لیست دوست‌داشتنی فیلم‌های هیجان‌انگیز سینمایی

بهترین فیلم های ماجراجویی

ماجراجویی یا Adventure یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های داستانی است که عمری به درازای خود قصه دارد. به‌طور خلاصه در چنین داستان‌هایی، قهرمان از محدوده امن خود خارج می‌شود و برای کشف جهانی تازه راهی سفری پر از هیجان می‌شود، سفری پر از لذت و رنج، جادو و راز. تقریبا عناصر و الگوی این ژانر با کهن‌الگوی سفر قهرمان اشتراکات فراوانی دارد و به همین دلیل بسیاری از داستان‌ها در ژانرهای دیگر یا از روح ماجراجویی برخوردارند یا در ترکیب با آن تعریف می‌شوند.
برای مروری بر ۱۰ نمونه معروف از فیلم‌های ماجراجویانه در سینمای سال‌های دور و نزدیک همراه باشید.

فیلم های ماجراجویی همیشه در سینما محبوب بوده و همواره سلیقه عمومی و امکانات و محدودیت‌های تولید به آن شکل داده است. اگر بخواهیم تعدادی از مهم‌ترین ماجراجویی‌های تاریخ سینما را مرور کنیم، فهرست‌مان فیلم‌هایی از ژانرهای دیگر را هم شامل می‌شود؛ جویندگان (The Searchers)، فارست گامپ (Forrest Gump)، ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings)، ماموریت غیرممکن (Mission: Impossible) و اکثر فیلم‌های ابرقهرمانی در عین وفاداری به ذات ماجراجویی معمولا به دلیل ماهیت یا فضای روایت قصه در ژانرهای دیگر طبقه‌بندی شده‌اند.

بهترین فیلم های کمدی قرن

ماجراجویی های رابین هود | The Adventures of Robin Hood‎ | ۱۹۳۸

فیلم‌های ماجراجویی در دوران طلایی استودیوها طرفداران زیادی داشتند؛ چرا که اسطوره‌های کهن و داستان‌های عامه‌پسند منبعی تمام‌نشدنی و دست اول بودند برای اقتباس‌های سینمایی که خود در آن زمان پدیده‌ای تازه به حساب می‌آمد. باورکردنی نیست که این فیلم مایکل کورتیز، که شاید اقتباسی کلاسیک و کامل از افسانه مایکل کورتیز باشد و امروز مرجعی برای بازخوانی این داستان عامیانه انگلیسی به شمار می‌آید، ۸۲ سال پیش ساخته شده؛ آن هم با چنین شکوه و عظمتی. نتیجه اینکه تصویر راهزن مشهور جنگل شروود تا به امروز با شمایل ارول فلین ماندگار شده و حتی اگر فیلم را ندیده باشید، شمایل آشنای رابین هود آن را می‌شناسید.

گسترش فناوری و جلوه‌های ویژه (استفاده از پرده روشن و استاپ موشن) موجب شد که تا دو دهه بعد هالیوود دست از سر فیلم های ماجراجویی‌ و قصه‌های کهن بر ندارد. هفتمین سفر دریایی سندباد (The 7th Voyage of Sinbad‎جیسون و آرگونات‌ها (Jason and the Argonauts) و جک غول‌کش (Jack the Giant Slayer) نمونه‌های از فیلم‌های این‌چنینی در سالیان دور هستند.

بهترین فیلم های پلیسی

گنج‌های سیرا مادره | The Treasure of the Sierra Madre | ۱۹۴۸

فیلم گنج‌های سیرا مادره

یکی از بهترین فیلم‌های جان هیوستون و بهترین نقش‌آفرینی‌های همفری بوگارت که از نمونه‌های رایج و نوجوان‌پسند فیلم های ماجراجویی در آن سال‌ها فاصله می‌گیرد و به وسترن‌های کلاسیک نزدیک می‌شود. فیلم، داستان تلاش سه ماجراجو برای یافتن طلا در مکزیک را روایت می‌کند اما طبق معمول هر جا که صحبت از طلا باشد، میل ویرانگر طمع نیز پدیدار خواهد شد. بی‌دلیل نیست که وینس گلیگان پدیدآورنده سریال بریکینگ بد (Breaking Bad) از شخصیت اصلی گنج‌های سیرا مادره (The Treasure of the Sierra Madre) به عنوان یکی از منابع الهام اصلی در خلق کاراکتر والتر وایت نام برده؛ بعضی وقت‌ها برای رسیدن به یک گنج باید بهایی سنگین و برگشت‌ناپذیری را پرداخت کرد.

گنج‌های سیرا مادره

 

بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن ۲۱

سری فیلم‌های ایندیانا جونز | Indiana Jones

سری فیلم‌های ایندیانا جونز

مهاجمان صندوق گمشده یا Indiana Jones and the Temple of Doom محصول۱۹۸۱
معبد مرگ یا Indiana Jones and the Temple of Doom محصول ۱۹۸۴
آخرین جنگ صلیبی یا Indiana Jones and the Last Crusade محصول ۱۹۸۹
قلمرو جمجمه بلورین یا Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull محصول ۲۰۰۸

استاد باستان‌شناسی که به جای کلاس درس و دانشگاه وقت خود را در معابد و بناهای تاریخی گمشده می‌گذراند و دنبال رازها و گنج‌های به جا مانده از گذشتگان می‌گردد؛ این کوتاه‌ترین توصیف ممکن برای کاراکتر ایندیانا جونز است که یک‌تنه به نماد فیلم های ماجراجویی تبدیل شده. هیچ فیلم، سریال و بازی کامپیوتری در ژانر ماجراجویی را پیدا نمی‌کنید که بعد از سری فیلم‌های ایندیانا جونز ساخته شده باشد و تحت تأثیر آن‌ها نباشد. استیون اسپیلبرگ برای ساختن مهاجمان صندوقچه گمشده (Raiders of the Lost Ark) از فیلم پنج قبر تا قاهره (Five Graves to Cairo‎) بیلی وایلدر الگوبرداری کرد اما در انجام این کار تا جایی پیش رفت که فیلم به عصاره‌ای از مدل فیلم‌سازی خودش و اجرای  فوت و فن‌های ژانر به شکل تمام و کمال منجر شد. با این وجود جالب است بدانید که اسپیلبرگ همیشه سری فیلم‌های ایندیانا جونز را بیشتر از خودش مدیون جرج لوکاس، نویسنده و تهیه‌کننده فیلم‌ها، می‌داند. 

سری فیلم ایندیانا جونز

جومانجی | Jumanji | 1996

فیلم های ماجراجویی

جومانجی: به جنگل خوش آمدید Jumanji: Welcome to the Jungle محصول ۲۰۱۶
جومانجی: مرحله بعدی Jumanji: The Next Level محصول ۲۰۱۹

اگر بالای ۲۵ سال سن داشته باشید، با شنیدن نام جومانجی یاد رابین ویلیامز می‌افتید وگرنه تصویر خندان دواین جانسون به ذهنتان می‌آید! یکی از محبوب‌ترین فیلم ‌های ماجراجویی برای کودکان و نوجوانان. قسمت اول داستان یک بازی فکری (برد گیم) جادویی بود که با شروع آن دنیا را اتفاقات عجیب و غریب در بر می‌گرفت. در دنباله‌هایی که چند سال بعد ساخته شده، جومانجی تبدیل شده به یک بازی ویدیویی که پلیرها را به درون خود فرا می‌خواند. نکته مشترک در تمام فیلم‌ها تجسم بخشیدن به حس ماجراجویی جاری در ذات بازی‌هاست و به همان اندازه نیز در سرگرم کردن مخاطب موفق است.

تماشای فیلم جومانجی

 

بهترین فیلم های جنایی

سری فیلم های مومیایی | The Mummy

فیلم های مومیایی

مومیایی با نقش‌آفرینی بوریس کارلوف در دهه سی میلادی یکی از محبوب‌ترین سری فیلم‌های ماجراجویی، ترسناک و هیولایی استودیوی یونیورسال بود. سال ۱۹۹۹ وقتی استودیو تصمیم به بازسازی مومیایی گرفت و فرمان فیلم را هم سپرد به استیون سامرز، حاصل کار بیشتر یک فیلم ماجراجویی تحت تأثیر ایندیانا جونز بود که حسابی فروخت و طرفداران زیادی هم در سراسر دنیا پیدا کرد؛ مشخصاً بین نوجوان‌ها. موفقیت فیلم موجب ساخت دنباله‌های بعدی و اسپین‌آف عقرب شاه (The Scorpion King) شد که دواین جانسون (راک) را به سینما آورد.

چند سال پیش، یونیورسال تحت تأثیر موفقیت دنیای سینمایی مارول تصمیم به ریبوت فیلم‌های هیولایی خود گرفت و با مومیایی شروع کرد. حاصل کار به یکی دیگر از اکشن‌های ماجراجویانه تام کروز شبیه شد و عدم استقبال از آن باعث شد نقشه‌های استودیو به جایی نرسد.

تماشای فیلم مومیایی

 

سری فیلم های دزدان دریایی کارائیب | Pirates of the Caribbean

جانی دپ در فیلم ماجراجویی دزدان دریایی کارائیب

نفرین مروارید سیاه یا Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl محصول ۲۰۰۳
صندوقچه مرد مرده یا Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest محصول ۲۰۰۶
پایان جهان یا Pirates of the Caribbean: At World’s End محصول ۲۰۰۷
سوار بر امواج ناشناخته یا Pirates Of The Caribbean: On Stranger Tides محصول ۲۰۱۱
مردگان قصه نمی‌گویند یا Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales محصول ۲۰۱۷

در اصل، دزدان دریایی کارائیب یکی از وسایل بازی پرطرفدار در دیزنی لند بود که سران دیزنی به این فکر افتادند تا براساسش فیلم بسازند و حس و حال فیلم‌های ماجراجوی در دوران هالیوود کلاسیک را بازسازی کنند. حاصل کار گور وربینسکی تبدیل شد به موفقیتی فراتر از انتظار که هم جانی دپ را به ستاره‌ای بین‌المللی تبدیل کرد و هم یکی از قوی‌ترین فرنچایزهای سینمایی قرن را به راه انداخت. دو قسمت اول در این مجموعه محبوبیتی وصف‌ناپذیر بین بچه‌های هزاره دارد و بهترین مثال برای توصیف یک فیلم ماجراجویی کلاسیک در سال‌های اخیر است؛ پر از جادو، حقه و دلهره.

 

سری فیلم های گنجینه ملی | National Treasure

گنجینه ملی یا National Treasure محصول ۲۰۰۴
گنجینه ملی: کتاب اسرار یا National Treasure: Book Of Secrets محصول ۲۰۰۷

در دهه ۹۰ و بعد از رواج بازی‌های کامپیوتری ماجراجویی، استودیوهای فیلم‌سازی یادشان افتاد که مردم چقدر این ژانر را دوست دارند. پس به فکر ساخت فیلم‌هایی افتادند که تماشاگران را در سالن سینما به ماجراجویی در نقاط مختلف دنیا ببرد. اقتباس از سری بازی‌های مهاجم مقبره و کتاب‌های دن براون جز مثال‌های بارز این رویکرد هستند. از جمله فیلم‌ های ماجراجوی می‌شود به گنجینه ملی اشاره کرد که به نوعی ماجراجویی مدرن در واشنگتن دی‌سی برای کشف رازهای مربوط به تاریخ آمریکاست.

تهیه‌کننده این فیلم‌ها هم مانند دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean) و خیلی از فیلم‌های مشابه آن سال‌ها جری بروکهایمر است و احتمالاً جزو آخرین فیلم‌هایی است که نیکلاس کیج را در آن به‌عنوان یک ستاره معتبر می‌بینیم، نه بازیگری عجیب و غریب که به هیچ پروژه‌ای نه نمی‌گوید.

 

ماجراجویی‌هایی تن تن | The Adventures of Tintin | ۲۰۱۱

انیمیشن ماجراجویی های تن تن

استیون اسپیلبرگ زمانی که مشغول ساخت سری فیلم‌های ماجراجویی ایندیانا جونز بود برحسب اتفاق به یکی از کامیک‌های تن تن برخورد و در حالی که زبان فرانسوی آن را متوجه نمی‌شد، تحت تاثیر شیوه روایت و ماجراجویی آن قرار گرفت. بلافاصله به فکر خرید حق اقتباس آن افتاد و سال‌ها در فکر ساخت فیلمی بر اساس داستان‌های تن تن بود. بالاخره و بعد از چند دهه در همکاری با پیتر جکسون و بر اساس فناوری موشن کپچر این آرزوی دیرینه‌اش را عملی کرد. تجربه‌ای جذاب، موفق و در لحظاتی شگفت‌انگیز که با ترکیبی از چند کتاب تن تن ساخته شده و در تبدیل دنیای دوبُعدی آن به انیمیشن سه‌بُعدی موفق عمل کرده است. همچنان طرفدارها منتظر قسمت‌های بعدی فیلم هستند که قرار است توسط پیتر جکسون ساخته شود.

ماجراجویی های تن تن

بهترین انیمیشن های جهان

زندگی پی | Life of Pi | ۲۰۱۲

زندگی پی

برخلاف نمونه‌های عموماً هیجان‌انگیز و نوجوانانه در میان فیلم های ماجراجویی، فیلم سحرآمیز آنگ لی به مکاشفه‌ای در باب ایمان، معنا و قصه تبدیل می‌شود و پر است از لحظات فراموش‌نشدنی. اقتباسی از رمان محبوبی با همین عنوان که سال‌ها دست به‌دست شد تا آخر سر توسط لی جلوی دوربین رفت. فیلم با استقبال منتقدان مواجه شد، بیش از ۶۰۰ میلیون دلار فروخت و چهار جایزه اسکار هم برنده شد.
یک کشتی غرق می‌شود. تنها یک قایق، یک پسر نوجوان و یک ببر باقی می‌مانند که معلوم نیست کجای اقیانوس رها شده‌اند. پی (همان پسر نوجوان) روایتی محیرالعقول از این سفر دارد که حتی اگر باورکردنی به نظر نرسد، ترجیح می‌دهید تا آن را باور کنید، چرا که به مراتب داستان زیباتری است.

زندگی پی

از گور برخاسته | The Revenant | ۲۰۱۵

لئوناردو دی‌کاپریو در نمایی از فیلم ماجراجویی از گور برخاسته - فیلم های ماجراجویی

این هم یک نمونه خشن و بی‌رحمانه از ماجراجویی که متفاوت‌ترین فیلم کارنامه آلخاندرو گونزالس ایناریتو و تحسین ‌شده‌ترین نقش‌آفرینی لئوناردو دی‌کاپریو هم به حساب می‌آید؛ روایتی که در آن خبری از فانتزی و تخیلی نیست و در عوض شاهدیم که یک انسان عادی برای بقا و زنده ماندن چطور با مرگ و طبیعت دست و پنجه نرم می‌کند. معمولاً در فیلم های ماجراجویی شاهد تلاش قهرمان برای رسیدن به مقصد و فتح یک گنج هستیم، از گور برخاسته روایت تلاش قهرمان برای زنده ماندن و بازگشت به خانواده است و ثابت می‌کند که همین امر گاه می‌تواند از تمام ماجراجویی‌های خیال‌انگیز سخت‌تر باشد. 

از گور برخاسته

بهترین فیلم های سینمایی ژانر وسترن

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 نظر
  1. مریم محمدی می‌نویسد

    به نام خدا سلام
    ببخشید بهترین فیلم ماجراجویانه و فانتزی اول ( پرسی جکسون )
    و بعد ( عروس شاهزاده ) و مجموعه فیلم های ( هری پاتر )
    هست و توی لیست شما فقط یک فیلم قابل پسند بود
    دزدان دریایی کارائیب و اون هم بخاطر اینکه بازیگران خوبی در
    اون نقش داشتن مثل ( جانی دپ ) و ( اورلاندو بلوم ) و
    ( کایرا نایتلی ) این ها فیلم رو زیبا کردند و فقط یک تا سه
    خوب بود بعد از اون قابل تماشا نبود
    باتشکر

  2. شاینا می‌نویسد

    از نطر من جای دونده مارپیچ خیلی خالی بود بهترین مجوعه فیلمی هستش که تا الان دیدم اگه ندیدید نصف امرتون بر باده

  3. مرتضی می‌نویسد

    خیلی خیلی پرت بودن از دنیای سینما نیاز داره تا این خاصیت رو داشته باشی که ارباب حلقه‌ها رو برترین اثر ماجراجویی تلقی نکنی

fosil