وقتی تاریخ بر پرده نقره‌ای زنده می‌شود

بهترین فیلم های تاریخی سینما؛ فهرست ۴۵ تایی

از داستان برده‌داران تا قصه پادشاهان و هنرمندان

هالیوود بهترین صنعت برای درس‌های تاریخ نیست، به خصوص وقتی صحبت از فیلم‌هایی مانند «شجاع دل» یا «لورنس عربستان» باشد. اما با این وجود، فیلم‌های زیادی در هالیوود به تولید رسیده‌اند که توانسته‌اند اثری سرگرم‌کننده و با کیفیت باشند و حقایقی را هم فاش کنند: از فیلم‌های هیجان‌انگیز تاریخی گرفته تا درام‌های زندگی‌نامه‌ای با ته مایه عاشقانه و پس‌زمینه تاریخی. اینجا سعی کردیم کلکسیونی از بهترین فیلم های تاریخی جهان را جمع کنیم. چیزی جا افتاده، کامنت کنید تا اضافه کنیم.

فهرست بهترین فیلم های تاریخی خارجی نمایش فهرست

فهرست بهترین فیلم های تاریخی بر اساس زمان انتشار مرتب شده‌اند

فیلم الویس | ۲۰۲۲ | Elvis

داستان «الویس» به کارگردانی باز لورمان در بازه زمانی ۲۰ سال اتفاق می‌افتد و رابطه بین الویس پریسلی (آستین باتلر) و مدیر برنامه الویس کلنل تام پارکر (تام هنکس) را مرکز داستان قرار می‌دهد. و داستان عاشقانه خواننده با پریسیلا (اولیویا دی‌جونگ) را نیز شرح می‌دهد. «الویس» از موفق‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به لحاظ فروش، در فصل جوایز و از نگاه منتقدان است. منتقدان متفق القول بازی آستین باتلر در نقش الویس پریسلی را ستودند.

فیلم الویس 2022

فیلم پادشاه زن | ۲۰۲۲ | The Woman King

وایولا دیویس نقش نانیسکا، فرمانده یک ارتش نظامی کاملا زنانه به نام آگوجیه را در «پادشاه زن» ساخته جینا پرینس-بایدوود بازی می‌کند. هنگامی که امپریالیست‌های اروپایی سعی می‌کنند سرزمین داهومی (کشور فعلی بنین) را تصاحب کنند، نانیسکا باید با چالش‌های متنوعی در قرن هجدهم روبرو شود. در حالی که در دنیای ادبیات داستان این گروه معمولا از دیدگاه استعمارگران روایت شده، «پادشاه زن» به دلیل رویکرد تحقیقاتی و نگاه به وقایع از دریچه مردم داهومی فیلمی متمایز است. ماریو بلو بازیگر و نویسنده آمریکایی یکی از تهیه‌کنندگان فیلم است. «پادشاه زن» نخستین بار در جشنواره تورنتوی ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و با واکنش مثبت منتقدان روبرو شد. نقش آفرینی وایولا دیویس یکی از نکات مثبت فیلم از نگاه منتقدان ارزیابی شد.

معرفی نقد فیلم پادشاه زن

فیلم بلوند | ۲۰۲۲ | Blonde

«بلوند» اقتباسی از کتاب جویس کارول اوتس و بازآفرینی زندگی پیچیده مریلین مونرو با بازی آنا د آرماس به کارگردانی اندرو دامینیک است که به شهرت، حرفه بازیگری و البته مرگ مونرو می‌پردازد. گرچه فیلم‌ها، سریال‌ها و کتاب‌های متعددی زندگی مونرو را دستمایه قرار دادند، انتقادهایی به «بلوند» می‌شود که زندگی مریلین مونرو را از دریچه‌ای باریک و زن‌ستیزانه به تصویر می‌کشد، در درجه اول بر آسیب‌هایی که مونرو در طول زندگی‌اش متحمل شده تمرکز می‌کند. منتقدان استدلال می‌آورند که «بلوند» صرفا بر تمام روش‌هایی که مونرو مورد استثمار، آزار و اذیت و آسیب‌های روحی قرار می‌گرفت، توجه دارد و جنبه‌های دیگر زندگی او را نادیده می‌گیرد. مانولا دارگیس در نیویورک تایمز می‎نویسد: «تمام چیزی که در این تصویر از دست رفته، خب، همه نکات دیگر است، از جمله شخصیت و زندگی درونی مونرو، هوش، ذکاوت و سرسختی او. علاقه مونرو و دانش او از سیاست. کاری که به عنوان یک بازیگر انجام داد و عمق واقعی جاه طلبی‌های حرفه‌ای مونرو.»

آناد آرماس در فیلم بلوند

فیلم در جبهه غرب خبری نیست | ۲۰۲۲ | All Quiet on the Western Front

اقتباس تازه ادوارد برگر از کتاب «در جبهه غرب خبری نیست» نوشته اریش مارک رمارک، داستان را از چشمان یک سرباز آلمانی (پاول بومر) روایت می‌کند که برای وطنش در دوران جنگ جهانی اول در جبهه غربی می‌جنگد. در سال ۱۹۳۰ لوییس مایلستون اقتباس دیگری از «در جبهه غرب خبری نیست» را ساخت که برنده اسکار بهترین فیلم شد. «در جبهه غرب خبری نیست» ساخته ادوارد برگر برنده ۷ جایزه از «بفتا» و نامزد ۹ جایزه اسکار شده است.

معرفی و نقد فیلم در جبهه غرب خبری نیست

تماشای فیلم در جبهه غرب خبری نیست در فیلیمو

 

فیلم خیزش غرش آتش | ۲۰۲۲ | RRR

«خیزش غرش آتش» به کارگردانی اس. اس. راجامولی داستان ۲ مبارز آزادیخواه و انقلابی هند به نام‌های کومارام بیم (با بازی ان. تی. راما رائو جونیور) و آلوری سیتاراما راجو (رام چاران) را روایت می‌کند که قبل از مبارزه با استعمارگران بریتانیایی سفری طولانی را آغاز می‌کنند. برای بسیاری از تماشاگران غربی، «خیزش غرش آتش» یک داستان پرشور ضد استعماری است. اما برخی از منتقدان هندی نوعی از ناسیونالیسم هندو را در روایت اسطوره‌ای فیلم از نبرد تاریخی آزادیخواهانه شخصیت‌های بیم و راجو می‌بینند. «خیزش غرش آتش» از موفق‌ترین محصولات جنوب هند در سال‌های اخیر با توجه به جوایزی بین‌المللی است.

تماشای فیلم خیزش غرش آتش

فیلم همیلتون | ۲۰۲۰ | Hamilton

فیلم موزیکال «همیلتون» ساخته توماس کیل براساس نمایش موزیکال به نویسندگی و آهنگسازی لین مانوئل میراندا و برگرفته از کتاب زندگینامه الکساندر همیلتون نوشته ران چرنو، چاپ شده در ۲۰۰۴ ساخته شده. فیلم «همیلتون» که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، جزئیات زندگی شخصی و حرفه‌ای سیاستمدار نام‌بخش فیلم را به همراه اجراهای خیره‌کننده و قطعات موسیقی جذاب کامل می‌کند. «همیلتون» ضبط اجرای نمایش «همیلتون» در برادوی است. ای. او. اسکات منتقد نیویورک تایمز در ستایش در «همیلتون» می‌نویسد: «نماهای نزدیک و حرکات دوربین در نسخه سینمایی جذابیت اجراکنندگان را افزایش می‌دهد و تاحدی صمیمیتی را می‌افزاید که انرژی از دست رفته تجربه تئاتر زنده را جبران می‌کند.»

فیلم همیلتون

فیلم پسری که باد را مهار کرد | ۲۰۱۹ | The Boy Who Harnessed the Wind

«پسری که باد را مهار کرد» به نویسندگی، نقش‌آفرینی و کارگردانی چیویتل اجیوفور بر اساس کتاب خاطرات مخترع اهل مالاوی، ویلیام کامکوامبا به همین نام ساخته شده و داستان چگونگی ساخت یک آسیاب بادی را در سال ۲۰۰۱ برای کمک به نجات روستای کامکوامبا از خشکسالی در ۱۳ سالگی بیان می‌کند. ویلیام کامکوامبا دانش آموزی از خانواده‌ای کشاورز است که در روستای مجاور ویمبه زندگی می‌کنند. ویلیام در تعمیر رادیو برای دوستان و همسایگان خود استعداد دارد و اوقات فراغت مشغول جستجوی زباله‌های محلی برای یافتن قطعات الکترونیکی قابل استفاده است. او به زودی به دلیل ناتوانی والدینش در پرداخت شهریه از حضور در مدرسه منع می‌شود، ویلیام از معلم علوم خود باج می‌گیرد تا به او اجازه دهد به مدرسه بیاید و به کتابخانه مدرسه دسترسی داشته باشد. جایی که او در مورد علوم مهندسی برق و تولید انرژی می‌آموزد. فیلم نماینده بریتانیا برای نود و دومین دوره مراسم اسکار بود که به فهرست نهایی راه پیدا نکرد.

تماشای فیلم پسری که باد را مهار کرد در فیلیمو

فیلم آب‌های تیره | ۲۰۱۹ |  Dark Waters

مارک رافلو در نقش رابرت بیلوت، یک وکیل محیط زیست در «آب‌های تیره» ساخته تاد هینز می‌درخشد که در سال ۲۰۰۱ به نمایندگی از بیش از ۷۰۰۰۰ نفر پس از آلوده شدن منابع آب از شرکت دوپونت، شکایت کرد. این فیلم با الهام از مقاله مجله نیویورک تایمز نوشته ناتانیل ریچ، «وکیلی که بدترین کابوس دوپونت شد» ساخته شده که در سال ۲۰۱۶ به چاپ رسید.

تماشای فیلم آب‌های تیره در فیلیمو

فیلم ۱۹۱۷ | ۲۰۱۹ | ۱۹۱۷

کارگردان سم مندس می‌گوید روایت فیلم الهام گرفته از داستان‌های پدربزرگش، آلفرد مندس است که درباره دوران خدمتش در جنگ جهانی اول تعریف کرده بود. داستان در دوران عملیات آلبریش در شمال فرانسه در سال ۱۹۱۷ رخ می‌دهد. ۲ سرباز بریتانیایی اسکافیلد (جرج مکای) و بلیک (دین چارلز چپمن) باید پیام بسیار مهمی برای جلوگیری از یک حمله مرگبار را به همرزمان خود برسانند. سم مندس به همراه کریستی ویلسون کرنز فیلمنامه را نوشت. «۱۹۱۷» برنده ۳ جایزه اسکار در نود ودومین دوره در رشته‌های بهترین صدا، بهترین فیلمبرداری و بهترین جلوه‌های بصری شد.

تماشای فیلم ۱۹۱۷ در فیلیمو

 

فیلم پست | ۲۰۱۷ | The Post

«پست» ساخته استیون اسپیلبرگ زندگی کاترین گراهام (مریل استریپ) را دنبال می‌کند که نه تنها به عنوان اولین ناشر زن یک روزنامه بزرگ آمریکایی نامش را در تاریخ ثبت کرد، بلکه در دوران رسوایی واترگیت که سال ۱۹۷۱ اتفاق افتاد، ریاست نشریه واشینگتن پست را نیز بر عهده داشت. «پست» داستان واقعی چگونگی تلاش روزنامه نگاران واشنگتن پست برای انتشار محتوای اسناد پنتاگون را روایت می‌کند. فیلمنامه نوشته لیز هانا و جاش سینگر بود و تام هنکس نقش بن بردلی سردبیر واشینگتن پست را ایفا می‌کند. «پست» نامزد شش جایزه اسکار از جمله بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، بهترین بازیگر زن و مرد نقش اول، بهترین فیلم شد.

تماشای فیلم پست در فیلیمو

فیلم اول پدرم را کشتند | ۲۰۱۷ | First They Killed My Father

«اول پدرم را کشتند» ساخته آنجلینا جولی بر اساس خاطرات لونگ اونگ به همین نام، داستان قدرتمند زنده ماندن اونگ  ۵ ساله در جریان نسل کشی کامبوج تحت رژیم خمرهای سرخ در سال ۱۹۷۵ را روایت می‌کند. این فیلم که توسط آنجلینا جولی نوشته شده، جزئیات جدایی اونگ از خانواده و آموزش او به عنوان کودک سرباز را به تصویر درمی‌آورد. «اول پدرم را کشتند» به عنوان نماینده کامبوج برای رقابت در نودمین دوره جوایز اسکار معرفی شد. ریثی پان، کارگردان مشهور اهل کامبوج به همراه آنجلینا جولی «اول پدرم را کشتند» را تهیه کردند.

تماشای فیلم اول پدرم را کشتند در فیلیمو

فیلم مسابقه | ۲۰۱۶ | Race

«مسابقه» داستان دونده افسانه‌ای، جسی اونز (استفن جیمز) را روایت می‌کند که در سال ۱۹۳۶ پس از کسب ۴ مدال طلا در بازی‌های المپیک برلین، تاریخ ساز شد. کارگردانی «مسابقه» را استفن هاپکینز و نویسندگی جو شراپنل و آنا واترهاوس را بر عهده داشت. جیسون سودیکیس در نقش لری اسنایدر مربی و ورزشکار، جرمی آیرونز در نقش اوری براندیج، تاجر آمریکایی و پنجمین رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۷۲ و ویلیام هرت در نقش جرمیا تی ماهونی حضور داشتند. «مسابقه» با حمایت خانواده اونز به تولید رسید.

فیلم مسابقه

فیلم جکی | ۲۰۱۶ | Jackie

پابلو لارائین زندگی بانوی اول آمریکا ژاکلین کندی (ناتالی پورتمن) را در پی ترور ناگهانی همسرش جان اف کندی روایت می‌کند. نقش رابرت کندی را پیتر سارسگارد و گرتا گرویک نقش نانسی تاکرمن را ایفا کردند. کارگردان شیلی‌تبار براساس فیلمنامه‌ نوشته نوآ اوپنهایم و تهیه‌کنندگی دارن آرنوفسکی زندگی ژاکلین کندی را مقابل دوربین برد. «جکی» در هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز در بخش مسابقه به رقابت پرداخت. نامزد ۳ جایزه اسکار شامل رشته بهترین بازیگر زن نقش نخست (ناتالی پورتمن) شد اما جایزه نبرد.

تماشای فیلم جکی در فیلیمو

فیلم لاوینگ | ۲۰۱۶ | Loving

جف نیکولز در «لاوینگ» داستان زندگی زوج واقعی به نام‌های ریچارد لاوینگ (جوئل اجرتون) و میلدرد لاوینگ (روث نگا) را روایت می‌کند. فیلم بر اساس پرونده تاریخی دادگاه عالی سال ۱۹۶۷ به نام لاوینگ علیه ویرجینیا ساخته شده است، جایی که یک زوج با ۲ نژاد مختلف سیاه و سفید پوست (میلدرد و ریچارد لاوینگ) علیه قوانین ایالت ویرجینیا که ازدواج میان نژادی را ممنوع می‌کند، به مبارزه برمی‌خیزند. در اصل الهام بخش جف نیکولز برای نوشتن فیلمنامه مستندی به نام «داستان لاوینگ» ساخته نانسی بیرسکی بود. کالین فرث، بازیگر مشهور بریتانیایی یکی از تهیه‌کنندگان فیلم لاوینگ است که در گیشه به موفقیتی دست نیافت.

فیلم لاوینگ

فیلم بنیان‌گذار | ۲۰۱۶ | The Founder

دفعه بعد که از سفارش سیب زمینی سرخ کرده و ناگت مرغ لذت می‌برید، با تماشای «بنیان‌گذار» خواهید دانست که چگونه یکی از بزرگترین فست فودهای زنجیره‌ای در جهان شروع به کار کرد. در این فیلم، ری کراک (مایکل کیتون)، یک تاجر مصمم، از فروشنده میلک شیک تبدیل به مالک رستوران‌های مک‌دونالد می‌شود و آن را به یک امتیاز جهانی تبدیل می‌کند. جان لی هنکاک براساس فیلمنامه نوشته رابرت سیگال و با بازی مایکل کیتون، لورا درن (همسر کراک)، نیک آفرمن (ریچارد مک‌دونالد) و. . به تولید رساند. نقش‌آفرینی مایکل کیتون در این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

تماشای آنلاین فیلم بنیان گذار

فیلم ارقام پنهان | ۲۰۱۶ | Hidden Figures

«ارقام پنهان» ساخته تئودورملفی راوی داستان الهام‌بخش ۳ زن سیاه‌پوست ریاضی‌دان به نام‌های کاترین جانسون (با بازی تراجی. پی هنسون)، دوروتی وان (اوکتاویا اسپنسر) و مری جکسون (جنل مونی) در سازمان فضایی ناسا است که مغز متفکر پرتاب موفقیت‌آمیز جان گلنِ فضانورد به مدار زمین هستند. مبنای فیلمنامه کتاب «ارقام پنهان: داستان زنان آفریقایی‌تباری که به مسابقه فضایی یاری رساندند» نوشته مارگوت لی شترلی است. شترلی در کتاب توضیح می‌دهد که چگونه این زنان بر تبعیض و تفکیک نژادی غلبه کردند تا به بخشی حیاتی از تاریخ ریاضیات، علوم و مهندسی تبدیل شوند.

تماشای فیلم ارقام پنهان در فیلیمو

فیلم ترامبو | ۲۰۱۵ | Trumbo

برایان کرانستون بازیگر سریال «برکینگ بد/افسارگسیخته» در نقش فیلمنامه‌نویس هالیوودی، دالتون ترامبو، در روایت جی روچ از زندگینامه او ایفای نقش می‌کند. سال ۱۹۷۷ بروس الکساندر کوک بیوگرافی دالتون ترامبو را نوشت و کتاب منبع الهام فیلم شد. «ترامبو» به این موضوع می‌پردازد که چگونه دالتون، یکی از نخبه‌ترین نویسندگان به دلیل اعتقاداتش در فهرست سیاه هالیوود قرار گرفت. اما ترامبو برعقایدش پایبند بود و این پایبندی سختی‌هایی را برای خانواده او در پی داشت. هلن میرن در نقش هدا هاپر بازیگر و ستون‌نویس آمریکایی که حامی کمیته تحقیقاتی سنا بود و دایان لین در نقش همسر ترامپو ظاهر شدند. برایان کرانستون نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش نخست شد اما جایزه را لئوناردو دی‌کاپریو برای «از گور بازگشته» گرفت.

فیلم ترامبو

 

فیلم رکود بزرگ | ۲۰۱۵ | The Big Short

این کمدی درام به کارگردانی آدام مک کی بر اساس کتاب مایکل لوئیس به نام «رکود بزرگ: داخل ماشین روز حساب» ساخته شده است. داستان «رکود بزرگ» خلال بحران مالی جهانی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ اتفاق می‌افتد، «رکود بزرگ» درباره ۴ مرد مایکل بوری (کریستین بیل)، مارک بائوم (استیو کارل)، رایان گاسلینگ (جارد وانت) و برد پیت (بن ریکرت) است که می‌توانستند سقوط بازار مسکن را پیش‌بینی کنند و به سود برسند. «رکود بزرگ» برای آدام مک‌کی و چارلز رندلوف اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را به ارمغان آورد.

تماشای فیلم رکود بزرگ در فیلیمو

 

فیلم از گور بازگشته | ۲۰۱۵ | The Revenant

«از گور بازگشته» ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو تا حدی بر اساس رمانی به همین نام اثر مایکل پونک است که داستان معروف مرزنشین آمریکایی هیو گلس را روایت می‌کند. حوادث در سال ۱۸۲۳ اتفاق می‌افتد، دی کاپریو شخصیت هیو گلس را به تصویر می‌کشد که در حین شکار توسط خرس گریزلی زخمی می‌شود و گروهش او را رها می‌کنند تا بمیرد. با «از گور بازگشته» طلسم شکسته شد و لئوناردو دی‌کاپریو سرانجام توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش نخست را کسب کند.

تماشای فیلم بازگشته در فیلیمو

 

فیلم سلما | ۲۰۱۴ | Selma

ایوا دوورنی درام تاریخی «سلما» نوشته پل وب را کارگردانی کرد که بر اساس راهپیمایی‌های اعتراضی از سلما تا مونتگومری برای حق رای سیاهپوستان در سال ۱۹۶۵ در آمریکا است. این جنبش توسط جیمز بیول (کامان) سازماندهی و توسط فعال مدنی مارتین لوتر کینگ جونیور (دیوید اویلو) رهبری شد. اپرا وینفری نقش آنی لی کوپر را در «سلما» ایفا کرد. می‌گویند ایوا دوورنی وقتی به عنوان کارگردان استخدام شد ۹۰ درصد از فیلمنامه پل وب را بازنویسی کرد. «سلما» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم بود. جایزه اسکار بهترین ترانه در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار به ترانه «افتخار» از «سلما» رسید.

تماشای فیلم سلما در فیلیمو

فیلم نظریه همه‌چیز | ۲۰۱۴ | The Theory of Everything

این فیلم زندگی‌نامه‌ای ساخته جیمز مارش که از کتاب خاطرات جین هاوکینگ به نام «سفر به بی‌نهایت» اقتباس شده است، بر روابط جین (فلیسیتی جونز) با همسر سابقش، استیون هاوکینگ (ادی ردمین)، و همچنین به شهرت رسیدن او و تجربه‌اش با بیماری‌ای ال اس (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) تمرکز دارد. آنتونی مک‌کارتن اقتباس از کتاب را برعهده داشت. «نظریه همه‌چیز» نامزد ۴ جایزه اسکار شد. ادی ردمین توانست جایزه بهترین بازیگر مرد نقش نخست را برای نقش استیون هاوکینگ بدست آورد.

تماشای فیلم نظریه همه چیز در فیلیمو

 

فیلم ۱۲ سال بردگی | ۲۰۱۳ | ۱۲ Years a slave

فیلم «۱۲ سال بردگی» ساخته استیو مک‌کوئین برگرفته از کتاب خاطرات برده‌ای به نام سالومون نورثاپ است که در سال ۱۸۵۳ منتشر شد. سالومون نورثاپ (چیویتل اجیوفو) سیاهوپست آزادی است که توسط ۲ نفر ربوده شده و در سال ۱۸۴۱ به عنوان برده فروخته می‌شود. «۱۲ سال بردگی» برنده اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی (جان ریدلی)، بهترین بازیگر زن نقش مکمل (لوپیتا نیونگو) شد. یکی از تهیه‌کنندگان فیلم برد پیت است.

فیلم دوازده سال بردگی در فیلیمو

 

فیلم نجات آقای بنکس | ۲۰۱۳ | Saving Mr. Banks

«نجات آقای بنکس» ساخته جان لی هنکاک در سال ۱۹۶۱ می‌گذرد و داستان واقعی ساخت فیلم محبوب «مری پاپینز» محصول ۱۹۶۴ را روایت می‌کند. تام هنکس در نقش والت دیزنی، تهیه کننده فیلم، ایفای نقش می‌کند که ۲۰ سال دنبال خرید امتیاز برگردان سینمایی از کتاب‌های مری پاپینز نوشته پی. ال. تراورز (اما تامپسون) بود. کالین فارل نقش پدر پی. ال تراورز و پل جیاماتی نقش راننده او را در «نجات آقای بنکس» ایفا می‌کند. «نجات آقای بنکس» از فیلم‌های تحسین‌شده ۲۰۱۳ بود و نامزد جایزه بهترین موسیقی متن اسکار (توماس نیومن) شد.

 فیلم نجات آقای بنکس

 

فیلم غیرممکن | ۲۰۱۲ | The Impossible

این فیلم بر اساس تجربه ماریا بلون پزشک اهل اسپانیا و خانواده‌اش در سونامی اقیانوس هند در سال ۲۰۰۴ ساخته شده. «غیرممکن» به کارگردانی خوان آنتونیو بایونا داستان خانواده‌ای پنج نفره بلون را دنبال می‌کند که سفر تعطیلاتشان به تایلند پس از وقوع یک سونامی بزرگ به یک فاجعه کامل تبدیل می‌شود. نائومی واتس نقش ماریا و ایوان مک‌گرگور نقش هنری پدرخانواده و تام هالند نقش لوکاس پسر خانواده را ایفا کردند. «غیرممکن» با تحسین منتقدان به ویژه برای نقش‌آفرینی‌ها و نائومی واتس روبرو شد. واتس برای بازی در «غیرممکن» نامزد اسکار بهترین بازیگر زن نقش نخست شد.

فیلم غیرممکن

فیلم لینکلن | ۲۰۱۲ | Lincoln

استیون اسپیلبرگ با فیلمنامه‌ای از تونی کوشنر بر اساس کتاب زندگی‌نامه «تیم رقبا: نابغه سیاسی» نوشته دوریس کی‎یرنس گودوین ۴ ماه پایانی زندگی رئیس جمهور آبراهام لینکلن (دانیل دی- لوئیس) در سال ۱۸۶۵ را به تصویر درمی‌آورد. در این دوره، لینکلن با تصویب متمم سیزدهم، تلاش می‌کند برده داری را لغو کند. «لینکلن» نامزد ۱۲ جایزه‌ اسکار بود. دانیل دی-لوئیس موفق شد جایزه اسکار در رشته‌ بهترین بازیگر نقش اول مرد را برنده شود.

تماشای فیلم لینکن در فیلیمو

 

فیلم بانوی آهنی | ۲۰۱۱ | The Iron Lady

«بانوی آهنی» به کارگردانی فیلیدا لوید به زندگی سیاستمدار بریتانیایی الهام بخش مارگارت تاچر (با بازی مریل استریپ) می‌پردازد که اولین زنی بود که در سال ۱۹۷۹ به عنوان نخست وزیر بریتانیا انتخاب شد. ابی مورگان نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس مشهور انگلستان فیلمنامه را از نقطه‌ای شروع می‌کند که مارگارت تاچر پیر و فرتوت شده و نمی‌تواند واقعیت و توهم را از هم تمییز بدهد. جیم برودبنت در نقش دنیس تاچر ظاهر می‌شود. «بانوی آهنی» ۲ جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش نخست و بهترین چهره‌پردازی بدست آورد. مریل استریپ تقریبا تمام جوایز مهم سال را برای نقش مارگارت تاچر برنده شد که شامل جوایز «بفتا» و «گلدن گلوب» می‌شود.

فیلم بانوی آهنی

فیلم سخنرانی پادشاه | ۲۰۱۰ | The King’s Speech

«سخنرانی پادشاه» ساخته تام هوپر و نوشته دیوید سیدلر زندگی شاه جرج ششم (کالین فرث) را مورد توجه قرار می‌دهد که با یک گفتاردرمانگر (جفری راش) همکاری می‌کند تا لکنت زبان خود را کاهش دهد و برای ایراد اعلامیه‌ای مهم آماده شود: بریتانیا رسما در سال ۱۹۳۹ به آلمان اعلان جنگ می‌کند. هلنا بونهم کارتر نقش الیزابت، همسر شاه جرج ششم و گای پیرس نقش ادوارد هشتم و تیموتی اسپال نقش وینستون چرچیل را ایفا می‌کنند.

دانلود فیلم سخنرانی پادشاه در فیلیمو

 

فیلم جودا و اکبر | ۲۰۰۸ | Jodhaa Akbar

داستان عاشقانه تاریخی «جودا و اکبر» (در فیلیمو: به نام فرمانروای عشق) ساخته آشوتوش گواریکر در هند قرن شانزدهمی می‌گذرد و بر روابط بین امپراتور مغول جلال الدین محمد اکبر (ریتیک روشن) و شاهزاده خانم اهل راجپوت، جودا بای (آیشواریا رای) متمرکز است. آنچه به عنوان یک اتحاد رسمی شروع می‌شود به یک عاشقانه واقعی تبدیل می‌شود. «جودا و اکبر» سومین فیلم پرفروش در هند در سال ۲۰۰۸ شد. آشوتوش گواریکر به همراه حیدر علی فیلمنامه را نوشت.

تماشای فیلم اکبر و جودا در فیلیمو

فیلم مناظره‌کنندگان بزرگ | ۲۰۰۷ | The Great Debaters

این فیلم الهام بخش به کارگردانی و نقش‌آفرینی دنزل واشنگتن و تهیه‌کنندگی اپرا وینفری ساخته شده است. «مناظره‌کنندگان بزرگ» بر اساس یک مقاله قدیمی درباره تیم مناظره کالج ویلی نوشته تونی شرمن است که در سال ۱۹۹۷ در فصلنامه «آمریکن لگاسی» منتشر شد. در فیلم، یک مربی مناظره به نام ملوین بی. تولسن (دنزل واشینگتن) از کالج وایلی در سال‌های ۱۹۳۰ سخت تلاش می‌کند تا گروه دانشجویان خود را به یک مناظره‌کنندگان قدرتمند تبدیل کند. «مناظره‌کنندگان بزرگ» دومین فیلم دنزل واشینگتن در مقام کارگردان است.

فیلم مناظره‌کنندگان بزرگ

فیلم نامه‌هایی از ایوو جیما | ۲۰۰۶ | Letters from Iwo Jima

فیلم برنده جایزه اسکار، «نامه‌هایی از ایوو جیما» به کارگردانی کلینت ایستوود نبرد ایوو جیما در سال ۱۹۴۵ را از نگاه سربازان ژاپنی به تصویر می‌کشد. این فیلم مکمل «پرچم‌های پدران ما» دیگر ساخته ایستوود و محصول ۲۰۰۶ است که همان وقایع را از دیدگاه آمریکایی‌ها نگاه می‌کند. «نامه‌هایی از ایوو جیما» کاملا به زبان ژاپنی است و کن واتانابه، نینومیا کازوناری از جمله بازیگران فیلم هستند. «نامه‌هایی از ایوو جیما» جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرد. نامزد ۴ جایزه اسکار شد که در بخش صدا جایزه را گرفت.

دانلود فیلم نامه‌هایی از ایوو جیما در فیلیمو

 

فیلم ملکه | ۲۰۰۶ | The Queen

پس از مرگ پرنسس دایانا در سال ۱۹۹۷، ملکه الیزابت دوم (هلن میرن) با واکنش خود به مجموعه وقایعی که هیچ کس نمی‌توانست پیش بینی کند، در کلنجار است. ملکه حادثه مرگ پرنسس دایانا را یک امر خصوصی دانست تا یک مرگ رسمی سلطنتی. همانطور که ممکن است به یاد داشته باشید، واکنش خانواده سلطنتی به این تراژدی منجر به بحث و جدل بزرگی شد. استیون فریزر با فیلمنامه‌ای از پیتر مورگان (که بعدها پدیدآورنده سریال تاج با موضوع خانواده سلطنتی شد) «ملکه» را ساخت. هلن میرن برای نقش ملکه الیزابت دوم توانست اسکار بهترین بازیگر زن نقش نخست را برنده شود.

فیلم ملکه

فیلم فریدا | ۲۰۰۲ | Frida

«فریدا» به کارگردانی جولی تایمور داستان زندگی فریبنده هنرمند نقاش سورئالیست مکزیکی، فریدا کالو با بازی سلما هایک را روایت می‌کند. کالو پس از تصادفی پرجراحت، دچار عوارض متعددی می‌شود، اما با تشویق پدرش، هنگام بهبودی شروع به نقاشی می‌کند و در نهایت تصمیم می‌گیرد به عنوان هنرمندی حرفه‌ای نقاشی را دنبال کند. «فریدا» برگرفته از کتاب «فریدا: زندگی‌نامه‌ای از فریدا کالو» نوشته هایدن هررا منتشر شده در سال ۱۹۸۳ ساخته شد. این فیلم زندگی‌نامه، تلاش‌ها، مبارزات و موفقیت‌های شخصی و نوآورانه فریدا کالو را به تصویر می‌کشد. نقش همسر فریدا، دیه‌گو ریورا را آلفرد مولینا ایفا می‌کند. «فریدا» فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز سال ۲۰۰۲ بود و نامزد ۶ جایزه اسکار، برنده ۲ جایزه اسکار در رشته‌های بهترین موسیقی متن (الیوت گلدنتال) و بهترین چهره‌پردازی (جان جکسون و بئاتریس دی آلبا) شد. راجر ایبرت منتقد مشهور و فقید درباره «فریدا» نوشته: «گاهی اوقات احساس می‌کنیم که فیلم بی‌وقفه از یک حادثه هیجان‌انگیز به رویداد دیگر می‌پردازد اما بعضی اوقات باید از نگاه فریدا کالو زندگی چنین به نظر رسیده باشد چنانچه زندگی او نیز پرحادثه بود. از دیدگاه ایبرت جولی تایمور و فیلمنامه‌نویسان به وضوح با فیلمنامه سروکله زده اند، هرچند راجر ایبرت صحنه‌های پایانی را فوق العاده خواند.

فیلم فریدا

فیلم پیام‌آور: داستان ژان دارک | ۱۹۹۹ | The Messenger: The Story of Joan of Arc

«پیام‌آور: داستان ژان‎ دارک» ساخته لوک بسون داستان قهرمانانه و در عین حال تراژیک ژان دارک (میلا یوویچ) را روایت می‌کند، از دوران کودکی تا سال‌های جنگ صدساله تا زمان مرگ او به دست انگلیسی‌ها در سال ۱۴۳۱. لوک بسون و میلا یوویچ پیشتر در «عنصر پنجم» با یکدیگر همکاری کرده بودند و به موفقیت فراوانی دست یافتند اما «پیام‌آور: داستان ژان‎ دارک» با واکنش متناقض منتقدان روبرو شد و فروش خوبی نداشت.

تماشای فیلم پیام‌آور: داستان ژان دارک در فیلیمو

فیلم الیزابت | ۱۹۹۸ | Elizabeth

در سال ۱۵۵۸، پس از مرگ ملکه مری، بر اثر تومور، خواهر ملکه، الیزابت اول تاج و تخت را به ارث می‌برد و ملکه انگلستان می‌شود. این فیلم برنده اسکار سال‎های اولیه سلطنت الیزابت اول (کیت بلانشت) را به کارگردانی شکهار کاپور روایت می‌کند. سال‌هایی که برای الیزابت بسیار چالش برانگیز بود. مایکل هرست فیلمنامه را نوشته و کیت بلانشت برای بازی در نقش ملکه الیزابت برنده جایزه گلدن گلوب شد. «الیزابت» نامزد ۷ جایزه اسکار بود. سال ۲۰۰۷ شکهار کاپور ادامه داستان را با عنوان «الیزابت: دوران طلایی» با بازی کیت بلانشت و جفری راش در نقش فرانسیس والسینگهام ساخت.

تماشای فیلم الیزابت در فیلیمو

فیلم شجاع‌دل | ۱۹۹۵ | Braveheart

«شجاع دل/دلاور» ساخته مل گیبسون داستان ویلیام والاس (مل گیبسون)، یک شوالیه اسکاتلندی را روایت می‌کند که یکی از رهبران اصلی در جنگ‌های استقلال اسکاتلند شد. اگرچه فیلم به دلیل بسیاری از اشتباهات تاریخی‌اش مورد انتقاد قرار گرفته، اما داستان شامل بسیاری از عناصر واقعی است، مهم نیست که چقدر وحشیانه و باورنکردنی به نظر می‌رسند، اما فیلم شامل سکانس‌های خشن هم می‌شود که از مجازات واقعی قرون وسطایی بوده است. فیلم نامزد ۱۰ جایزه اسکار در شصت و هشتمین دوره جوایز مراسم اسکار شد، و توانست ۵ جایزه، شامل اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین صدا، و بهترین چهره‌پردازی را بدست آورد.

تماشای فیلم شجاع دل در فیلیمو

 

فیلم آپولو۱۳ | ۱۹۹۵ |  ۱۳ Apollo

«آپولو۱۳» ساخته ران هاوارد براساس «ماه گمشده: سفر پرخطر آپولو ۱۳» نوشته جیمز لاول و جفری کلوگر منتشر شده در سال ۱۹۹۴ اقتباس شده. «آپولو ۱۳» با بازی تام هنکس، کوین بیکون و بیل پکستون وقایع ماموریت مشهور به ماه، پروژه آپولو ۱۳ را بازگو می‌کند. ۳ فضانورد جیمز لاول (تام هنکس)، جک سویگرت (کوین بیکون) و فرد هایسه (بیل پکستون) هنوز در مسیر به ماه هستند که یک مخزن اکسیژن منفجر می‌شود و ناسا مجبور می‌شود ماموریت را لغو کند تا فضانوردان زنده به خانه بازگردند.

تماشای فیلم آپولو 13

فیلم فهرست شیندلر | ۱۹۹۳ | Schindler’s List

این درام تاریخی با الهام از رمان غیرداستانی توماس کنیلی، کشتی شیندلر، راوی زندگی صنعت‌گر آلمانی اسکار شیندلر (لیام نیسون) می‌شود که جان بیش از هزار یهودی را در دوران هولوکاست با به استخدام آن‌ها در کارخانه‌های ظروف و مهمات خود در دوران جنگ جهانی دوم نجات داد. استیون اسپیلبرگ با فیلمنامه‌ای نوشته استیون زیلیان «فهرست شیندلر» را ساخت که برنده ۷ جایزه «بفتا»، ۳ جایزه «گلدن گلوب» و نامزد ۱۲ جایزه اسکار شد و در نهایت ۷ جایزه اسکار را کسب کرد. موسسه فیلم آمریکا، «فهرست شیندلر» را هشتمین فیلم برتر تاریخ سینمای آمریکا در فهرست یکصد فیلم برتر معرفی کرد.

حقایق و حواشی درباره فهرست شیندلر

فیلم مالکوم ایکس | ۱۹۹۲ | Malcolm X

«مالکوم ایکس» به کارگردانی اسپایک لی، زندگی مالکوم ایکس (دنزل واشینگتن)، فعال برجسته سیاهپوست را دنبال می‌کند و تعدادی از لحظات کلیدی زندگی او را از زندانی شدن؛ مسلمان شدن تا زیارت مکه را به تصویرمی‌کشد. جیمز بالدوین و آرنولد پرل سال ۱۹۶۸ فیلمنامه‌ای بر مبنای زندگی مالکوم ایکس نوشتند. پرل از قربانیان فهرست سیاه دوران مک‌کارتیسم بود اما تا سال ۱۹۷۱ و زمان مرگ پرل فیلمنامه کامل نشد. بالدوین فیلمنامه را به کتاب تبدیل کرد و سال ۱۹۸۷ درگذشت. پس از چند سال وقتی اسپایک لی به عنوان کارگردان پروژه بیوگرافی مالکوم ایکس انتخاب شد. فیلمنامه را با نگاهی به کتاب «خاطرات مالکوم ایکس» نوشته مالکوم ایکس و آلکس هیلی از نو نوشت. دنزل واشینگتن برای بازی در نقش مالکوم ایکس برنده جایزه خرس نقره‌ای برلین بهترین بازیگر مرد در سال ۱۹۹۳ از جشنواره برلین شد. «مالکوم ایکس» نامزد چندین اسکار بود اما نتوانست برنده شود.

فیلم مالکوم ایکس

فیلم گاندی | ۱۹۸۲ | Gandhi

«گاندی» ساخته ریچارد آتنبرا به بررسی زندگی مهانداس کارامچاند گاندی (بن کینگزلی) و مبارزه او علیه حکومت استعماری بریتانیا در کشورش، هند می‌پردازد. در «گاندی» تقریبا کل زندگی رهبر مشهور هند روایت می‌شود، از لحظه تعیین‌کننده‌ای که به دلیل حضور در کوپه مخصوص سفیدپوستان در سال ۱۸۹۳ از قطار آفریقای جنوبی به پایین پرتاب شد تا ترورش در سال ۱۹۴۸. ریچارد اتنبرا و بن کینگزلی برای «گاندی» برنده جایزه اسکار شدند. «گاندی» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم در پنجاه و پنجمین دوره اسکار شد. فیلم نامزد ۱۱ جایزه اسکار بود که در مجموع ۸ جایزه را گرفت. موسسه فیلم بریتانیا «گاندی» را سی و چهارمین فیلم بریتانیایی برتر قرن بیستم معرفی کرده است.

تماشای فیلم گاندی در فیلیمو

فیلم انتخاب سوفی | ۱۹۸۲ | Sophie’s Choice

«انتخاب سوفی» ساخته آلن. جی پاکولا که نگاهی فراموش‌نشدنی به یک بازمانده خیالی از هولوکاست دارد، داستان زنی به نام سوفی (مریل استریپ) را بازگو می‌کند، او مهاجری لهستانی به آمریکا است که تلاش می‌کند به زندگی خود ادامه بدهد، پس از اینکه در اردوگاه کار اجباری آشویتس نازی‌ها مجبور شد میان زنده ماندن یکی از ۲ فرزندنش خودش دست به انتخاب بزند. آلن جی پاکولا برمبنای کتابی به نام «انتخاب سوفی» نوشته ویلیام استیرون فیلمنامه را نوشت. مریل استریپ برای بازی در «انتخاب سوفی» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش نخست شد.

فیلم انتخاب سوفی

فیلم مرد فیل‌نما | ۱۹۸۰ | The Elephant Man

«مرد فیل‌نما» محصول مشترک بریتانیا و آمریکا، ساخته دیوید لینچ زندگی جوزف مریک (جان هرت) را دستمایه قرار می‌دهد که بیماری عجیبی داشت که باعث بدشکلی وحشتناک او شده بود. مریک در قرن نوزدهم، در شهر لندن به شهرت رسید. پس از آنکه به عنوان یکی از جاذبه‌های سیرک از او استفاده می‌شد، به مریک این فرصت را دادند که در آرامش و با عزت زندگی کند. فیلمنامه برگرفته از «مرد فیل‌نما و خاطرات دیگر» اثر فردریک تروز و «مرد فیل‌نما: مطالعه‌ای در کرامت انسانی» اثر اشلی مونتاگو نوشته شد. آنتونی هاپکینز نقش دکتر فردریک ترورز، پزشک معالج مریک را در فیلم ایفا می‌کند. «مرد فیل‌نما» نامزد ۸ جایزه اسکار شد.

تماشای آنلاین فیلم مرد فیل نما در فیلیمو

فیلم همه مردان رئیس جمهور | ۱۹۷۶ | All the President’s Men

تنها ۲ سال پس از آنکه روزنامه‌نگاران کارل برنستین و باب وودوارد کتابی را درباره تحقیقات پیشگامانه‌شان در مورد رسوایی واترگیت منتشر کردند، کمپانی برادران وارنر فیلم «همه مردان رئیس جمهور» را به کارگردانی آلن جی پاکولا ساخت که در رشته‌های مختلف نامزد اسکار شد. وودوارد پس از گزارش یک دزدی در مقر کمیته ملی دموکرات در سال ۱۹۷۲ متوجه می‌شود که دزدی در واقع بخشی از یک رسوایی بسیار بزرگتر است که در نهایت به استعفای رئیس جمهور ریچارد نیکسون منتهی شد. رابرت ردفورد که در ساخت فیلم نقش کلیدی داشت نقش باب وودوارد، داستین هافمن نقش کارب برنستین و جیسون روباردز نقش سردبیر روزنامه واشینگتن پست را ایفا کردند. «همه مردان رئیس جمهور» نامزد ۸ اسکار شد که ۴ جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (جیسون روباردز) را برنده شد.

تماشای آنلاین همه مردان رئیس جمهور

فیلم اسپارتاکوس | ۱۹۶۰ | Spartacus

«اسپارتاکوس» ساخته استنلی کوبریک نوشته دالتون ترامبو داستان یک قهرمان تاریخی، یک گلادیاتور اهل ترکیه را روایت می‌کند که گروهی از برده-گلادیاتورها را به شورش علیه اربابان خود در سومین جنگ بردگان (۷۳–۷۱ پیش از میلاد)، آخرین جنگ از شورش‌های بزرگ بردگان در روم باستان را رهبری کرد. کرک داگلاس تهیه‌کننده و ایفاگر نقش اسپارتاکوس بود. جین سیمونز، سر لارنس اولیویه، پیتر یوستینف، چارلز لاتن از بازیگران مشهور فیلم «اسپارتاکوس» به شمار می‌روند. فیلم استنلی کوبریک برنده ۴ جایزه اسکار، بهترین فیلمبرداری، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (پیتر یوستینف)، بهترین طراحی صحنه و بهترین طراحی لباس شد.

دانلود فیلم اسپارتاکوس در فیلیمو

فیلم همشهری کین | ۱۹۴۱ | Citizen Kane

«همشهری کین» ساخته اورسن ولز نه تنها نامزد ۹ جایزه اسکار شد، بلکه توسط چندین منتقد به عنوان بهترین فیلم تمام دوران شناخته می‌شود. این فیلم نیمه زندگی‌نامه داستان چارلز فاستر کین (اورسن ولز) را دنبال می‌کند، شخصیتی که بر اساس ناشران روزنامه ویلیام راندولف هرست و جوزف پولیتزر شکل گرفته. ۲ تاجر آمریکایی ساموئل اینسول و هارولد مک کورمیک نیز الهام بخش کاراکتر کین بودند. هرمن جی. منکویتس و اورسن ولز فیلمنامه را نوشتند اما هیچ‌وقت اورسن ولز تایید نکرد که کاراکتر کین برگرفته از هرست، پولیتزر، اینسول و مک کورمیک است.

تماشای فیلم همشهری کین در فیلیمو

فیلم ماری آنتوانت | ۱۹۳۸ | Marie Antoinette

این فیلم بر اساس کتاب اشتفان تسوایگ زندگینامه‌نویس و روزنامه‌نگار اتریشی، «ماری آنتوانت: پرتره یک زن متوسط» ساخته شده و ملکه جوان فرانسه را قبل از اعدام به تصویر درمی‎آورد. «ماری آنتوانت» ساخته دبلیو. اس. ون دایک با بازی نورما شریر در نقش «ماری آنتوانت»، جان باریمور در نقش پادشاه لوئی شانزدهم است. اشتفان تسوایگ ماری آنتوانت را زنی با شخصیتی معمولی ترسیم می‌کند که آخرین ملکه فرانسه پیش از انقلاب بود.

فیلم ماری آنتوانت

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 نظر
  1. رضایی می‌نویسد

    خوب چرا تو فیلیمو این فیلما نیست !! فیلم پسری که باد را مهار کرد توی فیلیمو نیست.

  2. بهنام غفاری می‌نویسد

    فیلمهای تاریخی را بیزحمت بدون سانسورکردن ورایگان ارائه دهید

  3. قبادی می‌نویسد

    از فیلم روسی با موضوع تاریخی که در تلوزیون نمایش داده شد حرفی نزدید

fosil