کمدی‌ غلبه می‌کند؛ نقش پیمان قاسم‌خانی در کمدی‌های موفق ادوار مختلف جشنواره فجر

برای مرور کارنامه فیلم‌های کمدی پیمان قاسم‌خانی در ادوار مختلف جشنواره فجر، با فیلیمو شات همراه باشید.

در عالم سینما، این به قانون نانوشته و قرارداد مبهمی تبدیل شده است که معمولا در مجامع معتبر، فیلم های کمدی را خیلی جدی نمی‌گیرند. با مرور تاریخچه جوایز و جشنواره‌های معتبر بین‌المللی، نمونه‌های معدودی را از روی خوش نشان دادن به کمدی پیدا می‌کنید. با این حساب، سینمای ایران و جشنواره فجر هم که دیگر جای خود دارد.
بررسی سی‌وهفت دوره قبلی جشنواره ثابت می‌کند که سیمرغ کمتر به کمدی‌های روی خوش نشان داده است. با وجود این، اگر در میان همین آثارهم دنبال یک فاکتور مشترک و غالب بگردیم، به یک نام می‌رسیم: فیلم های پیمان قاسم خانی.
قاسم‌خانی نویسنده و به تعبیری مولف تعدادی از بهترین کمدی‌های سه دهه اخیر سینمای ایران است. با این که خودش فقط یک سیمرغ را از جشنواره به خانه برده، فیلم‌نامه‌هایی که نوشته در عمل به نامزدی‌ها و جوایز برای دیگر عناصر فیلم‌ها نیز منجر شده است. قاسم‌خانی، امسال هم با «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» تنها کمدی حاضر در جشنواره را ساخته.
برای مرور کارنامه فیلم‌های کمدی پیمان قاسم‌خانی در ادوار مختلف جشنواره فجر، با فیلیمو شات همراه باشید.


نان، عشق و موتور هزار

جهش بزرگ قاسم‌خانی به یکی از بهترین و موفق‌ترین فیلم‌ها در یکی از دوره‌های شلوغ و به‌یادماندنی جشنواره منجر شد؛ دوره‌ای که آثار مهمی چون «من ترانه پانزده سال دارم»، «خانه‌ای روی آب»، «ارتفاع پست» و «کاغذ بی‌خط» مدعیان اصلی بودند. با وجود استقبال تماشاگران و منتقدان، دست فیلم از جایزه و نامزدی کوتاه ماند. به‌مرورزمان، جایگاه فیلم بالاتر رفت و همچنان می‌تواند بهترین تصویر از جامعه در حال گذار ایران طی دوران اصلاحات در سال‌های پایانی دهه هفتاد را به نمایش بگذارد.

نان، عشق و موتور هزار

مارمولک

موفقیت «نان، عشق و موتور ۱۰۰۰» و تجربیات تلویزیونی قاسم‌خانی خیلی زود او را به فیلمنامه‌نویسی جذاب در سینمای ایران تبدیل کرد. دو سال بعد، قاسم‌خانی دوباره در جشنواره حضور یافت؛ در دوره‌ای که به طرز عجیبی دو فیلم کمدی با اقبال گسترده مواجه شدند: «مهمان مامان» و «مارمولک». حتی علیرضا خمسه هم به‌عنوان مجری اختتامیه تمام تلاش خود را کرد تا مراسم را به شکلی کمدی و مفرح اجرا کند! «مارمولک» هنوز هم فیلم پرحاشیه و دردسرسازی است، دیگر در زمان اولین نمایش که جای خود داشت. حواشی فرامتنی باعث شد که در خیلی از بخش‌ها، داوران «مارمولک» را نادیده بگیرند. با وجود این، سه سیمرغ برای فیلم کنار گذاشته شد: بهترین فیلم از نگاه مردم، جایزه ویژه هیئت داوران برای پرویز پرستویی و بهترین فیلمنامه.


همه چیز درباره فیلم مارمولک + نقد و بررسی


ورود آقایان ممنوع

چند سال فاصله افتاد تا دوباره فیلمنامه دیگری از قاسم‌خانی به جشنواره برسد. در این مدت، بیشتر سرگرم همکاری‌های تلویزیونی با مهران مدیری بود و فیلم‌های دیگرش مثل «مکس» یا «نقاب» هم به جشنواره نرفت. مورد «اخراجی‌ها» هم بود که آن زمان گفته می‌شد طرح اولیه را او نوشته و مشاور فیلمنامه بوده. در این مدت، «ورود آقایان ممنوع» را نوشت که چند بار بین تهیه‌کننده و کارگردان‌ها دست‌به‌دست شد تا آخرسر به رامبد جوان رسید. در یکی از شلوغ و تکرارنشدنی‌ترین دوره‌های جشنواره، در رقابت با «جدایی نادر از سیمین»، «یه حبه قند»، «سعادت‌آباد»، «جرم» و… به آثار محبوب جشنواره تبدیل شد و ویشکا آسایش جایزه بهترین بازیگر زن را برای همین فیلم کسب کرد.

در فیلیمو تماشا کنید: خوب بد جلف ۳

طبقه حساس

همکاری مجدد قاسم‌خانی و کمال تبریزی اگرچه در حد و اندازه‌های «مارمولک» نشد، نامزدی بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای رضا عطاران به همراه داشت. البته که سر همین سیمرغ هم حرف و حدیث‌های زیادی راه افتاد و بعدا معلوم شد جایزه در اصل به نوید محمدزاده تعلق داشته و دقیقه‌ نود تغییر کرده‌. به هر حال جایزه که همچنان به نام عطاران است.

خوب، بد، جلف

اولین تجربه کارگردانی در میان فیلم های پیمان قاسم خانی در جشنواره فجر، منتقدان و تماشاگران را حسابی به خنده انداخت و در دو رشته، از جمله بهترین بازیگر مرد، نامزد جایزه شد. همچنین در بخش سیمرغ مردمی نیز یکی از سه گزینه نهایی بود. احتمالا مهمترین دستاورد فیلم را باید معرفی زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی به سینمای ایران دانست که حاصل آن تاکنون چهار فیلم و یک سریال بوده است.

خوب، بد، جلف

سریال خوب بد جلف رادیواکتیو ۳ | هر آنچه که باید بدانید


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil