نگاهی به نقش‌آفرینی پنج بازیگر زن در «سرکوب»؛ پنج‌ضلعی زنانه

فیلم سینمایی «سرکوب»، اولین ساخته رضا گوران کارگردان سرشناس تئاتر است که چندی پیش در سینماهای کشور به نمایش درآمد و اکنون در شبکه نمایش خانگی برای تماشا در دسترس قرار دارد.

فیلم سینمایی «سرکوب»، اولین ساخته رضا گوران کارگردان سرشناس تئاتر است که بعد از دردسرهای فراوان و کنار گذاشته شدن از جشنواره‌ فیلم فجر سال گذشته به دلایل فرامتنی، چندی پیش در سینماهای کشور به نمایش درآمد و اکنون در شبکه نمایش خانگی برای تماشا در دسترس قرار دارد. تمام داستان، در یک مدت‌زمان محدود و لوکیشنی ثابت اتفاق می‌افتد. پدر یک خانواده گم شده و فرزندان او که سال‌ها است از خانه پدری رفته‌اند، به خانه بازمی‌گردند. دیدار دوباره اعضای خانواده، رازهایی را آشکار می‌کند که در گذشته باعث فروپاشی و نابودی انسجام خانه شده بود؛ رازهایی زنانه و دخترانه. باران کوثری، سارا بهرامی، الهام کردا، رویا افشار و پردیس احمدیه در اولین تجربه سینمایی گوران، جلوی دوربین حاضر شده و شخصیت‌های این خانه را جان بخشیده‌اند.

در سینمای ایران، قصه‌ها و فیلمنامه‌هایی با محوریت مسائل زنان یا کاراکترهای زن تاثیرگذار، همیشه در اقلیت قرار داشته‌اند. فیلم سینمایی «سرکوب» از معدود آثار سینمایی اکران سال ۱۳۹۸ بود که با تِمی‌ کاملا زنانه به واکاوی روانشناسانه‌ گروهی از بانوان جامعه ایرانی پرداخته است. این فیلم با پنج کاراکتر زن از یک خانواده، که هر‌کدام می‌توانند نماینده‌ نسل خود باشند، تلاش کرده تا تحلیلی از پیچیدگی‌های حسی و عاطفی این زنان را به نمایش بگذارد.

جدا از کیفیت نهایی فیلم، قرار است به حضور تاثیر گذار بازیگران این اثر بپردازیم؛ که چگونه در تکامل یکدیگر، به اجراهایی یکدست و هماهنگ با تم کلی اثر دست‌یافته‌اند. به‌طورکلی، فیلم‌هایی با لوکیشن محدود به‌شدت به شیوه و کیفیت اجرای بازیگرانش وابسته‌اند و حالا در «سرکوب» نیز شاهد نقش‌آفرینی پنج بازیگر زن سینمای ایران هستیم که هرکدام بخش مهمی از بار روایی فیلم را به دوش می‌کشند. در ادامه، با فیلیمو شات همراه باشید تا به‌طور مجزا به کیفیت و ویژگی‌های نقش‌آفرینی هر یک از این بازیگران بپردازیم.


باران کوثری

در روایتی مانند «سرکوب»، تشخیص اینکه کدام‌یک از کاراکترها نقش اصلی را بر عهده دارند کار آسانی نیست. فیلمی که انگار عناصر مخفی داستان در اولویت هستند و نقش کلیدی را ایفا می‌کنند و بازیگران دیگر به یک اندازه در روایت قصه نقش‌آفرینی می‌کنند. با این حال، شاید بتوان باران کوثری را به‌عنوان اصلی‌ترین کاراکتر فیلم معرفی کرد. قصه به‌نوعی با او شروع و به انتها می‌رسد. کوثری، بازیگری است که در سال‌های اخیر فضای متفاوت‌تری را در حرفه خود تجربه کرده و حالا «سرکوب» در ادامه آثار تلخ اجتماعی که عامدانه مورد انتخاب قرار داده، در کارنامه‌ی او ثبت شده است.

بازی باران کوثری در این فیلم او را بیشتر از همیشه به یک زنانگی جاافتاده و سنتی‌تر نزدیک می‌کند و از شمایل دختری جوان و پر شر و شور که طی سال‌ها در کاراکترش شکل گرفته بود، جدا می‌سازد. کوثری در این فیلم توانسته است مرز درستی بین دو بازی درون‌گرا–رازآلود و برون‌گرا-واکنشی را به نمایش بگذارد و همراه با تم اصلی فیلم، مخاطب را دچار پرسش‌هایی از شخصیت درونی خود می‌کند.

