نقد فیلم موج آینده ؛ گذاری بر موسیقی الکترونیکا تبعیض علیه زنان

فیلم های زیادی شور مردان را برای موسیقی به تصویر کشیده‌اند؛ اما فیلم‌هایی با این مضمون از زنان کمتر است. فیلم موج آینده در همین باب است.

فیلم های زیادی وجود دارند که شور و شوق مردان برای موسیقی را به تصویر کشیده‌اند اما تعداد این فیلم‌ها برای زنان کمتر است. فیلم موج آینده یک فیلم سرگرم کننده در همین باب است. بازی آلما جودوروسکی محرک خوبی برای فیلم بوده است. موج آینده خلق موسیقی و ظرفیت های آن را از دیدگاه متمایز زنان به تصویر می‌کشد.

داستان، در پاریس و در سال ۱۹۷۸ روایت می‌شود. آنا کیلموا (با نقش آفرینی آلما جودوروسکی) نوازنده‌ای است که از ابزار های الکترونیک ساخته دست خودش برای خلق گونه متفاوتی از موسیقی استفاده می‌کند. او برای انتشار موسیقی‌هایش باید هزینه مشاوره تبلیغاتی را پرداخت کند. آنا برای ساخت ابزارهای جدید نیز به پول نیاز دارد. او در تلاش است مدیر استودیو ضبط موسیقی دومینیک گیروکس (با بازی نیکولاس اولمان) را تحت‌تأثیر هنرش قرار دهد.


نقد فیلم Horrible Histories The Movie


آنا وقتی آهنگ‌های پاپ فرانسوی را از رادیو قدیمی‌خود می‌شنود، می‌گوید: «این دیگه چه جور موزیک آشغالیه؟». او سیگاری روشن می‌کند و بلافاصله کاست را عوض می‌کند. حال، آهنگ دیوانه‌وار و جذاب مارک سرون با عنوان «ماوراءالطبیعه» پخش می‌شود و آنا در یک حالت رویایی شروع به رقص می‌کند. این صحنه آغازی لذت‌بخش برای فیلم موج آینده است. این فیلم چشم‌انداز کوتاه اما صمیمانه‌ای از مارک کولین به پیدایش سبک الکترونیکا و ادای احترام به زنانی است که نقش مهمی ‌در احیای آن داشتند.

زمان فیلم ۷۸ دقیقه است. بخش اعظم این زمان در آپارتمان تک‌خوابه آنا می‌گذرد. او که در تلاش است برای یک آگهی موسیقی بسازد، بیش از حد درگیر بیان خود از طریق صداهای الکترونیکی شده است؛ اما او نمی‌تواند موسیقی دل‌خواه خود را پیدا کند. تقریباً در هر قاب، آنا را تنها می‌بینیم.

فیلم موج آینده

جودورسکی (نوه کارگردان آلخاندرو جودورسکی)، تقلای آنا برای کشف موسیقی مخصوص به خود را به شیوه‌ای خلاقانه به تصویر کشیده است. آنا پیوسته با وقفه‌هایی روبرو می‌شود که از سوی مردانی با نگاه تبعیض آمیز نسبت به زنان شکل گرفته‌اند. تهیه‌کننده، بارها او را می‌بوسد؛ متخصص ابزار‌های موسیقی، تصور می‌کند که او یک خواننده فرعی است. با این حال اوضاع زمانی دگرگون می‌شود که خواننده‌ای به نام کلارا (با بازی کلارا لوچیانی) تصمیم می‌گیرد یکی از موسیقی‌های کوتاه آنا را ضبط کند. صحنه‌ای‌ جذاب و طولانی، هم‌کاری این دو برای ساخت آهنگ آنا را نشان می‌دهد. این صحنه تمام انرژی حمایتی زنان که با یک‌دیگر هم‌کاری می‌کنند را به رخ بیننده می‌کشد.


نقد فیلم به هوای دزدیدن اسب ها | مهم‌ترین محصول سینمای نروژ در سال ۲۰۱۹


فیلم موج آینده به همان اندازه که به سیاست‌های جنسیتی اشاره دارد، به یک نقطه عطف در موسیقی می‌پردازد. جایی که سازهای قدیمی ‌و موسیقی ساخته شده به‌وسیله آن‌ها، با فناوری‌های نوظهور و سبک‌های جدید مواجه می‌شوند. کارگردان فیلم مارک کولین جزئی از گروه موسیقی فرانسوی «موج نو» است. این گروه، آهنگ‌های کلاسیک دهه ۸۰ را به سبک جاز برزیلی بازسازی می‌کردند. مارک به نشان دادن نمای نزدیکی از ابزارآلات آنا علاقمند است. بیت باکس رولند CR-78 او توجه همه را به خود جلب می‌کند.

این فیلم داستان هنرمندان اصلی گروه‌هایی مانند «خودکشی» و «لیگ انسانی» را بررسی می‌کند و جامعه را نسبت به آن‌ها آگاه می‌سازد. فیلم موج آینده روایت پویا و سیالی ندارد و هیچ‌گاه نمی‌تواند به یک درام بزرگ نزدیک شود. اما موج آینده در به تصویر کشیدن نقش پیشگامانه زنان در جنبش موسیقی الکترونیک ارزش بالایی دارد. در پایان، فیلم از افرادی همچون دلیا دربیشایر، وندی کارلوس، الیان رادیک، لوری اشپیگل برای تلاش‌های ارزشمند آنها در این جنبش تقدیر می‌کند. البته موضوعی که بدیهی است و نیاز به اشاره ندارد، موسیقی‌های استفاده‌شده در فیلم است که مخاطب را تا مرز جنون هیجان‌زده می‌کنند.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil