معجزه کن، ای معجزه‌گر!

نگاهی به سریال دکتر معجزه

سریال ترکی «دکتر معجزه» با عنوان اصلی «Mucize Doktor» اقتباسی از سریال محبوب و موفق «دکتر خوب» است و به اتفاقات یک بیمارستان می‌پردازد.

فهرست بهترین و دیدنی ترین سریال های ترکی

در صنعت تلویزیون، اقتباس و بازسازی رویکرد رایجی است. بارها پیش آمده که موفقیت یک سریال موجب شده تا شبکه‌های تلویزیونی کشورهای دیگر با بدست آوردن حق اقتباس، نسخه بومی و تازه‌ای از آن سریال را در کشور خود بازسازی کنند. البته فقط سریال‌های آمریکایی نیستند که در کشورهای دیگر بازسازی می‌شوند، بلکه در سال‌های گذشته خیلی از سریال‌های مشهور و بین‌المللی را در اسکاندیناوی، استرالیا، خاورمیانه و شرق دور داشته‌ایم که در شبکه‌های قدرتمند و پربیننده آمریکا و انگلستان بازسازی شده‌اند. یک نمونه معروف از آن‌ها سریال کره‌ای «دکتر خوب» است که نسخه آمریکایی‌اش به شهرت بالایی رسیده و به یکی از محبوب‌ترین درام‌های پزشکی تلویزیون تبدیل‌شده است. نسخه ترکی این سریال «دکتر معجزه» (یا دکتر معجزه‌گر با عنوان اصلی «Mucize Doktor») نام دارد و زمان زیادی از شروع پخش آن نمی‌گذرد اما در همین مدت، واکنش‌ها و نقدهای مثبتی را به همراه داشته. برای آشنایی بیشتر با سریال ترکی «دکتر معجزه» با فیلیموشات همراه باشید.

قصه، شخصیت‌ها و حتی فضاسازی و طراحی صحنه‌های سریال ترکی «دکتر معجزه» به تمام نسخه‌های دیگر شبیه است. ماجرا درباره فرزند یک پزشک سرشناس است که به بیماری ذهنی اوتیسم مبتلاست، درنتیجه حافظه بصری و قدرت فراگیری شگفت‌انگیزی دارد اما دچار اختلال‌های ارتباطی است. هوش و علاقه او به پزشکی و همچنین حمایت خانواده باعث شده که بتواند بر بیماری‌اش غلبه کند و در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد. در هر اپیزود از سریال شاهدیم که این پزشک جوان و متفاوت چطور برای کمک کردن به بیمارها از توانایی‌های ذهنی‌اش کمک می‌گیرد و با چالش‌های روزمره و اجتماعی یک بیمار اوتیسمی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

اصولاً سریال‌های بیمارستانی یا همان درام‌های پزشکی، الگوی ثابتی دارند. لوکیشن ثابت بیمارستان علاوه بر سهولت در تولید اجازه می‌دهد که تعدادی از شخصیت‌های ثابت را مدام با موقعیت‌ها و چالش‌های مختلفی مواجه کنید که یک سمت آن مرگ و زندگی است و طرف دیگر عادی و روزمره‌ترین چالش‌های ممکن. در چنین سریال‌هایی با دغدغه‌های شخصی و تلاش برای نجات جان بیماران مواجهیم که جنبه‌ای هیجان‌انگیز و معماگونه به خود می‌گیرد و مخصوصاً برای بینندگانش که همیشه نسبت به مقوله پزشکی و سلامتی خود حساس هستند، این سریال‌ها جذابیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. آنچه نمونه‌هایی مانند «آناتومی گری» و «دکتر هاوس» را از هم متمایز می‌کند، رویکرد به درام، مؤلفه‌های ژانر و شخصیت‌پردازی است. همین موارد باعث شده تا «دکتر خوب» (و نسخه‌های مختلف آن همچون سریال ترکی «دکتر معجزه») نیز به سریالی خاص و متفاوت تبدیل شود.

در سریال ترکی «دکتر معجزه»، که در شبکه فاکس ترکیه و با کیفیت تولید چشمگیر ساخته‌شده، همچون سریال «دکتر خوب» با الگوی ثابت درام‌های بیمارستانی و حتی فضایی خلوت و تمیزتر مواجهیم اما آنچه متفاوت است شخصیت اصلی و محدودیت‌هایی است که باعث می‌شود شیوه کار کردن و درنتیجه شیوه پیشبرد قصه‌های هر اپیزود نیز متفاوت باشد. خوشبختانه رسانه و سرگرمی در دهه‌های گذشته در شناخت و معرفی بیماری اوتیسم نقش مؤثری داشته‌اند و آثار جدیدی مانند همین «دکتر خوب» و «دکتر معجزه» نیز با نگاه متفاوتی که به این مقوله دارند باعث شده‌اند تا هم نگاه جامعه نسبت به این بیماری واضح و روشن‌تر شود و خود بیماران و خانواده‌های درگیر آن‌ها امید و اعتمادبه‌نفس بیشتری برای حضور در اجتماع داشته باشند.

«دکتر معجزه» در عین تلاش برای وفاداری به نسخه اصلی و البته نمایش تصویری مدرن و متجدد از ترکیه امروز، همچنان حال و هوای شرقی بیشتری دارد و درنتیجه برای خیلی از بینندگان آثار تلویزیونی که ذائقه‌شان با محصولات غربی چندان سازگار نیست، گزینه جذاب و قابل پیشنهادی به نظر می‌رسد.

در سال‌های اخیر، گسترش صنعت سرگرمی در ترکیه و رونق گرفتن بازار سریال‌سازی باعث شده که شبکه‌های این کشور نیز به فکر تولید آثاری به‌روز و سطح بالاتر بیفتند که توانایی جذب مخاطبان بیشتری را در سراسر جهان داشته باشد. «دکتر معجزه» یکی از نمونه‌های شاخص در جریان جدید این سریال‌های ترکی است.

سریال ترکی «دکتر معجزه» با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون تانر اولمز، انور تونا‌، صنم اونسال، مورات آیگن، هازال تورسان و … هم‌اکنون بر روی فیلیمو نیز قابل‌تماشاست.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 نظر
  1. ثانی می‌نویسد

    موزیک متن در کل سریال با تن‌ بالایی پخش می‌شود و آزار دهنده است. موزیک متن باید بسیار پایین تر از دیالوگ ها باشد

  2. Ar می‌نویسد

    لطفا زودتر دوبله کنید قسمت هارو در فیلیمو

  3. اوا می‌نویسد

    سلام. چه روزایی از فیلیمو پخش میشه؟

fosil