بررسی فیلم تابستان داغ؛ چند نامزد داخلی و یک برنده خارجی

در بین ژانرهای مختلف در سینمای ایران، چند وقتی است که موضوعات خانوادگی و اجتماعی موردتوجه مخاطبان بیشتری قرار گرفته است.

در بین ژانرهای مختلف در سینمای ایران، چند وقتی است که موضوعات خانوادگی و اجتماعی موردتوجه مخاطبان بیشتری قرار گرفته است. مخاطبانی که با استقبال چشم‌گیر خود از «ابد و یک روز» و همین‌طور فیلم‌هایی مثل «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» نشان دادند که به سینما فقط به‌عنوان سرگرمی نگاه نمی‌کنند، بلکه تماشای حقیقت و واقعیت‌های زندگی هم برای آن‌ها جذاب است.

گاهی در ابتدای بعضی فیلم‌ها، نوشته‌ای با این مضمون می‌بینیم که فیلم بر اساس زندگی واقعی ساخته شده است؛ چیزی که مخاطب را مطمئن می‌کند که اتفاق‌های روایت‌شده حتما در زندگی کسی به واقعیت پیوسته است. اما جدا از این دسته فیلم‌ها، حتی در ژانرهای اکشن و کمدی هم موقعیت‌هایی وجود دارند که تماشاگر نشسته بر صندلی و خیره به صفحه‌نمایش را وادار می‌کند که برای لحظه‌ای چشم‌ها را ببندد و خود را با تمام وجود در چنین موقعیتی تصور کند. به همین دلیل است که با برخی آثار سینمایی ارتباط بیشتری برقرار می‌کنیم و فیلم‌هایی که موضوع‌های روز جامعه را بیان می‌کنند، از سمت ما تماشاگران بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.


مروری بر تاریخچه جشنواره فیلم فجر


یکی از این فیلم‌های اجتماعی، که به‌تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده و از آثار برگزیده جشنواره‌های داخلی و خارجی است، فیلم «تابستان داغ» نام دارد؛ فیلمی با موضوع «خانواده» و «فرزند» که پریناز ایزدیار، صابر ابر، مینا ساداتی و علی مصفا بازیگران اصلی آن هستند. در این فیلم، پریناز ایزدیار نقش زنی به نام نسرین را بازی می‌کند که در هنگام طلاق نمی‌تواند سرپرستی دختر ۶ ساله‌اش را از شوهرش بگیرد. او به همراه دختر و بدون اطلاع دادن به شوهر سابقش به گوشه‌ای از شهر می‌رود و برای تامین مخارج زندگی‌، در مهدکودکی مشغول به‌کار می‌شود. سبک جدید زندگی نسرین، سبب بروز اتفاقات و مشکلات جدیدی برای او می‌شود.

فیلم «تابستان داغ» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و موفق شد در ۱۳ رشته نامزد دریافت جایزه شود. ازاین‌جهت، این فیلم را می‌توان یکی از موفق‌ترین فیلم‌ها در ادوار مختلف جشنواره دانست؛ اما موفقیت‌های این فیلم به برنده شدن ۲ سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری و بهترین تدوین از جشنواره سی و پنجم فجر ختم نشده و در جشنواره پکن نیز صاحب جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد که این جایزه به مینا ساداتی اختصاص پیدا کرد.


همه چیز درباره جشنواره فیلم فجر ۹۹


ازآنجایی‌که این فیلم، اولین تجربه کارگردانی ابراهیم ایرج زاد است می‌توان این موفقیت‌ها را برای آن بزرگ دانست و به آینده کارگردان هم امیدوار شد. درعین‌حال، نقدهایی هم به فیلم «تابستان داغ» وارد است که گاهی از ریتم کند آن گلایه می‌کند، گاهی به کلیشه‌ای بودن برخی دیالوگ‌ها می‌پردازد و گاهی هم تقلید از سبک فیلم‌های اصغر فرهادی را موردانتقاد قرار می‌دهد؛ اما نقدها هم مثل گفت‌وگو‌ها و نظرها می‌توانند آن‌قدر شخصی باشند که از هر بیننده‌ای به بیننده دیگر تغییر کنند. برای همین است که تماشای دسته‌جمعی فیلم‌ها، یکی از ملزومات لذت بردن از آثار سینمایی می‌شود. تماشاگران دوست دارند درباره آنچه دیده‌اند حرف بزنند و با اشتراک گذاشتن نظرهایشان، خود را برای بهتر دیدن و آگاه شدن تربیت کنند.

حالا که «تابستان داغ» به فیلیمو آمده، وقت مناسبی است تا آن را ببینید و نظر‌ خود را با ما به اشتراک بگذارید.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. نیما می‌نویسد

    فیلم‌تابستان داغ در فیلیمو نیست

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      نه. به دلیل پایان قرارداد.

fosil