نقد فیلم زهرمار | فیلمی نزدیک به واقعیت

اولین فیلم طنزی که جواد رضویان کارگردانی کرده، فیلم زهرمار به جشنواره فجر ۹۷ آمده است.

جواد رضویان، بازیگر طنزی که ۲۵ سال است در خلق موقعیت‌های طنز در جایگاه بازیگر موفق عمل کرده است. حالا با اولین فیلم طنزی که کارگردانی کرده، فیلم زهرمار به جشنواره فجر ۹۷ آمده است. فیلمی که طنز موفقی نبود و بیشتر از هر چیز به روایتی از یک داستان نزدیک به واقعیت با چاشنی طنز همراه بود. البته از طنزی حرف می‌زنیم که جنس گیشه‌ای چند سال اخیر را در خود دارد. فیلمنامه آن بر اساس شوخی‌های جنسی و اغراق در شخصیت پردازی‌هاست. برای مثال شخصیت مداح با بازی سیامک انصاری و گریزی به مشکلات اجتماعی از جمله اعتیاد و فقر زده است.

فیلم زهر مار

لیستی از بهترین فیلم های سینمایی ایرانی در سال ۱۳۹۸

همه چیز فیلم سینمایی میلیونر میامی


ملغمه‌ای از تمام این‌ها، به علاوه استفاده از چند بازیگر معروف، می‌شود فرمولی برای ساخت فیلم طنز که البته جواد رضویان هم از همین فرمول برای ساخت فیلم زهر مار استفاده کرده است. فیلمی که بسیار شبیه به رسوایی ده نمکی است و موضوع آن مربوط به مداح جوان و متشرع‌ای است که مردم از او می‌خواهند برای رفع مشکلات آن‌ها، نماینده شورای شهر شود. اما کینه ای قدیمی و سودجویی رفیق دوران کودکی او، ناخواسته، حاج آقا را به ماجراهایی وارد می‌کند. البته که حاج آقا با بازی سیامک انصاری با حفظ چهره متشرع‌اش پا به پای داستان پیش می‌آید و تبدیل به قهرمان می‌شود. اما این قهرمان شدن هم فیلم را نجات نمی‌دهد. چون سوژه‌هایی مثل روابط زن امروزی و مدرن که پخش کننده مواد مخدر است با مداحی که حتی به صورت او نگاه نمی‌کند و از این دست تقابل‌ها در سینمای ایران بسیار تکراری و کلیشه‌ای شده است.

البته آنطور که جواد رضویان می‌گوید، ۷۰ درصد داستان فیلم زهرمار از یک واقعیت گرفته شده است و به همین دلیل تقلیدی از فیلم «رسوایی» یا فیلم‌های مشابه دیگر نیست. با این حال به نظر می‌آید رضویان در ادامه کار، هم در انتخاب فیلمنامه و سوژه و هم در کارگردانی نیاز به دقت و عملکرد بالاتری دارد. او می‌تواند کارگردان بزرگی در عرصه کمدی ایران شود چون این فضا را خیلی خوب می‌شناسد و می‌تواند بخاطر آشنا بودنش، به فروش گیشه‌ای فیلم‌ها هم کمک بزرگی کند. اما شاید بهتر بود که این فیلم بدون قرار گرفتن در جشنواره فجر وبا اکران عمومی مستقیم، مورد نقد و بررسی یا استقبال قرار می‌گرفت تا شاید فضای اولین تجربه کارگردانی برای او بهتر رقم می‌خورد.

  • به هیچ وجه انتظار سیمرغ ندارم!

آخرین نشست خبری در روز چهارم فعالیت کاخ رسانه‌ای جشنواره فجر به فیلم زهرمار اختصاص داشت. در ابتدا جواد رضویان، کارگردان این فیلم در واکنش به اظهارنظری که این فیلم را ضدارزش خوانده بود گفت: در این فیلم می‌خواستیم به یکسری وجوه انسانی بپردازیم و اگر فیلم این گونه از کار در نیامده است از ضعف من است. سعی کردیم در زهرمار یک نقد اجتماعی داشته باشیم و فقر مالی، فرهنگی و فکری که منجر به خیلی از اتفاقات می‌شود را مطرح کنیم. این فیلم برای انتقال چنین مفاهیمی دست و پا زد. حضور در جشنواره خیلی هیجان‌انگیز است. ممنونم که دوستان اجازه دادند در اولین گام این فضا را تجربه کنم. من تازه وارد این عرصه شدم، بی‌رحمانه مرا نقد کنید اما جانب انصاف را نگه‌ دارید.


نقد فیلم سال دوم دانشکده من | چالش دختر بودن


او همچنین عنوان کرد: چیزی قریب به ۶۰ یا ۷۰ درصد ماجرای این فیلم واقعی است و چندین سال پیش اتفاق افتاده است.

رضویان در پاسخ به این پرسش که انتظار گرفتن سیمرغ را دارید به صراحت گفت: به هیچ‌وجه! وی درباره نحوه انتخاب بازیگران این فیلم، گفت: اولین و آخرین انتخاب من برای بازی در این فیلم سیامک انصاری بود. گزینه‌های دیگری هم بودند و صحبت‌هایی هم شد. به واسطه تغییر سرمایه‌گذاری که برای من اتفاق افتاد،‌ همچنان روی آقای انصاری تأکید داشتم. خانم مقدمی هم از همان ابتدا اولین انتخابم بود، چون می‌دانستم قدشان از آقای انصاری بلندتر است و در نماهایی که از این دو نفر داریم جواب می‌دهد.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil