فیلم محبوب آیدا پناهنده را در اکران آنلاین فیلیمو ببینید

فیلم تی تی؛ معرفی و نقدها به فیلم

پارسا پیروزفر، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا ستاره‌های این فیلم هستند

آیدا پناهنده با فیلم‌های قبلی‌اش به عنوان یک استعداد تازه در جشنواره فجر شناخته شده بود و توانست راه خودش را به جشنواره‌های خارجی هم باز کند. پس از ناهید و اسرافیل، با ساخته‌ جدید خود یعنی فیلم تی تی -که چندی پیش در جشنواره توکیو هم به نمایش درآمد- در مقام یک مدعی جدی حضور پیدا کرده است. این فیلم پس از یک اکران پردردسر، حالا به نمایش خانگی آمده تا شانس اکران آنلاین خود را بسنجد. اینجا با این فیلم آشنا می‌شوید.

خلاصه داستان فیلم تی تی

فیلم تی تی را اینطور می‌توان تعریف کرد؛ فیزیکدان بیماری که روی تئوری پایان دنیا کار می کند، در بیمارستان با خانم نظافتچی عجیبی به نام تی تی آشنا می شود که به روش رحم اجاره‌ای، فرزند زوج ناباروری را باردار است. آشنایی این دو آغاز ماجرایی بزرگی است که زندگی هردوشان را تغییر می دهد. داستان، فضا و شخصیت اصلی تا حدود زیادی یادآور و برگرفته از جاده شاهکار فدریکو فلینی است.

 

عوامل و بازیگران فیلم تی تی

تهیه‌کننده و کارگردان: آیدا پناهنده، فیلمنامه: ارسلان امیری و آیدا پناهنده، مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی، طراح صحنه و لباس: امیر اثباتی، موسیقی: علیرضا افکاری

بازیگران: پارسا پیروزفر، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، سودابه جعفرنژاد، امیر حامد، مهدی فریضه، هیلدا کردبچه، رضا عموزاد، زینب شعبانی، هانیه کاظمی و مهرانه به‌نهاد

فیلم تی تی

حرف های کارگردان و بازیگران درباره فیلم

آیدا پناهنده، کارگردان تی تی

  • رگه‌های مذهبی و عرفانی نه فقط در این اثر بلکه در فیلم‌های قبلی‌ من هم دیده می‌شود و رگ و ریشه ایمانی در آیدا پناهنده وجود دارد که نوشته می‌شود و به تصویر درمی‌آید.
  • فیلم تی‌تی برای من شبه قدیسی بود که به دلیل گذشته کولی‌وارش به جهان واقعی‌تری نسبت به ما رسیده بود. جادوگر واژه درستی نیست، چیزی که می‌توانم بگویم این است که برای من «تی‌تی» یک شبه قدیس بود.
  • من یاد گرفتم که در فیلم خودم را به رخ نکشم و از رخشان بنی‌اعتماد یاد گرفتم که آن سوی دوربین مسائل دیگری هم وجود دارد.
  • کاراکتر «امیر ساسان» پر از تناقض است و وجوه مثبت و منفی در وجودش دیده می‌شود، مانند تمامی آدم‌ها.
  • امیدوارم بتوانم شرافتم را نسبت به سینما حفظ کنم. این آخرین فیلم من در شمال ایران است و می‌خواهم از مردم این خطه تشکر کنم. امیدوارم که فیلم‌های من را دوست داشته باشید.

الناز شاکردوست در نمایی از فیلم تی تی

الناز شاکردوست، بازیگر نقش تی تی

  • تکنیک در رسیدن به نقش‌ها به کمک من می‌آید. اما از جایی به بعد همه تکنیک‌ها را فراموش خواهی کرد و با زندگی کردن با نقش این فرایند صورت می‌گیرد.
  • من به کارگردان‌ها، جنسیتی نگاه نمی‌کنم و بیشتر برایم وجه انسانی نقش مهم است. اما به هر حال زمانی که زن‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و از هم حمایت می‌کنند نتیجه کار بسیار شگفت‌انگیز می‌شود.
  • به نظر من این موضوع اتفاق بدی نیست که بازیگر در فیلم‌های تجاری که لودگی ندارد بتواند مخاطبانی را با خود همراه کند تا به خاطر او به تماشای سینمای هنری بنشیند. من با چنین انتخاب‌هایی تجاربی را با خودم به سینمای جدی‌تر می‌آورم.
  • ما در زمستان و در سی و پنج جلسه این فیلم را کار کردیم و دلم می‌خواهد بگویم شرایط این فیلم شرایط معمولی نبوده و امیدوارم از این کارحمایت کنید.

هوتن شکیبا بازیگر

  • من حضور در ژانر کمدی را دوست دارم، اما هدف من قبول کردن نقش‌هایی است که برایم چالش به همراه داشته باشد و ژانر فیلم برایم اهمیتی ندارد.

نقد اولیه فیلم تی تی در زمان جشنواره سی و نهم فجر

در سینمای ایران که دیگر عادت کرده‌ایم به دغدغه‌های اجتماعی، فضاهای خشن و چرک و شخصیت‌های به ته خط رسیده، فیلم تی تی مسیر کاملا متفاوتی را رفته و فیلمی گرم، دوست‌داشتنی و با مایه‌هایی از فانتزی در فضاسازی و شخصیت‌پردازی است که می‌تواند حال و هوای مخاطبش را عوض کند و حداقل به مفهوم زندگی امیدوارانه نگاه می‌کند. ترکیب سه بازیگر اصلی فیلم حسابی جواب داده. به غیر از پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا که توانایی آن‌ها برای عموم مخاطبان ثابت شده است، الناز شاکردوست به شخصیت اصلی فیلم به معنای واقعی کلمه روح و جان بخشیده و احتمالا بهترین نقش‌آفرینی در تمام کارنامه‌اش را با خلق شخصیت تی تی به انجام رسانده. اگر تا مدتی پیش شک داشتید که بالاخره شاکردوست توانسته خودش را از جایگاه سابق بازیگر فیلم‌های کمدی و عاشقانه بازاری بالا بکشد یا نه، کافی است او را در ۲ فیلم مهم تی تی و ابلق ببینید تا بهتان ثابت شود که حالا می‌‌شود برای نقش‌های سخت و پیچیده هم روی این بازیگر حساب کرد. در پشت صحنه هم عوامل به کمک پناهنده آمده‌اند تا فضایی متفاوت و خیالی را برای فیلمش بسازد و در این میان سهم فرشاد محمدی فیلمبردار بیش از بقیه است.

با وجود واکنش‌ها و نقدهای تحسین‌آمیز، مسلما منتقدانی هم هستند که نسبت به فیلم نظر چندان مثبتی ندارند و اقبال عمومی نسبت به فیلم را بیشتر ناشی از وضعیت کنونی جشنواره و فضای تلخ و عبوس دیگر آثار می‌دانند تا کیفیت و اصالت خود اثر. در هر صورت باید پذیرفت که حتی با وجود استقبال نسبی هم فیلم تی تی به یک نقطه عطف در کارنامه آیدا پناهنده تبدیل شده و از حالا حساسیت و کنجکاوی بیشتری پیرامون آثار بعدی‌اش وجود دارد.

هوتن شکیبا و الناز شاکردوست در نمایی از فیلم تی تی

اگر با شخصیت اصلی و اتمسفر فیلم همراه شوید، تی تی فیلم محبوب شما خواهد بود و نکات مثبت آن به چشمتان می‌آید وگرنه، پی‌رنگ و شیوه گسترش خط داستانی آن چندان قانع‌کننده نیست و از همان اول بین شما و فیلم فاصله می‌اندازد و تا پایان هم نمی‌توانید با آن همراه شوید. در عین فضای مدرن و نزدیکی به الگوهای رئالیسم جادویی، تی تی از الگوهای قدیمی در فیلم‌ها و داستان‌های ایرانی استفاده می‌کند که در آن افراد ساده و گاه شیرین‌عقل به دلیل معصومیت خود جنبه‌ای فرانسانی و عرفانی پیدا می‌کنند، با این تفاوت که شخصیت اصلی یک دختر خیالباف دور از هیاهوی زندگی شهری است که در کمال سادگی می‌خواهد زندگی همه اطرافیانش را بهتر کند و همین سادگی و مهربانی به معجزه‌اش تبدیل می‌شود.

خط داستانی فیلم بیشتر بهانه‌ای است برای همراهی با شخصیت‌های اصلی و بازی‌های خوب هم موجب شده تا این پرسه‌ زدن با کاراکترها به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل شود و فراموش کنید که در خیلی از جنبه‌ها پرداخت شخصیت‌ها با اما و اگر همراه است. مسلما با توجه به آثار به نمایش درآمده در جشنواره سی و نهم فجر ، تی تی جزو فیلم‌های برتر بوده و اگر پیش‌فرض محدودیت برای داوری نبود، حتما در ۲ بخش بهترین فیلم و کارگردانی هم می‌توانست مدعی نامزدی باشد. با این وجود نباید فراموش کرد که آیدا پناهنده همچنان می‌تواند فیلم‌های بهتر و بزرگتری بسازد و به روند صعودی‌اش در مسیر فیلمسازی ادامه بدهد.

