تلاش برای فیلمسازی به سبک اصغر فرهادی!

آنچه درباره مغز استخوان می‌دانیم

در فیلیمو ببینید

فیلم مغز استخوان ساخته حمیدرضا قربانی که در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر به نمایش درآمده بود و با تاخیر ۳ ساله روانه پرده اکران سینماها شده بود به تازگی به صورت اختصاصی از فیلیمو در قالب اکران آنلاین به نمایش درآمده است.

خلاصه داستان فیلم مغز استخوان

خلاصه داستان فیلم مغز استخوان از این قرار است؛ پیام پسر بهار (پریناز ایزدیار)، دچار سرطان شده و دکترها همه راه‌ها را رفته و هیچ راهی برای درمان این بچه غیر از استفاده از بانک خون بند ناف نیافته‌اند و این در حالی است که بهار از همسرش جدا شده و با همسر فعلی‌اش حسین (بابک حمیدیان) زندگی می‌کند. از طرفی پدر پیام (جواد عزتی) به جرم قتل و تجاوز تا یک ماه دیگر اعدام می‌شود. بهار نهایتاً برای به دنیا آوردن بچه جدید مجبور می‌شود علیرغم میل قلبی خود و همسرش جدا شود تا بتواند با پدر پیام ازدواج کند و…

تماشای فیلم مغز استخوان در فیلیمو

بازیگران و عوامل فیلم مغزاستخوان

دومین ساخته سینمایی حمیدرضا قربانی نیز همچون ساخته اولش از حضور بازیگران به نام بهره می‌برد. پریناز ایزدیار در کنار بابک حمیدیان و جواد عزتی مثلث اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند. حضور نوید پورفرج و بهروز شعیبی ترکیب بازیگران کنجکاوی‌برانگیزی برای این فیلم درست کرده است.

عوامل مغز استخوان هم عبارتند از: موسیقی: بابک میرزاخانی، فیلم‌بردار: مرتضی قیدی، تدوین‌گر: هایده صفی‌یاری و مریم نراقی و تهیه‌کننده: حسین پورمحمدی

درباره حمیدرضا قربانی کارگردان مغز استخوان

حمیدرضا قربانی کارگردان سینما پیش از آنکه اولین تجربه فیلمسازی خود را پشت سر بگذارد به عنوان دستیار اصغر فرهادی در فیلم درباره الی حضور داشت. تجربه‌اندوزی قربانی در درباره الی باعث شد بیشترین نفع را برای ساخت نخستین فیلمش ببرد و اعتبار نام فرهادی نگاه فیلمسازی قربانی را هم به همان سمت و سوی فیلمساز مولف کشورمان برد. خانه خیابان چهل و یکم درست در همان اتمسفر فیلم‌های فرهادی در جشنواره سال ۹۴ روی پرده رفت و تحسین منتقدان را در پی داشت.

قربانی سپس برای ساخت مغز استخوان فیلمنامه‌ای از علی زرنگار را دستمایه ساخت فیلم قرار داد. زرنگار که با تجربه نوشتن فیلمنامه‌هایی با موضوعات تلخ اجتماعی برای خودش نام و نشانی دست و پا کرده و پیش از آن با وحید جلیلوند فیلم بدون تاریخ بدون امضا را ساخته بود در مغز استخوان نیز روایتی تلخ و اجتماعی از زندگی یک خانواده ایرانی را دستمایه درام خود کرده است. قربانی اگرچه فیلمسازی را نسبت به دیگر همکارانش دیرتر آغاز کرد اما با همین دو فیلم نشان داد نبوغ و استعداد خوبی برای روایت داستان‌هایی به ظاهر ساده و باطنی پیچیده دارد و در این مسیر باید منتظر فیلم‌های جدید او باشیم.

فیلم مغز استخوان

حضورهای جشنواره‌ای و افتخارات فیلم

مغز استخوان در مجامع بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت و برای نمایش در جشنواره فیلم ونکوور برگزیده شد. همچنین در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر هم برای فیلمنامه علی زرنگار و بازیگری نوید پورفرج نیز نامزد دریافت جایزه شد.

مغز استخوان در بین ۵ فیلم برتر آرای مردمی، در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر قرار گرفت و نظر مخاطبان را جلب کرد.

لیست فیلم های اجتماعی برتر سینمای ایران

نقد و بررسی منتقدان درباره مغز استخوان

ماهنامه فیلم

هوشنگ گلمکانی | یکی از فیلم‌هایی که تماشای آن را توصیه می‌کنم، مغزاستخوان است. کارگردان آن، پیش از این دستیار اصغر فرهادی بوده و با اینکه تاثیرهای همکاری با فرهادی را در فیلم می‌بینیم، اما مغز استخوان فیلم مستقلی است و هویت فیلمساز را به همراه دارد.

محسن بیگ‌آقا | فیلم و روند آن پیچیده و هیجان انگیز است و درگیر شدن احساسات مخاطب با کاراکترها از امتیازهای این فیلم است.

سینماسینما

ایلیا محمدی‌نیا | مغز استخوان به کارگردانی حمید رضا قربانی فیلم مهندسی فیلمنامه است. در واقع فیلم پیش از تولید پروسه ای سخت را در شکل دهی فیلمنامه پشت سر گذاشته است. پروسه سختی که در آن نویسنده اثر علی زرنگار می خواست با نگاهی به شیوه فیلمنامه نویسی اصغر فرهادی فیلمنامه مغز استخوان را به سرانجام برساند.

فیلیموشات

محمدرضا مقدسیان | همگن نبودن و امتزاج پیدا نکردن موقعیت‌های داستانی فیلم مغز استخوان باعث شده تمام موقعیت‌ها چیده شده و مصنوعی به نظر برسد و در نهایت بعد از پایان فیلم مخاطب به جای درگیر شدن با داستان و رسیدن به تحول درونی، توجهش به چیده‌شدگی‌های درونی فیلمنامه برای پیچیده به نظر رسیدن موقعیت‌ها جلب می‌شود. این یعنی فیلم به روح واحد نرسیده و بیشتر تلاشی منطقی برای ترسیم یک موقعیت داستانی بی‌روح بوده است.

امید ذاکرنیا | فیلمی با داستانی پیچیده ساخته حمیدرضا قربانی که چهره‌های مطرحی چون پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان و جواد عزتی در آن بازی می‌کنند. بهار (قهرمان فیلم)، به خاطر نجات جان بچه‌اش حاضر است دست به هر کاری بزند و در این راه از خانواده گرم و شوهرش می‌گذرد. فیلم، پا به دنیای مسائل شرعی و حقوقی می‌گذارد و احتمالا از این نظر در معرض نقدهای تخصصی زیادی قرار می‌گیرد و پتانسیل خبرساز شدن را دارد.

سید آریا قریشی | مقدمه‌چینی مناسبی دارد و شخصیت اصلی، هدف و موانع اصلی بیش‌رویش را به ما معرفی می‌کند. با وجود این، داستان از جایی عملاً منحرف می‌شود؛ ناگهان با خط داستانی جدیدی روبه‌رو می‌شویم که به‌درستی به خط اصلی متصل نشده است، راه خود را می‌رود و نیمه‌کاره هم رها می‌شود. و البته کم‌توجهی به خط اولیه داستانی باعث می‌شود تا پایان‌بندی فیلم، بدون مقدمه و ناگهانی به نظر برسد.

بهنام شریفی | داستانک‌های فیلم آن‌قدر زیاد هستند و چنان گره پشت گره شکل می‌گیرد که فیلمنامه‌نویس نمی‌داند چگونه داستان را ببندد. امتیاز فیلم، بازی‌های خوب عزتی و ایزدیار است. «مغز استخوان» به‌شدت تحت الگوی فیلمنامه‌نویسی فرهادی است؛ تفاوت، در میزان منطقی بودن گره‌هاست. این حجم از پیچ‌خوردگی در یک روایت، کمی تا قسمتی غیرمنطقی است.

بهمن عبدالهی | «مغز استخوان» یک ملودرام خانوادگی است که خوب شروع می‌شود ولی خوب به‌پایان نمی‌رسد. مشکل اصلی فیلم، این نیست؛ درواقع داستان پروپیمانی دارد که می‌تواند هر بار ماجرای تازه‌ای رو کند. ظاهر امر، درگیری زن و شوهری است برای نجات فرزند سرطانی‌شان. اما به‌تدریج قصه‌های دیگری به میان می‌آید؛ هرکدام این‌ها داستانک‌ها می‌توانند پلات یک فیلم کامل باشند؛ همه این‌ها هست و هیچکدام هم نیست. مهم‌ترین قصه فیلم، واقعیت تنهایی زن در میان عرف و قانون و مهر مادری و عشق به همسر جدید است که در میانه آنهمه ماجرا، به پرداخت لازم و کافی نمی‌رسد. فیلم مغز استخوان، دچار پراکنده‌گویی است و فرصتی کامل برای پرداختن به درونیات زن و شوهر اصلی فراهم نمی‌کند. بااین‌حال می‌شود فیلم را تا انتها تماشا کرد.

 

پوستر و تیزر فیلم مغز استخوان

عکس های فیلم مغز استخوان

بابک حمیدیان در فیلم مغز استخوان پریناز ایزدیار در فیلم مغز استخوان پریناز ایزدیار و بابک حمیدیان در فیلم مغز استخوان پریناز ایزدیار در فیلم مغز استخوان نوید پورفرج بهروز شعیبی بابک حمیدیان نوید پورفرج در فیلم مغز استخوان پریناز ایزدیار در فیلم مغز استخوان پریناز ایزدیار در فیلم مغز استخوان جواد عزتی در فیلم مغز استخوان بابک حمیدیان پریناز ایزدیار در فیلم مغز استخوان

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

15 نظر
  1. فائزه می‌نویسد

    خیلی بد بود . اگه یه بچه قرار بود داستان بگه خیلی قشنگتر از این نویسنده پایان بندی میکرد .

  2. حمید توانا می‌نویسد

    سلام فیلم خوب شروع شد و عالی دنبال شد تا جایی که فیلنامه نویس و کارگردان فکر نتیجه گیری فیلم رو نکردن و فیلم تمام شد در صورتی که مشخص نشد جواد عزتی اعدام شد یا نه خانواده مقتول رضایت دادند یا نه اونی که دختره را کشته بود چی شد پسری که سرطان داشت خوب شد ؟ رابطه جواد عزتی با همسرش به کجا کشید در کل این فیلم میتونست بهتر از این وبا یه نتیجه گیری عالی تموم بشه یا سریالی باشه چون جای چندین قسمت داشت ولی خوب فیلم ایرانی دیگه همین هم زیادی به خاطر همینه که اکثر مردم ترجیح میدهند به جای فیلم ایرانی فیلمهای خارجی ببینند

  3. زهره می‌نویسد

    ملاقات خصوصی کی اکران میشه؟ خیلی وقته تو سینماست

  4. شادی می‌نویسد

    این موضوعات از کجا به دهن فیلمساز ایرانی میرسه؟؟؟؟؟
    اینهمه موضوعات که دغدغه مردم هست مثل نداشتن شغل یک نخبه که خیلی دنبال کار دویده ، یا تلاش یک مادر برای درمان بچه ش با کارکردن زیاد و کمک از خیریه ها و……که دغدغه های واقعی مردم هستن ، اینارو شماها نمیبینین؟؟؟؟باید برین چیزهایی رو ازش فیلم بسازین که حتما موضوعات کمر به پایین توش باشه؟؟؟

  5. علی می‌نویسد

    ملاقات خصوصی خیلی خووبه درجه یک نامبروان

  6. سجاد می‌نویسد

    سلام فیلیمو ملاقات خصوصی کی میاد
    تو سایت نوشته مرداد ماه اکران آنلاین میشه آیا درسته خواهشا جواب بده

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      تصمیم تهیه‌کننده محترم هرچی باشه. اگه گفتند مرداد، ایشالا مرداد.

  7. Mahi می‌نویسد

    فیلیمو خوشحال میشم جواب بدی آیا ملاقات خصوصی از طریق پلتفرم شما اکران آنلاین میشه؟ و اینکه تا آخر مرداد اکران آنلاین میشه؟ یا اصلا ممکنه توی تابستون اکران بشه؟

  8. Mahi می‌نویسد

    فیلیمو خوشحال میشم جواب بدی آیا ملاقات خصوصی از طریق پلتفرم شما اکران آنلاین میشه؟ و اینکه تا آخر مرداد اکران آنلاین میشه؟

  9. s می‌نویسد

    این هفته ملاقات خصوصی اکران میشه ادمین

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      این هفته؟ نه… بعیده تا این لحظه.

  10. رضا می‌نویسد

    سلام
    ۱- فیلم از طریق نماوا نگاه کردم.هزینه کردم و نگاه کردم
    ۲- موضوع جالب و تاثیرگذار بود.
    ۳- چالش های تداخل قانون با وضع موجود به تصویر کشیده شد که خوب بود.
    ۴- بازیگران خوب بازی داشتند.

    اما انتهای فیلم کاملا مزخرف بود .چندین سکانس بی نتیجه شد اگر قرار بود نتیجه بگیریم و در تخیلاتمون سناریو داشته باشیم پس چرا اساس پخش فیلم کجا نوشته شده و وظیفه فیلم نامه نویس چیه و نقش کارگردان اینجا کجاست !!!!!!!!!
    دیگه ازاین طور فیلمهای بیانتها درست نکنید و مردم سرکار نزارین .
    ناخرین لحظات خواستم نمره خوبی بدم ولی از ۲۰ ، نمره ۸ میدم .
    تمام

  11. fan می‌نویسد

    سلام وقت بخیر خبر اکران آنلاین ملاقات خصوصی در مرداد ماه مربوط به پلتفرم شما میشه؟

  12. m.reza می‌نویسد

    کی میاد فیلیمو؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      همین هفته…

fosil