نگاهی به سریال «چیزهای بهتر»

پخش فصل جدید سریال «چیزهای بهتر» از شبکه اف‌ایکس آغاز شده است؛ این سریال یکی از شانس‌های جایزه امی ۲۰۲۰ هم محسوب می‌شود.

شبکۀ اف‌ایکس با فصل جدید و هیجان‌انگیزی از سریال «چیزها‌ی بهتر» (با نام اصلی Better Things) بازگشته است. سریالی که شانس نامزد شدن در امی ۲۰۲۰ را هم دارد. در فیلیمو شات، نگاه کوتاهی داریم به سریال «چیزهای بهتر»؛ با ما همراه باشید.


معمولاً در کالیفرنیای جنوبی باران نمی‌بارد؛ اما در لس‌آنجلسِ این فصل از سریالِ «چیزهای بهتر»، بهتر است بگوییم باران نمی‌بارد، بلکه از آسمان سیل می‌آید.
هر قسمتِ تقریباً نیم‌ساعته از فصل چهارم سریال «چیزهای بهتر» که در هفته‌های اخیر از شبکۀ اف‌ایکس و به کارگردانی پاملا ادلون، در تلویزیون نمایش داده شده است؛ سریالی که به واقع نقطه‌قوتی برای تلویزیون به شمار می‌آید.
با نگاهی بر سریال «چیزهای بهتر» متوجه خواهیم شد که پاملا ادلون در یکپارچگی و یکدستی داستان در فصل‌های گذشته به‌نسبت‌ باقی موضوعات عملکرد بسیار بهتری داشته است. به همین دلیل، این سریال هیچ وقت مورد هجوم نقدهای تند و منفی قرار نگرفته؛ اما می‌توان از باران بیش‌از‌حد در این فصل از سریال به عنوان یکی از نکات منفی و علل نقدهای احتمالی یاد کرد. اگرچه گاهی اوقات این باران بازتابی از احساسات و شرایط درونی شخصیت‌هاست (البته که سریال چندان به دنبال غم‌انگیز بودن هم نیست)، گاه چنان غیرواقعی می‌شود که حتی روی رانندگی کاراکترها تأثیر می‌گذارد! صدای باران در سریال، معمولاً، با صدای موسیقی متن در پس‌زمینه درهم می‌آمیزد و با برانگیختن حس طبیعت‌دوستی در خانوادۀ فاکس، آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. از طرفی، باران نمودی از تغییر در زندگی عادی و نرمال شخصیت‌هاست و به همین دلیل، با توجه به نگاه تیزبین پاملا ادلون (کارگردان مجموعه) این تغییرات و انحرافات ریز و کوچک، کم‌کم معنایی کلان‌تر می‌گیرند و موجب تجدیدنظر و بازبینی دربارۀ زندگی و دنیای اطراف می‌شوند.
در ادامه، بخش‌هایی از فصل جدید سریال لو خواهد رفت.

سم (با بازی پاملا ادلون) اعلام کرد که می‌خواهد مدتی را تنها باشد. این تصمیم روی شغل و حرفه‌اش تأثیر گذاشت و موجب وقفه در پیشرفت و موفقیت او شد. در همین حین، او در ملاقاتی تصادفی با جسیکا باردن بازیگر (با بازی خود جسیکا باردن) آشنا می‌شود. جسیکا باردن نیز به دنبال تغییری اساسی یا بهتر بگویم هیجانی غیرقابل‌پیش‌بینی در حرفۀ کاری‌ خود است. مکس (با بازی میکی مدیسون) به خانه بازگشته و می‌خواهد مدتی را با خانواده سر کند. از طرفی در شغلی مشغول شده که شاید چندان وجهۀ مقبولی ندارد. فرانکی (با بازی هانا آلیگود) و سم با یکدیگر آشتی کرده‌اند و حداقل با هم صحبت می‌کنند. دوک با (بازی اولیویا ادوارد) هم به نظر می‌رسد دیگر آدم‌های مرده را ملاقات نمی‌کند. به غیر از این اتفاقات در قسمت‌های مختلف، انتظار می‌رود تا پایان این فصل از سریال چند ماجرای دیگر نیز داشته باشیم.

توانایی و اعتماد‌به‌نفس ادلون در کارگردانی، در نحوۀ فیلم‌برداری از خانۀ فاکس‌ها، اتفاقات رخ‌دادۀ پیرامون این خانواده و در بی‌نظیر بودن بازی و ایفای نقش تک‌تک بازیگران مشخص است.

«چیزهای بهتر» از آن دست سریال‌هایی نیست که زمانش را در حواشی، صرف بحث و جدل با مخاطبان و منتقدانش کند؛ اما بخش‌هایی از این فصل، احساس خاصی را به ما القا می‌کند: انگار سریال به دنبال ارائۀ پاسخی مستقیم و روراست به تحلیل‌هایی است که در فصل قبلی درباره بعضی کاراکترها شده بود. به غیر از آن، با توجه به اپیزود چهارم از فصل سوم می‌توان گفت که فصل سوم کمی بیشتر با اشارات و کنایات تندوتیز و گاه طنزگونه همراه بوده است؛ اما حداقل تا به اینجای فصل جدید، کارگردان به دنبال ادامۀ مسیر قبلی نیست.
این فصل از صحنه‌های دعوا و بحث (با توجه به قسمت چهارم که ده‌ها بار از واژه‌های نه‌چندان مؤدبانه استفاده شد)، ملاقات‌ها و رویارویی با غریبه‌ها، (حضور به‌یادماندنی لانس هنریکسن) و حتی قرار گرفتن شخصیت‌ها در موقعیت‌های ناراحت‌کننده پر است.
باران، یکی از جزییات موردعلاقه پاملا ادلون است که در این فصل از سریال به تصویر کشیده شده است؛ توجه و تمرکز پاملا ادلون گاه به شکل گسترده و گاه صرفاً با تمرکز بر بعضی جزئیات همراه است؛ مثل زمانی‌که توجه دوربین به‌سمت آثار هنری کوچک درون خانۀ فاکس‌ها معطوف می‌شود.

با نگاهی به چهار فصل گذشته می‌توان فهمید که ادلون به دنبال نمایش لس‌آنجلسی نیست که شما قبلاً آن را دیده‌اید، حتی به دنبال نمایش جلوه‌ها و جذابیت‌های توریستی این شهر هم نیست. در عوض، نمایش توریستی شهر نیواورلینز در شش قسمتی که سم برای شرکت در یک عروسی به آنجا رفته بود، سریال را به‌شدت سرگرم‌کننده کرده است. از نمودهای آن می‌توان به رفتن سم به مکان‌های مختلف تفریحی شهر، قدم‌زدن در خیابان بوربن و شنیده‌شدن موسیقی جاز از هر طرف اشاره کرد. سم با انجام‌دادن کارهای اینچنینی، با ملاقات غیرمنتظرۀ یک غریبه و با لذت از صدای بی‌وقفۀ موسیقی، سفرش به نیواورلینز را به تجربه‌ای خوش و شاد تبدیل می‌کند.
در یکی از همین روزها، قضاوت‌کنندگان جایزۀ امی متوجه خواهند شد وقتی صحبت از کارگردانی سریالی تلویزیونی با قسمت‌های تقریباً نیم‌ساعته باشد، یعنی همان روش پاملا ادلون در ساخت «چیزهای بهتر»، حقیقتاً سریال به‌طرزی حیرت‌آور، توأم با ظرافت، دوستانه، خانواده‌پسند و هر وقت هم که بخواهد، خنده‌دار خواهد شد. شاید حس کنید که این سریال کمی بی‌پایه و بی‌قاعده است، اما هیچ‌وقت پخش‌و‌پلا و از این شاخه به آن شاخه نیست. توانایی و اعتماد‌به‌نفس ادلون در کارگردانی، در نحوۀ فیلم‌برداری از خانۀ فاکس‌ها، اتفاقات رخ‌دادۀ پیرامون این خانواده و در بی‌نظیر بودن بازی و ایفای نقش تک‌تک بازیگران مشخص است. از فصل اول به‌هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نبود که مدیسون، الی‌گود و ادوارد بازی تا این اندازه درجۀ یکی ارائه دهند.

در نهایت این متن، نگاهی دوباره به فصل جدید سریال «چیزهای بهتر» بود. کمی سریال را نقد کردیم، اما بیشتر تحسین بود. هدف فقط یادآوری بازگشت این سریال جذاب با فصل جدید و به همراه آوردن لذتی بی‌نظیر بود؛ ولی در آخر باز هم یادآوری می‌کنم که کمی بیشتر از همیشه از باران درون سریال خیس خواهیم شد.


منبع: Hollywood Reporter

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil