از درام عصبی تا فیلم جنجالی برادران محمودی

سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، روزهای پرتنش و پرحاشیه هم کم نداشته است؛ چه به دلیل فیلم‌ها و موضوعاتشان که واکنش‌های متفاوتی را برانگیختند و چه به دلایل فرامتنی و حواشی پیش‌آمده برای فیلم‌ها. شاید یکی از دلایل این میزان عصبیت و تنش، بازتاب چیزی است که در عالم واقعیت هم تجربه می‌کنیم. فیلم‌های بحث‌برانگیز روز ششم، «کشتارگاه» ساخته عباس امینی و «مردن در آب مطهر» از برادران محمودی بودند.
برای دنبال کردن واکنش‌ها به این دو فیلم و گزارش روز ششم جشنواره فجر با پادکست فیلیمو شات همراه باشید.


چه خواهیم شنید؟

در این اپیزود، علی ملاصالحی با سید آریا قریشی درباره «کشتارگاه» و «مردن در آب مطهر» گفتگو می‌کند؛ دو فیلم با ایده‌های اولیه بحث‌برانگیز که واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته‌اند.

عباس امینی، پیش‌ازاین با فیلم‌های تجربی و کوچکی چون «والدراما» و «هندی و هرمز» به جشنواره‌های خارجی سفر کرده بود و حالا با «کشتارگاه» به بخش نگاه نو جشنواره فجر آمده است. یک درام اجتماعی با مایه‌های جنایی که داستانش را در دل جامعه‌ای آلوده به فساد و طمع روایت می‌کند. ازجمله نکاتی که اکثر منتقدان درباره فیلم به آن اشاره کرده‌اند، بازی قابل‌اعتنای امیرحسین فتحی در نقش اصلی و تلاش امینی برای خلق فضایی متفاوت است.

فیلم آخر این روز هم که حسابی جنجال به پا کرد، ساخته جدید برادران محمودی بود. فیلمسازانی که سال ۹۲ با «چند مترمکعب عشق» در جشنواره فجر درخشیدند و بعدازآن با «رفتن» و «شکستن همزمان بیست استخوان» در جشنواره‌های بین‌المللی حضور پیدا کردند. نکته مشترک تمام آثار آن‌ها پرداختن به بحران‌های مهاجران افغان است و این بار نیز داستان گروهی از جوانان افغان را روایت می‌کنند که قصد مهاجرت دارند و در این راه با سختی‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند.

برای دنبال کردن و شنیدن جزییات بیشتر، گزارش اختصاصی روز ششم جشنواره از طریق پادکست فیلیمو شات در دسترس شما قرار دارد.


شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.