در آستانه برگزاری اختتامیه جشنواره فجر: برندگان احتمالی سیمرغ را بشناسید

سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر هم به روز پایانی‌اش رسید. فارغ از تمام حواشی و ماجراهای قبل و حین برگزاری، جشنواره امسال برای علاقه‌مندان سینما تجربه متنوعی بود و انواع مختلفی از فیلم‌ها در آن نمایش داده شد تا بتواند طیف گسترده‌تری از سلایق را پوشش دهد. روز گذشته، اسامی نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین اعلام شدند و حالا همه منتظر مراسم امشب هستند تا ببینند جوایز امسال به چه کسانی تعلق می‌گیرد. همیشه در آستانه برگزاری اختتامیه جشنواره فجر ، بازار حدس و گمانه‌زنی داغ می‌شود و پیش‌بینی برندگان سیمرغ تفریح موردعلاقه سینمادوستان است.

مشکل اما اینجاست که در انتخاب نامزدهای سیمرغ جشنواره فجر و اعطای جوایز، ملاحظات فراوانی دخالت دارند. گاه معیارهای هیات داوری نامشخص و دور از قاعده مرسوم داوری یک فستیوال است. بارها پیش آمده که هنرمندی به خاطر اثر متوسط یا حتی ضعیفش سیمرغ گرفته، تنها با این نیت که جبران بی‌توجهی‌های گذشته به فیلم‌های مهم کارنامه‌اش باشد و سیمرغ نگرفته نماند. بعضی‌اوقات، تعریف یک هیات داوری از یک جایزه با دیگران متفاوت است (مثل هیات داوران جشنواره سی‌ویکم که سیمرغ بهترین فیلم را به «استرداد» دادند، با این استدلال که جایزه بهترین فیلم به تهیه‌کننده می‌رسد، پس باید به بهترین تهیه‌کنندگی جایزه داد.). و البته بیش از همه، ملاحظات ارزشی و مسائل فرامتنی است که بر تعیین برنده نهایی جایزه در هر بخش تاثیر می‌گذارد. بنابراین با تمام این اوصاف، پیش‌بینی برندگان جوایز جشنواره فجر کار بسیار سختی است؛ اما هم از لذتش نمی‌توان گذشت، هم شاید بتواند توقع ما را از خروجی نهایی متعادل‌تر کند. پس این فهرست را در فیلیمو شات بیش‌تر به چشم یک تفریح آخر جشنواره‌ای ببینید و در نظر داشته باشید که احتمالا بخشی از پیش‌بینی‌های آن اشتباه از آب درخواهد آمد.


نامزدهای سیمرغ بهترین فیلم اول جشنواره فیلم فجر

هیات داوران:
روح‌الله حجازی، مهدی جعفری، مصطفی رزاق کریمی، هادی مقدم‌دوست، فرشته طائرپور

  • «بی‌صدا حلزون»
  • «پوست»
  • «روز صفر»
  • «شنای پروانه»
  • «لباس شخصی»

امسال در بخش نگاه نو یا همان مسابقه فیلم‌های اول، رقابت بسیار سنگینی برقرار بود؛ مخصوصا که چهار فیلم از ده فیلم آن هم وارد سودای سیمرغ شدند و دو فیلم («شنای پروانه» و «روز صفر») از این بخش، جزو آثار برجسته جشنواره امسال هستند که نامزدی‌های متعددی هم کسب کرده‌اند. پس شانس اصلی کسب جایزه این بخش هم متعلق به این دو فیلم است و احتمالا در کنار سیمرغ، جایزه کوچک‌تری مثل دیپلم افتخار هم داده شود. فیلمی که در این بخش جایزه اصلی را بگیرد، شانس بالاتری برای گرفتن جوایز سودای سیمرغ هم خواهد داشت. با توجه به سوژه و سبقه سازنده «روز صفر» و همین‌طور کیفیت «شنای پروانه»، پیش‌بینی‌ جایزه این بخش کار بسیار سختی است. اما با امید اینکه داوران، فیلم بهتر را انتخاب کنند، رای را به «شنای پروانه» می‌دهیم.
احتمالا انتخاب می‌شود: «شنای پروانه»
بهتر است انتخاب شود: «شنای پروانه»

سودای سیمرغ

هیات داوران:
فریدون جیرانی، نرگس آبیار، رضا پورحسین، تورج اصلانی، سعید راد، مازیار میری، طهماسب صلح‌جو، محمدمهدی عسگرپور، عباس بلوندی

نامزدهای سیمرغ بهترین جلوه‌های بصری جشنواره فجر

  • جواد مطوری برای فیلم «آبادان یازده ۶۰»
  • محمد برادران برای فیلم «خروج»
  • جواد مطوری برای فیلم «خورشید»
  • امین پهلوان‌زاده و کامیار شفیع‌پور برای فیلم «درخت گردو»
  • رضا میثاقی و محسن خیرآبادی برای «روز صفر»

جواد مطوری و تیم استودیو الزهرا، چند سالی است که پای ثابت نامزدهای این بخش هستند و کیفیت کارشان نیازی به توضیح ندارند. او برای هرکدام از دو فیلمی که نامزد شده شانس جایزه دارد و کارش در «خورشید» چشمگیرتر و در بافت فیلم موثرتر است. اما احتمالا برای تقدیر از «آبادان یازده شصت» هم که شده، برای آن فیلم سیمرغ بگیرد.
احتمالا انتخاب می‌شود: «آبادان یازده شصت»
بهتر است انتخاب شود: «خورشید»

نامزدهای سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی جشنواره فجر

  • محسن روزبهانی برای فیلم «آبادان یازده ۶۰»
  • آرش آقابیک برای فیلم «پوست»
  • ایمان کرمیان برای فیلم «خورشید»
  • ایمان کرمیان برای فیلم «درخت گردو»
  • محسن روزبهانی برای فیلم «روزصفر»
  • آرش آقابیک برای فیلم «شنای پروانه»

گرچه «خورشید» و «درخت گردو» اجرای بهتری دارند، اما این از آن رشته‌هاست که بعید است جایزه‌اش به فیلمی جز «روز صفر» برسد.
احتمالا انتخاب می‌شود: «روز صفر»
بهتر است انتخاب شود: «درخت گردو»

نامزدهای سیمرغ بهترین چهره‌پردازی جشنواره فجر

  • مهرداد میرکیانی برای فیلم «خروج»
  • محمدرضا قومی برای فیلم «خون شد»
  • شهرام خلج برای فیلم «درخت گردو»
  • ایمان امیدواری برای فیلم «سه‌کام حبس»
  • عظیم فراین برای فیلم «شنای پروانه»

کار عظیم فراین در «شنای پروانه» و شهرام خلج در «درخت گردو» بسیار هنرمندانه و شایسته تقدیر است و هر دو چهره‌پرداز، شانس دریافت جایزه را دارند. اما به‌واسطه‌ تنوع بالا و سختی بیشتر کار، طراحی گریم «شنای پروانه» سطح بالاتری دارد.
احتمالا انتخاب می‌شود: «شنای پروانه» – «درخت گردو»
بهتر است انتخاب شود: «شنای پروانه»

نامزدهای سیمرغ بهترین طراحی لباس جشنواره فجر

  • رسول علیزاده برای فیلم «پوست»
  • مارال جیرانی برای فیلم «خروج»
  • بهزاد جعفری طادی برای فیلم «درخت گردو»
  • امیر ملک‌پور برای فیلم «روز صفر»
  • شیده محمود زاده برای فیلم «سینما شهرقصه»
  • غزاله معتمد برای فیلم «شنای پروانه»

طراحی لباس امسال جزو سخت‌ترین رشته‌هاست و بیشتر نامزدهایش شایسته کسب جایزه هستند. اگر بخواهیم برترین کار را انتخاب کنیم باز هم «شنای پروانه» شایسته این عنوان است، اما احتمالا سیمرغش به «روز صفر» می‌رسد.
احتمالا انتخاب می‌شود: «روز صفر»
بهتر است انتخاب شود: «شنای پروانه»

نامزدهای سیمرغ بهترین طراحی صحنه جشنواره فجر

  • پوریا اخوان برای فیلم «پوست»
  • کیوان مقدم برای فیلم «خورشید»
  • محمدرضا شجاعی برای فیلم «درخت گردو»
  • سهیل دانش اشراقی برای فیلم «روز صفر»
  • آیدین ظریف برای فیلم «سینما شهر قصه»

بی‌تردید بهترین طراحی صحنه جشنواره امسال را کیوان مقدم برای «خورشید» انجام داده که مهم‌ترین جزء فیلم است. شانس «روز صفر» یا «درخت گردو» هم برای جایزه کم نیست؛ خصوصا که عباس بلوندی عضو هیات داوران بیش‌تر طراح صحنه‌ فیلم‌های جنگی و اکشن بوده. اما احتمالا کیفیت کار مقدم بتواند سیمرغ را روی شانه‌هایش بنشاند.
احتمالا انتخاب می‌شود: «خورشید»
بهتر است انتخاب شود: «خورشید»

نامزدهای سیمرغ بهترین صدا جشنواره فجر

  • امیر شاهوردی و سیدعلیرضا علویان برای فیلم «پوست»
  • رشید دانشمند و امین شریفی برای فیلم «تومان»
  • امیر نوبخت و آرش قاسمی برای فیلم «خروج»
  • حسین بشاش و محمدرضا دلپاک برای فیلم «خورشید»
  • مهدی صالح‌کرمانی و آرش قاسمی برای فیلم «شنای پروانه»

صدابرداری و صداگذاری در «پوست» برادران ارک، دستاوردی است که بعید است دیده شود.
احتمالا انتخاب می‌شود: «خورشید»
بهتر است انتخاب شود: «پوست»

نامزدهای سیمرغ بهترین تدوین جشنواره فجر

  • محمد نجاریان برای فیلم «پوست»
  • حسن حسن‌دوست برای فیلم «خورشید»
  • محمد نجاریان برای فیلم «درخت گردو»
  • میثم مولایی برای فیلم «روز صفر»
  • سیاوش پورخلیلی برای فیلم «سینما شهرقصه»
  • اسماعیل علیزاده برای فیلم «شنای پروانه»

احتمالا انتخاب می‌شود: «درخت گردو»
بهتر است انتخاب شود: «درخت گردو»

نامزدهای سیمرغ بهترین فیلمبرداری جشنواره فجر

  • سامان لطفیان برای فیلم «آتابای»
  • مسعود امینی تیرانی برای فیلم «ابر بارانش گرفته»
  • مرتضی نجفی برای فیلم «تومان»
  • هومن بهمنش برای فیلم «خورشید»
  • مسعود سلامی برای فیلم «سه‌کام حبس»
  • سامان لطفیان برای فیلم «شنای پروانه»

فیلمبرداری، رقابتی‌ترین بخش جشنواره امسال بود و با وجود اعلام شش نامزد، فیلم‌های دیگری هم بودند که نامزد نشدند اما کیفیت بالایی داشتند؛ مهم‌ترینش، هادی بهروز برای «درخت گردو» که نامزد نشدنش واقعا عجیب و غیرمنتظره بود. برای همین، پیش‌بینی این بخش کار بسیار سختی است و به‌جز «سه کام حبس»، عملا تمام فیلم‌های دیگر شایسته گرفتن جایزه هستند. البته بهترین فیلمبرداری جشنواره امسال را مشخصا هومن بهمنش در «خورشید» انجام داده است. منتها احتمالا داوران به سیمرغ‌هایی که قبلا برده است نگاه کنند و جایزه را به سامان لطفیان بدهند که برای دو فیلم نامزد شده است.
احتمالا انتخاب می‌شود: «آتابای»
بهتر است انتخاب شود: «خورشید»

نامزدهای سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

  • جواد عزتی برای فیلم «آتابای»
  • ارشیا نیک‌بین برای فیلم «ابر بارانش گرفته»
  • مجتبی پیرزاده برای فیلم «تومان»
  • بابک کریمی برای فیلم «سینما شهر قصه»
  • امیر آقایی برای فیلم «شنای پروانه»
  • نوید پورفرج برای فیلم «مغز استخوان»

می‌توان گفت بهترین بازی مکمل مرد جشنواره، نامزد سیمرغ نشده است. مهدی حسینی‌نیا در «شنای پروانه» نقش گنده لات جنوب شهری را آن‌قدر خوب بازی کرده که نامزد نشدنش یکی از ایرادات مهم کار داوران باشد. با این حال، احتمالا جایزه این بخش باز هم به «شنای پروانه» و امیر آقایی برسد. خصوصا که او یک بار جایزه به‌حقش سر «بدون تاریخ، بدون امضا» را از دست داد و حالا وقت خوبی برای دلجویی است. اما شاید بهترین و دلپذیرترین بازی در فهرست بالا، متعلق به بابک کریمی در «سینما شهر قصه» باشد که جذابیت فیلم را بر دوش گرفته بود.
احتمالا انتخاب می‌شود: امیر آقایی برای «شنای پروانه»
بهتر است انتخاب شود: بابک کریمی برای «سینما شهرقصه»

نامزدهای سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن

  • لیلا زارع برای فیلم «خون شد»
  • مینو شریفی‌پور برای فیلم «درخت گردو»
  • سمیرا حسن‌پور برای فیلم «سه‌کام حبس»
  • طناز طباطبایی برای فیلم «شنای پروانه»
  • باران کوثری برای فیلم «عامه‌پسند»
  • ستاره پسیانی برای فیلم «من می‌ترسم»

نقش مکمل زن احتمالا تنها رشته‌ای است که شک و تردید درباره برنده‌اش به خاطر کیفیت بالای رقبا نیست، بلکه برعکس! به‌طور کلی در سینمای ایران کمتر پیش می‌آید که بازی یک بازیگر زن در نقش مکمل چندان چشم‌گیر باشد. این موضوع، بیشتر به فیلمنامه‌ها و طراحی نه‌چندان پیچیده‌ نقش‌‌های مکمل زن باز می‌گردد. بنابراین از میان بازی‌های متوسطی که نامزد جایزه شده‌اند، مینو شریفی‌پور چهره جدید و جوان سینمای ایران در «درخت گردو» عملکرد بهتری دارد. اما به احتمال زیاد باز هم با هدف دلجویی از قدرندیدن‌های گذشته، طناز طباطبایی برای حضور کوتاهش در «شنای پروانه» جایزه را به‌دست بیاورد.
احتمالا انتخاب می‌شود: طناز طباطبایی برای «شنای پروانه»
بهتر است انتخاب شود: مینو شریفی‌پور برای «درخت گردو»

نامزدهای سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد

  • میرسعید مولویان برای فیلم «تومان»
  • فرامرز قریبیان برای فیلم «خروج»
  • پیمان معادی برای فیلم «درخت گردو»
  • امیر جدیدی برای فیلم «روز صفر»
  • علی شادمان برای فیلم «مردن در آب مطهر»

باکیفیت‌ترین بازی‌های جشنواره امسال، در نقش‌های اول مرد دیده شدند و حداقل سه نامزد این بخش لیاقت کسب جایزه را دارند. مخصوصا که بازی بسیار خوب هادی حجازی‌فر در «آتابای» هم دیده نشد و در جمع نامزدها نیست. با این حال، هنرنمایی خیره‌کننده پیمان معادی در «درخت گردو» اساسا یک سطح بالاتر از بازی‌های برجسته‌ سینمای ایران است و جای هیچ بحثی در مورد شایستگی گرفتن جایزه نمی‌گذارد. با توجه به حضور تلفنی معادی در نشست خبری فیلم در جشنواره و پس گرفتن تلویحی حرف پیشین درباره تحریم، امکان اینکه امشب جایزه را در دستان او ببینیم کم نیست. هرچند امیر جدیدی هم شانس بعدی کسب سیمرغ جشنواره است و حتی اگر نام فرامرز قریبیان را از پشت میکروفون شنیدید، نباید خیلی تعجب کنید.
احتمالا انتخاب می‌شود: پیمان معادی برای «درخت گردو»
بهتر است انتخاب شود: پیمان معادی برای «درخت گردو»

نامزدهای سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن

  • نازنین احمدی برای فیلم «ابر بارانش گرفته»
  • پریناز ایزدیار برای فیلم «سه‌کام حبس»
  • مریم مقدم برای فیلم «قصیده گاو سفید»
  • ندا جبرئیلی برای فیلم «مردن در آب مطهر»
  • الناز شاکردوست برای فیلم «من می‌ترسم»

اینجا احتمالا اکثر منتقدان و تماشاگران جشنواره اتفاق نظر دارند که کیفیت بازی مریم مقدم در «قصیده گاو سفید» بی‌رقیب است و باید امشب جایزه بگیرد. خصوصا که رقبایش هم فاصله زیادی با او دارند و هم مشمول ملاحظات خاصی نمی‌شوند. هر انتخاب دیگر برای این بخش صرفا نشانه یک چیز خواهد بود: بی‌سلیقه‌گی هیات محترم داوران!
احتمالا انتخاب می‌شود: مریم مقدم برای «قصیده گاو سفید»
بهتر است انتخاب شود: مریم مقدم برای «قصیده گاو سفید»

نامزدهای سیمرغ بهترین فیلمنامه جشنواره فجر

  • نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم «خورشید»
  • سعید ملکان و بهرام توکلی برای فیلم «روز صفر»
  • محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری برای فیلم «شنای پروانه»
  • بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم و مهرداد کورش‌نیا برای فیلم «قصیده گاو سفید»
  • علی زرنگار برای فیلم «مغز استخوان»
  • بهنام بهزادی و سحر سخایی برای فیلم «من می‌ترسم»

جایزه فیلمنامه سه مدعی جدی دارد. اگر جشنواره به این نتیجه نرسد که جوایز دیگر «روز صفر» تقدیر مناسبی از تلاش سعید ملکان و بهرام توکلی است، ممکن است این جایزه را به آن‌ها بدهد. اگر قرار باشد «شنای پروانه» برای کسب جایزه بهترین فیلم شانسی داشته باشد، باید اینجا حتما سیمرغ ببرد. با این حال بهترین فیلمنامه جشنواره با اختلاف، «من می‌ترسم» بهنام بهزادی است. اگر دو جایزه اصلی دیگر به مجید مجیدی و «خورشید» برسد، احتمالا سیمرغ فیلمنامه در انتظار بهزادی خواهد بود.
احتمالا انتخاب می‌شود: بهنام بهزادی برای «من می‌ترسم» – محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری برای «شنای پروانه»
بهتر است انتخاب شود: بهنام بهزادی برای «من می‌ترسم»

نامزدهای سیمرغ بهترین کارگردانی جشنواره فجر

  • نیکی کریمی برای فیلم «آتابای»
  • مرتضی فرشباف برای فیلم «تومان»
  • مجید مجیدی برای فیلم «خورشید»
  • محمدحسین مهدویان برای فیلم «درخت گردو»
  • سعید ملکان برای فیلم «روز صفر»
  • محمد کارت برای فیلم «شنای پروانه»

کیفیت کار هر شش کارگردان بالا است و فیلم‌های مذکور بخش مهمی از ارزش و اعتبار را از کارگردانی خوب و موثرشان می‌‌گیرند. اما ضرب شست سنگین محمدحسین مهدویان در «درخت گردو» و توانایی او در انتقال عمق فاجعه‌ سردشت به مخاطب، حق او برای دریافت جایزه بهترین کارگردانی را بی‌چون و چرا می‌کند. مهدویان در چهار دوره حضور قبلی در جشنواره فجر، سه دوره نامزد جایزه بوده و در عین شایستگی هیچ وقت برنده سیمرغ نشده است. اتفاقی که متاسفانه امسال هم ممکن است رخ دهد. مجید مجیدی پس از دوازده سال با «خورشید» به جشنواره فجر آمده و کارگردانی بسیار خوبش در کنار مهربانی همیشگی جشنواره با او و ایضا حواشی فیلم «درخت گردو» ممکن است داوران را مجاب کند تا جایزه را به مجیدی بدهند. امیدوارم این پیش‌بینی غلط از آب در بیاید و داوران نیم‌نگاهی به چهار سیمرغ قبلی مجیدی در رشته کارگردانی بیندازند تا بالاخره از حسین مهدویان بابت توانایی‌ها و شایستگی‌هایش تقدیر شود.
احتمالا انتخاب می‌شود: مجید مجیدی برای «خورشید»
بهتر است انتخاب شود: محمدحسین مهدویان برای «درخت گردو»

نامزدهای سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فجر

  • نیکی کریمی برای فیلم «آتابای»
  • امیر بنان و مجید مجیدی برای فیلم «خورشید»
  • سیدمصطفی احمدی برای فیلم «درخت گردو»
  • سعید ملکان برای فیلم «روزصفر»
  • رسول صدرعاملی برای فیلم «شنای پروانه»

جوایز فیلمنامه و کارگردانی تاثیر مهمی در جایزه بهترین فیلم دارند و چند حالت را در بر می‌گیرد: اگر طبق پیش‌بینی جایزه کارگردانی به مجید مجیدی برسد، احتمالا «خورشید» برنده سیمرغ بهترین فیلم خواهد بود. اگر مهدویان این جایزه را بگیرد، شانس فیلمش در اینجا بیشتر می‌شود. اگر «شنای پروانه» بتواند جایزه فیلمنامه را کسب کند، شانس بالایی برای کسب سیمرغ بهترین فیلم خواهد داشت. در مجموع و با درنظرگرفتن این مساله که احتمالا از «روز صفر» در قالب بخش‌های تندیس زرین بهترین فیلم از نگاه ملی و جایزه ویژه سردار سلیمانی تقدیر شود، می‌توان بیشترین شانس را به «خورشید» داد. هرچند «شنای پروانه» هم بخت بالایی برای کسب این جایزه دارد.
احتمالا انتخاب می‌شود: «خورشید»
بهتر است انتخاب شود: «درخت گردو»


شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.