تماشای آنلاین فیلم تی تی در فیلیمو

جوایز و افتخارات فیلم تی تی آیدا پناهنده

  • تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن برای الناز شاکردوست – جشن انجمن منتقدان سینمای ایران – دوره چهاردهم

تی تی، نامزد ۳ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری و بهترین موسیقی از سی و نهمین جشنواره فجر شد و در جشنواره فیلم توکیو (۲۰۲۰) حضور داشت.

 

پوستر و تیزر اصلی فیلم تی‌تی

پوستر فیلم تی تی

عکس های جذاب فیلم تی تی

پارسا پیروزفر در فیلم تی تیالناز شاکردوست در فیلم تی تیهوتن شکیبا در فیلم تی تیهوتن شکیبا در فیلم تی تیپارسا پیروزفر در فیلم تی تیالناز شاکردوست در فیلم تی تیپارسا پیروزفر و هوتن شکیبا در فیلم تی تیپارسا پیروزفر در فیلم تی تیپارسا پیروزفر در فیلم تی تیالناز شاکردوست در فیلم تی تی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

19 نظر
  1. Ghazal می‌نویسد

    چرا پایانو باز میزارن درست تموم کنن دیگ

  2. نرگس می‌نویسد

    سلام فیلیمو دوهفته میگذره از اینکه پیام دادم ابلق چرا اکران نمیشه؟ یعنی برای تهیه کننده انقدر سخته یه جواب بهتون بده تا به ما بگین؟؟! حداقل بگین داستان چیه چرا اینقدر باید منتظر بمونیم؟شش ماه از اکران عمومی ابلق میگذره…

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      معمولا تشخیص تهیه‌کننده با انتظار ما مطابقت نداره. شاید تشخیص‌شون اینه که در تعطیلات نوروز فیلمشون دیده نمیشه یا کمتر از انتظار دیده میشه. باید به این نظرشون احترام بذاریم.

  3. salar می‌نویسد

    یا من نفهمیدم یا کارگردان نمی خواهد آخر قصه را بگه . ازین فیلمهای ناتمام خوشم نمیاد .با اینکه فیلمی بسیار زیبا روان با بازی عالی خانم شاکر دوست بود .

  4. الی می‌نویسد

    پس کی ابلق رو اکران میکنید آخه؟! 😩

  5. Mahi می‌نویسد

    فیلیمو خوشحال میشیم که اگر عید نوروز دو فیلم ملاقات خصوصی و ابلق هم در فیلیمو اکران آنلاین بزارید

  6. دانیال می‌نویسد

    مگه از پردیس نماوا پخش نمیشه فردا شب؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      در اکران آنلاین فیلیمو ببینید.

  7. امیر حسین می‌نویسد

    سلام ادمین
    فیلم سینمایی بخارست کی میاد اکران آنلاین و سریال دیو و ماه پیشونی و سریال کمدی آقای منوچهر هادی کی میاد
    لطفا جواب این سؤال را بدین

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      شرمنده‌ایم که به دلایلی که شاید بدونید، نمیتونیم پاسخ دقیقی به این سوال‌ها بدیم.
      ولی بدونید تصمیم اکران آنلاین با تهیه‌کننده محترم هر فیلم هست و نه پلتفرم.

  8. یکتا می‌نویسد

    احتمال اکران آنلاین ملاقات خصوصی توی اسفند هست؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      امیدواریم برای نوروز! اسفند که تموم شد!

  9. Mohammad می‌نویسد

    بی همه چیز کی میاد دلیلش چیه هنوز نیومد؟؟؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      تشخیص تهیه‌کننده محترمه

  10. s می‌نویسد

    سلام ادمین
    ملاقات خصوصی کی اکران انلاین میشه

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      ما هم منتظریم. به تصمیم تهیه‌کننده ربط داره.

  11. s می‌نویسد

    سلام ادمین
    ملاقات خصوصی کی اکران نلاین میشه

  12. نرگس می‌نویسد

    فیلیمو‌خبری‌از‌اکران آنلاین فیلم سینمایی ابلق نشد؟گفتید تهیه کننده باید تایید کنه!میشه بگین امیدوار باشیم واسه اکران آنلاینش یا خیر؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      ما هم منتظریم. گفتیم تصمیم با تهیه‌کننده است…

fosil