پایان پرسونا؛ درگذشت بیبی آندرشون در سن ۸۳ سالگی

بیبی آندرشون، بازیگر سوئدی، در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

بیبی آندرشون، بازیگر سوئدی، در سن ۸۳ سالگی درگذشت؛‌ کسانی که او را در «پرسونا»ی «اینگمار برگمان» دیده باشند، چهره پرستار جوان را فراموش نخواهند کرد. خبر درگذشت بیبی آندرشون ، توسط کریستینا آلافسون (کارگردان) تایید شده است؛ این بازیگر توانمند، که تا آخرین ساعات عمر از عوارض سکته مغزی‌اش در سال ۲۰۰۹ رنج می‌برد، در بیمارستان و تحت مراقبت‌های پزشکی نگهداری می‌شد.

درگذشت بیبی آندرشون

نام آندرشون با ایفای نقش پرستار آلما در پرسونا، ساخته تحسین‌شده برگمان در سال ۱۹۶۶، بر سر زبان‌ها افتاد. او برای بازی در این نقش برنده جایزه بهترین بازیگر زن از چهارمین دوره فستیوال گولدباگن شد؛ این جشنواره برای هنرمندان سوئدی، جایگاهی هم‌تراز با اسکار دارد.


چند پرستار به‌یادماندنی در سینمای ایران و جهان؛ فرشتگان سپیدپوش


همکاری بیبی آندرشون با اینگمار برگمان به پرسونا محدود نشد؛ آن‌ها در ۱۳ پروژه سینمایی مشترک همکاری داشته‌اند، که برای هردو تجربه‌هایی به‌یاد‌ماندنی بود؛ که از میان آن‌ها می‌توان به «مهر هفتم» و «توت‌فرنگی‌های وحشی» اشاره کرد. جالب است بدانید که پیش از بازی در نقش آلما، چهره بیبی آندرشون باعث انتخاب او برای ایفای نقش کاراکتر‌های «معصوم» می‌شد.

آندرشون در ۱۹۶۳ برای بازی در «معشوقه» اثر «ویلگوت خومان»، برنده خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم برلین شد. همچنین او برای بازی در فیلم‌های «پرسونا» و «عشقم، خواهرم» (با نام اصلی Syskonbädd 1782)، به‌عنوان نامزد جایزه بهترین بازیگر زن خارجی در بفتا (۱۹۶۸) انتخاب شد.

پس از شهرتی که پرستار آلمای پرسونا برای آندرشون به ارمغان آورد، در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نقش‌های زیادی به او پیشنهاد شد و در بیش از ۵۰ پروژه حضور پیدا کرد؛ ‌از مهم‌ترین این پروژه‌ها، می‌توان به حضور او در «سند کرملین» اثر تحسین‌شده «جان هیوستن» و «کویین تت» اثر «رابرت آلتمن» اشاره کرد.

درگذشت بیبی آندرشون
یکی از پوستر‌های «سند کرملین»

بیبی آندرشون که درسنین کودکی به «دراماتن» یا «تاتر دراماتیک سلطنتی» پیوسته و بازیگری را به‌صورت آکادمیک آموخته بود، در ۱۹۹۰ فعالیتش را به‌عنوان کارگردان تاتر را آغاز کرد و با ادای دین به دراماتن، چندین نمایش مختلف را برای این «آکادمی ملی تاتر» به روی صحنه برد.

درگذشت بیبی آندرشون ضایعه بزرگی برای سینما محسوب می‌شود؛ از خانواده او، همسرش «گابریل مورا بازا» و تنها فرزندشان به‌جا‌مانده‌اند.


منبع: Variety

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil