فیلم سازهای ناکوک؛ عشق و نفرت زنانه

در چند ماه گذشته، طرح اکران آنلاین فرصت مناسبی به وجود آورده برای نمایش فیلم‌هایی که به‌صورت معمول یا امکان چندانی برای نمایش آن‌ها در سینماها وجود نداشت یا در رقابت سخت و محدود بر سر گرفتن سال‌های سینما همواره قافیه را به فیلم‌های مهم و شاخص از جریان اصلی واگذار می‌کردند. یکی از آثار جدیدی که در نوبت اکران آنلاین قرار گرفته فیلم «سازهای ناکوک» اولین تجربه کارگردانی علی حضرتی با حضور بازیگرانی چون هنگامه قاضیانی و غزل شاکری است؛ درامی زنانه بر پایه ارتباط پر از افت و خیز میان دو خواهر.

بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی

به طرزی کنایی و با توجه به عنوان فیلم و دو بازیگر اصلی که به‌واسطه فعالیت جنبی خود در عرصه موسیقی نیز شهرت دارند، ممکن است برای مخاطب این تصور ایجاد شود که موسیقی یکی از عناصر مهم «سازهای ناکوک» خواهد بود. با این وجود اطلاعات رسانه‌ها از فضا و داستان فیلم به خلاصه داستانی محدود شده که به صورت رسمی انتشار یافته: «این فیلم، قصه دو خواهر است که با ورود مردی عاشق، هویت اولی در آستانه فروپاشی و شخصیت دومی در مسیر جدیدی از خودشناسی قرار می‌گیرد.»

غزل شاکری و هنگامه قاضیانی در نمایی از فیلم سازهای ناکوک

با توجه به این طرح داستانی می‌توان حدس زد که با درام یا ملودرامی زنانه سروکار داریم که وجود یک فرد مشترک در میان دو همخون، سلسله‌ای از احساسات متناقض را برمی‌انگیزد، از عشق گرفته تا نفرت. ایده‌ای که در خیلی از آثار دوران طلایی ملودرام‌های آمریکایی در دهه پنجاه و شصت میلادی نیز به خلق آثاری ماندگار منجر شده و جذابیت آن از پیچیدگی ذاتی و ذهنیت زنانه در ارتباطات انسانی می‌آید که همواره با تضاد و تناقض‌هایی غیرمنتظره تعریف می‌شود.

نزدیک شدن به الگویی کلاسیک برای روایت یک قصه مبتنی بر احساسات و شخصیت‌محور در «سازهای ناکوک» با توجه به سلیقه و کارنامه علی حضرتی، چندان هم دور از انتظار نیست. حضرتی که کارش را در سینما با تهیه‌کنندگی شروع کرده و در فیلم‌های قبلی خود، شامل «نیم‌رخ‌ها»، «خداحافظی طولانی»، «یک قناری یک کلاغ» و «اردک لی»، با چهره‌های سرشناسی چون ایرج کریمی، فرزاد موتمن و بهروز غریب‌پور همکاری کرده، به دنبال چیزی فراتر از دغدغه صرف گیشه بوده است و نکته مشترک در تمامی این آثار، تاکید بر روی درام‌های انسانی است.

حامد کمیلی و هنگامه قاضیانی در نمایی از فیلم سازهای ناکوک

حضرتی در اولین تجربه حضور خود روی صندلی کارگردانی هم سعی کرده چه جلوی دوربین و چه پشت دوربین با نام‌های معتبر و باسابقه همکاری کند که از جمله می‌توان به فرشته طائرپور (تهیه‌کننده)، اصغر عبدالهی (فیلمنامه‌نویس) و عبدالله اسکندری (طراح چهره‌پردازی) اشاره کرد که این امر حداقل می‌تواند تضمین‌کننده‌ استاندارهای تولید قابل قبول در مقیاس یک فیلم اول باشد.

مسلما در موفقیت چنین اثری که وابسته به واکنش‌ها و احساسات چندگانه شخصیت‌ها و تاثیر آن بر روی سیر قصه است، بازیگران نقش غیرقابل انکاری دارند‌. از این نظر، هنگامه قاضیانی و غزل شاکری انتخاب‌های قابل توجهی به نظر می‌رسند، چرا که در کارنامه خود و شناختی که مخاطب بر اساس نقش‌های قبلی از آن‌ها دارد، توانایی بازتاب بخش‌های تاریک و خاکستری از کاراکترهای خود را ثابت کرده‌اند و همین می‌تواند به کمک فیلم بیاید.

غزل شاکری در نمایی از فیلم سازهای ناکوک

در ادامه باید دید که «سازهای ناکوک» با چه واکنشی از سوی تماشاگران و منتقدان مواجه خواهد شد و همین واکنش عمومی می‌تواند در حفظ یا تغییر مسیر کاری حضرتی در گام‌های بعدی موثر باشد.

در ادامه طرح اکران آنلاین، فیلم «سازهای ناکوک» اولین تجربه کارگردانی علی حضرتی با نقش‌آفرینی چهره‌هایی چون هنگامه قاضیانی، غزل شاکری، حامد کمیلی، مرتضی ضرابی و احمد عربانی از ساعت ۲۰ روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه در سینمای آنلاین فیلیمو قابل تماشا خواهد بود.

فیلم سازهای ناکوک در سینمای آنلاین فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil