هفته منتقدان ونیز ۲۰۲۰ با نمایش فیلم «کتاب بصیرت» به تهیه‌کنندگی ترنس مالیک آغاز خواهد شد

هفته منتقدان ونیز ۲۰۲۰ از ۲ الی ۱۲ سپتامبر با نمایش فیلم «کتاب بصریت» به تهیه‌کنندگی ترنس مالیک آغاز خواهد شد.

درام تاریخی «کتاب بصیرت» (با عنوان اصلی The Book of Vision) به کارگردانی کارلو هینترمن و تهیه‌کنندگی ترنس مالیک دوم ماه سپتامبر در آغاز هفته منتقدان ونیز ۲۰۲۰، بخش مستقل هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز، پخش خواهد شد. طبق اخبار منتشرشده، جشنواره فیلم ونیز اولین رویداد بزرگ و بین‌المللی دنیای سینما است که بعد از بحران ویروس کرونا به‌صورت حضوری برگزار می‌شود و تاریخ برگزاری آن از دوم تا دوازدهم ماه سپتامبر است. با فیلیمو شات همراه باشید.


فیلم «کتاب بصیرت» با عنوان اصلی «The Book of Vision» که از حضور بازیگرانی همچون چارلز دنس (بازیگر سریال «بازی تاج‌وتخت» با عنوان اصلی Game of Thrones)، لاته فربیک (بازیگر هلندی سریال «غریبه» با عنوان اصلی Outlander) و سوریر گودناسون (بازیگر مطرح سوئدی سریال «بورگ در مقابل مک‌انرو» با عنوان انگلیسی Borg vs McEnroe) بهره‌مند است، به تاریخ رابطه بین پزشک و بیمار با روایتی از دید یک دانشجوی پزشکی زن به نام اوا (با بازی فربیک) می‌پردازد.

اوا تحصیلات تکمیلی خود را رها می‌کند تا تمرکزش را روی تاریخچه علم پزشکی بین زمان حال و قرن هجدهم معطوف کند. این فیلم سینمایی بعد از پخش چند مستند انگلیسی‌زبان که یکی از آن‌ها درباره ترنس مالیک است برای اولین بار به نمایش درخواهد آمد. کارلو هینترمن، کارگردان ایتالیایی «کتاب بصیرت»، همچنین در فیلم «درخت زندگی» (با عنوان اصلی The Tree of Life) که برنده جایزه نخل طلای سال ۲۰۱۱ شد، وظیفه کارگردانی سکانس‌های مربوط به ایتالیا را بر عهده داشته است.

فیلم «کتاب بصیرت»

مالیک به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی فیلم «کتاب بصیرت» از آغاز کار همراه این پروژه بوده است. طبق گفته‌های هینترمن و جراردو پانیچی او در گرد هم آوردن تیم منحصربه‌فرد فیلم کمک کرده است. این تیم شامل یورگ ویدما (مدیر عکاسی فیلم «حرامزاده‌های لعنتی» با عنوان اصلی Inglourious Basterds) به‌عنوان فیلمبردار پروژه و دیوید کرنک (کارگردان هنری فیلم «لینکلن» با عنوان اصلی Lincoln) به‌عنوان طراح صحنه می‌شود. هینترمن به خبرگزاری ورایتی گفته است که حمایت‌های کارگردان فیلم «روزهای بهشت» (با عنوان اصلی Days of Heaven) در قالب این نصیحت که «فیلمی که ذهنت را به خود مشغول کرده است را بساز» هم به کمک او آمده است.

هینترمن و پانیچی جزو اعضای یک گروه فیلمسازی رمی با عنوان بین‌المللی سیترولو (Citrullo) هستند که از متخصصان سینما تشکیل شده‌ است. آنها همچنین تهیه‌کننده فیلم‌هایی از عاموس گیتای، کارگردان فیلم «رابین، روز آخر» (با عنوان اصلی Rabin: the Last Day) و فیلم «کوه» (با عنوان ایتالیایی Monte) ساخته امیر نادری، که در جشنواره ونیز سال ۲۰۱۶ برای اولین بار به نمایش درآمد هم بوده‌اند. پانیچی گفته است: «اولین نمایش فیلم سینمایی هینترمن نقطه عطف مهمی برای راه پیش روی ما است.»

در همین حال هینترمن «کتاب بصیرت» را «بازی آینه‌ها در بین دو بعد» خواند و گفت جهش‌های زمانی در فیلم تا حدودی از نوع روایت داستان در بازی‌های ویدئویی الهام گرفته شده‌اند. او همچنین اشاره کرد که زمان نوددقیقه‌ای فیلم موجب ایجاد «سرعت موردنیاز برای خلق گرداب مداومی می‌شود که امیدوارم بینندگان را به داخل خود بکشد.» او همچنین ذکر کرد که در خلق لحن فیلم تمایزی بین روشنفکری و ژانر قائل نشده است. او گفت: «این فیلم مخلوطی از فیلم‌های «بری لیندون» (با عنوان اصلی Barry Lyndon) و «مارپیچ» (با عنوان اصلی Labyrinth) است».

چارلز دنس نقش یک پزشک اهل پروس در قرن هجدهم و همچنین دکترِ اوا در زمان حاضر را بازی می‌کند و گودناسون در نقش معلم تحقیقاتِ اوا ظاهر می‌شود. فیلیپو نیگرو، بازیگر ایتالیایی اولین سریال ایتالیایی نتفلیکس به نام «سوبورا: خون در رم» (با عنوان انگلیسی Suburra: Blood on Rome) و ایزولدا دیشاوک (بازیگر روسی فیلم «فاوست» با عنوان انگلیسی Faust) از دیگر بازیگران اصلی فیلم هستند.

اگرچه احتمال اینکه مالیک در هفته منتقدان ونیز ۲۰۲۰ حضور پیدا کند بسیار پایین است، اما هینترمن گفته است که امید دارد بازیگران هنگام اکران فیلم در جشنواره ونیز حضور داشته باشند. «کتاب بصیرت» محصول همکاری سه‌جانبه‌ای بین «سیترولو» و «سینما رای» در ایتالیا و شرکت Entre Chien et Loup در بلژیک و Luminous Arts در بریتانیا است.

هینترمن در آستانه اکران حضوری فیلم خود در جشنواره ونیز ۲۰۲۰ گفت: «هیچ اتفاقی شانسی رخ نمی‌دهد.» این جمله با توجه به این مسئله که فیلم «کتاب بصیرت» درباره «تولدی دوباره» است و به گفته هینترمن جشنواره فیلم ونیز «بعد از تلخی‌هایی که از سر گذرانده‌ایم، ابتکاری دوباره محسوب می‌شود» بسیار جالب است.

جیونا نازارو، نماینده منتخب مردم در هفته منتقدان ونیز ۲۰۲۰ گفت: «ما روی برگزاری مراسم به این شکل بسیار فکر کردیم.» او از مدیران نمایشگاه دوسالانه ونیز به خاطر نظارت بر جشنواره اصلی ونیز و همچنین برای به اشتراک گذاشتن یافته‌هایشان با آن‌ها در مورد معضلاتی که در مراسم در پیش رو خواهند داشت تشکر کرد و گفت «این کار اصلا آسان نخواهد بود اما پیام مهمی را به همراه خود خواهد داشت.» نازارو همچنین هینترمن را به‌عنوان «یک فیلم‌ساز واقعاً منحصربه‌فرد» تحسین کرد.

نازارو گفت: «افتتاح هفته منتقدان ونیز ۲۰۲۰ توسط او برای ما بسیار شگفت‌انگیز است، چراکه نشانه‌ای است از اینکه فیلم‌سازی به لطف اشخاصی که اشتیاق مادام‌العمر به سینما دارند و به جست‌وجو و پرسیدن سؤال‌ها ادامه می‌دهند تکامل می‌یابد.»


منبع: Variety

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil