چالش‌های جدید سینمای اجتماعی؛ مادر مستاصل، روحانی مصمم

کم‌کم داریم به روزهای آخر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر نزدیک می‌شویم و هرچه پیش می‌رویم رقابت سخت‌تر می‌شود و سطح انتظارات از فیلم‌ها بالاتر می‌رود. نکته قابل‌توجه درباره فیلم‌های امسال این است که همچنان سهم قابل‌ملاحظه‌ای از تولیدات، به سینمای اجتماعی و دغدغه‌محور اختصاص پیدا کرده؛ از جمله دو فیلم «مغز استخوان» و «روز بلوا» هرکدام به‌نوعی درام اجتماعی محسوب می‌شوند.
برای دنبال کردن واکنش‌ها به این دو فیلم و متن و گزارش روز پنجم جشنواره با پادکست فیلیمو شات همراه باشید.


چه خواهیم شنید؟

در این اپیزود، علی ملاصالحی با سید آریا قریشی درباره‌ آخرین ساخته‌های حمیدرضا قربانی و بهروز شعیبی با هم گفتگو می‌کنند؛ دو فیلم با ایده‌های اولیه‌ی بحث‌برانگیز.
قربانی که سابقه‌ دستیاری اصغر فرهادی را در کارنامه دارد، یکی دیگر از فیلمسازان رشد یافته در مکتب فرهادی است که تکیه‌ اصلی‌اش بر یافتن موقعیت‌های دراماتیک در دل اتفاقات روزمره و قرار دادن شخصیت در برابر چالش‌های اخلاقی است؛ شاید با این تفاوت که سراغ شخصیت‌هایی از طبقات متفاوت می‌رود که البته فرهادی هم در آغاز کارش، با «رقص در غبار» و «شهر زیبا» به چشم آمد. «مغز استخوان»، داستان مادری با نقش‌آفرینی پریناز ایزدیار را روایت می‌کند که برای نجات جان فرزندش بر سر دوراهی سختی قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین نکته‌ای که منتقدان و تماشاگران درباره فیلم روی آن دست گذاشته‌اند، سیر قصه و شخصیت‌هاست که از جنبه‌های متفاوتی می‌تواند موردبحث قرار بگیرد.

همچنین شعیبی نیز پس از موفقیت «سیانور» و «دارکوب»، به سراغ داستانی با تم مسئولیت اجتماعی یا اعتبار فردی در دل جامعه آلوده به فساد مالی رفته است، ایده‌ای که وقتی با محوریت یک شخصیت روحانی پیش برود، می‌تواند جسورانه باشد.
برای دنبال کردن و شنیدن جزییات بیشتر، گزارش اختصاصی روز پنجم جشنواره از طریق پادکست فیلیمو شات در دسترس شما قرار دارد.


شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.