نگاهی به آمار مخاطبان و کارنامه کاری بازیگری که در تمامی نقش‌ها ستاره است

پرویز پرستویی؛ درخشان چون چشم‌هایش…

دوم تیر سالگرد تولد این رکورددار کسب سیمرغ بازیگری سینمای ماست

پرویز پرستویی یکی از پرافتخارترین بازیگران تاریخ سینمای ایران است. او علاوه در نقش‌های درام، در کمدی هم درخشان بوده و اگرچه سیمرغ‌های پرشمارش را برای نقش‌های غیرکمدی گرفته ولی با فیلم‌های طنز، برای مردم هم محبوب و دوست‌داشتنی است. او در تمامی نظرسنجی‌های سینمای ایران جزو ۵ بازیگر برتر قرار می‌گیرد و حالا به بهانه تولدش بد نیست مروری داشته باشیم بر تعداد تماشاگران آثار اکران شده پرویز پرستویی در سینماهای ایران از ۱۳۶۴ تا به امروز که کمتر کار می‌کند و بیشتر در فضای مجازی می‌نویسد.

دهه ۶۰ | اولین نقش آفرینی، اولین جایزه

پرویز پرستویی بازیگری در سینما را از سال ۱۳۶۲ و با فیلم دیار عاشقان ساخته حسن کاربخش آغاز کرد و برای بازی در همین فیلم از دومین دوره جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد. فیلم دیار عاشقان همچنین جایزه مخصوص داوران را هم به دست آورد. محسن صادقی‌نسب، قدرت‌الله لطیفی، جلال عزیزی و الیزا جوهری‌مشفق از دیگر بازیگران فیلم بودند.

متاسفانه از میزان تعداد مخاطبان ۲ فیلم اول پرستویی (دیار عاشقان و پیشتازان فتح) به دلیل اینکه قبل از سال ۱۳۶۴ اکران شدند، آمار دقیقی در دسترس نیست.

او طی دهه ۶۰ در ۴ فیلم دیگر نقش‌آفرینی کرد که از این میان می‌توان به حضور ماندگار و تاثیرگذارش در فیلم «شکار» به کارگردانی مجید جوانمرد اشاره کرد. «شکار» که در سال ۱۳۶۷ ساخته شد پربیننده‌ترین فیلم دهه ۶۰ کارنامه پرویز پرستویی است. او در این فیلم همراه با خسرو شکیبایی زوج ماندگاری را به تصویر کشیدند. «شکار» با حضور دیگر بازیگرانی چون عنایت بخشی، مهری ودادیان، نقی سیف‌جمالی، نعمت‌الله گرجی و … در تاریخ ۲۵ مرداد سال ۱۳۶۸ به روی پرده سینماهای ایران رفت و موفق شد یک میلیون و ۲۲۵ هزار نفر را به سالن‌های سینما بکشاند و رتبه ۸ جدول پرتماشاگرترین‌های سال را از آن خود کند.

«پیشتازان فتح»، «سازمان ۴» و «حکایت آن مرد خوشبخت» ۳ فیلم دیگر پرستویی در دهه ۶۰ بودند که دو تا از آن‌ها در سینماهای ایران به روی پرده رفتند. فیلم «سازمان ۴» ساخته حسن جوانبخش و نقش‌آفرینی اصغر محبی، منوچهر اولیایی، هرمز سیرتی، مهدی آرین‌نژاد و … هم در تاریخ ۲۵ آذر سال ۱۳۶۷ در سینماهای ایران به نمایش درآمد و نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر تماشاگر داشت و جایگاه ۲۲ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال را به دست آورد.

در فیلم «حکایت آن مرد خوشبخت» به کارگردانی رضا حیدرنژاد که آخرین فیلم اکران شده پرستویی در دهه ۶۰ بود، محمود جعفری، فتحعلی اویسی، کتایون ریاحی، تانیا جوهری، علی کسمایی، نیکو خردمند و … هنرنمایی کردند. فیلم تنها ۱۴۵ هزار نفر بیننده داشت و رتبه ۷۶ جدول پرتماشاگرترین‌های سال را به خود اختصاص داد.

تماشای آنلاین فیلم شکار

نیمه دهه اول ۷۰ | پرویز با من است

پرویز پرستویی در دهه ۷۰ با اینکه در سال ۱۳۷۰ و با سریال «رعنا» ساخته داود میرباقری تا حدودی نزد مخاطب عام شناخته شده بود و با فیلم مار به کارگردانی مجید جوانمرد و بازی جلال مقدم، فرزانه کابلی، بهزاد فراهانی و پرستو گلستانی در اکران سال ۱۳۷۱ با استقبال نچندان قابل قبول تماشاگران مواجه شده بود، اما با نقش آفرینی به یادماندنی‌اش در فیلم/سریال لیلی با من است ساخته کمال تبریزی در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر درخشید و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد و نشان داد که در اجرای نقش کمدی هم توانایی عجیب و غریبی دارد.

البته او در سال ۱۳۷۳ در فیلم آدم برفی به کارگردانی داود میرباقری هم تبحر خود را در بازی در نقش کمدی به رخ کشیده بود اما چون آدم برفی در آستانه حضور در جشنواره سیزدهم فیلم فجر و در حالی که حتی نام فیلم در جدول‌های زمان‌بندی سینماها هم درج شده بود به یکباره به محاق توقیف رفت و پس از ۳ سال و در حالی که کاست‌های ویدئوی بی‌کیفیت فیلم در سراسر ایران دست به دست می‌گشت، بدون سانسور به اکران عمومی درآمد.

فیلم لیلی با من است با نقش آفرینی محمود عزیزی، شهره لرستانی، رحمان باقریان، حسین معلومی و مهدی فقیه ۱۷ خرداد سال ۱۳۷۵ در سینماهای ایران به روی پرده رفت و حدود ۹۱۵ هزار نفر از آن دیدن کردند و رتبه ۱۱ جدول پرتماشاگرترین‌های سال به فیلم کمال تبریزی رسید.

یک سال بعد فیلم آدم برفی هم که رفع توقیف شده بود در تاریخ ۱۲ آذر سال ۱۳۷۶ در سینماهای ایران اکران شد و با استقبال بی نظیر مخاطبان روبرو شد. نزدیک به ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و عنوان پربیننده‌ترین فیلم اکران سال ۱۳۷۶ به فیلم داود میرباقری رسید. «آدم برفی» با این تعداد بیننده همچنان یکی از ۱۰ فیلم پرتماشاگر تاریخ سینمای ایران است.

پرستویی در سال ۱۳۷۵ در فیلم مهر مادری به کارگردانی کمال تبریزی و هنرنمایی فاطمه معتمدآریا، حسین سلیمانی، جمشید اسماعیل‌خانی، محمدرضا داودنژاد و… در نقش کوتاهی ظاهر شد و بار دیگر نقش متفاوتی را از خود به نمایش گذاشت. مهر مادری در جشنواره‌های ایرانی به توفیقی دست نیافت اما در چندین جشنواره معتبر بین‌المللی توانست افتخاراتی را کسب کند.

تماشای آنلاین فیلم لیلی با من است در فیلیمو

نیمه دوم دهه ۷۰ | می‌شود به حاج کاظم سیمرغ نداد؟

پرویز پرستویی در سال ۱۳۷۶ در ۳ فیلم متفاوت ۳ نقش دور از هم را بازی کرد: «آژانس شیشه ای»، «روانی» و «مرد عوضی». ۲ فیلم اول در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر حاضر بودند اما «مرد عوضی» به جشنواره نرسید.

فیلم آژانس شیشه‌ای ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا و هنرنمایی دیگر بازیگرانی چون رضا کیانیان، حبیب رضایی، قاسم زارع، اصغر نقی‌زاده، بیتا بادران، بهروز شعیبی و… اکثر جوایز جشنواره را درو کرد. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد هم به پرویز پرستویی رسید. آژانس شیشه‌ای پس از کسب موفقیت در جشنواره شانزدهم فیلم فجر در تاریخ ۱۷ تیر سال ۱۳۷۷ روانه اکران سینماهای ایران شد و در هفته اول با استقبال بی‌نظیر مخاطبان همراه شد. فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا در نهایت توانست یک میلیون و ۲۷۷ هزار نفر را به سالن‌های سینما بکشاند و در جایگاه سوم جدول پرتماشاگرترین آثار سال قرار گیرد.

فیلم روانی به کارگردانی داریوش فرهنگ و نقش آفرینی بازیگرانی چون خسرو شکیبایی، نیکی کریمی، فهیمه راستکار، هایده حائری، محمد برسوزیان، نیکو خردمند و فخرالدین صدیق‌شریف هم در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر تنها در ۲ بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (نیکی کریمی) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (فهیمه راستکار) نامزد دریافت جایزه شد. روانی در سال ۱۳۷۷ و در تاریخ ۲۲ مهر به روی پرده سینماهای ایران رفت و حدود ۸۷۰ هزار نفر به دیدن آن رفتند و رتبه ۷ جدول پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سال به فیلم داریوش فرهنگ رسید.

فیلم مرد عوضی ساخته محمدرضا هنرمند و با حضور فاطمه معتمدآریا، افسانه بایگان، رضا ژیان، محمود پاک‌نیت، عزت‌الله مهرآوران، زهره مجابی، حمید لولایی، نادر سلیمانی، رضا شفیعی‌جم هم بدون حضور در جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۷ راهی اکران عمومی شد و توانست با جذب بیش از ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار نفر به سالن‌های سینما عنوان پرتماشاگرترین فیلم سال را از آن خود کند. نکته جالب این است که در دومین دوره جشن خانه سینما که در مهرماه سال ۱۳۷۷ برگزار شد پرویز پرستویی برای بازی در ۳ فیلم یاد شده (آژانس شیشه ای / روانی / مرد عوضی) تندیس زرین را از آن خود کرد.

تماشای آنلاین فیلم آژانس شیشه ای در فیلیمو

پرستویی تا پایان دهه ۷۰، شش فیلم دیگر بر پرده سینماها داشت که از این میان با نقش‌آفرینی بی نظیرش در فیلم «مومیایی ۳» همچنان ثابت کرد که در اجرای نقش‌های کمدی توانمند و خلاق است.

فیلم مومیایی ۳ دومین همکاری پرستویی و محمدرضا هنرمند پس از «مرد عوضی» البته نه اندازه آن فیلم اما باز هم در گیشه موفق بود و توانست نظر اهالی نقد و نظر را هم تا حدودی جلب کند. مومیایی ۳ در هجدهمین جشنواره فیلم فجر در ۶ بخش از جمله بهترین بازیگر نقش اول مرد (پرویز پرستویی) نامزد دریافت جایزه بود که البته به هیچ جایزه‌ای دست پیدا نکرد. فیلم محمدرضا هنرمند در سال ۱۳۷۹ و در تاریخ ۱۸ خرداد به روی پرده رفت و بیش از یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر از آن دیدن کردند و جایگاه هشتم جدول پرتماشاگرترین‌های سال به مومیایی ۳ تعلق گرفت.

هنرنمایی درخشان پرویز پرستویی در فیلم عجیب و غریب و خوش ساخت روبان قرمز ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا – که در هفدهمین جشنواره فیلم فجر در ۱۰ بخش نامزد دریافت جایزه بود و سیمرغ بلورین بهترین تدوین (هایده صفی یاری) و دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری (حسن پویا) را به دست آورد – در کنار نقش آفرینی ماندگار رضا کیانیان و آزیتا حاجیان چندان به مذاق تماشاگران خوش نیامد و در گیشه با شکست مواجه شد. «روبان قرمز» در تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۷۸ در سینماهای ایران اکران شد و تنها نزدیک به ۱۹۵ هزار مخاطب به دیدن آن رفتند و رتبه ۳۰ جدول پربیننده‌ترین‌های سال به فیلم حاتمی‌کیا تعلق گرفت.

تماشای آنلاین فیلم روبان قرمز

در سال اکران روبان قرمز پرستویی یک فیلم کمدی – اجتماعی هم در اکران عمومی داشت که تقرییا گیشه موفقی را پشت سر گذاشت. فیلم «شوخی» به کارگردانی همایون اسعدیان و هنرنمایی فاطمه معتمدآریا، حبیب رضایی، سیدجواد یحیوی، مجتبی یاسینی، فاطمه طاهری، لوریک میناسیان و هوشنگ قوانلو بدون حضور در جشنواره فیلم فجر در تاریخ ۲۴ شهریور به روی پرده رفت و حدود ۷۸۹ هزار نفر به دیدن آن رفتند و رده ۱۳ جدول پرتماشاگرترین‌های سال به فیلم همایون اسعدیان رسید.

پرستویی در ادامه همکاری موفق با ابراهیم حاتمی‌کیا در ۲ فیلم «آژانس شیشه‌ای» و «روبان قرمز» در سومین همکاری مشترک در فیلم «موج مرده» ایفای نقش کرد. فیلمی که شکست چندجانبه را برای کارگردانش به همراه داشت و اثر موفقی نبود و گیشه خوبی هم نداشت.

فیلم آب و آتش، اولین همکاری با فریدون جیرانی که فیلم موفق و پرتماشاگر «قرمز» را در کارنامه داشت هم چندان قابل قبول از کار درنیامد و بازی پرستویی زیر سایه هنرنمایی قدرتمند لیلا حاتمی و آتیلا پسیانی پنهان ماند. فریماه فرجامی، بهناز جعفری، فرشید ابراهیمیان و عبدالله اسفندیاری از دیگر بازیگران فیلم بودند. آب و آتش به دلایل فنی از حضور در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۹) باز ماند و در تاریخ ۲۰ خرداد سال ۱۳۸۰ به اکران عمومی درآمد و نزدیک به ۵۵۵ هزار نفر از آن دیدن کردند و جایگاه ۱۱ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به دومین فیلم فریدون جیرانی تعلق گرفت.

فیلم عشق شیشه‌ای ساخته رضا حیدرنژاد و حضور مهناز افضلی، عزت‌الله جامعی‌ندوشن، محمود جعفری، جواد عابدی، رامین راستاد و حضور افتخاری خسرو شکیبایی و افسانه بایگان و … کمدی – اجتماعی دیگری بود که پرستویی در دهه ۷۰ در آن ایفای نقش کرد و در اکران سال ۱۳۷۹ حدود ۴۲۰ هزار نفر به دیدن آن رفتند.

تماشای آنلاین فیلم روبان قرمز

دهه ۸۰ | کسب ۳ سیمرغ در ۳ سال پیاپی برای پرویز پرستویی

پرویز پرستویی در دهه ۸۰، ۱۲ فیلم بر پرده سینماها داشت که از این میان برای نقش‌آفرینی درجه یک و معرکه‌اش در ۳ فیلم در ۳ سال پیاپی از ۳ دوره جشنواره موفق به کسب ۳ سیمرغ بلورین شد. یک سیمرغ جایزه ویژه هیات داوران برای فیلم مارمولک (۱۳۸۲) و ۲ سیمرغ برای بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم‌های بیدمجنون (۱۳۸۳) و به نام پدر (۱۳۸۴) حاصل این هنرنمایی است.

از بین ۳ فیلم یاد شده تنها «مارمولک» ساخته کمال تبریزی و سومین همکاری او با پرویر پرستویی (پس از فیلم‌های «لیلی با من است» و «مهر مادری») و نقش آفرینی دیگر بازیگرانی چون رعنا آزادی‌ور، بهرام ابراهیمی، حسین سلیمانی، شاهرخ فروتنیان، مهران رجبی، فریده سپاه‌منصور، سهیلا رضوی و… در گیشه با استقبال فراوان و بی‌نظیر مخاطبان روبرو شد که البته تنها ۴ هفته بر پرده سینماها دوام داشت و بعد از ۲۸ روز اکران توقیف شد و به خاطره‌ها پیوست. مارمولک ابتدا قرار بود نوروز سال ۱۳۸۳ اکران شود که این نمایش با یک ماه تاخیر در تاریخ ۲ اردیبهشت اتفاق افتاد و به خردادماه نرسید. در این ۲۸ روز «مارمولک» توانست بیش از ۱ میلیون و ۶۴۵ هزار نفر را به سالن‌های سینما بکشاند و اگر اکرانش ادامه پیدا می‌کرد این رقم به راحتی مرز ۳ میلیون تماشاگر را هم رد می‌کرد. اما با این حال «مارمولک» پس از فیلم کمدی – اجتماعی «کما» ساخته آرش معیریان در جایگاه دوم پربیننده‌ترین آثار سال ایستاد.

دو فیلم بید مجنون به کارگردانی مجید مجیدی و به نام پدر چهارمین همکاری مشترک ابراهیم حاتمی‌کیا با پرویز پرستویی به ترتیب در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ در سینماهای ایران به نمایش درآمدند و هر ۲ به ترتیب ۵۷۵ هزار نفر و ۵۹۲ هزار نفر را جذب سالن‌های نمایش دهنده کردند و به ترتیب در رده‌های ۱۰ و ۱۱ جداول پرتماشاگرترین آثار سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ قرار گرفتند.

تماشای آنلاین فیلم به نام پدر در فیلیمو

فیلم بید مجنون با حضور بازیگرانی چون رضا ناجی، رویا تیموریان، لیلا اوتادی، آفرین عبیسی و … در بیست و سومین جشنواره فیلم فجر در حالی که «خیلی دور خیلی نزدیک» ساخته سیدرضا میرکریمی را به عنوان رقیب خود می‌دید، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، فیلم منتخب تماشاگران و بهترین صدابرداری را به دست آورد و «به نام پدر» هم در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی که «چهارشنبه سوری» به کارگردانی اصغر فرهادی را به عنوان رقیب می‌دید، سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مهتاب نصیرپور)، بهترین چهره‌پردازی (مهرداد میرکیانی) و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

پرویز پرستویی در دهه ۸۰ کمدی خوش ساخت کتاب قانون ساخته مازیار میری و نقش‌آفرینی دارین حمزه، داود فتحعلی‌بیگی، فریده سپاه‌منصور، فریبا جدیکار، نگار جواهریان، سیدمهرداد ضیایی، نیره فراهانی، روشنک عجمیان و حضور افتخاری ویشکا آسایش را هم بر پرده سینماها داشت که برخلاف انتظار گیشه آنچنانی نداشت و در سال ۱۳۸۸ توانست فقط نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر را روانه سالن‌های نمایش دهنده کند و رتبه ۱۱ جدول پرتماشاگرترین آثار سال را از آن خود کند. کتاب قانون در جشنواره فیلم فجر حاضر نبود اما در دوازدهمین جشن خانه سینما در ۷ بخش از جمله بهترین بازیگر نقش اول مرد (پرویز پرستویی) نامزد دریافت تندیس زرین شد که البته به هیچ جایزه‌ای دست نیافت.

پرویز پرستویی در دهه ۸۰ در فیلم‌های موفقی چون «دیوانه‌ای از قفس پرید» (احمدرضا معتمدی)، «دوئل» (احمدرضا درویش)، «کافه ترانزیت» (کامبوزیا پرتوی)، «پاداش سکوت» (مازیار میری)، «بیست» (عبدالرضا کاهانی) و «سیزده ۵۹» (سامان سالور) هم ایفای نقش کرد که از این میان تنها فیلم دوئل با هنرنمایی سعید راد، پژمان بازغی، کامبیز دیرباز، پریوش نظریه، انوشیروان ارجمند، وحید رهبانی و… و حضور افتخاری هدیه تهرانی در اکران عمومی با استقبال مخاطبان مواجه شد. فیلم احمدرضا درویش در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر (۱۳۸۲) در ۱۱ بخش نامزد دریافت جایزه بود که توانست ۷ سیمرغ بلورین را به دست آورد. دوئل پس از کسب موفقیت در جشنواره فیلم فجر در تاریخ ۲۰ آبان سال ۱۳۸۳ (همان سالی که «مارمولک» هم اکران شد) روانه پرده سینماهای ایران شد و موفق شد بیش از ۱ میلیون و ۴۳۰ هزار بیننده را با خود همراه کند و جایگاه ۴ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال را به دست آورد.

از فیلم‌های یاد شده فیلم تحسین برانگیز دیوانه‌ای از قفس پرید ساخته احمدرضا معتمدی و حضور بازیگرانی چون نیکی کریمی، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، رضا سعیدی، علی اوسیوند، آرش تاج، سعیده عرب و … که در بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۸۱) سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن (نیکی کریمی) و همچنین بهترین موسیقی متن (مجید انتظامی) را به دست آورده بود در تاریخ اول مرداد سال ۱۳۸۲ اکران عمومی شد و حدود ۵۷۲ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و فیلم در رده ۵ جدول پرتماشاگرترین‌های سال قرار گرفت.

تماشای آنلاین فیلم کتاب قانون در فیلیمو

دهه ۹۰ | باز هم درخشش باز هم با حاتمی‌کیا

پرویز پرستویی در دهه ۹۰ در ۱۳ فیلم ایفای نقش کرد که از این میان تنها ۲ فیلم در جشنواره درخشیدند و یک فیلم دیگر هم پس از مدت‌ها سالن‌های سینما را مملو از تماشاگر کرد.

فیلم بادیگارد پس از فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای»، «روبان قرمز»، «موج مرده» و «به نام پدر» پنجمین همکاری پرویز پرستویی و ابراهیم حاتمی‌کیا در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر با اقبال عمومی و داوران و نویسندگان و منتقدان مواجه شد. فیلم با حضور بازیگران دیگری چون مریلا زارعی، بابک حمیدیان، امیر آقایی، فرهاد قائمیان، محمود عزیزی، محمد حاتمی، شیلا خداداد، پریوش نظریه، احسان امانی، پدرام شریفی، دیبا زاهدی و … در ۶ بخش نامزد دریافت جایزه بود که پرویز پرستویی برای بازی در این فیلم برای ششمین بار به سیمرغ بلورین رسید و ششمین جایزه تاریخ ادوار جشنواره فیلم فجر را به تالار افتخاراتش اضافه کرد.

شاید بدشانسی «بادیگارد» این باشد که در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر ۲ فیلم تحسین برانگیز «ابد و یک روز» (سعید روستایی) و «ایستاده در غبار» (محمدحسین مهدویان) حاضر بودند و فیلم سعید روستایی تقریبا بخش اعظم جوایز را به خود اختصاص داد و فیلم مهدویان هم سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد.

تماشای آنلاین فیلم بادیگارد در فیلیمو

پرویز پرستویی در سال ۱۳۹۶ در فیلم «قاتل اهلی» ساخته مسعود کیمیایی و بازی امیر جدیدی، پرویز پورحسینی، پگاه آهنگرانی، پولاد کیمیایی، حمیدرضا آذرنگ، حمیدرضا افشار و لعیا زنگنه ایفای نقش کرد که البته تجربه چندان موفقی برای او نبود. فیلم آنچنان که باید با استقبال نویسندگان و منتقدان روبرو نشد و در گیشه سال ۱۳۹۷ هم تعداد تماشاگرانش به ۳۰۰ هزار نفر هم نرسید.

پرستویی حدود ۱۵ سال بود که جایگاه ویژه‌ای را در جدول پربیننده‌ترین‌های سال تجربه نکرده بود تا اینکه مصطفی کیایی به جبران شکست تجاری «چهار راه استانبول» دست به کار ساخت فیلم کمدی مطرب با حضور پرویز پرستویی، الناز شاکردوست، محسن کیایی، عایشه گل جوشکن و مهران احمدی شد.

فیلم بدون حضور در جشنواره فیلم فجر مستقیم راهی اکران عمومی شد و در تاریخ ۱۵ آبان سال ۱۳۹۸ (حدود ۱۰۰ روز قبل از شیوع و همه گیری ویروس کرونا در ایران) بر پرده سینماهای ایران رفت و موفق شد حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را به سالن‌های نمایش دهنده سینماها بکشاند و تا پایان سال ۱۳۹۸ رکورد فروش تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند و در صدر جدول پرتماشاگرترین‌های سال بایستد. با این فیلم بار دیگر نام پرویز پرستویی که در دهه ۹۰ تمرکزش را بر حضور در آثار تجربه گرا گذاشته بود، سر زبان‌ها انداخت.

تماشای آنلاین فیلم مرد عوضی

نقش آفرینی در فیلم خوش ساخت و موفق «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی پایان خوشی بود برای پرویز پرستویی پس از ۴ دهه فعالیت در سینما. هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، لاله مرزبان، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی و مهدی صباغی دیگر بازیگران فیلم بودند که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در ۱۳ بخش از جمله بهترین بازیگر نقش اول مرد (پرویز پرستویی) نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت ۵ سیمرغ بهترین فیلمنامه، تدوین، موسیقی متن، طراحی لباس و جایزه ویژه هیات داوران نصیبش شد.

«بی همه چیز» در دوران فعالیت جدید سینماها با نصف ظرفیت در دوران پساکرونا در تاریخ ۲۴ آذر سال ۱۴۰۰ در سینماهای ایران به روی پرده رفت و نزدیک به ۳۹۰ هزار مخاطب را جذب سالن‌های نمایش دهنده کرد که در دوران جدید استقبال موفقی به حساب می‌آمد.

پرویز پرستویی در فیلم بی همه چیز

فیلم‌های به نمایش درنیامده پرستویی

پرویز پرستویی تنها ۲ فیلم به نمایش درنیامده در کارنامه بازیگری اش دارد: «صد سال به این سال‌ها» ساخته سامان مقدم و «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی.

  • فیلم صد سال به این سال ها حدود ۱۶ سال است در محاق توقیف به سر می‌برد و همچنان اکرانش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، علی شادمان، علی قربان‌زاده، هانیه توسلی، امیرحسین آرمان، نگار جواهریان، بهاره افشاری و … دیگر بازیگران فیلم سامان مقدم هستند که در بخش خارج از مسابقه جشنواره بیست و ششم فیلم فجر حاضر بود و برای اهالی رسانه هم به نمایش درآمد.
  • فیلم خرس هم با هنرنمایی فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، اکبر معززی، علی اوسیوند، ناصر آقایی، مائده طهماسبی، کاظم هژیرآزاد و … در سال ۱۳۹۰ ساخته شد و حتی در سی‌امین جشنواره فیلم فجر هم به نمایش درآمد و ۲ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (فرهاد اصلانی) و بهترین صداگذاری (محمدرضا دلپاک) را هم به دست آورد اما تا به امروز در محاق توقیف است. البته در شهریورماه سال ۱۳۹۹ نسخه کامل فیلم بدون اطلاع تهیه کننده و کارگردان در یوتیوب منتشر شد.

 

رکورد تاریخی پرویز پرستویی

پرویز پرستویی در تاریخ سینمای ایران یک رکورد بی‌نظیر به نام خود ثبت کرده است؛ ۳ فیلم «مرد عوضی»، «آژانس شیشه ای» و «روانی» با نقش آفرینی او در اکران تهران عناوین اول تا سوم پربیننده‌ترین آثار سال را به نام خود ثبت کردند و تا به حال بازیگر دیگری هنوز موفق به ثبت چنین رکوردی نشده است.

 

جوایز و افتخارات پرویز پرستویی

برنده ۷ جایزه برای بازی در فیلم‌های «دیار عاشقان» (۱۳۶۲)، «لیلی با من است» (۱۳۷۴)(دیپلم افتخار)، «آژانس شیشه‌ای» (۱۳۷۶)، «مارمولک» (۱۳۸۲) (جایزه ویژه هیات داوران)، «بید مجنون» (۱۳۸۳)، «به نام پدر» (۱۳۸۴) و «بادیگارد» (۱۳۹۴)

 

جدول تعداد تماشاگران آثار اکران شده پرویز پرستویی

ردیف نام فیلم سال ساخت تاریخ اکران سال اکران تعداد تماشاگران رتبه توضیحات
۱ سازمان ۴ ۱۳۶۶ ۲۵ آذر ۱۳۶۷ ۶۹۳,۹۸۲ ۲۲
۲ شکار ۱۳۶۶ ۲۵ مرداد ۱۳۶۷ ۱,۲۵۵,۷۷۸ ۸
۳ حکایت آن مرد خوشبخت ۱۳۶۹ ۲۴ مهر ۱۳۷۰ ۱۴۵,۹۴۵ ۷۶
۴ مار ۱۳۷۰ ۷ آبان ۱۳۷۱ ۳۴۵,۰۶۹ ۳۵
۶ لیلی با من است ۱۳۷۴ ۱۷ خرداد ۱۳۷۵ ۹۱۵,۳۲۴ ۱۱
۵ آدم برفی ۱۳۷۳ ۱۲ آذر ۱۳۷۶ ۴,۴۷۳,۲۷۷ ۱
۷ مهر مادری ۱۳۷۵ ۱۸ آذر ۱۳۷۶ ۱۹۵,۰۶۴ ۳۸
۸ روانی ۱۳۷۵ ۲۲ مهر ۱۳۷۷ ۸۷۱,۶۶۲ ۷
۹ آژانس شیشه ای ۱۳۷۶ ۱۷ تیر ۱۳۷۷ ۱,۲۷۷,۸۹۵ ۳
۱۰ مرد عوضی ۱۳۷۶ ۶ آبان ۱۳۷۷ ۳,۷۹۲,۰۳۳ ۱
۱۱ روبان قرمز ۱۳۷۷ ۱۵ دی ۱۳۷۸ ۱۹۴,۰۲۴ ۳۰
۱۲ شوخی ۱۳۷۷ ۲۴ شهریور ۱۳۷۸ ۷۸۹,۲۰۱ ۱۳
۱۳ مومیایی ۳ ۱۳۷۸ ۱۸ خرداد ۱۳۷۹ ۱,۳۲۶,۱۹۵ ۸
۱۴ عشق شیشه ای ۱۳۷۸ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ ۴۲۱,۰۹۶ ۱۹
۱۵ موج مرده ۱۳۷۹ اول فروردین ۱۳۸۰ ۲۳۴,۷۳۱ ۲۴
۱۶ آب و آتش ۱۳۷۹ ۲۰ خرداد ۱۳۸۰ ۵۵۳,۳۵۹ ۱۱
۱۷ عزیزم من کوک نیستم ۱۳۸۰ ۱۳ آذر ۱۳۸۱ ۲۳۷,۲۱۶ ۱۹
۱۸ دیوانه ای از قفس پرید ۱۳۸۱ اول مرداد ۱۳۸۲ ۵۷۲,۰۸۶ ۵
۱۹ بانوی من ۱۳۸۱ ۵ شهریور ۱۳۸۲ ۱۸۵,۰۱۳ ۱۷
۲۰ دوئل ۱۳۸۲ ۲۰ آبان ۱۳۸۳ ۱,۴۳۱,۸۸۲ ۴
۲۱ مارمولک ۱۳۸۲ ۲ اردیبهشت ۱۳۸۳ ۱,۶۴۷,۷۴۶ ۲
۲۲ کافه ترانزیت ۱۳۸۳ ۱۱ آبان ۱۳۸۴ ۲۶۲,۸۹۶ ۱۹
۲۳ بید مجنون ۱۳۸۳ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ ۵۷۵,۴۸۶ ۱۰
۲۴ به نام پدر ۱۳۸۴ ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ ۵۹۲,۷۰۵ ۱۱
۲۵ پاداش سکوت ۱۳۸۵ ۳ مرداد ۱۳۸۶ ۱۱۶,۳۰۲ ۲۵
۲۶ کتاب قانون ۱۳۸۷ ۱۵ مهر ۱۳۸۸ ۴۹۵,۳۸۷ ۱۱
۲۷ بیست ۱۳۸۷ ۲۹ اسفند ۱۳۸۷ ۱۳۸۸ ۱۶۸,۸۹۹ ۲۴
۲۸ سیزده ۵۹ ۱۳۸۹ ۸ تیر ۱۳۹۰ ۷۴,۴۵۶ ۳۴
۲۹ من و زیبا ۱۳۹۰ ۱۵ دی ۱۳۹۱ ۴۴,۳۳۴ ۳۷
۳۰ میهمان داریم ۱۳۹۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۳ ۶۷,۹۱۸ ۳۱
۳۱ شب بیرون ۱۳۹۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ۱,۱۰۰ ۱۴ هنر و تجربه
۳۲ بیداری برای سه روز ۱۳۹۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ۱,۹۲۵ ۱۱ هنر و تجربه
۳۳ امروز ۱۳۹۲ اول مرداد ۱۳۹۳ ۱۹۶,۶۷۶ ۱۶
۳۴ بوفالو ۱۳۹۳ ۹ دی ۱۳۹۴ ۱۴,۲۱۶ ۵۱
۳۵ دو ۱۳۹۳ ۷ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳۹۴ ۳۷۸ ۳۲ هنر و تجربه
۳۶ بادیگارد ۱۳۹۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۱,۰۱۴,۸۳۴ ۷
۳۷ قاتل اهلی ۱۳۹۵ اول آذر ۱۳۹۶ ۲۷۹,۵۵۲ ۲۰
۳۸ خانه کاغذی ۱۳۹۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ۷۱,۹۹۳ ۴۳
۳۹ لس آنجلس تهران ۱۳۹۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ۷۶۸,۱۶۵ ۱۰
۴۰ مطرب ۱۳۹۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۸ ۳,۲۹۷,۱۳۸ ۱
۴۱ بی همه چیز ۱۳۹۹ ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ۳۸۹,۲۲۰ ۴
میانگین تعداد تماشاگران ۷۳۱,۵۱۶  

 

ده فیلم پرتماشاگر آثار پرویز پرستویی

نام فیلم سال ساخت تاریخ اکران سال اکران تعداد تماشاگران رتبه در جدول سال
۱ آدم برفی ۱۳۷۳ ۱۲ آذر ۱۳۷۶ ۴,۴۷۳,۲۷۷ ۱
۲ مرد عوضی ۱۳۷۶ ۶ آبان ۱۳۷۷ ۳,۷۹۲,۰۳۳ ۱
۳ مطرب ۱۳۹۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۸ ۳,۲۹۷,۱۳۸ ۱
۴ مارمولک ۱۳۸۲ ۲ اردیبهشت ۱۳۸۳ ۱,۶۴۷,۷۴۶ ۲
۵ دوئل ۱۳۸۲ ۲۰ آبان ۱۳۸۳ ۱,۴۳۱,۸۸۲ ۴
۶ مومیایی ۳ ۱۳۷۸ ۱۸ خرداد ۱۳۷۹ ۱,۳۲۶,۱۹۵ ۸
۷ آژانس شیشه ای ۱۳۷۶ ۱۷ تیر ۱۳۷۷ ۱,۲۷۷,۸۹۵ ۳
۸ شکار ۱۳۶۶ ۲۵ مرداد ۱۳۶۷ ۱,۲۵۵,۷۷۸ ۸
۹ بادیگارد ۱۳۹۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۱,۰۱۴,۸۳۴ ۷
۱۰ لیلی با من است ۱۳۷۴ ۱۷ خرداد ۱۳۷۵ ۹۱۵,۳۲۴ ۱۱

 

نمودار فیلم های پرویز پرستویی

تماشای آنلاین فیلمهای پرویز پرستویی در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil