نقد فیلم آنا ؛ زنی آدم‌کش که به طرز عجیبی آشناست!

موضوع فیلم آنا آخرین ساخته «لوک بسون» (Luc Besson)، کارگردان فرانسوی فیلم لئون، اغلب حول محور اغواگری و تغییر توازن قدرت بین مردان و زنان می‌چرخد.


موضوع فیلم آنا آخرین ساخته «لوک بسون» (Luc Besson)، کارگردان فرانسوی فیلم لئون، اغلب حول محور اغواگری و تغییر توازن قدرت بین مردان و زنان می‌چرخد.

در فیلم آنا (Anna) ساخته لوک بسون، زنی جوان و زیبا به دلایلی مجبور می‌شود تا به یک آدم کش بین‌المللی تبدیل شود. درواقع او همان‌طور که اهداف تعیین شده خود را یکی‌یکی از میان برمی‌دارد، درعین‌حال، برای آزادی خودش هم تلاش می‌کند. این داستان به نظرتان آشنا می‌آید؟ این موضوع، تقریبا همان طرح کلی داستان فیلم دختری به نام نیکیتا (La Femme Nikita) است که همین کارگردان، آن را در سال ۱۹۹۱ ساخت برای اینکه نشان دهد فرانسوی‌ها می‌توانند در ساختن فیلم‌های اکشن از هالیوود پیشی بگیرند. فیلم آنا به‌اندازه فیلم نیکیتا شیک یا جذاب نیست، اما جذابیت و ویژگی‌هایی مسحورکننده‌ مخصوص به خود را دارد. مخصوصا در بازی با چیدمان و ساختار، که در این فیلم، خطوط روایی داستان، مرتبا در تایم لاین‌های مختلف جابه‌جا می‌شود.


درباره فیلم اتصال کوتاه | مجموعه‌ای از چند فیلم کوتاه ایرانی تحسین‌شده


ما برای اولین بار با قهرمان فیلم آنا (ساشا لوس) آشنا می‌شویم، کسی که به‌عنوان فروشنده عروسک خیمه‌شب‌بازی در بازار مسکو کار می‌کرده و بعد توسط یک استعدادیاب به یک آژانس مدلینگ پاریس معرفی می‌شود. او به‌سرعت وارد دنیای مد می‌شود و در کارش پیشرفت می‌کند. این موضوع تا زمانی ادامه دارد که او یک دلال اسلحه را که زمانی با او رابطه نزدیکی داشته است را می‌کشد. در اینجای فیلم، زمان فیلم مقدار زیادی به‌عقب برمی‌گردد، آن‌قدر به‌عقب برمی‌گردد تا به زمانی می‌رسد که آنا هنوز در KGB استخدام نشده بود و به‌این‌ترتیب رازهایی را درباره آن زمان برملا می‌کند. این کل داستان نیست: بارها و بارها فیلم از یک مسیر روایت استفاده می‌کند و آن را ادامه می‌دهد، سپس به‌عقب می‌پرد و هر پیچش و تاب جدید، یک موضوع پنهان را آشکار می‌کند. بسون، داستان و اکشن فیلم را به‌صورت شفاف نگه می‌دارد و با مهارت و هوشمندی تمام، به ریزه‌کاری‌هایی جزئی دست پیدا می‌کند که بعدها بسیار اهمیت پیدا می‌کند.


مروری بر فیلم رادیواکتیو | روایت عشق و پرتوهای آن


فیلم آنا خیلی سرگرم‌کننده است، اما ممکن است به‌سختی بتواند شما را سرگرم کند. سال گذشته، این کارگردان، از سوی تعدادی از زنان به سوءاستفاده جنسی متهم شد. اتهامی که از سوی او رد شد. خیلی سخت است که وقتی این فیلم را نگاه می‌کنیم به چنین مواردی فکر نکنیم؛ چرا که این کارگردان مشخصا در فیلم آنا هم به روابط زن و مرد و اغواگری و تغییر دینامیک قدرت بین زن و مرد روی آورده است. با چنین شرایطی، دیدن فیلم آنا در خلاء و محیطی بی‌طرفانه کار سختی است.

برای فیلم آنا درجه R تعیین شده است و زمان اجرای آن، یک ساعت ۵۹ دقیقه است.

بازیگران: ساشا لوس، هلن میرن، لوک ایوانز، کیلیان مورفی و لرا ابوا
نوشته: لوک بسون
کارگردان: لوک بسون
تهیه کننده: مارک شگوگر و لوک بسون


منبع: The New York Times

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 نظر
  1. ل می‌نویسد

    خیلی جالبه خودتون رو منتقد سینما میدونید ولی اسم هنرپیشه فیلم رو بلد نیستید سیلیان چیه آخه؟؟؟؟؟؟؟؟ ک ک ک کیلیان کککککیلیان کیلیان مورفی ‌
    همه دنیا میشناسنش بعد مثلا منتقدان ما اسمشو هم حتی بلد نیستن

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      ممنون از تذکرتون.

  2. مهتاب می‌نویسد

    چرا این فیلمو ب صورت دوبله نمیزارین؟

fosil