آن‌ها که خون مردم را می‌مَکَند…

همه چیز درباره سریال دراکولا هیولا ۲ مهران مدیری

نزدیک به سی سال است که مهران مدیری دارد سریال می‌سازد و هر کارش فارغ از کیفیت و موضوع به زمان خود جزو آثار مهم و پربیننده بوده. با این وجود کارنامه مدیری از نظر آثار موفق و ناموفق نموداری سینوسی دارد و بارها پیش آمده که بعد از موفقیت‌های همه‌جانبه با شکست‌های غافلگیرکننده مواجه شود. همین کنجکاوی را پیرامون ساخته جدید او افزایش می‌دهد؛ آیا با یک اثر موفق دیگر مواجه خواهیم شد یا سریالی که بعدا کمتر کسی آن را به یاد خواهد آورد؟
پخش سریال دراکولا یا همان فصل دوم سریال موفق هیولا به تازگی آغاز شده و به همین بهانه در فیلیمو شات نگاهی داریم به ساخته جدید مهران مدیری.

هیولا در کارنامه مدیری به اثر مهمی تبدیل شد، تقریبا موفق‌ترین اثر او در دهه نود که برای آن می‌توان دلایل متعددی را برشمرد؛ از همکاری مجدد با پیمان قاسم‌خانی پس از سال‌ها، برای طراحی قصه و روایت، گرفته تا پرداختن به موضوعی روز و همین‌طور دور شدن از فضای تکراری چند مجموعه قبلی‌. حال، دراکولا دنباله‌ای است بر یک سریال موفق که با فاصله‌ای حدودا یک ساله روانه بازار شده. هیولا داستان هوشنگ شرافت معلم ساده‌ای را روایت می‌کرد که در طول زندگی‌اش به دلیل شرافت و پاکدستی به هیچ جا نرسیده بود اما آشنایی‌اش با کامران کامروا و برداشتن اولین گام‌های کج، مسیر زندگی‌اش را برای همیشه تغییر می‌داد.

در دراکولا خبری از خانواده شرافت و دیگر شخصیت‌های فصل اول نیست و این بار کامران کامروا (با نقش‌آفرینی خود مهران مدیری) به شخصیت مرکزی قصه تبدیل شده. کامروا به طرز نامعلومی از زندان آزاد شده، مجددا با یک زن ثروتمند ازدواج کرده، با راه انداختن یک بنیاد خیریه زندگی تازه‌ای را تشکیل داده و فرزندش هم به خارج از کشور رفته و یک بنگاه شرط‌بندی و قمار اینترنتی زده. در فصل دوم قرار است که ببینیم که کامروا چطور به یک مفسد اقتصادی تبدیل شده و چطور به فعالیتش ادامه می‌دهد و همین بهانه‌ای است برای سرک کشیدن به زندگی طبقه‌ای که هیچ وقت از نزدیک دیده نشده.

در شرایطی که طبقه متوسط به بن‌بست رسیده و رسما هیچ مسیر روشنی را پیش‌روی خودش نمی‌دید و این باور عمومی در جامعه شکل گرفته بود که در این مملکت از راه راست نمی‌شود به جایی رسید، هیولا با انتخاب قهرمانی همیشه شکست خورده و مفلوک از این طبقه و سوق دادن او به سمت خلاف، الگوی دراماتیک جذاب و درگیر‌کننده‌ای داشت که به راحتی می‌توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند. در دراکولا فعلا خبری از قطب دراماتیک همدلی‌برانگیز در قصه نیست و داستان به طور کامل در یک طبقه تازه به دوران رسیده اتفاق می‌افتد. اینجاست که می‌توان پیش‌بینی کرد مسیر سختی پیش‌روی سریال باشد.

در یکی دو سال گذشته، بحران اقتصادی و اختلاف طبقاتی در کشور به اوج خودش رسیده و تصویری که در فضای مجازی از زندگی مرفه و اعیانی اقلیتی محدود منتشر شده توامان توجه و نفرت عموم مردم را در پی داشته. این را باید اضافه کنید به سابقه پررنگ گرایش‌های چپ در فضای فکری و رسانه‌های ایرانی که همیشه به شکلی ستیز با سرمایه و سرمایه‌داری را تقویت کرده. در این وضعیت رفتن به سراغ طبقه فوق مرفه در ایران که به طرز مشکوکی معلوم نیست از کجا و چگونه به این ثروت دست پیدا کرده، بدون شناخت و نشانی دقیق به شدت می‌تواند سوءتفاهم‌برانگیز باشد و به تصویری جعلی منجر شود که مخاطب آن را پس می‌زند.

در سریال دراکولا سازنده به سراغ شخصیت‌ها و فضایی رفته که در فصل قبلی به عنوان قطب منفی بالقوه قصه معرفی شده بودند و این بار هرچقدر هم که برای هجو و تمسخر این طبقه تلاش شود، بدون وجود شخصیت یا عنصری که همدلی بیننده را جلب کند، قصه به سختی پیش می‌رود؛ چرا که نیازمند برخورد و تضادهای دراماتیک است. جدای از این، تجربه ثابت کرده که دنباله‌سازی برای آثار موفق به اندازه کافی کار سختی هست و باید توقع بالای مخاطبان را در همان بدو امر برآورده کند.

مدیری حدود یک دهه قبل با قهوه تلخ، فارغ از کیفیت، راهی پیدا کرد برای شوخی و نقد حاکمان در مقابل مردمان. دهه بعد، در آثارش انگشت خود را تماما به سمت مردمان نشانه گرفت. دراکولا به سراغ موضوعی رفته که بدون خط‌کشی روشن و مشخص، ممکن است در پرداخت و نمایش به مشکل بخورد. حداقل تجربه تماشای اپیزود اول سریال نشان می‌دهد که برای مدیری حمله به طبقه ثروتمند نوکیسه در ایران امروز، بدون شرح و تفسیر دقیق و درست از خاستگاه این طبقه، نسبت به هر چیزی اولویت داشته، حتی خلق موقعیت‌های کمدی و روایت داستان.

نگاهی به سریال قهوه تلخ | از نقد مردمان تا هجو حاکمان

مسلما نام مهران مدیری برای شروع می‌تواند موفقیت هر اثری را تضمین کند اما در شرایط فعلی که مخاطبان با بی‌شمار شبکه مواجه‌اند و حق انتخاب آن‌ها در حوزه محصولات تولیدی پلتفرم‌های پخش آنلاین افزایش پیدا کرده، راضی نگه داشتن بیننده از هر زمانی سخت‌تر شده. باید دید که این بار مدیری با دراکولا در مقابل چنین چالش سختی چگونه عمل می‌کند.

سریال دراکولا (فصل دوم سریال هیولا) ساخته مهران مدیری و با نقش‌آفرینی مهران مدیری، ویشکا آسایش، اندیشه فولادوند، بهنام تشکر، گلاره عباسی، سیما تیرانداز، محمد بحرانی، نیما شعبان‌نژاد و… به صورت هفتگی بر روی فیلیمو منتشر می‌شود.

 بهترین فیلم های کمدی و خنده دار ایرانی

سریال هیولا ۲ در فیلیمو

مهران مدیری بعد از تجربه موفق هیولا این بار با سریال دراکولا یا هیولا ۲ به شبکه نمایش خانگی می‌آید. برای اطلاعات بیشتر با فیلیموشات همراه باشید.

به گزارش روابط عمومی، سریال هیولا ۲ با عنوان دراکولا به کارگردانی و‌ تهیه کنندگی مهران مدیری از روز یکشنبه، یکم فرودین سال ۱۴۰۰ از دو پلتفرم فیلیمو‌ و نماوا پخش خواهد شد. در این سریال طنز، پیمان قاسم‌خانی طراحی و سرپرستی فیلمنامه را برعهده دارد و امیر برادران به‌عنوان نویسنده، مهران مدیری را همراهی می‌کند.

 

خلاصه داستان سریال هیولا ۲ یا دراکولا

«ژاله کبیری همسر جدید کامران کامروا که ۳ سال است با او ازدواج کرده برایش جشن تولد گرفته و همه آشنایان و دوستان را دعوت کرده تا ثروت خود را برای دیگران به نمایش بگذارد.کامران کامروا هم موسسه خیریه جدیدی برای کودکان کار راه‌اندازی کرده و مانند گذشته به پولشویی مشغول است و مهیار مهرافزون را به استخدام خود درآورده. مهمانی باشکوهی برپاست و ما با دوستان و خانواده جدید کامروا آشنا می‌شویم.»

 

عکس بازیگران سریال دراکولا

مهران مدیری، ویشکا آسایش، سیما تیرانداز، گلاره عباسی، محمد بحرانی و نیما شعبان‌نژاد، اندیشه فولادوند، احسان امانی، گلاره دربندی، مرتضی زارع، شکیلا سماواتی، مرجان مومنی، فرنوش نیک‌اندیش و حامد وکیلی در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.
دراکولا محصولی از فیلم مارکت است که قرار است روزهای یک شنبه ساعت ۲۰ از فیلیمو و نماوا پخش شود.

مروری بر بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 نظر
  1. آرین محمودی می‌نویسد

    سلام فیلیموعزیزجواب سوال که دادم بدیدبطفا

  2. آرین محمودی می‌نویسد

    سلام فیلیموی عزیز چرا به این شایعات ودروغ راجب مهمانان برنامه اسکارمهران مدیری درکانال هاوپیج های دروغ پایان نمیدید
    یه پست بزاریدتکذیب کنیدلطفا

  3. اميرحسين عظيميان می‌نویسد

    سلام بنده در نماوا بودم که زده بود از اول فروردین اما زمانی که پیج دراکولا در فیلیمو آمد در نماوا ناگهان نوشت به زودی یعنی ۱ فروردین میاد یا نه؟

fosil