فیلم «جریان اصلی» جیا کاپولا و الهام گرفتن از الیا کازان و «بامبی»

با فیلیمو شات همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به منابع الهام فیلم «جریان اصلی» (با عنوان اصلی «Mainstream») جیا کاپولا (نوه فرانسیس فورد کاپولا).

جیا کاپولا که در جشنواره ونیز امسال با فیلم «جریان اصلی» (با عنوان اصلی «Mainstream») در بخش دریافت جایزه شیر طلایی حضور داشت، در گفتگویی به میزبانی جشنواره و مسترکارت، نگاهی به کارنامه‌ کاری خود و اولین فیلمش «پالو آلتو» (با عنوان اصلی «Palo Alto») محصول ۲۰۱۳ داشته است. او درباره تجربه اولش در حوزه فیلمسازی اینطور می‌گوید: «فیلمی احساسی است ولی درعین‌حال، فرهنگ و سنت جدیدی را پایه‌گذاری می‌کند.»
با فیلیمو شات همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به منابع الهام فیلم «جریان اصلی» جیا کاپولا (نوه فرانسیس فورد کاپولا).


افتتاح جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ با فیلم «گره» اثر دانیله لوکتی


فیلم «جریان اصلی» اثر جیا کاپولا برای نمایش در جشنواره تلوراید هم انتخاب شده است؛ در این فیلم مایا هاک، نات وولف و جیسون شوارتزمن در کنار اندرو گارفیلد ایفای نقش کرده‌اند. «جریان اصلی» درباره‌ جوانانی است که جریانی در فضای مجازی راه می‌اندازند و تبدیل به اینفلوئنسر و سلبریتی‌های اینترنتی می‌شوند.

جیا کاپولا با اشاره به همکاری‌اش با جوانان تازه از راه رسیده و مستعد سینما گفت که معتقد است سینما آینده روشنی خواهد داشت. او درباره گروه بازیگرانش اینطور می‌گوید: «اندرو یکی از بازیگران فوق‌العاده و هنرمند نسل جدید است و همکاری با او تجربه جذابی بود. مایا هم جوان بااستعدادی است که به‌تازگی در این عرصه پا گذاشته است ولی آینده درخشانی در پیش رو دارد.» کاپولا معتقد است رویارویی و هدایتِ تجربه و پختگی اندرو در کنار خامی و تازگی مایا چالش هیجان‌انگیز و جذابی بوده است.
جیا کاپولا در ادامه مصاحبه اذعان می‌کند که برای ساخت این اثر از صحبت‌های کوتاه با مردم، کتاب خواندن، عکاسی و حتی وقت گذرانی‌های شبانه با دوستانش الهام می‌گرفته است. او می‌گوید: «آدم هیچ‌وقت نمی‌داند انتظار چه‌چیزی را می‌کشد؛ زمانی که ذهنم به شدت درگیر ساخت «جریان اصلی» بود، یک روز فیلم «چهره‌ای در شلوغی» (با عنوان اصلی «A Face in the Crowd») را تماشا کردم و یک آن جرقه‌ای در ذهنم روشن شد… یا حتی زمانی که با یکی از دوستانم که فعالیت گسترده‌ای در اینستاگرام دارد صحبت می‌کردم، احساس کردم باید یک انتخاب جدی داشته باشم. دوستم درباره شیوه کار اینفلوئنسرها و سلبریتی‌های اینترنتی برایم گفت و مرا با دنیای پشت پرده دنیای مجازی آشنا کرد.»

«من خوش‌شانس بودم که انسان‌هایی هنرمند همواره در کنارم حضور داشتند.»

در ادامه، درباره رابطه‌ خانوادگی او با کاپولای بزرگ پرسیده شد و او اینطور پاسخ داد: «من خوش‌شانس بودم که انسان‌هایی هنرمند همواره در کنارم حضور داشتند که مرا در بالاوپایین‌های این حرفه راهنمایی کنند؛ اما آن‌ها هم می‌دانند که فارغ از این نام آشنا در دنیای سینما، این مسیر برای من است و من باید به‌تنهایی تجربه‌اش کنم.» او در ادامه اضافه کرد: «من در این محیط بزرگ شدم و حضور در موقعیت‌های سینمایی هیچ‌وقت برایم آزاردهنده نبوده است؛ اما خب از آن جایی که شخصیتم از ابتدا خجالتی بود، پشت دوربین احساس امنیت بیشتری کردم و ترجیح دادم خودم را پشت دوربین پنهان کنم.»

از او درباره غیبت طولانی‌اش در دنیای سینما پرسیده شد و او پاسخ داد: «نمی‌دانم خاطره‌ای که می‌خواهم تعریف کنم واقعی است و یا آن را در خواب دیده‌ام: یادم می‌آید زمانی که مشغول تماشای «بامبی» بودم، برای اولین بار احساس غم ناشی از یک صحنه‌ دردناک در فیلم را درک کردم؛ درک اساس غم، رنج یا حتی شادی در آن لحظه به من فهماند که هیچ‌چیز مثل سینما نیست‌. من متوجه شدم که فعالیتم در این دنیا نه برای پول و نه برای شهرت است و این کار را فقط برای روایت یک داستان و تاثیر گذاشتن روی مخاطب انجام می‌دهم. ایجاد حسی که ضمن آن مخاطب حس کند که انگار در داستانی واقعی قرار گرفته است و حالا باید احساساتش را بروز دهد. برای من، فیلم «جریان اصلی» یکی از مهمترین موضوعاتی بود که با آن روبه‌رو شدم و ترجیح دادم برایش به اندازه کافی زمان بگذارم.»
جیا کاپولا فیلمنامه «جریان اصلی» را با همکاری تام استورات نوشته و اولین نمایش این فیلم در پنجم سپتامبر و درجشنواره فیلم ونیز بوده است‌.


منبع: Variety

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil