بهترین فیلم های ولنتاین | زمانی برای دوست داشتن

به مناسبت روز عشق مروری داریم بر بهترین فیلم های ولنتاین که تماشای آن‌ها برای این روز جذاب خواهد بود؛ برای اطلاعات بیشتر با فیلیمو شات همراه باشید.

اینکه روز ولنتاین از کجا آمده و چه فلسفه‌ای پشت آن است، چیزی است که شاید خیلی از مردم دنیا اطلاع دقیقی از آن نداشته باشند، اما سال‌هاست که این روز به یک قرارداد جهانی و بدون مرز تبدیل شده برای گرامیداشت مفهوم عشق و عشق‌ورزی. یکی از سنت‌های رایج در این روز تماشای فیلم های عاشقانه است، طوری که اگر امسال کرونا دنیا را فلج نکرده بود، طبق روال معمول در این ایام باید منتظر اکران چند فیلم عاشقانه و کمدی-رمانتیک جدید می‌بودیم. فرا رسیدن همین روز بهانه‌ای شد تا در فیلیمو شات نگاهی داشته باشیم به فیلم های عاشقانه ولنتاین و نمونه‌های معروف و محبوب آن که هر ساله در چنین روزهایی بارها و بارها تماشا می‌شوند.


بهترین فیلم های عاشقانه و رمانتیک خارجی



به طور کلی و از نظر گونه‌شناسی، ژانر عاشقانه چه در ادبیات و چه در سینما داستان‌هایی را در برمی‌گیرد که موتور محرکه درام آن‌ها علاقه و‌ کشش دو نفر باشد. صرف وجود دو نفر و یک گرایش عاطفی البته برای روایت یک قصه کافی نیست و گاه پای موانعی به عظمت جنگ و مرگ در میان است که رابطه انسانی را به استعاره‌ای از مفاهیم و رویدادهای بزرگتر تبدیل می‌کند. نمونه معروف ادبی‌اش جنگ و صلح شاهکار تولستوی است که ورای یک مثلث عشقی، روایتی داریم از جامعه فئودالی و بحران‌زده روسیه وقت و لشکرکشی‌های ناپلئون به دیگر ممالک اروپا. یا در نمونه‌های سینمایی مشهور می‌توان کازابلانکا (Casablanca) و تایتانیک (Titanic) را مثال زد که فجایع انسانی همچون جنگ جهانی یا غرق شدن یک کشتی مسافربری را در پس‌زمینه یک داستان عاشقانه و زمینی به تصویر می‌کشند.

تماشای فیلم تایتانیک - فیلم های عاشقانه ولنتاین

لیست بهترین فیلم های معمایی


در نمونه‌های مدرن‌تر، گاه یک داستان عاشقانه در ترکیب با الگوهایی از ژانرهای دیگر روایت می‌شود که معروفترین آن‌ها ترکیب کمدی با عاشقانه یا همان فیلم‌های کمدی-رمانتیک است که در چنین روزهایی بیشتر از همیشه مشتری دارند. در کمدی-رمانتیک‌ها رابطه میان دو شخصیت اصلی از زمان شکل‌گیری با وجود تمام فراز و نشیب‌ها به شیوه‌ای شیرین و گرم روایت می‌شود تا مخاطب از تماشای یک رابطه آرمانی و تاثیرگذار به تجربه‌ای لذت‌بخش دست پیدا کند. کمدی-رمانتیک‌ها در هر دوره مدیون ستاره‌های دوست‌داشتنی و جذابی هستند که می‌توانند مخاطبان را با خود همراه کنند و به قلب قصه تبدیل شوند. مثلا، در دهه نود ستارگانی چون مگ رایان و تام هنکس یا جولیا رابرتز و ریچار گیر ستاره‌ چنین فیلم‌هایی بودند و حاصل این ترکیب‌های جذاب فیلم‌های خاطره‌انگیزی مانند بی‌خواب در سیاتل (Sleepless in Seattleنامه داری (You’ve Got Mail زن زیبا (Pretty Woman) و عروس فراری (Runaway Bride) است. امروز هم امیلیا کلارک به ستاره محبوب کمدی‌های عاشقانه تبدیل شده که فیلم‌های محبوبی چون من پیش از تو (Me Before You) و آخرین کریسمس (Last Christmas) را در کارنامه‌اش دارد، یا حتی می‌شود به ریچل مک‌آدامز با فیلم‌های دفترچه خاطرات (The Notebook) و درباره زمان (About Time) اشاره کرد.


۱۰ فیلم در مورد سفر



البته گاهی اوقات خود مفهوم رابطه تبدیل می‌شود به سوژه‌ای برای کنکاش درباره مفاهیم انسانی و حاصل کار آثاری است که به جای نمایش تصویری رویایی از یک رابطه، موشکافانه به بررسی ذات رابطه و پیوند میان دو نفر می‌پردازند. از جمله معروف‌ترین آثار این دسته آنی هال (Annie Hall) است که نه فقط خیلی‌ها آن را بهترین فیلم کارنامه وودی آلن می‌دانند، بلکه با وجود گذشت بیش از چهار دهه خیلی‌ها اعتقاد دارند که این فیلم بهترین تصویر ممکن از چرایی آغاز یک رابطه در زندگی شهری مدرن و نهایتا چگونگی به بن‌بست رسیدن آن را به نمایش می‌گذارد. در یک نمونه‌ دوست‌داشتنی دیگر می‌شود وقتی هری با سلی ملاقات کرد (When Harry Met Sally) را نام برد که ماجرای یک رابطه دوستانه طولانی و خوددارانه را تعریف می‌کند که بعد از سال‌ها جنبه‌ای دیگر به خود می‌گیرد و تبدیل می‌شود به عشق دست‌نیافتنی.

تماشای فیلم آنی هال - فیلم های عاشقانه ولنتاین

پیشنهاد فیلم مصطفی زمانی برای آخرهفته


بعضی وقت‌ها هم قصه‌های عاشقانه در دست سینماگران صاحب سبک تبدیل می‌شوند به بهانه‌ای برای سرک کشیدن به تاریک‌ترین لایه‌های ذهن بشر و مفهوم عاشقانه را به چیزی ضد خودش تبدیل می‌کنند. مثلاً می‌شود به درخشش ابدی یک ذهن پاک (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) اشاره کرد که عاشقانه‌ای انتزاعی است در بستر یک داستان علمی-تخیلی یا دختر گمشده (Gone Girl) که انتقام عاشقانه را بهانه می‌کند برای طرح یک داستان جنایی دیوانه‌وار.

«دختر گمشده» در لیست ۱۰ فیلم عاشقانه ترسناک؛ سمت تاریک چهره عشق

تماشای فیلم دختر گمشده - فیلم های عاشقانه ولنتاین

«درخشش ابدی یک ذهن پاک» و ۱۷ فیلم فلسفی دیگر؛ لذت تأمل در حقایق عالم

چه به دنبال گذران وقت، فراموش کردن تنهایی یا فقط سرگرمی صرف باشید یا به دنبال نمونه‌ای جدی برای مطالعه در باب رابطه و مقایسه با زندگی شخصی، بد نیست که این روزها به سراغ تماشای یکی دو تا از فیلم های عاشقانه معروف و جذاب ولنتاین بروید. به هر حال نباید فراموش کرد که شاید یکی از دلایل ماندگاری مفهوم عشق و رویدادی مانند همین روز ولنتاین، قصه‌های عاشقانه‌ای بوده که در طول تمام این سال‌ها چنین مفاهیمی را حتی به غلط در ذهن و دل مردم حفظ کرده‌است.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil