نقد و بررسی مستند خانه ای برای تو ؛ پریشان‌بازی‌های سینمایی

مستند خانه ای برای تو یکی از آثار مستند و البته فاخر سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر است. سینمای مستند، علاقه‌مندان خاص خود را دارد.

پیش از نقد و بررسی مستند خانه ای برای تو باید چند خطی بنویسم:
داوود جوان تازه ازدواج کرده اهل گیلان است که در حال ساختن زندگی برای روزهای بعد از نبودنش است. روزهایی که هر چه از مفاهیم مختلف از جمله عشق، محبت، کار، خانواده، درآمد، سلامتی، همسر، فرزند، آینده و … در ذهن داشته حالا پررنگ‌تر شده و محکم‌تر آن‌ها را در آغوش کشیده است. داوود مرگ‌ را باور نکرده، عامل مرگ را هم. سرطان برای او مفهوم متفاوتی دارد. همان مفهوم عجیبی از زندگی که با سر و صورت بدون مو در حال سر دادن آواز عاشقانه در جاده‌های سبز گیلان در پی ساختن‌اش می‌دود.

داوود رویا دارد، برای آن می جنگد و بدون باور کردن سرطان به زندگی ادامه می دهد. نبرد او از خرید یک زمین شروع می‌شود. زمین برای ساختن خانه و خانه‌ای برای زندگی با همسرش. همسری که همراه و همپای او در روند درمان است اما مقاومت کمتری دارد. چشم‌هایش دو دو می‌زند وقتی که داوود موها را به باد می‌دهد اما نمی‌داند که تمام تلاش شوهرش برای پیدا کردن فرصت دوباره زندگی است. برای دست نکشیدن از زندگی کردن و برای رویاهایی که روی تخت بیمارستان به آن فکر می‌کند. می‌خواهد دوباره ورزش کند؛ فوتبال و شطرنج. دوباره سرکار برود و بچه‌دار شود. دکترها به او اطمینان می‌دهند که خوب می‌شود و باید به آینده فکر کند. اما تمام فکر او برای آینده ساختن سرپناه برای روزهای بی‌پناهی همسرش است. داوود تا اخرین لحظه تلاش می‌کند و می‌جنگد اما می‌داند این باور به مرگ است که زندگی را به جریان می‌اندازد.


مروری بر تاریخچه جشنواره فیلم فجر


مستند خانه ای برای تو

حال و هوای کاخ رسانه‌ای در اولین اکران مستندخانه ای برای تو چگونه بود؟

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با ورود عوامل و بازیگران مستندخانه ای برای تو به فرش قرمز کاخ‌ رسانه‌ای این جشنواره فعالیت خود را آغاز کرد.

خانه ای برای تو به کارگردانی مهدی بخشی مقدم، مستند برگزیده جشنواره حقیقت در سال ۹۷ است که در جشنواره فیلم فجر ۵ اکران خواهد داشت.

پس از اکران این مستند در بین اهالی رسانه نشست خبری برگزار شد. نشستی که در ابتدا با اعتراض تهیه کننده نسبت به موضع گیری جشنواره به فیلم های مستند اغاز شد. مهدی شامحمدی در ابتدای صحبت هایش گفت: وقتی بی اهمیت با جشنواره برخورد می کنیم نتیجه اش می شود خالی ماندن سالن برای فیلم های مستند.

معلوم نیست چرا شبیه بچه زن صیغه ای با فیلم های مستند برخورد می کنند و چرا حتی خبرنگاران و اهالی رسانه هم در سالن نشست خبری حضور پیدا نکرده اند.

این نشست با صحبت‌های مهدی بخشی مقدم کارگردان مستند ادامه پیدا کرد: بسیار خوشحال هستم جشنواره امسال با فیلم ما شروع شد. البته فکر می کنم تعداد کسانی که در نشست هستند بیشتر از تماشاگران داخل سالن بودند. این فیلم در مورد داوود، فردی است که به بیماری سرطان مبتلاست.

بخشی مقدم در پاسخ به سوالی درباره اینکه پروسه تولید چقدر طول کشید، گفت: دو سال پروسه تولید طول کشید اما پروسه پس از تولید سه سال به طول انجامید. ما در مورد پروژه ای به نام «مرگ آگاهی» با شخصیت داوود آشنا شدیم. قبل از داوود با چند شخصیت مختلف آشنا شدیم. با آن ها سفرهای مختلف رفتیم و فهمیدیم که آن ها نمی توانند شخصیت فیلم ما باشند. در همان بیمارستانی که پدرم فوت کرد، با داوود اشنا شدیم. با او سفری به گیلان داشتیم و با هدفش آشنا شدیم و مطمئن شدیم که او کارکتر اصلی فیلم ماست.


همه چیز درباره جشنواره فیلم فجر ۹۹


در بخش دیگری از نشست خبری مستند «خانه ای برای تو»، بخشی مقدم درباره اینکه چرا از ابتدا مرگ شخصیت اصلی را در فیلم نشان می دهند، گفت: در تدوین تصمیم گرفتیم که در فیلم این اتفاق بیافتد. این تصمیم عطا مهراد تدوینگر فیلم هم بود. می خواستیم مخاطب را از این موضوع که داوود می میرد یا زنده می ماند برداریم. او را مطمئن کنیم تا بتوانیم مخاطب را دنبال چیز دیگری ببریم و آن چیز، آخرین احوالات داوود و تصمیم بزرگش بود.

او ادامه داد: همه ما تیم بودیم و اصلا برایم مهم نبود که فقط من کارگردانی کنم. فکر می کنم همین تیم بودن باعث شد که فیلم خوب شود. ما ۲۴ سفر به گیلان داشتیم و محمد حدادی هیچ کدام از سفرها را از دست نداد. افشین عزیزی موسیقی درجه یکی برای آن کار کرد.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. مرتضی باقری می‌نویسد

    خدا داوود بیامرزه🖤🖤🖤

  2. حسین می‌نویسد

    داود با اینگه با یه مریضی سخت دست وپنجه نرم میکرد ولی مشخص بود تا اخرین لحظه امیدش به زندگی رو ازدست نداده وارزویرهمسرش رو قبل مرگش براورده کرد خدا رحمتش کنه

fosil