سلما هایک از رقابت با کامرون دیاز برای ایفای نقش در فیلم «دسپرادو» می‌گوید

بیست‌وپنجمین سالگرد حضور سلما هایک در فیلم «دسپرادو» باعث شد که این بازیگر از سختی‌های تصاحب آن نقش و محدودیت‌های نژادپرستانه هالیوود بگوید.

هنوز ملاک بسیاری از کارگردانان برای انتخاب یک بازیگر، ملیت اوست؛ برای آن‌ها مهم نیست مردم تا چه اندازه از انتخاب بازیگران فیلم‌های هالیوودی برای بازی در نقش‌های نامناسب ناراضی هستند. در این مورد، سلما هایک، بازیگر مکزیکی- آمریکایی از تلاش‌هایی می‌گوید که برای به دست‌آوردن نقشش در فیلم «دسپرادو» (با عنوان اصلی «Desperado») به کارگردانی رابرت رودریگز کرده‌است. او می‌گوید ‌که استودیوها کامرون دیاز (که اصالتا آمریکایی است) را برای ایفای این نقش در نظر گرفته ‌بودند و دلیل آن‌ها چیزی جز نام ‌خانوادگی دیاز نبود. اما هایک ناامید نشد و بالاخره توانست نقش را ازآن خود کند؛ این فیلم، پلی بود برای ورود او به دنیای هالیوود.

سلما هایک در مصاحبه‌ای که به مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد فیلم «دسپرادو» انجام شد از پیشنهاد رابرت رودریگز برای بازی نقش یک کتاب‌فروش مکزیکی گفت و این‌که چطور توانست با وجود مشکلات و سختی‌های فراوان، این نقش را ازآن خود کند. حتی با وجود این‌که کارگردان موافق حضور یک بازیگر مکزیکی بود، هایک و بسیاری از بازیگران لاتین در تلاش برای به دست‌آوردن این نقش بارها و بارها تست دادند و نقش را بر روی صحنه اجرا کردند.

هایک در مصاحبه‌اش گفت: «در آن دوران، کامرون دیاز معروف و محبوب بود و تنها به‌خاطر نام ‌خانوادگی مکزیکی‌اش، استودیو سازنده تصور می‌کرد که می‌تواند نقش یک مکزیکی را بازی کند. او جزئی از لیست بازیگران بود و من مجبور بودم بار‌ها تست دهم.»

در این فیلم، حتی بازیگر نقش اصلی مرد هم مکزیکی نبود و انتخاب آنتونیو باندراس (بازیگر اسپانیایی) به‌عنوان یک مکزیکی، دست کمی از انتخاب دیاز ندارد.
اما سلما هایک از دورانی گفت که در میان کارگردان شناخته‌شده نبود و حامی خاصی نداشت؛ او از راه ‌پیدا نکردن بازیگران کم‌تجربه به هالیوود و سختی‌هایی که می‌کشند صحبت کرد. هایک نه‌تنها برای بازی در فیلم «دسپرادو» مشکلات زیادی را از سر گذرانده، بلکه سختی‌های زیادی فقط و فقط برای حضور در یک تست ساده‌ بازیگری کشیده است؛ در سال ۱۹۹۳ تلاش‌های او برای دادن تست در فیلمی که با اقتباس از کتاب «خانه‌ ارواح» (با عنوان اصلی «The House of Spirits») ساخته می‌شد بی‌نتیجه ماند.

«من برای این حضور در این تست التماس می‌کردم. آن‌ها حتی فرصت یک تست را به من نمی‌دادند. حتی نمی‌خواستند صدای من را بشنوند. نقش اصلی، یک زن لاتین‌تبار بود اما بازیگران لاتین اجازه‌ تست نداشتند. ما فقط اجازه‌ دادن تست برای نقش‌ خدمت‌کار را داشتیم و نقشی که برایش التماس می‌کردم، خدمت‌کار نبود.»
آیا بازیگر دیگری را می‌شناسید که نژادپرستی به زندگی حرفه‌ایش آسیب رسانده باشد؟


حضور سلما هایک در دنباله فیلم محافظ آدمکش


منبع: The Playlist

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil