تماشای نامزدهای اسکار انیمیشن ۲۰۲۰ در روزهای قرنطینه

دنیای کارتون‌های کودکی هنوز برای هر نسلی نوستالژیک و خاطره‌انگیز است. هنوز هر انسانی با کلی دغدغه‌های روزمره، تنها با شنیدن موسیقی یک قسمت از سریال‌های انیمیشن دوران کودکی‌اش به وجد می‌آید و به سمت صدا کشیده می‌شود. حال در این ایام که تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و بخشی از مراکز دولتی اوقات فراغت اجباری را برای خانواده فراهم کرده است، هیچ سرگرمی مناسب‌تر از هنر نمایش و سینما، با فیلم‌ها و سریال‌های جذاب نمی‌تواند تحمل روزهای شبه‌قرنطینه را ممکن سازد. در این میان، دنیای گسترده انیمیشن‌های جذاب سینمایی یک امکان تازه است تا کودک و بزرگسال در کنار هم اوقاتی را با حس آرامش بیشتر سپری کنند. در این روزها که یافتن امید در کوچه و خیابان، در اخبار سراسری رسانه داخلی و خارجی و در میان صحبت‌های عزیزترین و نزدیک‌ترین آدم‌های زندگی به‌سختی یافت می‌شود، پیشنهاد ما دل سپردن به همین جهان فانتزی کارتون‌ها و انیمیشن‌هاست. آن‌ها در ظاهر شادی، امید و درس‌های عبرت‌آموزشان را برای مخاطبان کودک تدارک دیده‌اند ولی تجویز ما نشستن در کنار کودکان و خیره شدن به قصه‌هایی است که رستگاری و پیروزی و گذر از روزهای سخت و تلخ، نقطه اشتراک قصه تمام آن‌هاست و کوچک و بزرگ نمی‌شناسد. با این تفاوت که در دنیای فانتزی کودکان همه‌چیز ساده‌تر و زیباتر روایت می‌شود و می‌دانید که زیبایی جهان را نجات خواهد داد.
به همین بهانه قصد داریم نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ در بخش انیمیشن را موردبررسی کوتاهی قرار دهیم و معرفی کنیم؛ در ادامه، با ما در فیلیمو شات همراه باشید.


«لینک گمشده»

انیمیشن «لینک گمشده» با تکنیک انیمیشن‌سازی استاپ-موشن ساخته شده و محصول استودیوی لایکا است. این فیلمی است که شاید بیشتر به جهت دستاوردهای فرمی و خلاقیت‌های تکنیکی موردتوجه آکادمی قرار گرفته و در لیست نهایی ۵ نامزد انیمیشن اسکار ۲۰۲۰ قرار دارد. فیلم، قصه یک دانشمند در حوزه تحقیق و کشف هیولاها را روایت می‌کند که در مسیر فعالیتش با آقای لینک برخورد می‌کند. هیولایی عجیب‌وغریب و بی‌دست‌وپا که در امید یافتن همنوع‌های خود و رهایی از دنیای تنها و جدا افتاده‌اش تلاش می‌کند.

معمولی بودن و فاصله گرفتن از جامعه آرمانی تصویر شده برای بشر، شعار نهایی فیلم «لینک گمشده» است؛ جدال با مفهوم آرمان‌شهر و رسیدن به آرامش در همین دنیای پر رفت‌وآمد. برخلاف تلاشی که سال‌ها در انیمیشن‌سازی برای برتری‌جویی و رسیدن به رستگاری و یک مدینه فاضله می‌شد و اخلاق در بالاترین مرتبه موردپسند بود، اکنون در این فیلم با شعاری متفاوت درباره خودشناسی و رسیدن به یک حد متعادل در همین دنیای موجود روبرو هستیم؛ پیشنهادی برای سازگاری با جهان عجیب پیرامون.
البته باید گفت که به‌طورکلی فیلم در روایت قصه و جذابیت‌های محتوایی به‌اندازه جنبه‌های فنی موفق نیست و نمی‌تواند به یک رضایت حداکثری در همه طیف‌های مخاطبانش برسد.

«کلاوس»

انیمیشن «کلاوس» به‌عنوان اولین انیمیشن سینمایی نتفلیکس و محصول اسپانیا و به کارگردانی سرجیو پابلوس به نامزدهای نهایی انیمیشن در اسکار ۲۰۲۰ راه پیدا کرد. یکی از خلاقانه‌ترین انیمیشن‌های سال‌های اخیر که بسیاری آن را شایسته دریافت اسکار در این رشته می‌دانستند. تکنیک به‌کاررفته در ساخت «کلاوس» به شکل کلاسیک و با طراحی دستی صورت پذیرفته است. هرچند از جلوه‌های کامپیوتری هم بهره گرفته شده. درواقع، برخلاف اینکه سال‌ها رعایت جزئیات در طراحی کاراکترها اولویت کمپانی‌های بزرگ انیمیشن‌سازی، از پیکسار گرفته تا دیزنی و دریم ورکز، بود حالا چند سالی هست که بازگشت به‌سادگی تصویری با استفاده از خطوطی صاف و شخصیت‌های کاریکاتوری و اغراق‌شده در طراحی، با ارجاع به کارتون‌های کلاسیک، رونق گرفته است. «کلاوس» نیز در فرم انیمیشنی از همین شیوه بهره گرفته و توانسته با روایت یک قصه ساده و دوست‌داشتنی مفاهیم عمیقی را منتقل کند.

قصه جذاب سفر پسری بی‌دست‌وپا و تن‌پرور برای ماموریتی غیرممکن، انیمیشن «کلاوس» را به یک فیلم جذاب جاده‌ای شبیه کرده است. قهرمان داستان در تلاش برای حفظ لذت‌های ساده زندگی باید جبر رفتن و خروج کوتاه‌مدت از محیط امن خود را پذیرا باشد. در این میان، ضمن پیشرفت قصه با آگاهی و ارتقا شخصیتی کاراکتر مواجه هستیم که به‌نوعی پیام‌هایی ساده ولی امیدبخش و راهگشا را برای مخاطب به همراه خواهد داشت. به‌طورکلی فیلم‌هایی با تم کریسمس یا به‌شدت شعارزده و سانتی‌مانتال می‌شوند یا در موارد نادری مثل «کلاوس» به اثری دوست‌داشتنی، پراحساس و جذاب تبدیل می‌شوند. تماشای این انیمیشن را به‌شدت توصیه می‌کنیم.

«داستان اسباب‌بازی۴»

بعد از پایان شگفت‌انگیز و فوق‌العاده «داستان اسباب‌بازی۳» گمان بر این بود که قصه اندی و اسباب‌بازی‌هایش مانند قصه کودکی نسلی که با آن‌ها بزرگ شده بودند، پایان یافته است. اما وقتی خبر از ساخت قسمت چهارم آمد، تردیدهایی به دل علاقه‌مندان مجموعه «داستان اسباب‌بازی» راه یافت که نکند ذره‌ای آسیب به آن ساختمان خوش‌تراش و خاطره‌انگیز وارد آید. حالا با تماشای قسمت چهارم، نه‌تنها هیچ آسیبی در کار نیست که یک غبارروبی و رنگ‌آمیزی تازه برای همه خاطرات خوش با تک‌تک اسباب‌بازی‌های محبوب «داستان اسباب‌بازی» صورت می‌گیرد.

کمپانی پیکسار که قلب تپنده انیمیشن‌سازی هالیوود و زنده نگه‌دارنده میراث کلاسیک دیزنی است، با این فیلم بار دیگر آبروداری کرده است. قرار گرفتن نام این اثر در میان نامزدهای اسکار انیمیشن ۲۰۲۰ تنها تحسین کوتاه از دستاوردی است که در طی ۲۵ سال مجموعه فیلم‌های «داستان اسباب‌بازی» برای مردمان این جهان فراهم آورده است. اسباب‌بازی‌هایی که هر قصه آن‌ها نمادی از حال‌وروز آدم‌ها در مقاطع مختلف زندگی‌شان است. حال در قسمت چهارم قرار است در تاریک‌ترین لحظات زندگی، جایی که بشر با پوچی و مرگ و فراموش‌شدن دست‌به‌گریبان است، راه‌حل‌ها و مشورت‌هایی درباره ذات هستی، دلیل بقا و امکان مبارزه ارائه شود. این شاید نه یک پایان (که حالا امیدواریم قصه‌ی اسباب‌بازی‌های محبوبمان تا ابد ادامه داشته باشد) بلکه یک ادامه‌ شکوهمند برای یکی از بهترین مجموعه فیلم‌های تاریخ سینماست.

بنر داستان اسباب بازی 4

«چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان»

برای پایان دادن به سه‌گانه‌ی بسیار دوست‌داشتنی «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم»، قسمت سوم مسیری جهان‌شمول را طی کرده است. مجموعه انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» محصول کمپانی یونیورسال پیکچرز است که به دست دین دبلوا کارگردانی و به یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های فانتزی دهه اخیر تبدیل شده است.

پس از اینکه در قسمت‌های قبلی، انسان و اژدها گذر از خطر در برابر مرگ و ترس را پشت سر گذاشتند و دوستی و هم‌آغوشی مسالمت‌آمیز و رسیدن به درک مشترک را تجربه کردند، حالا در قسمت سوم و پایانی، سفری پرماجرا و عمیق را برای یافتن آرمان‌شهر شهر نوید داده‌شده آغاز می‌کنند. پیام‌های فلسفی که بعضا در انیمیشن‌های ظاهرا کودکانه می‌توان یافت گاهی فراتر از کلاس‌ها و کتب فلسفی تاثیر می‌گذارند و مباحثی را می‌توان در آن‌ها ردگیری کرد که فلسفه هستی‌شناسانه، جایگاه بشر و ذات حقیقی پدیده‌ها را در میان قصه‌های پر افت‌وخیز مطرح و روایت می‌کنند.

قصه هیکاپ و دوست اژدهایش با نام بی‌دندون در قسمت سوم، روبرویی با خطری نابودگر برای کل هستی اژدهایان و محل زندگیشان است. هیکاپ و بی‌دندون برای نجات خود و همراهانشان باید تصمیم سخت و غیرممکنی بگیرند؛ عزیمت به دنیای پنهانی که پیش از این تصور می‌شد فقط در افسانه‌ها وجود دارد به یک چالش پرکشش و جذاب سینمایی تبدیل می‌شود که درنهایت یک پایان تحسین‌آمیز را برای این مجموعه رقم می‌زند.

و…
برای تماشای انیمیشن‌های محبوب کودکانه در سال گذشته می‌توان از نامزدهای اسکار انیمیشن ۲۰۲۰ هم فراتر رفت و به موارد دیگری نیز اشاره کرد. مانند «یخ‌زده ۲» که با داستان متفاوت و شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌اش به دنیای خیالی دخترانه سفر می‌کند و به پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ هم تبدیل شد، یا «نفرت‌انگیز» محصول جدید دریم ورکز که یک هیولای بامزه و گمشده شخصیت اصلی آن است و حتی «فیلم لگویی ۲» که شاید به پای قسمت اول نرسد ولی در دیوانه‌بازی دست‌کمی از آن ندارد.
به‌هرحال اگر تصمیم گرفتید که دنیای انیمیشن‌های کودکانه شیرجه بزنید، خیالتان راحت که انتخاب‌های زیادی پیش‌رویتان است!


شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.