گزارشی از نقد و بررسی مستند مردی با شلوار میلیونی

مستند مردی با شلوار میلیونی که توسط حسن قهرمانی ساخته شده، گوشه‌ای از زلزله‌ی اهر و ورزقان را نشان می‌دهد. این مستند، آمیخته‌ای از طنز و تراژدی است.

در این مقاله قرار است به نقد و بررسی مستند مردی با شلوار میلیونی بپردازیم: آدم‌ها آیینه‌ همدیگر هستند. ما، دردها، رنج‌ها، خوشی‌ها و ناخوشی‌هایمان را در وجود دیگران می‌بینیم. یکی از رنج‌های بزرگِ آدمی‌، مرگ است. شاید بارها از خودمان پرسیده باشیم که اگر مرگ به سراغمان بیاید چه می‌کنیم؟ اگر از دستِ مرگ، نجات پیدا کنیم و شانسِ دوباره‌‌ای به دست بیاوریم، چگونه زندگی خواهیم کرد؟ آیا مواجهه با مرگ، سطح دغدغه‌‌هایمان را عوض می‌کند یا باز هم به افکار و اهدافِ قبلیمان می‌چسبیم و همان آدمِ پیشین هستیم؟

مثلاً اگر زلزله بیاید؛ مدت‌ها زیر آوار بمانیم؛ با مرگ رو در رو شویم اما از چنگش نجات پیدا کنیم؛ چه‌‌قدر زندگی‌مان تغییر می‌کند؟ اگر تمام شهر و روستایمان با خاک یکسان شده باشد و فقط ما زنده مانده باشیم، چه حالی پیدا می‌کنیم؟ اگر به ما بگویند می‌‌توانی فقط یک وسیله را از زیرِ آوار دربیاوری، چه چیزی را انتخاب می‌‌کنیم؟ سند و مدرکمان را؟ لباس‌‌‌هایمان را؟ کتاب‌‌هایمان را؟ پول‌هایمان را؟ چه چیزی را؟

مستند مردی با شلوار میلیونی

شاید زنده ماندن بعد از یک زلزله‌ شش ریشتری برای ما داستان‌گونه و عجیب و غریب باشد. اما در مستند مردی با شلوار میلیونی این داستان، تحقق می‌‌یابد. ما با مردی روستایی همراه می‌‌شویم که از زیر آوار، سالم بیرون آمده و با یک بیل و کلنگ به جان آوارِ خانه‌‌‌‌‌اش افتاده تا یک چیز با ارزش را پیدا کند: شلوارش را!


فیلم زندگی در پیش رو | درخشش ستاره سالیان دور


در طول این مستند، انگار ما مردِ زلزله زده باشیم، نگران پیدا شدن شلوار هستیم! دلمان برای دست‌‌های خسته و چهره‌‌ تکید‌ه‌‌اش می‌‌سوزد و خدا خدا می‌کنیم زودتر شئ با ارزشش را از زیر آوار بیرون بکشد. از زنده ماندنش خوشحالیم و به استدلال‌های ساد‌ه‌‌اش می‌خندیم. پا به پایش تلاش می‌کنیم و با اندوهش بغض می‌کنیم.

مستند مردی با شلوار میلیونی که توسط حسن قهرمانی ساخته شده، گوشه‌‌ای از زلزله اهر و ورزقان را نشان می‌‌دهد. این مستند، آمیزه‌ای از طنز و تراژدی است.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil