گزارشی کوتاه از متن و حاشیه روز پنجم جشنواره فجر سی‌وهشتم

روز پنجم جشنواره فجر چگونه گذشت؟ فیلیمو شات با پوشش کامل اخبار و حواشی در کنارتان خواهد بود.


روز طعنه و خنده

جشنواره فیلم فجر در حالی به نیمه رسیده و روز پنجم را پشت سر گذاشته است که هنوز رنگ‌وبوی اصلی یک فستیوال سینمایی ملی را به خود نگرفته و به نظر می‌آید به روزهای پیش‌رو هم نمی‌توان امیدوار بود. چهارشنبه ۱۶بهمن ماه، روز پنجم جشنواره فجر در کاخ رسانه‌ای بود که با نمایش سه فیلم «مغز استخوان»، «روز بلوا» و «خوب، بد، جلف، ۲: ارتش سری» ادامه پیدا کرد.
پیش از شروع جشنواره و با اعلام اسامی فیلم‌ها، بسیاری نام «جشنواره اجتماعی» را برای این دوره انتخاب کرده‌ بودند؛ چون در میان اسامی، تعداد فیلم‌ها با موضوع اجتماعی بیشتر از همیشه بود. حالا که پنج روز از جشنواره گذشته است می‌توان گفت سینما، آیینه تمام نمای جامعه است و سینماگر هم راهی جز نمایش آن ندارد. مثل فیلم‌های اول و دوم روز پنجم که «مغز استخوان و «روزبلوا» نام داشتند و داستان خود را به ترتیب با به چالش کشیدن مسایل شرعی-حقوقی و مفاسد اقتصادی نمایش می‌دادند. در انتها هم یک کمدی به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی به نمایش درآمد که روز پنجم جشنواره فجر را به روز طعنه و خنده تبدیل کند.

تیرکشیدن مغز استخوان

حمیدرضا قربانی، بعد از فیلم «خانه‌ای در خیابان چهل‌ویکم» دوباره به سراغ موضوعی با محوریت خانواده رفته است. این بار هم در فیلمنامه «مغز استخوان» بار دراماتیک بالایی را برای درگیر شدن با عشق، بیماری، بازگشت به ازدواج و مرگ به کار گرفته و خروجی تصویری آن با بازی پریناز ایزدیار، جواد عزتی و بابک حمیدیان، یک درام متعادل و پرگره ساخته است. در «مغز استخوان»، پرداخت به شخصیت‌ها به اندازه‌ای دقیق و پرجزئیات است که با همه‌ کاراکترها احساس همذات پنداری می‌کنیم و از همه مهتر اینکه از خود می‌پرسیم اگر در چنین موقعیتی بودیم چه می‌کردیم. داستان «مغز استخوان» پر گره نوشته شده است و به همین دلیل، روایت آن به هر شیوه‌ای، به لو رفتن فیلمنامه منجر می‌شود. حمیدرضا قربانی در «مغز استخوان» کار سختی را در به چالش کشیدن قوانین نوشته و نانوشته اخلاقی و عرفی در پیش گرفته و به خصوص زمان‌هایی که فیلم از رجوع همسر به شوهر سابق که حالا زیر حکم اعدام است داستان می‌گوید، به‌شدت دراماتیک و جذاب می‌شود. دقیق شدن در فیلم «مغز استخوان» باعث می‌شود تا مغز استخوان‌هایمان هم تیر بکشد اما معلوم نیست که در بین تمام فیلم‌های پرتعداد اجتماعی سال پیش‌رو سینما این فیلم تا چه اندازه در گیشه موفق باشد و اقبال عمومی را به خود ببیند.

طعنه‌های سیاسی در یک فیلم اجتماعی

«روز بلوا» ساخته بهروز شعیبی که در فیلم «مغزاستخوان» هم در یک نقش یک وکیل ایفای نقش کرده است، چهارمین اثر سینمایی کارگردانی شده توسط اوست که با حمایت موسسه اوج ساخته شده است. سوژه فیلم، از مفاسد اقتصادی و اعتبار اجتماعی خدشه‌دار شده بخاطر این مفاسد می‌گوید که در وضعیت فعلی جامعه، از بسیاری از افراد سرشناس و وابسته سر می‌زند. شخصیت اصلی، شجاعانه از بین جامعه روحانیت انتخاب شده تا فراز و فرودهای این جامعه در مواجه با چنین مسائلی را به بهترین شکل نشان دهد و البته پیام‌های خاصی را هم منتقل کند. بابک حمیدیان که در «روز بلوا» در نقش روحانی دغدغه‌مند در حوزه‌های اجتماعی معرفی شده و با خیریه‌ای که تاسیس کرده در بیست دقیقه ابتدایی فیلم از او شخصیتی با وجه مثبت اجتماعی می‌بینیم، در ادامه فیلمنامه به تدریج اضطراب‌ها و مشکلات ناشی از فساد اقتصادی برادرش روی تمام آنچه با جایگاه اجتماعی اش به دست آورده بوده تاثیر می‌گذارد و ادامه فیلم را در گرو تلاش او برای بیرون آمدن از این گرفتاری‌ها می‌بینیم. البته شعیبی دلیل ساخت «روز بلوا» را نه سفارش نهاد و سازمان خاصی می‌داند و نه خود را کارگردان سفارشی ساز، اما به نظر می‌رسد در این فیلم جز با مطرح کردن این موضوع که فساد اقتصادی لایه‌های درهم‌پیچیده در سطوح بالا دارد، هدف دیگری را دنبال نمی‌کند و موفقیت‌های خاصی در انتظارش نخواهد بود. همان‌طور که خبرنگاران و منتقدان هم در نشست خبری فیلم به این موضوع تاکید کردند و حتی فیلم را برای بیان دغدغه اصلی کارگردان ضعیف دانستند.

خنده‌های تمیز در موقعیت‌های جدید

«خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» آخرین فیلم به نمایش درآمده در کاخ رسانه‌ای در روز پنجم جشنواره فیلم فجر بود که تنها فیلم کمدی این جشنواره هم به شمار می‌رود. با اینکه تا پیش از جشنواره، بارها آماده اکران عمومی بود و خبرهایی مبنی بر نمایش آن اعلام می‌شد، اما تصمیم تیم تولید بر اولین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر شد که درنهایت با نقد مثبت نسبت به خود فیلم و نقد منفی نسبت به این تصمیم روبه‌رو شود. نقدهایی که از جهت سالم بون کمدی و ریتم بدون توقف آن در خنداندن تماشاگر وجه مثبت داشت و از اینکه جای این فیلم کمدی در جشنواره نیست، رنگ منفی به خود گرفته بود. بااین‌حال، کارگردان در نشست خبری معتقد بود که مسیر گیشه از نمایش جشنواره‌ای متفاوت است و وقتی که هیئت انتخاب تصمیم به قرار گرفتن «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» در بین فیلم‌ها گرفته‌اند، چنین حساسیت‌هایی از سر ناآگاهی است. «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» که قرار است دنباله سوم آن یعنی «خوب، بد، جلف ۳: رادیواکتیو»، هم در آینده ساخته شود، یک کمدی بسیار دقیق با موقعیت‌های طنز پرتکرار است که به سبک پیمان قاسم‌خانی نوشته شده است و با فاصله زیادی از کمدی‌های نسبتا سخیف وام گرفته از لوکیشن‌های خارجی و شوخی‌های مبتذل قرار می‌گیرد. با اینکه فیلم، ستاره خاصی ندارد و از کمدین‌هایی مثل پژمان جمشیدی و سام درخشانی بهره گرفته است، اما همین دونفر به‌تنهایی با ایفای نقش مکملی که در داستان دارند، روند شوخی‌ها و ایجاد موقعیت‌های طنز را به خوبی جلو می‌برند و از خسته‌کننده شدن یا کندی ریتم فیلم جلوگیری می‌کنند. «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری»، اکران موفق و پرفروشی در گیشه پیش رو خواهد داشت و رونق تازه‌ای را به فیلم‌های کمدی خواهد داد.


شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.