پیتر پن و آلیس، خواهر و برادر هستند!

نقد فیلم دور برو

چه می‌شد اگر آلیسِ در سرزمین عجایب و پیتر پن، خواهر و برادر بودند؟ با فیلیمو شات همراه باشید تا به نقد فیلم دور برو (با عنوان اصلی Come Away) بپردازیم.

برای برخی مخاطبان هیجان‌انگیز است که برندا چپمن فیلمی لایو اکشن را کارگردانی کند؛ او کسی است که سابق بر این انیمیشن شجاع (با عنوان اصلی Brave) محصول پیکسار را کارگردانی کرده بود. فارغ از طیف مخاطبان قبلی چپمن، سایر تماشاگران نیز به‌هم پیوستگی شخصیت‌های دو دنیای جداگانه را سبب جذابیت داستان می‌دانند: چه می‌شد اگر آلیسِ در سرزمین عجایب و پیتر پن خواهر و برادر بودند؟ با فیلیمو شات همراه باشید تا به نقد و بررسی فیلم دور برو (با عنوان اصلی Come Away) بپردازیم.


در فیلم دور برو ، آنجلینا جولی و دیوید اویلوو در نقش یک زوج ظاهر شده‌اند که سه فرزند دارند. بازی دیوید در این فیلم می‌توانست منجر به شکل‌گیری نگاهی خاص به موضوعات اجتماعی مثل نژاد‌پرستی شود که البته این‌چنین نشد.

اما افسوس که فیلم دور برو (با عنوان اصلی Come Away) با انتخاب یک ژانر درام کسل‌کنندۀ خانوادگی، تمام فرصت‌هایش را برای درخشیدن به هدر داده است. فراموش نکنیم که اصلی‌ترین اولویت نتفلیکس برای انتخاب فیلم‌ها، مفهوم آن‌هاست و کیفیت در رده‌های بعدی انتخاب‌هایش قرار دارد. با وجود این، نتفلیکس هم بعد نمایش فیلم در جشنوارۀ ساندنس، در ماه ژانویه، برای خرید آن علاقه‌ای نشان نداد. از سوی دیگر، فیلم وندی (با عنوان اصلی Wendy) در این جشنواره، در جایگاهی برتر قرار داشت. به همین دلیل، به دور برو کمتر توجه شد. هرچند اگر این فیلم تحت شعاع وندی هم قرار نمی‌گرفت، باز چندان موفق نبود؛ چون این روزها ویروس کرونا آن‌قدری جنجال‌ به پا کرده است، که در فضای افسردۀ کنونی، به‌سختی می‌شود برای چنین فیلم سنگینی هیجان زیادی از خود نشان داد.

داستان مربوط به سه کودک است که والدینی آینده‌نگر به نام‌های جک (با بازی اویلوو) و رُز لیتلتون (با بازی جولی) دارند. این دو نفر بر‌خلاف خالۀ مغرور بچه‌ها (با بازی آنا چنسلر) آن‌ها را تشویق می‌کنند که خلاقیت خود را بروز دهند. پیتر (با بازی جردن ای. نش) در برکۀ حیاط پشتی خانه، یک کشتی مینیاتوری از دزدان دریایی پیدا می‌کند و تصور می‌کند رهبر گروه پسران گمشده (با عنوان اصلی The Lost Boys) در جنگ با هندی‌هاست؛ و فقط و فقط هم خود اوست که این صحنه‌ها را می‌بیند. آلیس (با بازی کی‌را چانسا) برای حیوان‌های پارچه‌ای‌اش، که از الیافی نرم پر شده‌اند، مهمانی‌های چای مفصلی برپا می‌کند. لازم به ذکر است که این داستان شروعی برای شکل‌گیری شخصیت‌های آلیس و پیتر است و هیچ‌کدام از آن دو، هنوز ماجراهای معروفشان را که برایشان محبوب است، بیان نکرده‌اند. اگر به امید سپری‌کردن زمانی مفید و لذت‌بخش می‌خواهید این فیلم را جایگزین‌ نورلند (با عنوان اصلی Neverland) یا سرزمین عجایب (با عنوان اصلی Wonderland)‌ کنید، بی‌شک ناامید‌ خواهید شد.

پیش از آنکه مخاطب با فیلم عجین‌ شود و از ایفای نقش آلیس و پیتر لذت‌‌ ببرد، برادر بزرگ آن دو دیوید (با بازی ریس یتس) در تصادفی غیر‌منتظره می‌میرد. از میان سه کودک این فیلم، به نظر می‌رسد که یتس نقشش را به‌شکلی امیدوارکننده و بهتر بازی می‌کرد؛ ولی حال ما با دو کودکی باقی مانده‌ایم که چپمن نمی‌داند چگونه نقششان را کارگردانی کند. او بیش از هر چیز به‌طرز صحبت‌کردن آن دو توجه دارد تا نحوۀ ایفای نقششان. اما نش و چانسا چندان در نقش‌هایشان فرو نرفته‌اند. جالب اینجاست که نقش آلیس و پیتر هم در بیشتر قسمت‌های فیلم حالتی تخیلی دارد. بنابراین اگر مخاطبان جوان نتوانند خودشان را در این نقش‌ها ببینند، فیلم کاملاً بیهوده به نظر می‌رسد.

و سپس جولی را می‌بینید که از نقش بهترین مادر دنیا به شخصیتی زامبی تبدیل می‌شود و سعی می‌کند مشکلاتش را با نوشیدن الکل فراموش کند. آهنگ ساختۀ جان دبنی (که جزء معدود نقاط قوت فیلم است) برای لحظاتی مالیخولیایی می‌شود و آلیس اصرار دارد باور کند که دیوید نمرده است و فقط مخفی شده. در مقایسه با سایرین، پدر سخت‌ترین شرایط را پشت سر می‌گذارد و دوباره به عادت زشتش، قمار، باز می‌گردد. ( در این جریان است که او را با شخصیتی قمار‌باز از دنیای خلافکاران (با بازی مایکل کین) ارتباط برقرار می‌کند.) انتظار می‌رود که هدف اصلی این فیلم، نمایش آلیس و پیتر در قالب خواهر و برادر باشد، اما در نهایت نمایشی ناامید‌کننده از آب درآمده است.

ماریسا کیت گودیل فیلم‌نامه‌نویس این فیلم است. او در ٨٠ دقیقه از ٩۴ دقیقۀ فیلم تمام تلاشش را به‌ کار می‌گیرد تا فضای دلخراش «دنیای واقعی»‌ای را بازسازی کند، که این دو کودک در آن پرورش یافته‌اند. این روند تا آنجا ادامه می‌یابد که مخاطبان ناخواسته درمی‌یابند قرار نیست هیچ اتفاق دیگری بیفتد! پیش از اینکه این مشکل مربوط به منابع فیلم باشد، اشکالی مفهومی است؛ زیرا فیلم در ساختن صحنه‌های ویکتوریایی لندن، آنجا که خواهر و برادر ما از دست کلاهبر دیوانه (با بازی کلارک پیترس) به کاپیتان جیمز بی‌دست (با بازی دیوید گیاسی) پناه می‌برند، بسیار دست‌ودلبازانه عمل کرده است. از سوی دیگر، جلوه‌های بصری این فیلم ‌تأثیر چندانی در پیشبرد کار ندارند و کلمۀ «نامرغوب» مناسب‌ترین کلمه برای آن‌هاست. در حقیقت، به نظر نمی‌رسد که اصلاً نیازی به آن‌ها باشد، زیرا سکانس‌های خیال‌پردازانه در آن‌ها بسیار کم است!

برای جبران این نقص، فیلم‌سازان یک سری «الهامات» غیرمعمولی را به ماجراهای آلیس و پیتر اضافه کرده‌اند که لازم به نظر نمی‌رسند؛ انگار با نوعی مهندسی معکوس می‌خواهند توضیح دهند که چگونه بچه‌ها به ایده‌هایی همچون تینکربل، ملکۀ سرخ، تمساح، ساعت خراب و… رسیده‌اند. با این هدف که بین دانسته‌های ادبی قبلی ذهن مخاطبان و آنچه در داستان فیلم می‌گذرد، ارتباطی برقرار کنند. ولی در کل، این حس به مخاطب دست می‌دهد که این تلاش‌ها بیش‌از‌حدند و دو شخصیتی که به وجود می‌آیند، وانمود می‌کنند آلیس و پیتر هستند و با واقعیتی که باید باشند فاصله زیادی دارند!

متن فیلم می‌خواهد از حجم روابط اجتماعی خشن کم کند و آن‌ها را ملایم سازد؛ برای مثال، خالۀ سخت‌گیر بچه‌ها آلیس را توبیخ می‌کند و می‌گوید: «رفتار تو عادتی نفرت‌انگیز از طبقۀ پایین جامعه است و دلیلش این است که پدرت از طبقۀ پایین بوده است، ولی قرار نیست تو هم از آن طبقه باشی. ما از تو یک بانو می‌سازیم.» چپمن از بازیگران سیاه‌پوست استفاده کرده است. همین انتخابِ او فرصتی به دست می‌دهد تا روابط نژادی دورۀ ویکتوریا در انگلستان بررسی شود و «هجمه‌ای از نقدها» در سایت‌هایی نظیر IMDb و راتن تومیتوز به دنبال آن بیایند. ولی فیلم‌ساز از این فرصت استفاده نمی‌کند! در اصل، در این فیلم، سیاه‌پوستان فقط ظاهری متفاوت دارند، وگرنه تفاوتی با بازیگران غیرسیاه‌پوست ندارند.

بهترین فیلم های سیاهپوستان در ۱۰ سال اخیر

شاید خواسته‌ای بیش از اندازه بزرگ به نظر برسد، ولی چپمن می‌توانست برخی مضامین مخصوص افراد بزرگسال داستان را حذف کند؛ برای مثال، اعتیاد به الکل رز و اعتیاد به قمار جک و مواردی از این دست را. او نگاهی سنگین و ثقیل به هر چیزی دارد، اما این نگرش، در بستر فیلم کارکرد چشمگیری ندارد و راه به جایی نمی‌برد. صادقانه بگویم با دیدن فیلم احساس می‌کنید در جلسه‌ای بی‌پایان گرفتار شده‌اید؛ گویی فقط انبوهی از ایده‌ها وجود دارند که قرار است به اجرا در‌آیند! در پایان باید گفت، دور برو فرض را بر این گذاشته است که یکی از خواهر و برادرها فرار کرده و برای همیشه کودک باقی مانده است، در‌حالی‌که دیگری بزرگ شده و داستان را تعریف می‌کند، هرچند نسخۀ داستانی که به ما داده شده خیلی زود متوقف می‌شود و این چیزی نیست که مخاطبان از این شخصیت‌ها می‌خواهند.

تریلر فیلم دور برو | کارگردان فیلم دلیر، افسانه‌ای جدید را روی پرده می‌برد

خبر منتشرشده در تاریخ ۱۹ مهر ۹۹
برندا چپمن کارگردان فیلم «دلیر» (با نام اصلی Brave) برای کمپانی پیکسار و «شاهزاده مصر» (با نام اصلی The Prince of Egypt) حالا با فیلم «دور برو» (با عنوان اصلی Come Away) به قلمرو فیلم‌های لایو اکشن وارد شده است. فیلمی زیبا که ماجراهای پیتر و آلیس را روایت می‌کند: یک خواهر و برادر که با هم بزرگ شده‌اند. ماجراهای فیلم قبل از آن اتفاق می‌افتند که آلیس به سرزمین عجایب و پیتر به ناکجاآباد بروند و وارد افسانه‌های پریان شوند. در این فیلم دوست‌داشتنی که همه اعضای خانواده از آن لذت خواهند برد، آنجلینا جولی، دیوید اویلوو، مایکل کین، گوگو امبتا-را، کلارک پیترز و درک جاکوبی به ایفای نقش می‌پردازند؛ اما باید گفت که ستاره‌های آن، بدون تردید، جردن ای نش و کیرا چانسا در نقش‌های پیتر و آلیس هستند. به‌راستی که تماشای این فیلم، غبار نشسته بر افسانه‌های کودکی را پاک خواهد کرد و بیننده را با خود به دنیای افسانه‌ها خواهد برد. پیش از آنکه به سراغ تماشای تریلر فیلم «دور برو» برویم، برای اطلاع از جزییات بیشتر با فیلیمو شات همراه باشید.


فیلم «دور برو» که در جشنواره فیلم ساندنس به روی پرده رفته است، از نظر بینندگان بازگشتی دوست‌داشتنی، خلاقانه و شگفت‌انگیز به افسانه‌های آشنای قدیمی به شمار می‌رود؛ چنان که می توان آن را داستان کلاسیکی جدید برای کودکان دنیای مدرن دانست. فیلمنامه این اثر توسط ماریسا کیت گودهیل نوشته شده است. او به‌خوبی شخصیت‌هایی آشنا را از دل افسانه‌های قدیمی بیرون کشیده؛ بدون آن که پیش‌زمینه‌ای که از آن‌ها در ذهن مخاطب وجود دارد، کمترین فشار و تحمیلی بر داستان ایجاد کند؛ انگار که همه این شخصیت‌ها فقط به این داستان تعلق دارند و روایت خود را به زیبایی به تصویر می‌کشند.
یکی از جذابترین بخش‌های فیلم در همان ابتدا و در ثانیه سی‌وپنجم اتفاق می‌افتد؛ پیتر در جنگل نزدیک خانه بازی می‌کند. او مشغول جنگیدن در نبردی خیالی است و چپمن (کارگردان) تیری را نمایش می‌دهد که به شکل اولیه خود یعنی یک تکه چوب تبدیل می‌شود. در واقع در این صحنه، آنچه که نمایش داده می‌شود تخیلات شخصیت پیتر است و می‌توان دید که پیتر حتی در کودکی و سال‌ها قبل از آن که به قهرمان افسانه‌های پریان تبدیل شود نیز به دنیای اوهام فانتزی سرک می‌کشیده است.


فیلم دار و دسته های نیویورکی‌


منابع رسمی، خلاصه داستان فیلم را منتشر کرده‌اند:

در داستانی فانتزی و تازه، دو شخصیت نام‌آشنا و دوست‌داشتنی افسانه‌های پریان، یعنی پیتر پن و آلیس در سرزمین عجایب در کنار هم قرار گرفته‌اند. آلیس با بازی کیرا چانسا، دختری ۸ ساله است که با برادر پرشروشور خود پیتر (با بازی جردن ای نش) و برادر بزرگترشان دیوید (با بازی ریس یا تس) در دنیای زیبای خیالات خود، در شهری ییلاقی و کوچک در انگلستان زندگی می‌کنند. پدر و مادرشان جک و رز (با بازی دیوید اویلوو و آنجلینا جولی) آن ها را به دنیای افسانه‌ها می‌برند و بچه‌ها باور دارند که مهمانی‌های چای، جنگ‌های تن‌به‌تن با شمشیر و کشتی دزدان دریایی واقعا وجود دارند. اما همه این دنیای رنگارنگ ناگهان به پایانی دردناک و غم‌انگیز ختم می‌شود. پدر و مادر، غم‌زده و نگران و گرفتار در مشکلات مالی هستند. پیتر تلاش می‌کند تا قهرمان آن‌ها باشد؛ او با آلیس به لندن سفر می‌کند تا گنجی را که ارثیه‌ای خانوادگی به شمار می‌رود به صاحب بدجنس یک مغازه امانت‌فروشی بفروشند. نقش این فروشنده شیطان‌صفت که با نام سی جی شناخته می‌شود توسط دیوید جیاسی ایفا می‌گردد. در بازگشت به خانه، آلیس به طور موقت، وارد سوراخ خرگوشی عجیب می‌شود و در همان زمان پیتر برای همیشه به‌عنوان رهبر گروه پسران گم شده به دنیایی افسانه‌ای قدم می‌گذارد.

تاریخ اکران این فیلم سینمایی سیزدهم نوامبر سال ۲۰۲۰ اعلام شده است. تریلر فیلم «دور برو» را در فیلیمو شات ببینید:

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil