فیلم هایلایت ساخته اصغر نعیمی؛ تصادف، خیانت و انتقام

فیلم «هایلایت» به شکلی غیرمنتظره و جسورانه به سراغ موضوع خیانت رفته است و در مقایسه با آثار مشابه، پرداختی متفاوت دارد.

تقریبا از میانه‌های دهه هشتاد بود که پدیده خیانت به عنوان یک معضل اجتماعی و زناشویی به گفتمان عمومی مردم و جامعه‌شناسان راه پیدا کرد. در ابتدا خیلی‌ها این پدیده را از آثار سو و منفی مظاهر غرب معرفی می‌کردند که در اثر تهاجم فرهنگی به جامعه راه پیدا کرده اما با گذشت زمان و تحلیل‌های عمیق‌تر، معلوم شد که جامعه‌ ایرانی در گذار از سنت به مدرنیته، با بحران‌های جدی روبه‌رو شده که به دلیل پرده‌پوشی رایج در فرهنگ سنتی، پنهان کردن آن تنها به گسترش زیرپوستی‌اش دامن زده است.
به هر حال پدیده خیانت خیلی زود به فرهنگ عامه و رسانه‌های کشور نیز راه پیدا کرد و شاهد ساخته شدن آثار سینمایی متعددی در بازه زمانی سال‌های پایانه دهه هشتاد تا اواسط دهه نود بودیم که به همین موضوع می‌پرداختند. فیلم «هایلایت» ساخته اصغر نعیمی که در جشنواره فجر سال ۱۳۹۵ در بخش مسابقه حضور داشت، یکی از فیلم‌هایی است که می‌توان آن را در ادامه موج پرداخت به خیانت‌های زناشویی در سینمای ایران در نظر گرفت. فیلمی که به شکلی غیرمنتظره و جسورانه به سراغ این موضوع رفته و پرداختی متفاوت با آثار مشابه دارد.

در ادامه با فیلیمو شات همراه باشید برای معرفی و بررسی فیلم هایلایت ساخته اصغر نعیمی که پس از مدت‌ها فرصت نمایش آن در طرح اکران آنلاین فراهم شده است.


بررسی بوی کافور، عطر یاس؛ اندوه لوس بورژوازی


داستان با یک تصادف آغاز می‌شود؛ زن و مردی سوار بر یک ماشین طی سانحه رانندگی دچار جراحات شدید شده و به کما رفته‌اند. نکته اینجاست که این زن و مرد هیچ نسبتی با هم ندارند. با اطلاع دادن به خانواده‌ها، همسران آن‌ها به بیمارستان می‌آیند و بر اساس شواهد و مدارک به جا مانده پی می‌بریم که زن و مرد مصدوم و در کما، به همسران خود خیانت کرده‌ و با هم در رابطه‌ای پنهانی بوده‌اند. افشای این واقعیت، زندگی زن و مرد قربانی خیانت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و از طرفی دیگر باعث آشنایی آن‌ها می‌شود. در شرایطی که آن‌ها با وسوسه‌ خیانت به همسران خائن جهت انتقام مواجه شده‌اند، اتفاقات دیگری می‌افتد که… .


همه چیز درباره فیلم شیشلیک + نقد و بررسی


همان‌طور که از خلاصه داستان برمی‌آید، با الگوی «خیانت در مقابل خیانت» برای گرفتن تقاص و انتقام به شیوه مجازات «چشم در برابر چشم» مواجهیم که شاید نامتعارف و عجیب به نظر برسد اما از طرف دیگر می‌تواند واجد جذابیت‌های غیرمنتظره برای ورود به نساحت ممنوعه‌ها و البته نگرانی بابت لغزش شخصیت‌ها و به چالش کشیده شدن خط قرمز های اخلاقی باشد. نکته اینجاست که اصغر نعیمی اصولاً با چالش‌های اخلاقی در کارنامه سینمایی خود غریبه نیست.


فیلم سینمایی بی همه چیز


نعیمی جزو منتقدان باسابقه است که کارش را در سینما با دستیاری شروع کرده، در تمام فیلم‌هایی که ساخته یا نوشته، به سراغ تابوهای اخلاقی و اجتماعی رفته و البته از نمایش تابوشکنی همواره درصدد گرفتن نتایجی اخلاق‌گرایانه بوده است. اوج این مسئله را می‌توانیم در دو فیلم جنجالی «زندگی خصوصی» و «مستانه» ببینیم؛ دو محصول مهم و غیرکمدی پویافیلم در دهه گذشته که نگارش فیلمنامه هر دو اثر را نعیمی بر عهده داشته است.


همه چیز درباره فیلم رمانتیسم عماد و طوبا در جشنواره فجر ۹۹


نعیمی در عین تلاش برای حفظ مایه‌های عامه‌پسند فیلم و نزدیکی به سینمای بدنه، در «هایلایت» سعی داشته که نگاهی انتقادی به وضعیت امروز جامعه و بحران‌های اخلاقی فراگیر داشته باشد. این تلاش نعیمی هنگام نمایش در جشنواره با واکنش‌های متفاوتی از سوی منتقدان مواجه شد؛ از جمله در مواردی مانند پرداخت شخصیت‌ها و سیر قصه. نعیمی در پاسخ توضیح داد که به دنبال گزارشی سرد و بی‌طرفانه از یک وضعیت بغرنج بوده و برای همین عامدانه نخواسته که با تحلیل و پرداخت بیشتر به شخصیت‌ها نزدیک شود و منتظر است تا ببیند که این رویکرد و تجربه با چه واکنشی از سوی تماشاگران مواجه می‌شود.

حال با توجه به واکنش مخاطبان در اکران آنلاین فیلم «هایلایت» باید دید که تجربه و تلاش نعیمی برای ساخت فیلمی انتقادی و در عین حال سرگرم‌کننده، چه پاسخی از سوی مردم دریافت خواهد کرد.

اکران آنلاین فیلم «هایلات»، ساخته اصغر نعیمی به‌زودی آغاز خواهد شد؛ این فیلم با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون پژمان بازغی، آزاده زارعی، مینا وحید، سام قریبیان، الهه حصاری، جمشید هاشم‌پور و… در سینمای آنلاین فیلیمو برای تماشا موجود خواهد بود.


 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil