَوِنیو ۵»، کمدی فضایی شبکه اچ‌بی‌او را در فیلیمو شات بخوانید


سریال «نیروی فضایی» بلافاصله پس از انتشار در جایگاه اول فهرست روزانه ده مجموعه برتر نتفلیکس قرار گرفت و تا مدت زیادی جزو فهرست باقی ماند. پس اگر همین روند دوباره تکرار شود، شاهد ساخت فصل دوم آن خواهیم بود. این موضوع نشان می‌دهد که برای تمدید فصل بعدی یک سریال از سوی نتفلیکس لازم نیست مجموعه خوبی بسازید، کافی است سریالی بسازید که مخاطبان آن را تماشا کنند. درواقع این نشان می‌دهد رضایت مخاطبان اهمیت چندانی ندارد؛ واقعیتی که برای بسیاری از سریال‌های تلویزیونی چند سال اخیر وجود داشته اما احتمالاً اوضاع در نتفلیکس بدتر از توزیع‌کنندگان دیگر است.

بااین‌حال، «نیروی فضایی» از جهات دیگری منحصربه‌فرد است زیرا مدیران نتفلیکس سرمایه‌گذاری زیادی روی آن کرده‌اند. تردیدی وجود ندارد که آنها برای راضی کردن استیو کرل و گرگ دنیلز جهت تشکیل دوباره تیم مجموعه موفق «اداره» (با عنوان اصلی «The Office») و اضافه کردن تیمی از بازیگران مشهور ژانر کمدی تلاش زیادی کرده‌اند. تمام این تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها هدر خواهد رفت اگر فصل دومی برای سریال «نیروی فضایی» در کار نباشد. مسلماً آنها این همه تلاش را برای سرگرم کردن ۵ ساعته مخاطبان خود انجام نداده‌اند.

همچنین مدیران نتفلیکس امید دارند در فصل دوم، مجموعه بهتری ارائه دهند. آنها به‌مرور می‌خواهند داستان‌های کاراکتر‌ها را توسعه دهند و تعامل بهتری میان بازیگران ایجاد کنند. مقایسه‌های زیادی بین سریال «نیروی فضایی» و سریال‌های «اداره» و «پارک‌ها و تفریحات» (با عنوان اصلی «Parks and Recreation») صورت گرفته است؛ دو مجموعه‌‌ای که فصل اول نسبتاً خوبی نداشتند اما در ادامه راهشان پیشرفت زیادی کردند و حالا جزو محبوب‌ترین سریال‌های کمدی تاریخ هستند. اگرچه به نظر من فصل اول سریال «نیروی فضایی» بسیار بدتر از فصل اول آن دو مجموعه است اما با این موضوع موافقم که شاید با فرصت دادن به استیو کرل و گرگ دنیلز، آنها بتوانند ظرفیت‌هایشان را بهتر ارائه دهند. به‌هرحال شیوع ویروس کرونا تمام برنامه‌ریزی‌های صنعت فیلم‌سازی را تغییر داده و باید دید نتفلیکس چه زمانی قصد دارد تمدید شدن «نیروی فضایی» را اعلام کند؛ اتفاقی که احتمالاً به‌زودی رخ خواهد داد.


منبع: Forbes

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil