گزارش روز سوم جشنواره در پادکست فیلیمو شات

سه روز از سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر را پشت سر گذاشته‌ایم و به‌تدریج، با کنار رفتن ابرهای تردید و کنجکاوی، سیمای جدید سینمای ایران دارد خود را نشان می‌دهد. مهم‌ترین اتفاق در روز سوم، نمایش دو فیلم با اشاره به موضوعات مهم تاریخ معاصر، همراه با جنبه‌های قابل‌بحث درزمینه امنیت ملی بود؛ «روز صفر» ساخته سعید ملکان و «آبادان یازده ۶۰» ساخته مهرداد خوشبخت.
واکنش‌ها به این دو فیلم و متن و حواشی آن‌ها را در گزارش روز سوم جشنواره بررسی کرده‌ایم؛ با پادکست فیلیمو شات همراه باشید.


چه خواهیم شنید؟

در اپیزود سوم از پادکست فیلیمو شات، علی ملاصالحی بار دیگر میزبان امین مبینی و سید آریا قریشی است تا درباره جشنواره فجر صحبت کنند. در مقایسه با روزهای قبل، سومین روز جشنواره با فضای جنجالی‌تری در نشست‌های خبری همراه بود؛ به‌ویژه نشست مربوط به فیلم «روز صفر» که احتمالا بخشی از آن را در گزارش ویدیویی فیلیمو شات تماشا کرده‌اید. اما صحبت‌های این اپیزود، فقط به جنجال‌های ژورنالیستی محدود نمی‌شود.

آنچه در بخش دیگر گزارش صوتی روز سوم جشنواره می‌شنوید به جنبه‌های فرامتنی در حوادث واقعی الهام‌بخش دو فیلم مهم سومین روز اختصاص دارد؛ این‌که چطور در کمتر از یک دهه گذشته، واکاوی حقایق ناگفته و ناشنیده از تاریخ معاصر در سینمای ایران به رویکردی جدی تبدیل شده و این نگاه فیلم به فیلم، ابعاد و جنبه‌های تازه‌ای به خود می‌گیرد؛ چه از منظر فرم و تکنیک و چه از منظر تلاش برای رسیدن به گفتمان و نگاهی تازه در باب موضوعات چالشی و مهمی چون امنیت ملی در فضای فرهنگی و هنری کشور. امری که همین امسال، محور اصلی تعدادی از فیلم‌های قابل‌بحث جشنواره را تشکیل داده و نیازمند نگاه دقیق و بررسی دوباره است.

برای دنبال کردن و شنیدن گزارش مفصل‌تر از مباحث و موضوعات مربوط به روز سوم جشنواره فجر، پادکست فیلیمو شات در دسترستان قرار دارد.
* اصلاحیه: در قسمتی از صحبت‌ها، امین مبینی درباره «روز صفر» به نقل از مسعود فراستی صفت «مهم‌ترین فیلم امنیتی سینمای ایران» را به‌کار می‌برد؛ در صورتی که آقای فراستی درباره این فیلم از عبارت «مهم‌ترین فیلم ضدامنیتی سینمای ایران» استفاده کرده‌اند.


شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.