مستند «افسانه های گمشده با مگان فاکس»؛ مهاجم مقبره

مستند «افسانه های گمشده با مگان فاکس» شامل چهار اپیزود یک‌ساعته با حضور این ستاره هالیوودی است که به رازها و شگفتی‌هایی از تمدن‌های کهن و گمشده می‌پردازد.

اگر چند سال قبل عنوان “مهاجم مقبره” در کنار نام مگان فاکس قرار می‌گرفت، احتمالا تعداد زیادی از پسربچه‌های نوجوان هیجان‌زده می‌شدند از این که شاید ستاره زیباروی هالیوودی، نقش لارا کرافت شخصیت اصلی سری بازی‌های ویدیویی «مهاجم مقبره» را بازی کند. اما طبعا تهیه‌کننده‌ها و استودیوهای هالیوودی هم در پروژه‌های خود فقط به فانتزی‌های پسربچه‌های نوجوان تکیه نمی‌کنند! گذشته از شوخی و کنایه، مگان فاکس جدیدا ترجیح می‌دهد تا به جای بازی کردن در نقش‌های تکراری (آخرین فیلم به نمایش درآمده از او درام کودکانه و خانوادگی «مثل یک سگ فکر کن» است)، به علاقه‌مندی‌های شخصی‌اش بیشتر بها بدهد. در کمال ناباوری یکی از این علاقه‌مندی‌های خانم بازیگر، باستان‌شناسی است که موجب شده تا او یک برنامه مستند را با موضوع رازهای تمدن‌های گمشده برای شبکه تلویزیونی تراول بسازد و در آن به‌عنوان مجری هم حضور پیدا کند. در نتیجه حالا می‌توانیم او را در نزدیک‌ترین شکل ممکن به یک مهاجم مقبره تصور کنیم!
مستند «افسانه های گمشده با مگان فاکس» شامل چهار اپیزود یک‌ساعته با حضور این ستاره هالیوودی است که به رازها و شگفتی‌هایی از تمدن‌های کهن و گمشده می‌پردازد؛ با رویکردی که میان علم و خیال در نوسان است. در ادامه، برای آشنایی بیشتر با این مینی‌سریال مستند با فیلیمو شات همراه باشید.


مستند افسانه های گمشده با مگان فاکس

هر اپیزود این مستند موضوعی جداگانه دارد؛ وایکینگ‌‌ها و قبیله زنان جنگجو، بنای استون‌هنج و رازهای ماورایی آن، تمدن‌های گمشده در آمریکا و حقایق و افسانه‌ها درباره جنگ تروا. فاکس در هر اپیزود به نقاط مختلف دنیا سفر می‌کند و با کارشناسان مختلفی هم‌صحبت می‌شود تا از زوایای متفاوت به سوژه موردبحث خود نزدیک شود. مسلما این را هم نباید فراموش کرد که وقتی عنصر اصلی مستند یک بازیگر و مدل هالیوودی و سفر به گوشه و کنار دنیاست، کیفیت بصری در آن حرف اصلی را می‌زند!


نگاهی به مستند کارخانه آمریکایی | داستان سقوط یک کارخانه


قطعا نباید انتظار مستندی از جنس «کیهان» را داشته باشید که با همکاری دانشمندان برجسته ساخته می‌شود؛ بلکه «افسانه های گمشده» بیشتر قابل‌مقایسه با مستندهایی است که به حوزه شبه‌علم نزدیک می‌شوند. مدیوم مستند الزاما نباید این تصور را ایجاد کند که با اثری کاملا علمی و مبتنی بر فرضیات و نظریات قابل اعتماد سروکار دارید. همان‌طور که کتاب‌ها و مجلات شبه‌علمی با موضوعاتی مانند موجودات فضایی، تمدن‌های باستانی، سفر در زمان و… به نسبت آثار علمی فروش و مخاطب بیشتری دارند، خیلی از شبکه‌های تلویزیونی نیز به سراغ تولید مستندهای شبه‌علمی می‌روند.


میشا گرین، کارگردانی دنباله فیلم مهاجم مقبره را بر عهده دارد!


ویژگی آثار شبه‌علمی این است که به خیال بیشتر از واقعیت‌های موجود بها می‌دهند و کنجکاوی مخاطبان خود را نسبت به پدیده‌های واقعی با خیال‌پردازی و فرضیات اثبات‌نشده پاسخ می‌دهند. عجیب‌تر از علم، عجیب‌تر از واقعیت و… عباراتی از این قبیل جزو کلیدواژه‌های رایج در حوزه شبه‌علم هستند که برای پدیده‌های شاید ناشناخته و گاه در ظاهر عجیب، پاسخ‌هایی در نظر می‌گیرند که ریشه‌ای در علم ندارد و به کنجکاوی مخاطب برای باور به وجودن پدیده‌هایی فراتر از علم در جهان موجود دامن می‌زنند.
با آگاهی از این موضوع، مستند «افسانه های گمشده با مگان فاکس» خیلی هم غیرعلمی یا شبه‌علمی به نظر نمی‌رسد ولی قابل‌درک است که رویکرد مستند از نظر و سلیقه شخصی سازنده آن می‌آید که ترجیح می‌دهد وجود رازها و پدیده‌های ناشناخته را باور کند و برای آن‌ها توجیهات علمی و پذیرفتنی بیابد.


نگاهی به مستند کیهان : جهان های ممکن


اگر در زمینه‌های مورد بحث در این مستند، مثلا بنای تاریخی و عجیب استون هنج در انگلستان یا نبرد تروا، مطالعه و شناخت قبلی داشته باشید، «افسانه‌های گمشده» چندان حرف یا اکتشاف تازه‌ای ندارد. اما برای مخاطبی که تازه قرار است با این پدیده‌ها آشنا شود، می‌تواند جذاب و سرگرم‌کننده باشد. به همین دلیل مخاطب عام از چنین رویکردی در مستندسازی استقبال خواهد کرد، همان‌طور که احتمالا برای عموم مردم مگان فاکس از مورگان فریمن (به‌عنوان بازیگری که بارها در مقام راوی مستندهای علمی حضور پیدا کرده) چهره جذاب‌تری است؛ گرچه در اینجا جذابیت با مفهوم سندیت علمی مترادف نیست.

مستند «افسانه های گمشده با مگان فاکس» (با عنوان اصلی Legends of the Lost with Megan Fox) محصول ۲۰۱۸ شبکه تراول هم‌اکنون بر روی فیلیمو در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil