نقد فیلم تک ‌تیرانداز علی غفاری در سی و نهمین جشنواره فجر | شکارچی صحرا

شهید زرین (با بازی کامبیز دیرباز) یکی از چهره‌های مهم دوران جنگ است؛ در فیلم تک تیرانداز با رفتن به دل جنگ، بخشی از حضور موثر این شهید در میان نبرد را مرور می‌کنیم.

فیلم تک تیرانداز براساس زندگی شهید عبدالرسول زرین، تک تیرانداز افسانه‌ای دوران جنگ ساخته شده است. برای نقد و بررسی این فیلم با فیلیمو شات همراه باشید.

فهرست بهترین فیلم های دفاع مقدس

عوامل فیلم سینمایی تک تیرانداز

کارگردان: علی غفاری، نویسندگان: رضا خمسه و بهنام علیزاده، تهیه‌کننده: ابراهیم اصغری، مدیر فیلمبرداری: سعید براتی، تدوین: حسن ایوبی، بازیگران: کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی و انوش معظمی.


لیست اسامی برندگان جشنواره فجر ۹۹



نقد فیلم بی همه چیز


تقریبا در این سی‌و‌نه دوره عادت کرده‌ایم که هر سال یک یا چند فیلم مهم با موضوع دفاع مقدس را در طول جشنواره فجر تماشا کنیم. امسال هم در جشنواره فیلم تک‌تیرانداز را داریم که بر اساس زندگی شهید عبدالرسول زرین تک‌تیرانداز افسانه‌ای دوران جنگ ساخته شده است.
با وجود اینکه طی هشت سال دفاع مقدس به داستان‌ها و حماسه‌های زیادی برای روایت برمی‌خوریم، بخش عمده‌ای از آن‌ها سال‌ها طول کشید تا راهی به سینماها و تلویزیون پیدا کنند. در دهه نود، با تغییر سیاست در زمینه تولید محتوا از سوی نهادها و سازمان‌هایی با رویکردهای فرهنگی و رسانه‌ای، سینمای دفاع مقدس هم وارد دوران تازه‌ای شد. به گونه‌‌ای که در سال‌های اخیر شاهد ساخته شدن آثاری با تجربیات روایی و فرمی متفاوت در این حوزه هستیم و به شخصیت‌ها و حوادثی پرداخته شده که پیش از این دست‌نیافتنی به نظر می‌رسیدند، هم به دلیل محدودیت‌های تکنیکی سینمای ایران و هم ملاحظات سیاسی و رسانه‌ای. اما باید در نظر داشت که تک‌تیرانداز بیشتر از نزدیکی به موج جدید در سینمای دفاع مقدس، یادآور همان فیلم‌های کلاسیک در این سبک و گونه است که با تکنیک پیشرفته و اجرایی حرفه‌ای و به‌روز همراه شده.


همه چیز درباره جشنواره فیلم فجر ۹۹


شهید زرین یکی از چهره‌های مهم دوران جنگ است که در قالب کتاب و مستند به او پرداخته شده. کسی که هزاران شلیک تک‌تیر موفق داشته و بارها سرنوشت خیلی از عملیات‌های نظامی را یک‌تنه تغییر داده است. در فیلم تک‌تیرانداز کامبیز دیرباز نقش شهید زرین را ایفا کرده و با رفتن به دل جنگ و پشت سنگرهای خاکی، بخشی از روزهای زندگی و حضور موثرش در میان نبرد را مرور می‌کنیم.
مهم‌ترین نکته درباره فیلم‌های جنگی ایرانی لحن و ارزش‌های فراسینمایی است که خیلی وقت‌ها بها دادن به آن‌ها حتی از درام و قصه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همین باعث شده که همیشه بحث‌ درباره فیلم‌های جنگی ایرانی با تناقض و پیچیدگی همراه شود. برای مثال شما نمی‌توانید یک اکشن جنگی هیجان‌انگیز مثل رمبو داشته باشید و در عین حال قرائت رسمی درباره دلاوری و سلوک عارفانه رزمندگان ایرانی را نادیده بگیرید. بارها در فیلم‌های تحت عنوان دفاع مقدس شاهد تلاش برای نزدیک کردن این دو طیف متضاد بوده‌ایم اما در اکثر موارد سینماگران ایرانی نتوانسته‌اند بر این دوگانه غلبه کنند.

علی غفاری هم که استرداد را کارنامه‌اش دارد، برای ساخت فیلم تک‌تیرانداز با همین چالش روبه‌رو بوده و سعی کرده تا با تاکید بیشتر بر روی مولفه‌های ژانر، اجرای صحنه‌های اکشن سخت و پیروی از اصول روایت کلاسیک کیفیت اثر را برای حل مشکل بالا ببرد و در عین حال خیلی هم فاصله نگیرد از ساحت یک فیلم دفاع مقدسی و انتظاراتی که پیرامون آن وجود دارد. واکنش‌ها به فیلم تک‌تیرانداز خیلی به این وابسته است که دقیقا از فیلم چه می‌خواهید؟ یک تریلر جنگی تمام عیار یا فیلمی که با تعاریف همیشگی دفاع مقدس و پیش‌فرض‌های آن سازگار باشد؟ به هر طرف که بروی، فیلم در جنبه مقابل هم سهم پررنگی دارد و همین می‌تواند روی برداشت نهایی مخاطب از فیلم تک‌تیرانداز اثر بگذارد.


اخبار و حواشی جشنواره فجر ۹۹


تیزر فیلم تک‌تیرانداز

واکنش منتقدان به فیلم تک‌تیرانداز

تماشای فیلم نشان می‌دهد که مذکور در بهره‌گیری از الگوی فیلم هالیوودی و پایبندی به ارزش‌های دفاع مقدس، دوگانگی چندان به نفع فیلم تمام نشده. مشکل اصلی اینجاست که فیلم تک‌تیرانداز چه به عنوان یک محصول سازگار با تعاریف و قراردادهای فیلم‌های دفاع مقدس و چه به عنوان اثری الهام گرفته از اکشن‌های جنگی هالیوودی، نمی‌تواند به عمق و حرفی تازه برسد و بیشترین ضربه را از متن می‌خورد. موقعیت و روایتی که پیش گرفته کاملا آشنا و تجربه شده است و با وجود بهره‌گیری از تکنیک به روز شده، نمی‌تواند که در فرم و اجرا به دستاورد چشمگیری برسد.
کافی است نمونه‌های مهم از سینمای دفاع مقدس در سال‌های گذشته مانند ایستاده در غبار و تنگه ابوقریب را در نظر بگیرید که فارغ از نقد و نظر درباره رویکرد و محتوا، در بحث فرم و تکنیک اجرا هر دو جزو آثار سرآمد سال‌های اخیر سینمای ایران بوده‌اند. اما فیلم تک‌تیرانداز در عبور از محدوده همیشگی پیش‌فرض‌های چنین فیلم‌هایی موفق نیست و تاثیرپذیری آشکار آن از فیلم‌های خارجی نیز تا حدودی در تضاد با اصالت قصه و روایت قرار می‌گیرد.
با این وجود عده‌ای از منتقدان صرف تلاش فیلم را بازآفرینی شمایل یک قهرمان را شایسته ستایش دانسته‌ و گروهی نیز تحت تأثیر رویکرد اسطوره‌پرداز فیلم در پرداختن به شجاعت و دلاوری رزمندگان دوران جنگ قرار گرفته‌اند.


نقد و بررسی فیلم استرداد | طلاهای از دست رفته


جلسه نقد و بررسی فیلم تک تیرانداز


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

8 نظر
  1. ابراهیم می‌نویسد

    اینقدر نیاز نیست با صدها و هزاران فیلم مقایسه کنید…فیلم خوب و اقرگذاری بود و برای نسل جوان یک معرفی خوب برای این شهید بود. ایراد بیخود نگیرید.

  2. وحید می‌نویسد

    فیلم قشنگی بود لذت بردیم الکی ایراد نگیرید زحمت کشیدن از دقیقه یک تا آخرش عالی بود.

  3. محمد صادقی می‌نویسد

    واقعن با این هزینه میلیاردی(به نقل از مهر نیوز) برای ساخت این فیلم باید نتیجه خیلی بهتری از ساخت و محتوا و …. برداشت میشد.بنظرم موضوع این فیلم اگه دست کارگردانانی مثل آقای حاتمی کیا یا خانم آبیار میبود ارزش دیدن پیدا میکرد.

  4. میر دریکوند می‌نویسد

    عبدالرسول زرین قهرمان بی نظیر قوم لر و ملت ایران

  5. محمدهاشمی می‌نویسد

    شهید زرین اهل دهدشت ازاستان کهگیلویه وبویراحمدبود ن اصفهانی

  6. SAEED می‌نویسد

    متاسفانه تخصص فیلم سازهای ایرانی در از بین بردن چهره های افسانه ای و تاریخی فرهنگی و بزرگ ایران بسیار بی نظیره.آقا شما ها اگه فیلم نسازید بسیار تاثیرگذارتر از وقتی هستین که فیلم میسازین.از ستارخان خان و باقر خان برو تا چهره های شاهنامه و حتی چهر های پیامبران.حتی به حضرت سلیمان هم رحم نکردن کلا چهره ی این بزرگوار رو به گند کشیدن.ایشونو از یه پادشاه و پیامبری مقتدر که ارتش بزرگی از داوود نبی به ارث برده و تقریبا قدرت برتر منطقه در عصر خودشه به پادشاهی بی عرضه بی فکر که حتی از مردم خودشم بیخبره و و توانایی حکومت کردن نداره تقلیل دادین البته از صحنه های ابتدایی و کودکانه فیلم نگم.حالا هم چهره ی این بزرگوار آقا رسول رو کلا خراب کردین.آقا پول نداری نساز مگه مجبوری چرا با اراده و آرمان یه ملت اینطوری بازی می کنین.البته فکر می کنم فیلم ساز های ایران اهمیتی به ایران و ایرانی نمیدن و فقط پول ویکم اعتبار باسشون مهمه.

  7. سعید سعدآبادی از شهرستان نیشابور می‌نویسد

    با سلام و تبریک سال نو خدمت همه دست اندر کاران فیلم تک تیر انداز بسیار عالی و زیبا بود خداوند به همه شما خیر دنیا و آخرت عطا نماید تولید این نوع فیلم ها را ادامه دهید اجرکم عندلله

  8. علی می‌نویسد

    این نقد بود؟

fosil