واکنش اولیه منتقدان به «آتابای» ساخته نیکی کریمی؛ دردها و قصه‌ها

روز هفتم جشنواره، یکی از جنجالی‌ترین روزها به دلیل حواشی ریزودرشت در نشست‌های خبری بود که کار خود را با نمایش «آتابای» به‌پایان برد؛ جدیدترین ساخته نیکی کریمی ستاره و کارگردان سینما که این بار با همراهی هادی حجازی‌فر در مقام نویسنده و بازیگر، فضایی متفاوت را تجربه کرده است.
داستان درباره پرسه‌های مردی است که جوانی را پشت سر گذاشته و روزگارش در روستایی در منطقه آذربایجان از طریق بوم‌گردی و بازسازی بناها می‌گذارد؛ کسی که به‌نوعی بزرگِ شهر به‌حساب می‌آید.
«آتابای» با آنچه که در کارهای قبلی کریمی دیده‌اید، چه از منظر و چه از منظر ایده، متفاوت است و حضور حجازی‌فر هم به همان اندازه جذابیت دارد و این تفاوت را می‌توان در واکنش منتقدان به «آتابای» هم دید. فیلم، از پدیده‌های جذاب جشنواره امسال است.
واکنش اولیه تعدادی از منتقدان به «آتابای» را در فیلیمو شات مرور می‌کنیم.


مریم قربانی‌نیا: «آتابای» اثری است مملو از قاب‌های زیبا از طبیعتی بی‌نظیر که پس از سال‌ها عاشقانه‌ای را در سینمای ایران روایت می‌کند. فیلم، با وجود اینکه به زبان ترکی ساخته شده است اما به‌قدری خوش‌ساخت و دارای روند و قصه درستی است که مخاطب را تا پایان با خود همراه می‌کند.
بازی دل‌نشین هادی حجازی‌فر (که فیلمنامه را هم نوشته)، قصه را به خوبی پیش می‌برد و در ادامه، حضور جواد عزتی و سحر دولتشاهی کمک شایانی است به پیشبرد روند داستان و اغنای مخاطب.

علی نعیمی: «آتابای» ساخته نیکی کریمی یک عاشقانه آرام است. ساخته جدید کریمی، وامدار سینمای عباس کیارستمی است. فیلمی آرام با قصه‌ای لاغر که بیشترین بار درام آن، روی دوش روابط آدم‌هاست و قهرمان قصه تلاش می‌کند شخصیت فروپاشی‌شده‌ خودش را مجددا بازیابی کند. فیلم یک قدم مثبت در کارنامه‌ فیلمسازی کریمی است و به نظر می‌رسد، بتواند آینده کاری او را در مسیر درستی بازشناسایی کند.

بهنام شریفی: یکی از فیلم‌های خوب این دوره و بهترین فیلم نیکی کریمی با دو بازی خوب از حجازی‌فر و عزتی که می‌توانند بخت گرفتن جایزه را نیز داشته باشند. مسٲله، دیر راه افتادن قصه و زمینه‌چینی کم برای ایجاد عشق میان کاظم و سیماست. تصویرهای استیلیزه و استفاده درست از جغرافیا، نگاهی سینمایی را به فیلم می‌بخشد؛ نکته‌ای که در اکثر فیلم‌های امسال مشاهده نمی‌شود.

امین مبینی: کمتر کسی توقع داشت نیکی کریمی سازنده یکی از بهترین و جذاب‌ترین فیلم‌های جشنواره فجر امسال باشد. فیلم را هم که ببینید متوجه می‌شوید که «آتابای» بیش از آنکه تالیف کارگردانش باشد، فیلم هادی حجازی‌فر است. حجازی‌فر به‌عنوان فیلمنامه‌نویس اثر، در طراحی شخصیت اصلی و نوع ارتباط او با جغرافیا و دیگر آدم‌های فیلم بسیار موفق عمل کرده و در مقام بازیگر نقش، توانسته آن جزئیات را هنرمندانه بر پرده نمایش دهد. شخصیتی حمایت‌گر که زخم‌هایی از گذشته دارد و مسیری را طی می‌کند تا با آن زخم‌ها مواجه و دچار دگرگونی شود؛ شخصیتی جذاب و منحصربه‌فرد که از نمونه‌های ماندگار سینمای ایران محسوب خواهد شد.

سید آریا قریشی: یک گام بزرگ روبه‌جلو برای کریمی با فیلمنامه‌ای قابل‌قبول از هادی حجازی‌فر که حضور بسیار خوبی هم در نقش اصلی دارد. فیلم، ما را به‌تدریج با گذشته نه‌چندان شیرین شخصیت اصلی آشنا، ابعاد مختلف درونی او را معرفی می‌کند و روند بازسازی روحی او را به ما نشان می‌دهد. «آتابای» از معدود فیلم‌های جشنواره امسال است که جغرافیا ساخته و از آن برای انتقال حس و حال کلی داستان استفاده می‌کند. می‌توانست فیلم بهتری باشد اگر میان دو زخم پیش داستان شخصیت اصلی معلق نمی‌ماند و رابطه عاشقانه‌اش را زودتر شکل می‌داد. با وجود این، یکی از فیلم‌های قابل‌قبول جشنواره امسال محسوب می‌شود.


شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.