یادداشتی بر فیلم «محله چینی‌ ها»

رابرت تاون، فیلمنامه‌نویس افسانه‌ای، قرار بود برای رابرت اوانز، تهیه‌کننده خوش‌سابقه، فیلمنامه‌ای براساس «گتسبی بزرگ» بنویسد؛ ولی تاون در تبدیل شاهکار فیتز جرالد به فیلمنامه ناتوان ماند و به جای آن به اوانز پیشنهاد داد تا در ازای یک پنجم مبلغ قرارداد قبلی، فیلمنامه‌ای اوریجینال خلق کند. و این‌طوربود که به عقیده اکثر صاحب‌نظران، فیلم «محله چینی‌ ها» از بهترین فیلمنامه تاریخ سینما متولد شد. نسخه اولیه فیلمنامه که بعدا اسمش از «در محله چینی‌ ها چه کردی؟» به محله چینی‌ ها تغییر کرد، ۱۸۰صفحه بود و پایان‌بندی متفاوت‌تری نسبت به شاهکاری که امروزه می‌شناسیم داشت. پولانسکی که توسط نیکلسون به پروژه پیشنهاد شده بود و قرار بود لحن تلخ و گزنده‌ای به فضا اضافه کند، پایان فیلم را تغییر داد و به قول تاون بیش از حد دراماتیکش کرد.

تاون البته بعدها اعتراف کرد که نسخه پولانسکی بیشتر مناسب فیلم بوده تا پایان‌بندی خودش در فیلمنامه.

فیلم «محله چینی‌ ها» اولین نئونوآر هالیوود و جریان اصلی سینمای آمریکاست که در آن پولانسکی با مولفه‌های زیادی از سنت سینمای نوآر بازی کرده است. نمونه‌اش تیپ «بیوه سیاه» یا فم فتال است که در شکل سنتی‌اش شخصیتی منفعت‌طلب و مکار است که همیشه قهرمان داستان را به کام مرگ می‌کشد. در دنیای سیاه «محله چینی‌ ها»، ولی اِولین تنها شخصیت فداکار و عاطفی فیلم است؛ حتی بیشتر از قهرمان سرسخت آن، جیک گیتیز.

تماشای شاهکار رومن پولانسکی را با دوبله درجه یک و کیفیت HD در فیلیمو از دست ندهید.


شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.