یک راند دیگر در رینگ

بررسی سریال قهرمان

فهرست بهترین و دیدنی ترین سریال های ترکی

برای کسانی که سریال های ترکی را تعقیب می‌کنند، این فرمول آشناست: ترکیب عناصر سینمایی و ژانری با الگوهای عامه‌پسند در روایت. با اتکا به همین فرمول، یک فیلم دراماتیک مشهور هالیوودی می‌تواند دستمایه ساخت یک سریال طولانی و موردپسند عموم مخاطبان در داخل ترکیه و حتی کشورهای خارجی بشود.
نمونه‌ای دیگر از کاربرد این فرمول را می‌توانید در سریال ترکی قهرمان (با عنوان اصلی Sampiyon) پیدا کنید که در سال ۲۰۱۹ به روی آنتن رفته و واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته؛ سریالی که از نظر شهرت و حاشیه در مقابل دیگر تولیدات ترکی دو سه سال اخیر، در مقام پایین‌تری قرار می‌گیرد اما به دلیل فضا و قصه‌ای که روایت می‌کند، قابل بحث است. در ادامه، با فیلیموشات همراه باشید برای معرفی و بررسی سریال ترکی قهرمان.

فهرست هیجان‌انگیز بهترین فیلم های ورزشی

داستان سریال درباره‌ فیرات بلوکباکشی (با نقش‌آفرینی تولگاهان ساییشمان) قهرمان سنگین‌وزن مسابقات بوکس است که در بازی فینال قهرمانی، پیروز می‌شود اما به قیمت جان باختن حریف در اثر ضربات او. این پیروزی بیشتر از شادی و سرور باعث سیاه شدن زندگی و کارنامه فیرات می‌شود و او همه چیزش را از دست می‌دهد، تا جایی که دیگر بوکس را هم کنار می‌گذارد و رینگ را ترک می‌کند. فیرات با پسر خردسالش گونش به‌تنهایی زندگی می‌کند. چند سال بعد، وقتی که گونش به یک بیماری سخت مبتلا می‌شود، فیرات برای نجات بچه و تامین خرج درمان او چاره‌ای ندارد جز این که دوباره به رینگ مسابقات برگردد. در این راه، برخلاف میل باطنی‌اش باید دوباره خود را برای مبارزات سنگین آماده کند و از طرف دیگر در جریان تلاش برای درمان پسرش، با خانم دکتری جوان و زیبا آشنا می‌شود و به او دل می‌بازد اما نکته غافلگیرکننده اینجاست که خانم دکتر، خواهر همان بوکسوری است که فیرات چند سال قبل در جریان مسابقه باعث مرگش شده بود…

گیزم کاراجا در سریال قهرمان

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، داستان مصالح کافی برای تبدیل شدن به یک اثر پرکشش را دارد اما در الگوی سریال‌های ترکی این کافی نیست و در نتیجه «قهرمان» پر است از شخصیت‌های ریز و درشت با داستان‌های فرعی دیگر که باعث می‌شوند تا قصه‌ مناسب یک فیلم سینمایی به اندازه‌ یک سریال چند ده قسمتی بسط و گسترش پیدا کند.

شاید بتوان گفت که بوکس محبوب‌ترین ورزش در عالم سینما و نمایش است و برای این ادعا می‌توان از فیلم‌های بزرگ و محبوبی همچون «راکی»، «گاو خشمگین»، «مرد سیندرلایی»، «علی» و… یاد کرد. احتمالا دلیل این محبوبیت را می‌توانیم در ساختار مسابقات بوکس و امکان تصویرسازی دراماتیک از آن جستجو کنیم و همچنین فرصت مناسبی که بوکس برای روایت تلاش کردن و به معنای واقعی کلمه کتک خوردن و عرق ریختن در مسیر پیروزی فراهم می‌سازد.

با وجود تاثیرپذیری و شباهت «قهرمان» به درام‌های ورزشی مشهور با محوریت بوکس که به نام‌ها اشاره شد، ردپای یک اثر مهم دیگر را نیز می‌توان به عنوان منبع الهام سازندگان سریال مشاهده کرد؛ «قهرمان» (با عنوان اصلی Champ) ساخته‌ فرانکو زفیرلی و با نقش‌آفرینی جان وویت، که خود آن فیلم هم بازسازی نسخه کلاسیکی از همین داستان و با همین عنوان محصول ۱۹۳۱ ساخته کینگ ویدور است.

در «قهرمان» (نسخه آمریکایی)، با بوکسور شکست‌خورده‌ای مواجهیم که برای تامین زندگی و به خاطر پسر خردسالش ناچار می‌شود که دوباره به رینگ برگردد و همین پالایش و تولد دوباره شخصیت را به همراه دارد گرچه به پایان تراژیک مرگ بوکسور در رینگ منجر خواهد شد. روابط پدر و پسری در سیر درام فیلم به قدری اهمیت دارد که می‌توان قهرمان را یک ملودرام ورزشی در نظر گرفت.

تولگاهان ساییشمان در سریال قهرمان

حال، سازندگان سریال ترکی قهرمان همین ایده و الگو را به ترکیه امروزی آورده‌ و ضمن تلطیف فضای قصه، عناصر عامه‌پسند دیگری را هم به آن اضافه کرده‌اند و البته که تاکید اصلی آن‌ها روی جنبه‌های ملودرام قصه برای درگیر کردن احساسات مخاطب است.

قهرمان بیشتر از آن که برای علاقه‌مندان درام‌های ورزشی جذاب باشد، گزینه تازه و متفاوتی برای بینندگان سریال‌های عامه‌پسند ترکی است که به خوبی از جنبه‌های دراماتیک و جذاب ورزش بوکس برای روایت قصه‌ای پرکشش استفاده می‌کند و البته که حواس سازندگان سریال بوده تا خواسته‌های اصلی مخاطبان آثار این‌چنینی را نیز به حد کمال در سریال خود بگنجانند.

سریال ترکی قهرمان محصول سال ۲۰۱۹ و با نقش‌آفرینی چهره‌هایی از جمله تولگاهان ساییشمان، اردل اوزیاغجیلار، ایلدیز چاگری آتیسکوی، ارکان اوچی، مهمت بوزدوگان و… هم‌اکنون بر روی فیلیمو قابل تماشاست.

دانلود دوبله سریال قهرمان

تیزر رسمی سریال Sampiyon

 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil