نامزد‌های اسکار ۲۰۲۰؛ دوازده بی‌اعتنایی غیرقابل چشم‌پوشی

پس از هفته‌ها حدس و گمان درباره آثار محبوب آکادمی علوم و هنرهای سینما، لیست نهایی نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ منتشر شد. با نگاهی اجمالی به لیست نامزدها می‌توان متوجه شد که داوران تقریباً همان آثاری را انتخاب کرده‌اند که میان مردم محبوب شده بودند. قابل پیش‌بینی بود که فیلم‌هایی همچون «جوکر»، «روزی روزگاری در هالیوود»، «انگل»، «۱۹۱۷» و «مرد ایرلندی» در چند بخش نامزد دریافت جایزه شوند. اما امسال هم مثل همیشه، این‌طور به نظر می‌رسد که داوران برخی از آثار را نادیده گرفته‌اند یا از برخی افراد غافل شده‌اند. با فیلیمو شات همراه باشید تا دوازده بی‌اعتنایی بزرگ اسکار امسال را بررسی کنیم.


بهترین کارگردان: گرتا گرویگ برای فیلم «زنان کوچک»

هر ۵ نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی امسال، مرد هستند و با وجود اثری برجسته از یک کارگردان زن، بار دیگر این سوال مطرح شده است که آیا آکادمی اسکار احترام یکسانی برای مردان و زنان قائل است؟ گرتا گرویگ، دو سال پیش برای فیلم «لیدی برد» با عنوان اصلی «Lady Bird» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه ارجینال شد. فیلم جدید او، «زنان کوچک» با عنوان اصلی «Little Women»، امسال در ۶ رشته نامزد دریافت اسکار شده است اما ظاهراً داوران تصمیمی برای نامزد کردن او در رشته بهترین کارگردانی نداشته‌اند. دو تن از بازیگران فیلم در فهرست نامزدهای جایزه بهترین بازیگر نقش اول و مکمل زن قرار گرفته‌اند و خود فیلم هم باید برای دریافت جایزه بهترین فیلم سال رقابت کند. «زنان کوچک» در بخش بهترین فیلمنامه، موسیقی متن و طراحی لباس نیز نامزد دریافت جایزه شده است.

چطور ممکن است فیلمی با این همه نامزدی نتواند در لیست نامزدهای برتر کارگردانی نماینده‌ای داشته باشد؟ با بررسی سابقه مراسم اسکار می‌توان فهمید که موضوع کم‌توجهی اسکار به زنان، به‌ویژه در رشته کارگردانی، منحصر به گرتا گرویگ و اسکار ۲۰۲۰ نیست. چه می‌شد اگر آکادمی اسکار، سلین سیاما را برای فیلم «پرتره دوشیزه‌ای شعله‌ور»، ماریل هلر را برای فیلم «روزی زیبا در محله»، یا لولو وانگ را برای فیلم «وداع» نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی می‌کرد؟ اگر سال‌های گذشته را هم بررسی کنیم خواهیم فهمید که کارگردانان زن همه‌ساله سخت تلاش می‌کنند تا بی‌عدالتی جنسیتی در رشته کاریشان را از بین ببرند اما هنوز شاهد بی‌توجهی به آنها هستیم. شاید روزی برسد که آکادمی متوجه اشتباهاتش شود.

بهترین بازیگر نقش اول زن: لوپیتا نیونگو برای فیلم «ما»

هیئت‌داوران امسال یکی از تحسین‌شده‌ترین بازی‌های چند سال اخیر را نادیده گرفتند. بازی دوگانه لوپیتا نیونگو در فیلم «ما» با عنوان اصلی «Us» به کارگردانی جوردن پیل، یکی از جسورانه‌ترین و مسحورکننده‌ترین بازی‌های امسال است. بااین‌حال، آکادمی اسکار گاهی اوقات یک بازی تصنّعی را بر یک بازی اصیل ترجیح می‌دهد، به‌خصوص اگر رقبای دیگر، در فیلم‌های بلاک‌باستر سال همانند «جوکر» ایفای نقش کرده باشند. البته این موضوع را هم باید موردتوجه قرار دهیم که آکادمی معمولاً به فیلم‌های ترسناک روی خوش نشان نمی‌دهد. بحث ما راجع‌به بازی نیونگو در این فیلم، باید حول محور پیش‌بینی بردن دومین اسکار او می‌بود اما این بازیگر حتی نامزد دریافت جایزه هم نشده است.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: جنیفر لوپز برای فیلم «شیادان»

پس از اولین نمایش فیلم «شیادان» با عنوان اصلی «Hustlers» در فستیوال بین‌المللی فیلم تورنتو، بازی جنیفر لوپز سروصدای زیادی به پا کرد. جی لو در این فیلم یکی از جذاب‌ترین بازی‌هایش را ارائه داده است و آکادمی معمولا عاشق این سبک از بازی است. درواقع اکثر مردم بر این باور بودند که هالیوود علاقه زیادی به جنیفر لوپز نشان می‌دهد و این موضوع، شانس او برای برنده شدن جایزه را بسیار بالا برده است. پس چه شد؟ آیا موضوع فیلم «شیادان» به کارگردانی لورین اسکافاریا بر نامزدی جی لو تأثیر گذاشت؟ اگر این‌چنین باشد، داوران اسکار نسبت به این بازی بی‌رحمانه رفتار کرده‌اند.

فیلم «وداع» در تمامی رشته‌ها

پس از اعلام فهرست نهایی نامزدهای اسکار، شرکت A24 بی‌شک یکی از غم‌انگیزترین دوران حرفه‌ای خود را پشت‌سر گذاشته است. درام تحسین‌شده لولو وانگ درباره بیماری سرطان مادربزرگش به‌طور کامل نادیده گرفته شد. پیش‌ازاین تصور می‌شد که «وداع» با عنوان اصلی «Farewell»، یکی از شانس‌های دریافت جایزه بهترین فیلمنامه ارجینال و یکی از اصلی‌ترین رقبا در رشته‌های بهترین بازیگر زن و بهتری بازیگر نقش مکمل زن باشد، اما این فیلم در هیچ رشته‌ای نامزد نشد. از نخستین نمایش فیلم در جشنواره ساندنس تا اکران موفق آن، تماشاگران عاشق «وداع» شدند. بازی آکوافینا به‌عنوان یک بازیگر دراماتیک و سبک منحصربه‌فرد فیلم در نویسندگی و کارگردانی، محبوبیت زیادی میان مردم پیدا کرده بود. شرم‌آور است که نام این فیلم حتی در یک بخش از لیست نامزدهای اسکار دیده نشد تا مخاطبان بیشتری با آن آشنا شوند.

بهترین بازیگر نقش اول مرد: آدام سندلر برای فیلم «جواهرات تراش‌نخورده»

آدام سندلر دقیقاً باید چه‌کاری انجام دهد تا نامزد دریافت جایزه اسکار شود؟ این مرد در درام اشتیاق‌آور برادران سفدی عملکردی را از خود بر جای گذاشت که قطعاً بهترین بازی او در دوران کاریش بوده است. فیلم «جواهرات تراش‌نخورده» با عنوان اصلی «Uncut Gems» درباره یک جواهرفروش است که توان حل کردن مشکلاتش به‌عنوان یک قمارباز بدهکار را ندارد. سندلر با بازی پرتنش خود، توانسته به شکلی بی‌نقص کاراکتری باورپذیر خلق کند که هیچ شباهتی به لودگی‌های حوصله‌سربر اکثر فیلم‌های قبلیش ندارد. هیچ‌کس دیگری نمی‌توانست راه رفتن، صحبت کردن، عرق کردن و خصوصیات یک ضدقهرمان را با این دقت اجرا کند. رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد، همیشه یک میدان نبرد شلوغ و پر از بازیگران حرفه‌ای بوده است اما بازی سندلر در این فیلم قطعاً شایسته حضور در میان لیست نامزدهای اسکار بود.

گروه بازیگران فیلم «انگل»

بله، شگفت‌انگیز است که فیلم «انگل» به کارگردانی بون جون-هو به اولین فیلم کره جنوبی تبدیل شد که در رشته بهترین فیلم، نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود. «Parasite» در چند رشته دیگر از جمله بهترین کارگردانی، بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین فیلمنامه اصیل یا ارجینال و چند بخش فنی نیز نامزد شده است، اما آیا این فیلم بازیگر نداشت؟ اکثر مردم تصور می‌کردند که سونگ کانگ-هو افسانه‌ای، مستحق حضور در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد باشد. حتی برخی منتقدان از حضور لی جانگ-ایان و چو یئو جئونگ در بخش‌های مربوط به بازیگران زن خبر می‌دادند. اما تمامی بازیگران فیلم «انگل» از چشم داوران آکادمی اسکار پنهان ماندند.

بهترین بازیگر نقش اول مرد: رابرت دنیرو برای فیلم «مرد ایرلندی»

زمانی که یک اسطوره همانند رابرت دنیرو در واپسین سال‌های بازیگری خود در شاهکار حماسی مارتین اسکورسیزی چنین بازی خوبی ارائه می‌دهد، نامزدی برای دریافت جایزه اسکار حداقل چیزی است که می‌توان برایش انتظار داشت. این موضوع برای جو پشی و آل پاچینو اتفاق افتاد؛ پس چرا مردی را که باعث شد این فیلم در رشته بهترین فیلم سال نامزد شود نادیده گرفتند؟ این یک حقیقت است: «مرد ایرلندی» بدون جاذبه‌ای که دنیرو به تک‌تک صحنه‌ها بخشید نمی‌توانست در ۱۰ رشته نامزد دریافت جایزه شود. بازی او اگرچه بدون زرق‌وبرق بود اما تمام گروه را کنار هم نگه می‌داشت. او پس از سال ۱۹۸۰ و فیلم «گاو خشمگین» با عنوان اصلی «Raging Bull» برنده جایزه اسکار نشده است و شاید اگر داوران از بازی او غافل نمی‌شدند شاهد دریافت سومین جایزه اسکار رابرت دنیرو پس از چهار دهه بودیم.

«دولمایت اسم من است» در تمامی رشته‌ها

نت‌فلیکس یکی از بهترین و موفق‌ترین سال‌های خود را تجربه کرده است و فیلم‌های زیادی از این سرویس استریمینگ نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌اند. اما به نظر می‌رسد رأی‌دهندگان آماده بازگشت ادی مورفی در نقش یک کمدین نبودند. داستان ظهور رودی ری مور و مشهور شدن او، نه‌تنها ما را به یاد بازی‌های خنده‌دار ادی مورفی در گذشته انداخت، بلکه نشان داد ایجنت‌های بازیگری باید همین حالا به دنبال بستن قرارداد با جوی راندالف و وسلی اسنایپس باشند. متأسفانه هیچ‌یک از این بازیگران نامزد اسکار نشدند. شاید شگفت‌آور‌ترین بی‌اعتنایی آکادمی به این فیلم، مربوط به روث کارتر، طراح لباس برنده اسکار برای فیلم «پلنگ سیاه» باشد.

بهترین بازیگر نقش اول مرد: تارون اجرتون برای فیلم «راکت‌من»

اجازه دهید این موضوع را واضح‌تر بیان کنیم: شما سال قبل اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به رامی ملک برای ایفای نقش فردی مرکوری دادید اما حالا بازی تام اجرتون در نقش التون جان حتی در لیست نامزدهای دریافت جایزه اسکار قرار نمی‌گیرد؟ شاید آکادمی نخواسته همانند سال گذشته رفتار کند و اگر منصف باشیم، امسال رقابت در این بخش بسیار شدید است. اما اجرتون در فصل جوایز به تمامی مراسم‌ها دعوت می‌شد و حتی در یک برنامه پرسش‌وپاسخ با اعضای آکادمی نیز شرکت کرد. به‌احتمال زیاد در سال‌های آینده، باز هم شاهد بازی بی‌نظیر او خواهیم بود اما قطعاً اسکار امسال برای تام از دست رفته است.

بهترین مستند: «آپولو ۱۱»

پیش‌بینی این بخش از جوایز به‌هیچ‌وجه آسان نیست؛ ممکن است تمام سال در مورد یک مستند و شایستگی‌هایش صحبت شود اما حتی نامزد دریافت جایزه نشود. سال گذشته، مستند «تو همسایه من نیستی؟» با عنوان اصلی «Won’t You Be My Neighbor?» از لیست نامزدها خارج شد و امسال همین موضوع برای مستند «آپولو ۱۱» با عنوان اصلی «Apollo 11» رخ داد. تاد داگلاس میلر با بازسازی صحنه‌های فرود افسانه‌ای آپولو ۱۱ واقعه‌ای را شرح داده است که لحظه‌ای مهم در تاریخ بشر است. مستند «آپولو ۱۱» بسیار مهیج و نفس‌گیر است و مردم انتظار داشتند در خط مقدم نبرد برای دریافت اسکار با رقبایش بجنگد. پس از انتشار نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ افراد زیادی از عدم حضور این مستند در اسکار ناامید شدند. واقعاً چرا این مستند نباید جزو نامزدها باشد؟

بهترین فیلم بلند پویانمایی: «منجمد ۲»

تریلر فروزن 2

آکادمی اسکار، قسمت اول انیمیشن «منجمد» را به‌قدری دوست داشت که دو جایزه اسکار را نصیب آن کرد. آیا قسمت دوم به‌قدری خوب نبود که در لیست نامزدهای اسکار برای بهترین انیمیشن بلند سال جای بگیرد؟ «منجمد ۲» تنها در بخش بهترین ترانه نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. صادقانه بگوییم، آکادمی اسکار امسال سعی داشت کمی خارج از چارچوب‌های گذشته فکر کند؛ هیئت‌داوران تصمیم گرفتند توجه بیشتری به انیمیشن‌هایی مانند «کلاوس» با عنوان اصلی «Klaus» و «بدنم را گم کردم» با عنوان اصلی «I Lost My Body» داشته باشند زیرا این‌گونه فیلم‌ها برای دیده شدن در کنار آثار قدرتمند دیزنی نیاز به کمک دارند. اما درهرصورت، حضور نداشتن «Frozen II» در بخش بهترین انیمیشن بلند اسکار تعجب‌آور بود.

بهترین ترانه: «روحیه» از فیلم «شیرشاه»

تهیه‌کنندگان اسکار باید نسبت به انتخاب نشدن این ترانه خشمگین باشند؛ شما شانس این را داشتید که بیانسه در روی صحنه اسکار ترانه «روحیه» با عنوان اصلی «Spirit» را بخواند اما آن را از دست دادید؟ بیشتر افراد حاضر در مراسم اسکار یا بینندگان تلویزیونی در این بخش از جوایز سراغ بوفه یا سرویس‌های بهداشتی می‌روند اما اگر بیانسه در مراسم حضور داشت مسلماً همه میخکوب صندلی‌هایشان می‌شدند. بخش ترانه، همیشه کمی عجیب‌وغریب بوده است اما پس از اجرای بی‌نظیر آهنگ «کم‌عمق» با عنوان اصلی «Shallow» توسط لیدی گاگا و بردلی کوپر در سال گذشته، حالا آکادمی می‌توانست این لحظه تاثیرگذار را بار دیگر تکرار کند اما این کار را نکرد. البته شاید معجزه‌ای رخ دهد و آنها از بیانسه برای خواندن این ترانه در مراسم دعوت کنند.


منبع: Rolling Stone

شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.