فیلم سینمایی سرکوب

سارا بهرامی

یک سال پس از کسب سیمرغ بازیگری، مطمئنا برای انتخاب پروژه‌های بعدی خود چالش‌هایی جدی داشته است. فیلم سینمایی «سرکوب»، یکی از همین انتخاب‌هاست تا برای این بازیگر مسیری همچنان روبه‌جلو و متفاوت را رقم بزند. نوع اجرایی که چنین فیلمی با فضاهای محدود طلب می‌کند بسیار به شیوه اکت تئاتری نزدیک است و از این جهت، انتخاب بازیگرانی همچون سارا بهرامی با سابقه طولانی در هنر نمایش و صحنه تئاتر، برای این پروژه به‌درستی صورت گرفته است. سارا بهرامی در محدوده قابلیت‌ها و تاثیرگذاری کاراکترش در «سرکوب» بسیار چشمگیر ظاهر شده و بخش‌های مهمی از اوج و فرودهای احساسی فیلم، به شکل و شیوه نقش‌آفرینی او وابسته است. با دیدن بازی بهرامی در «سرکوب» می‌توان مطمئن شد که توانایی این بازیگر، محدوده بزرگی از نقش‌های مختلف را شامل می‌شود.

الهام کردا

پرسش مهمی که همیشه در مورد کارنامه بازیگری الهام کردا مطرح شده این است: چرا بالاخره یک شاه‌نقش به‌یادماندنی از او در سینمای ایران مشاهده نمی‌کنیم؟ بازیگری که قابلیت‌های بسیار بالای خود را در تئاتر به اثبات رسانده و همیشه در پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی قابل‌قبولی ظاهر شده ولی هنوز نقشی را شاهد نبوده‌ایم که بتواند به شناسنامه‌ی هنری او تبدیل شود. شاید بتوان حضور الهام کردا در فیلم«سرکوب» را مقدمه و زمینه‌ساز حضوری تاثیرگذارتر در سال‌های آینده دانست. اینکه در سینمای ایران نقش‌های درخشان برای زنانی در محدوده سنی او بسیار کم نوشته می‌شود، مطمئنا از دلایل عدم نمایش تمام قابلیت‌های چنین بازیگری است.

فیلم سینمایی سرکوب

رویا افشار

از دیگر بازیگران و کارگردانان باسابقه تئاتر، که در «سرکوب» نقش‌آفرینی کرده است. او کاراکتر پیچیده مادر فیلم را ایفا می‌کند که نقشی سخت و پر چالش محسوب می‌شود. مادری که دچار بیماری آلزایمر است و افشار در میان تناقض‌های احساسی متعدد، بازی دوگانه و پیچیده‌ای را به اجرا می‌گذارد. اگر بازی به‌یادماندنی او در فیلم «خسته نباشید» را به یاد بیاورید، حتما با سطح توانایی‌های رویا افشار آشنایی کافی دارید. حالا با تماشای «سرکوب» و توجه به تفاوت ذاتی دو نقش ‌ افشار در «خسته نباشید» و این فیلم، قابلیت‌های هنری این بازیگر به خوبی آشکار خواهد شد.

پردیس احمدیه

ضلع پنجم بازیگران زن «سرکوب» را جوان‌ترین آن‌ها یعنی پردیس احمدیه تشکیل می‌دهد؛ بازیگری که با فیلم «لاک قرمز» بسیار درخشان ظاهر شد و نوید ظهور یک چهره جوان و مستعد را در سینمای ایران داد. حضور در فیلم سینمایی «سرکوب» و نقش‌آفرینی پایاپای با بازیگران باتجربه این پروژه، مطمئنا گام مثبت دیگری در کارنامه این بازیگر محسوب می‌شود. مهم‌ترین ویژگی بازی پردیس احمدیه در فیلم «سرکوب»، نقش‌آفرینی برونگرای او همراه با گریمی تند و اگزجره بوده که با تصویری که از این بازیگر سراغ داشته‌ایم کاملا متفاوت است. با دیدن «سرکوب»، مسیر روبه‌جلوی پردیس احمدیه کاملا قابل‌ردیابی است. مخصوصا که او برای سال آینده، پروژه‌های مهمی چون «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان و «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی را در راه اکران خواهد داشت؛ آثاری که با درخشش در آن‌ها مطمئنا می‌تواند راه خود را برای درخشش بیشتر در سینمای ایران هموار سازد.

فیلم «سرکوب» به کارگردانی رضا گوران، هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

فیلم سینمایی سرکوب

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil