اکران آنلاین فیلم مردن در آب مطهر ساخته جدید برادران محمودی | ترس از دریا

در این روزها که دوباره مسئله حضور افغان‌ها در ایران به تیتر رسانه‌های مختلف تبدیل شده، تماشای فیلم مردن در آب مطهر می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای ورود به این بحث و پیگیری آن از زوایای مختلف باشد.

بعد از هفت و نیم، فیلم دیگری از برادران محمودی در نوبت اکران آنلاین قرار گرفته: مردن در آب مطهر که یکی از آثار جنجالی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر بود و واکنش‌های ضدونقیضی را از سوی منتقدان به همراه داشت. نمایش ساخته جدید برادران محمودی فرصت مناسبی است تا در فیلیمو شات نگاهی داشته باشیم به مردن در آب مطهر و کارنامه این برادران فیلمساز که همواره موفق به جلب توجه رسانه‌ها شده‌اند.


قصه درباره چند جوان افغان است که قصد دارند به اروپا بروند و در این راه با تمام سختی‌ها و گرفتاری‌های معمول مهاجران غیرقانونی و پناهنده‌ها مواجه می‌‌شوند. در مقابل این سختی‌ها و سدها، عشق تنها چیزی است که شاید به دادشان برسد و نجاتشان دهد.


نقد و بررسی فیلم شورش بی دلیل | سقوط ارزش‌های خانوادگی


در سینمای دهه نود، برادران محمودی پدیده‌های منحصر به فردی هستند؛ فیلمسازانی پرکار و سرشار از انگیزه و دغدغه که بیش از مانورهای رسانه‌ای به دنبال فرصت برای ساخت اثری تازه می‌گردند. چند متر مکعب عشق، رفتن، شکستن همزمان بیست استخوان، هفت و نیم و همین مردن در آب مطهر کارنامه آن‌ها را تشکیل می‌دهد. در تمام این فیلم‌ها شاهد یک قصه عاشقانه مغموم و نافرجام هستیم که به دغدغه‌های اجتماعی بزرگ و سخت گره خورده. گرچه معمولا دو برادر را به‌عنوان زوج فیلمساز در نظر می‌گیرند و حتی در جریان ساخت سریال تلویزیونی هم مشترکا مسئولیت کارگردانی را بر عهده داشتند، میان سلیقه و رویکرد سینمایی آن‌ها تفاوت‌های آشکاری وجود دارد. نوید محمودی معمولا بیشتر به دنبال نگاه بیرونی و اجتماعی به موقعیت‌های دراماتیک فیلم‌هاست و از این رو، مردن در آب مطهر هم به رفتن و هفت و نیم نزدیکی بیشتری دارد و دغدغه زیست افغان‌های ساکن ایران در اثر پررنگ‌تر است.


نقد و بررسی فیلم ابلق در سی و نهمین جشنواره فجر


نمایی از فیلم مردن در آب مطهر

مهاجران و ساکنان افغان و مطالبه حقوق شهروندی یکی از مهمترین مسائل اجتماعی ایران در دهه اخیر بوده و بسیار در رسانه‌ها و از جنبه‌های گوناگون به این موضوع پرداخته شده است. در بحث سینما نیز طبعا برادران محمودی جزو پیش‌قراول‌های پرداختن به این مسئله محسوب می‌شوند. اما آنچه در چند ساخته اخیر واکنش‌های ضدونقیض منتقدان را نسبت به فیلم‌ها به همراه داشته، فاصله میان درام و دغدغه اجتماعی است و اینکه درام تا کجا می‌تواند در خدمت دغدغه قرار بگیرد؟


۱۶ فیلم اجتماعی جذاب از سینمای ایران | جامعه به روایت سینما


تاکید اصلی مردن در آب مطهر به نمایش درآوردن بحرانی است که بسیاری از جوانان افغان در ایران از سر می‌گذرانند. همین تأکید باعث شده که فیلم از شخصیت‌ها فاصله بگیرد و در خیلی از لحظات احساسات و رنجی که آن‌ها متحمل می‌شوند برای عموم تماشاگران قابل‌لمس نباشد. البته مانند دیگر ساخته‌های برادران محمودی، حضور بازیگران جوان و باآتیه به فیلم یاری فراوانی رسانده است.


نقد بررسی فیلم تک تیرانداز در سی و نهمین جشنواره فجر


در این روزها که دوباره مسئله حضور افغان‌ها در ایران به تیتر رسانه‌های مختلف تبدیل شده، تماشای مردن در آب مطهر می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای ورود به این بحث و  پیگیری آن از زوایای مختلف باشد. البته نباید فراموش کرد که اثر ساخته شده درباره یک مسئله،  فارغ از کیفیت، قرار نیست که با خود مسئله مترادف شود.


معرفی و بررسی جدیدترین فیلم‌های سینمایی ایرانی


فیلم مردن در آب مطهر ساخته نوید محمودی و به تهیه‌کنندگی جمشید محمودی با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدری‌نیا، صدف عسگری، سوگل خلیق، علیرضا مهران و… هم‌اکنون در سینمای آنلاین فیلیمو برای تماشا موجود است.

فیلم مردن در آب مطهر در فیلیمو

واکنش منتقدان به مردن در آب مطهر ساخته نوید محمودی | مرثیه مهاجران بی‌وطن

چند مترمکعب عشق اولین ساخته برادران محمودی، یکی از پدیده‌های جشنواره سال ۹۲ بود. نوید در مقام نویسنده و کارگردان و جمشید در سمت تهیه‌کننده، عاشقانه‌ای تکان‌دهنده با پس‌زمینه‌ای اجتماعی درباره مشکلات مهاجران افغان ساخته بودند. محمودی‌ها با دو فیلم بعدی خود، رفتن و شکستن همزمان بیست استخوان موفق به کسب جایزه و واکنش منتقدان مثبت در جشنواره‌های بین‌المللی شدند، هرچند که فیلم‌هایشان چندان باب طبع بدنه سینمای ایران نبود. امسال، دوباره و با فیلم جدید خود به جشنواره فجر آمده‌اند. مردن در آب مطهر داستان تلاش جانفرسای چند جوان افغان برای مهاجرت را روایت می‌کند و بازیگران جوان و باآتیه‌ای چون علی شادمان، صدف عسگری و ندا جبرائیلی در آن ایفای نقش کرده‌اند.
ششمین روز از جشنواره فجر نیز با نمایش همین فیلم در پردیس ملت به کار خود پایان داد.
واکنش تعدادی از منتقدان را به مردن در آب مطهر ساخته نوید محمودی در فیلیمو شات مرور می‌کنیم. این فیلم از ۴ دی ۹۹ در سینمای آنلاین فیلیمو اکران می‌شود.


فیلم سینمایی ستاره بازی



مریم قربانی‌نیا: قصه دردناک مهاجرانی که در بدترین شرایط و با سختی‌های بسیار، سعی در فرار از کشورشان دارند و در این راه با مشکلاتی مواجه می‌شوند، آزار می‌بینند و حتی کشته می‌شوند؛ اما بااین‌حال تمام مشکلات مهاجرت را به جان می‌خرند، چرا که نمی‌توانند شرایط بدتر کشورشان را تحمل کنند و به امید زندگی بهتر قدم در راهی می‌گذارند که پایانش نامعلوم است. نکته تلخ ماجرا اینجاست که این مسائل مختص افغان‌ها نیست، بلکه تمام مهاجران در سراسر جهان را شامل می‌شود.

علی نعیمی: مردن در آب مطهر ادامه منطقی آثار پیشین برادران محمودی است. فیلمی در نقد پذیرش مهاجرت و رخدادهای تلخ پیرامون آن که این بار با قصه‌ای لاغرتر سعی دارد مخاطب را نسبت به اندوه مردم افغان که در ایران زندگی می‌کنند، آگاه کند. فیلم برادران محمودی، به‌هیچ‌وجه اثری ضدایرانی نیست و هر آنچه که فراتر از فیلم به آن سنجاق شود جفا به اتمسفر اثر است. اگرچه نسبت به کارنامه خود فیلمساز اثری ضعیف به‌حساب می‌آید، باز هم در میان انبوه آثار فاقد دغدغه فیلم قابل‌احترامی است.


نقد فیلم مسخره باز همایون غنی زاده؛ همه آنچه باید بدانید!


حمید سلیمی: درامی کم‌رمق که موتورش تازه در یک‌سوم پایانی روشن می‌شود. شخصیت‌ها و موقعیت‌های اصلی که تازگی ندارند، کلیشه‌ها، ریتم کند (که تقریبا درد مشترک تمام فیلم‌های امسال بوده) و اجرای بازیگر اصلی، عواملی هستند که لذت بردن از این محصول تازه خاندان محمودی را دشوار کرده. شائبه توهین به ایرانیان درباره این فیلم هم به‌صورت جدی مطرح شده است که من چنین چیزی را حس نکردم.

بهنام شریفی: روایت فیلم مردن در آب مطهر ساخته نوید محمودی میان الگوی خرده‌پیرنگ و شاه‌پیرنگ سرگردان است؛ روایت، در حد و حدود ایده‌ اولیه‌ خود می‌ماند و پیرنگ گسترش پیدا نمی‌کند. شخصیت‌ها درست شکل نمی‌گیرند و فیلم نمی‌تواند مساله آدم‌هایش را برای مخاطبش مهم و سرنوشت آن‌ها را دارای اهمیت کند.

مردن در آب مطهر نوید محمودی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil