قسمت اول سریال آقازاده «بازی شطرنج و یک مافیای اقتصادی»

قسمت اول سریال «آقازاده» منتشر شد؛ اثری که تلاش دارد المان‌های معمول فیلم‌های مافیایی و اقتصادی را به درون فضای کنونی ایران بیاورد.

بالاخره قسمت اول سریال «آقازاده» منتشر شد و بعد از کش و قوس‌های فراوان می‌شود نگاهی به این سریال پرستاره انداخت. سریالی که لوگوی سازمان هنری اوج را بر خود دارد و می‌‌توان آن را ادامه جریان ساخت فیلم‌های ملتهب اجتماعی با ته‌مایه‌های اقتصادی که در جشنواره‌ هم با آثاری مثل «روز بلوا» شاهدش بودیم، در این سازمان دانست؛ تلاش برای نمایش مشکلات اقتصادی افسارگسیخته و رانت‌خواری که همه‌روزه خبرش را در کشور می‌شنویم و تبدیل آن به اثری جذاب که مردم عادی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در ادامه با فیلیمو شات همراه باشید برای نگاهی به اولین اپیزود از سریال «آقازاده».


بیشتر داستان اپیزود اول، حول محور معرفی شخصیت‌های سریال می‌گذرد؛ نیما بحری (امیر آقایی)، یک آقازاده تمام‌عیار است که در سوی منفی داستان قرار دارد؛ مردی که با اعمال نفوذ و قدرتش قراردادهای عظیم دولتی را مال خود می‌کند و به نوعی یک عنصر فاسد اقتصادی است. بخش اعظمی از قسمت اول به معرفی افراد حاضر در دستگاه او می‌پردازد، از جمله شهنام (کامبیز دیرباز) که بازوی اجرایی او و کسی است که کارهای کثیف و خشن را انجام می‌دهد و بهرامی (امین حیایی) وکیل او که با استفاده از قراردادها و قدرت نرم، کار بحری را جلو می‌برد.

اما در سمت دیگر این مبارزه، حامد (سینا مهراد) جوان پاکدستی قرار گرفته که با نیما شاخ به شاخ شده و می‌خواهد او را گیر بیاندازد.

«آقازاده» تلاش دارد المان‌های معمول فیلم‌های مافیایی و اقتصادی را به درون فضای کنونی ایران بیاورد.

«آقازاده»، یک بازی شطرنج اقتصادی میان این دو قطب است. فیلم، تلاش دارد المان‌های معمول فیلم‌های مافیایی و اقتصادی را به درون فضای کنونی ایران بیاورد. آشکارا در طول فیلم به فیلم‌هایی مثل «وال استریت» الیور استون، اشاره می‌شود و نگاه نیما بحری به زندگی هم کمی شبیه گوردون گکوی آن فیلم (با بازی مایکل داگلاس) است. کسی که تنها بردن برایش مهم است، خیلی کمتر از اینکه عواقب برد برایش مهم باشد. ساختار افراد زیردست بحری هم کمی یادآور فیلم‌های مافیایی است که همیشه یک وکیل زیرک و یک مرد قدرتمند زیردست رئیس مافیا هستند.
فعلا تفاوت مهم «آقازاده» با سریال‌های دیگر نمایش خانگی که در آن‌ها به این افراد قدرتمند اشاره می‌شود این است که اینجا با تصویر واقع‌گراتر و ایرانی‌تری از ساختار قدرت اقتصادی روبرو هستیم تا نمونه‌هایی که قبل‌تر در شبکه‌ خانگی شاهد آن بوده‌ایم. اینجا خبری از آدم‌های کرواتی و خانم‌های با لباس‌ها و آرایش‌ها عجیب در حلقه قدرت نیست؛ اتفاقا اینجا شاهد فرزندان حاجی‌ها هستیم که لباس یقه‌سه سانتی می‌پوشند و برای پیش‌بردن کارهایشان با وزیر و وکیل قرار می‌گذارند.

قسمت اول سریال آقازاده

این تنها برگ برنده «آقازاده» نیست. تلاش سازندگان سریال این بوده که فضای ملودرام خانوادگی هم به داستان اضافه کنند. در نتیجه، ارتباطی میان همسر حامد و نیما بحری وجود دارد که باید سریال را ببنید تا متوجه آن شوید. عنقا قبلا هم در سریال‌های تلویزیونی‌اش نشان داده که رگ خواب مخاطبان ملودرام‌پسند ایرانی را می‌شناسد و می‌تواند با استفاده درست از آن، مخاطب را با خود همراه کند. اینجا هم المان‌هایی مخصوصا در روابط عاشقانه شخصیت‌ها وجود دارد که قبلا در سریالی مثل «پدر» جواب داده بود. شاید مهمترینش ایده تبدیل یک دختر نه‌چندان مذهبی به یک دختر معتقد و محجوب باشد که الگویی بسیار قدیمی در داستان‌های مختلف از جمله در سینمای ایران است ولی هنوز قوت خودش را دارد و از شواهد به نظر می‌رسد بخش مهمی از فضای داستانی «آقازاده» را به خود اختصاص خواهد داد.
ثروت شخصیت منفی یعنی نیما بحری همچنین فرصتی برای سریال ایجاد کرده که از لحاظ بصری بخشی از داستانش دائم در فضاهای لوکس و ماشین‌های گران‌قیمت بگذرد. نکته‌ای دیگر که در سال‌های اخیر در شبکه نمایش خانگی امتحان خودش را پس داده و نشان داده که می‌تواند در جذب مخاطب تاثیر گذار باشد.

پرریسک‌ترین انتخاب عنقا شاید این باشد که تصمیم گرفته داستانش را غیرخطی تعریف کند؛ به این شیوه که سریال دائما با پاساژهای موشن‌گرافیک در طول زمان جابه‌جا می‌شود. اتفاقات، معمولا اول به وقوع می‌پیوندند و بعد با استفاده از این فلش‌بک‌ها اطلاعات لازم برای فهمیدن اهمیت آن اتفاق به تماشاگر داده می‌شود. این رویکرد می‌تواند به خودی خود بسیار خوب باشد و دائم تماشاگر را غافلگیر کند اما در عین حال باید مقتصدانه از آن استفاده شود؛ چون کاربرد بیش از حد و نامناسب می‌تواند تماشاگر را سردرگم کند.
در انتهای قسمت اول ، سریال «آقازاده» نوید یک سریال جذاب و مناسب این دوره و زمانه را می‌دهد؛ در نبود قوانین دست و پاگیر صداوسیما باید دید که این سریال چقدر می‌تواند هیجان‌انگیز و افشاگرانه رفتار کند، نوک پیکانش برای پرداخت به فساد سازمان‌یافته کجا را نشانه می‌گیرد و آیا می‌تواند به درستی اصول ژانر را رعایت کند و همزمان ایرانی بماند و به یک تقلید غربی تبدیل نشود؟

پخش سریال جدید «آقازاده» ساخته بهرنگ توفیقی و نوشته حامد عنقا با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون امیر آقایی، امین تارخ، امین حیایی، نیکی کریمی، لعیا زنگنه، مهدی سلطانی، کامبیز دیرباز، سینا مهراد، سامیه لک و… آغاز شد و قسمت اول آن هم‌اکنون بر روی فیلیمو قابل تماشاست.

سریال آقازاده

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil